dankjewel of dank u wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:02

Het zou veel beter zijn net als in anderen landen dat het gewoon voor iedereen u of je is veel makkelijker want ook als je netjes u zegt als jong persoon krijg je ook vaak weer zeg maar je hoor. En inderdaad als zoon kleintje al dankjewel zegt dat is toch al prima dat je daar als volwassene druk om kunt maken is echt triest. Dus ik stem voor gewoon een van de twee afschaffen ;)

Autumnn

Dankjewel vind ik persoonlijk wat onbeschoft tegen oudere mensen. Ik denk dat kleine kinderen nog niet het verschil zien tussen een bekende en een onbekende oudere mensen.
Later kan je ze altijd nog leren dat ze best 'je' mogen zeggen tegen bekende. :j

Noeps

capopjekop schreef:
Zo heb ik het ook geleerd. Tegen vreemden die ouder zijn zeg ik u. Tegen bekenden of leeftijdsgenoten zeg ik je. Vaak geven mensen zelf wel aan dat ze liever met je aangesproken willen worden, maar het staat wel zo netjes om daar niet meteen zelf vanuit te gaan.

Helemaal mee eens :j.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:04

Ik kan me niet voorstellen dat mensen erover vallen dat er bij Sint Maarten aan de deur dankjewel wordt gezegd ipv dank u wel. Echt... Dan 'maak ik me drukker' over het feit dat de kinderen komen schooien, haha!
Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom we dank u wel beleefder vinden dan dankjewel. Ik bedoel... Ik zeg het zelf ook, dankuwel tegen mensen die ik minder goed ken. Maar aan de andere kant creeer je ook een soort afstand. Bij sommige mensen maak ik dan ook een soort mix. Ik vind dat dan echt 'je' mensen, maar ik wil niet respectloos zijn, dus dan laat ik het een beetje in het midden tussen 'je' en 'u'. Of ik ontwijk het gewoon: "heel erg bedankt!" in plaats van dankjewel/dankuwel.

Mensen maken zich hier IMO veel te druk over. De kinderen bedanken toch?
Dat sommige kinderen hun ouders met u aan moeten spreken snap ik eigenlijk niet... Alsof je daar respect meer afdwingt ofzo? Onzin....

Lang leve het engels, waar iedereen gewoon 'you' is!
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 12-11-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:05

Naar mij persoonlijk vind het prima als ze dankjewel zeggen, ik hoef niet met u aangesproken te worden.
Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen mensen die je wel/niet kent, leeftijd, functie(op mijn werk word ik ook met u aangesproken en visa versa).

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:06

ik vind het allang netjes dat je, je kinderen hebt aangeleerd Dank je wel te zeggen, kom het vaak genoeg tegen dat ze helemaal niks zeggen of dat ouders nog moeten aangeven dat ze dit nog moeten zeggen.

Het is mij ook netjes aangeleerd U naar ouderen en vreemden en Je naar vrienden en familie thuis. Maar ik vind best dat als ze wat ouder zijn je dit prima om kan scholen. ik heb ook nog jaren getwijfelt of ik mijn opa me U of Je moest aanspreken ookal is het me juist aangeleerd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:06

Jannepauli schreef:
Ik moet opeens denken aan de 'Professor' - lang niet gezien, geband wellicht? - die in zijn Bokt-posten iedereen zéér formeel aansprak. De meesten die met hem in de clinch lagen, ergerden zich kapot eraan, maar hij bleef hardnekkig beleefd en iedereen met 'U' aanspreken. :D
Maar dat terzijde; als een heel jong kindje tegen mij 'dankjewel' zou zeggen zou dat mij niet storen. Van oudere kinderen verwacht je wel dat ze het onderscheid kunnen maken en geleerd hebben ouderen enig respect te tonen ( of gewoon beleefd te zijn) met de U-aanspreekvorm.

Klopt ban heel lang geleden

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:08

mijn dochter van 2 was gisteren wel verlegen en bij de eerste paar huizen zei ik: wat zeg je dan? en dan zei ze dankjewel. mijn zoon van 4 die riep de hele tijd al gelijk: ohww dankjewel!!!

na een paar huizen zei dochterlief ook al standaard dankjewel als ze wat kregen.

ook als ze thuis wat krijgen moeten ze gewoon dankjewel zeggen, dat vind ik inderdaad wel belangrijk.

