Extreem verbruik 206 GTi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:12

Sorro schreef:
Tank je bij hetzelfde station? Bij dezelfde pomp?

Kan namelijk best zijn dat de ene pomp eerder afslaat (vol) dan de andere.
Hierdoor krijg je een behoorlijk verkeerd beeld.
Tevens kan er verschil in kwaliteit van de brandstof zijn, witte pomp vs de bekende duurdere varianten.
Bandenspanning speelt een rol, maar ook lampen, airco, radio, ruitenwissers en ramen (open raampje is al zo`n 4% meer benzine verbruik) en dan nog het weer wat best wat invloed heeft.

Denk eraan dat elk tankstation geijkte pompen heeft.

Wat betreft de kwaliteit (vluchtigheid/klopvastheid) zit er een groot verschil in idd. Ramen open en de airco aan zou niet meer dan 15% van het normale verbruik mogen schelen.
Laatst bijgewerkt door Emmer op 15-11-13 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:15

Maar in principe als de lapdasonde stuk is hoort er wel een oranje lampje ervan te gaan branden op je dashboard.

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:17

kiki1976 schreef:
Maar in principe als de lapdasonde stuk is hoort er wel een oranje lampje ervan te gaan branden op je dashboard.

Dat gebeurd zelden dat het lampje gaat branden, dat heb ik uit ervaring onder vonden ;)

Maar zuinig zal een gti nooit zijn :D

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:22

@ emmer, toch slaat de ene pomp eerder af dan de ander.
Denk ook maar aan helling in ondergrond, of de vorm en lengte van een vulpistool.

Zo vul ik zelf altijd ook mijn vulhals, dit scheelt bijna 2 liter.
Gezien ik meestal 1 op 19 rij, is dit dus al 38 km verschil.

Ook extra gewicht in de auto kan je benzine verbruik behoorlijk beinvloeden

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:26

Radio heeft in zoverre invloed ,dat bij een lekker nummer het gaspedaal meestal mee gaat doen. :j

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:29

Sorro schreef:
@ emmer, toch slaat de ene pomp eerder af dan de ander.
Denk ook maar aan helling in ondergrond, of de vorm en lengte van een vulpistool.

Zo vul ik zelf altijd ook mijn vulhals, dit scheelt bijna 2 liter.
Gezien ik meestal 1 op 19 rij, is dit dus al 38 km verschil.

Ook extra gewicht in de auto kan je benzine verbruik behoorlijk beinvloeden

Als je dat zo bedoeld, klopt het inderdaad.

Gewicht heeft enorme invloed op het verbruik. Bij mij scheelt ruim 4 km op een liter brandstof bij zware belading.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 00:32

zigranta schreef:
Radio heeft in zoverre invloed ,dat bij een lekker nummer het gaspedaal meestal mee gaat doen. :j

*D
guilty!!

luister dan niet meer naar de auto en schakel veeeeel te laat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 00:35

Verder uiteraard ook bedankt voor de reacties. Die lambdasonde was ik ook al een paar keer tegengekomen idd.

zal het nog ff een poosje aankijken, hopelijk valt het mee en is het de tankmeter, wat een bekend 206 probleem lijkt te zijn. Alleen nog niet mijn vorm van tegengekomen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:41

Mijn auto is in linkerbochten veel zuiniger dan in rechterbochten, heel gek is dat, het scheelt zo een kwart op de meter :o?

Joh je hebt dat ding net en zo nauwkeurig is dat metertje echt niet, gewoon rijden en dan leer je vanzelf wel wat zo ongeveer een normaal verbruik en verloop van de meter is. Ik zou echt niet nu al van alles gaan aanhalen als 'ie verder normaal rijdt. En als je brandstofverbruik echt heel spannend en belangrijk vindt had je beter een ander autootje kunnen kopen ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:38

Emmer schreef:
kiki1976 schreef:

Dat gebeurd zelden dat het lampje gaat branden, dat heb ik uit ervaring onder vonden ;)

Maar zuinig zal een gti nooit zijn :D

Mijn man sleutelt ook veel aan auto's voor de hobby maar komt hete juist regelmatig tegen dat ze juist wel branden. Zo zie je maar hoe het kan verschillen :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:49

Als ze half stuk zijn brandt het lampje meestal niet maar gaat hij wel flink verbruiken. Het lampje brandt pas als de ECU doorheeft dat er iets niet klopt :(

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:21

"half stuk" is natuurlijk onzin, maar zo'n ding kan wel verouderen en daardoor slechter signaal geven. Hier staat duidelijk uitgelegd wat er dan gebeurt: http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail ... mbdasonde/

Maar meten = weten en zo spannend of kostbaar is dat allemaal niet. Voor uitlezen kun je tegenwoordig zelfs voor een paar tientjes al een tooltje kopen icm een app op je smartphone. Ideaal hoor!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:36

Als hij een slechter signaal afgeeft is hij toch half stuk? En ja een BT OBD2 dongle+Torque Pro is leuk speelgoed maar vang je daar een half werkende sonde mee af?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:41

Naast foutcodes kun je nog veel meer waardes uitlezen over o.a. het brandstofmengsel, dus ja dat kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:02

Nou, allemaal min of meer vals alarm.

Zonet met de auto weggeweest. Er was niet meer uit, dus er lekt iig niets.
Wel ging de meter ineens weer wat verder omhoog naarmate ik meer had gereden :') Dus ik ga er vanuit dat het vals alarm is. Rij deze tank gewoon weer leeg en kijk dan wat het verbruik is. Als het aanzienlijk hoger uitvalt, dan zal ik 'm alsnog wel laten uitlezen.

In de eerste instantie zocht ik ook een auto die niet te veel verbruikt. Maar mijn Ka reed 1/14, krap.. :P En deze rijdt dan net 1/13, dus zo'n groot verschil is dat nu ook weer niet. Sportief rijden staat bij mij toch voor zuinig rijden. Met mijn Ka durfde ik nauwelijks in te halen op de snelweg. Dat is met deze auto toch wel even wat anders. En als ik dan 1/12 of 1/11 rij, tsjah, dat ligt meer aan mijn rechtervoet dan mijn auto :P Maar als mijn auto ineens 1/3,6 gaat rijden, zou de tankmeter wel kloppen, dan is het naar mijn idee niet raar dat ik daar m'n vraagtekens bij zet :P Volgens mij is dat zelfs met deze auto praktisch onmogelijk.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:33

Mijn vorige auto had een soortgelijke kwaal.
Toen ik hem net kocht dat ik eens lief te zijn en de benzine tank helemaal te vullen (was een LPG auto, die krijgen niet vaak een volle benzine tank), de meter ging naar vol en de volgende dag was de tank leeg aldus de meter. Kortom mijn benzine vlotter kon niet echt goed zwemmen, wanneer de tank half leeg was ging hij weer normaal functioneren.

Overigens kan een lambdasonde wel degelijk stuk zijn zonder foutcodes op dashboard of uitleesfouten geven. Probleem met uitlezen is namelijk inderdaad dat iets stuk is of niet volgens de computer, maar dat iets het maar half doet wordt niet gezien. Mijn lambdasonde kwam er totaal verkoold uit, maar was volgens de uitleesapparatuur ook niet stuk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:25

Margreet schreef:
Mijn auto is in linkerbochten veel zuiniger dan in rechterbochten, heel gek is dat, het scheelt zo een kwart op de meter :o?

Joh je hebt dat ding net en zo nauwkeurig is dat metertje echt niet, gewoon rijden en dan leer je vanzelf wel wat zo ongeveer een normaal verbruik en verloop van de meter is. Ik zou echt niet nu al van alles gaan aanhalen als 'ie verder normaal rijdt. En als je brandstofverbruik echt heel spannend en belangrijk vindt had je beter een ander autootje kunnen kopen ;)

Dat is niet raar :p
de meter zit dan aan de linkerkant :P als je in de bocht gaat komt de vleostof daar hoger :D

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:31

Joh, je meent het! Duh... ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:43

En ik al steeds een route linksom zoeken als ik ergens naartoe moet _-:(

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:29

Ik blijf maar hangen op de rotonde, kom er niet vanaf joh...