Urielle

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:11

Maar wat is jouw overweging geweest om te kiezen voor dankJEwel dan Malima?
(overigens ken ik ook een klein kindje wat gewoon hard 'dank' roept, die kan nog niet zo goed praten dus komt daar goed mee weg maar dat lost het probleem ook op :P

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:11

Lizzyy schreef:
Dankjewel vind ik persoonlijk wat onbeschoft tegen oudere mensen. Ik denk dat kleine kinderen nog niet het verschil zien tussen een bekende en een onbekende oudere mensen.
Later kan je ze altijd nog leren dat ze best 'je' mogen zeggen tegen bekende. :j

Geloof me, hoe klein ze ook zijn. Ze weten echt wel het verschil tussen bekende ( familie, vrienden, kennissen ) en onbekende. Alleen de link leggen wat wanneer gepast is, dat is voor kleine kids lastig. Hier leer ik haar bij vreemde dankjewel mevrouw of dankjewel meneer. Ze is 1, kom op zeg. Zou niet weten waarom dat onbeschoft zou zijn. Als ze ouder is kan ze de link vast beter maken. Ben allang tevreden met dankjewel mevrouw/meneer. Zelf zeg ik uiteraard wel u.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:12

Hier in België is "je" zowiezo al ongebruikelijk
Het is gewoonte om danku te zeggen of dankuwel

Iemand aanspreken is dan weer anders maar "je" gebruiken belgen echt niet makkelijk, eerder "gij"

edit: naar mijn mening maakt het ook ni uit of kinderen U of JE zeggen, als er al dank wordt geuit is dat toch al zeer respectvol in mijn ogen
Laatst bijgewerkt door Roihi op 12-11-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:13

dankjewel omdat ze tegen mij en familie en bekenden geen u hoeven te zeggen.

en aangezien ik wil dat ze het ook zeggen als wij of opa en oma wat zeggen leer ik ze dus dankjewel.

en dat vind ik zelf voor nu voldoende.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:14

Wirobelgje schreef:

Iemand aanspreken is dan weer anders maar "je" gebruiken belgen echt niet makkelijk, eerder "gij"

edit: naar mijn mening maakt het ook ni uit of kinderen U of JE zeggen, als er al dank wordt geuit is dat toch al zeer respectvol in mijn ogen

Haha moest even grinneken. Wordt het gewoon dankgijwel :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:15

Oke, ik had zelf liever dat ze nodeloos beleefd waren door u te zeggen tegen mijn familie dan dat ze bijv. je zeiden tegen vreemden op straat of winkelpersoneel.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:17

Mij is op de basisschool erin geramd(bijna letterlijk) om vrijwel iedereen met u aan te spreken en dank U wel.

Alleen leeftijdsgenoten en goede bekenden(tenzij ouderen zoals opa/oma) mochten met je aangesproken worden.

Leraren/leraressen moesten ook met u aangesproken worden en met mevrouw/meneer of juf/meester en dan de achternaam.

Op middelbare school was het net zo.

En ja, toen ging ik naar het MBO in de grote stad en daar mochten de leraren en leraressen bij de voornaam genoemd worden en met je.
Maar heb het nooit af kunnen leren tot grote hilariteit van mijn medescholieren en tot ergernis van de leraren.
Ik was de enige van het platteland. De rest kwamen uit de stad, en die mochten op de basisschool al je zeggen en bij voornaam noemen.

Tegenwoordig ben ik al blij als kinderen/ jeugd uberhaupt iets van dank laten zien.
Gister met Sint Maarten op het werk 100 kinderen in een uur gehad.
Grootste gros zei helemaal niks.
Ze moeten blij zijn dat ik niet degene was die het snoep uit deelde, ik had het weer afgepakt als er niet voor bedankt werd.
Afgeraffelde liedjes accepteer ik ook niet :+

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:20

Malima schreef:
dankjewel omdat ze tegen mij en familie en bekenden geen u hoeven te zeggen.

en aangezien ik wil dat ze het ook zeggen als wij of opa en oma wat zeggen leer ik ze dus dankjewel.

en dat vind ik zelf voor nu voldoende.

Hier precies hetzelfde, snap je helemaal hier hoeven ze geen u te zeggen tegen nadere familie en vrienden.. Misschien kun je bij vreemde leren mevrouw/meneer te zeggen. Wordt gewaardeerd, krijg regelmatig te horen zo netjes opgevoed als ze dankjewel mevrouw / meneer zegt. Niks onbeschofts aan hoor. Je oudste kun je misschien wel uitleggen dat je tegen oudere mensen 'u' moet zeggen. Vind wel als kids ouder zijn dat ze hrt wel moeten leren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:22

Wat is de reden dat volwassenen aangesproken willen worden met u?

pluisje88

Ik kan me echt niet druk maken over dankjewel of dank u wel. Ik vind het verhaal en de manier erop die er omheenhangt veel belangrijker. Ik heb liever een oprecht opgevoed en net kind dat dankjewel zegt dan een draak met een slechte opvoeding dat er een dankuwel uitgooit maar dit niet in zijn gedrag laat zien.

Moet ik zeggen dat ik zelf grote moeite heb met u. Om te gebruiken, maar ook om genoemd te worden. Ik ben netjes en beleefd opgevoed, maar vind het verhaal eromheen en de manier waarop veel meer zeggen dan alleen de aanspreektitel.

Moet ik wel eerlijk toegeven dat hier in het plaatselijke dialect de aanspreektitel U niet gebruikt wordt. het is allemaal "Iej". ondanks dat ik altijd Nederlands gesproken heb is dit misschien toch een beetje blijven hangen. Moet zeggen dat ik dat wel veel prettiger vind. dat iedereen gelijk is. Ik heb soms het gevoel dat je door u te gebruiken een afstand creëert die soms gewoon echt niet gewenst is.

Ik heb er overigens wel moeite mee om mensen die ouder zijn dan ik, of een positie hebben, met de voornaam aan te spreken. Mijn hbo docenten noemde ik altijd meneer (terwijl ze al 100x aangegeven hadden dat dat niet hoeft). mijn buurvrouw van een jaar of 65 is "tante ...." en oudere ooms en tantes spreek ik aan door tante/oom gevolgd met de voornaam. Oma was ook gewoon oma. geen voornamen voor mij. Dit vind ik wel een respect dingetje :j
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 12-11-13 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Urielle schreef:
Oke, ik had zelf liever dat ze nodeloos beleefd waren door u te zeggen tegen mijn familie dan dat ze bijv. je zeiden tegen vreemden op straat of winkelpersoneel.

Ik heb precies hetzelfde. Kinderen weten misschien nog niet het onderscheid, maar lijkt me dat zich erin vergissen en dan gaande weg de nuance leren makkelijker is dan later te leren dat er ook nog zoiets als u bestaat.

Doubtless

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:31

Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:32

Kitty1985 schreef:
Afgeraffelde liedjes accepteer ik ook niet :+

Dat vind ik inderdaad wel. Dan komen ze aan de deur, mompelen twee zinnen en staan daar met hun plastic zak te wapperen: "gooi er maar zoveel mogelijk in."
Euh nee... jij gaat sowieso eerst zingen. Het hoeft niet mooi te zijn, you get credits for trying ;) . Maar je moet echt wel een beetje je best doen hoor. Misschien vind ik dat nog wel belangrijker dan het 'dankjewel'.
Niet zingen is geen snoep... Ik ben geen filantropische instelling. Vond het eigenlijk al heel wat dat we echt lekker snoep in huis hadden gehaald als arme studenten zijnde.. Kreeg ook veel complimentjes van de ouders, dat ik wel meedeed aan het sint Maarten. Er woonden al jaren studenten in dat huis, maar niemand gaf ooit wat...
Moet zeggen dat het ook eindeloos duurde voordat de kinderen kwamen. Ze liepen eerst allemaal langs (zat ik daar met een bak vol marsen, twix etc... Dus toen een bordje aan de bosjes gehangen: "Ook wij vieren Sint Maarten" met een pijl naar onze deur :P .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:36

Wirobelgje schreef:

Ja, da's voor NLers wel even wennen! I

Ik zie u graag.. klinkt anders dan ik hou van je :)) maar wel lief.

Trouwens.. in Duitsland liggen de lijnen nóg veel strakker: daar wordt je echt niet geacht "Du" te zeggen, het blijft zelfs bij vrienden soms wel erg lang "Sie" .. ons ge-je-en ge-jouw wordt daar vaak als erg lomp ervaren.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:38

Ik heb als bijbaantje een tijdje bijles gegeven en werd aan het begin altijd met u aangesproken. Dit vond ik wel heel netjes, maar ik voel me er niet oud genoeg voor. Ik zei er wel niks van, maar ging vrij amicaal met ze om. Na een tijdje was het dan heel voorzichtig aftasten of je ook kon. Best grappig.

Ik kan me er verder niet aan storen als een onbekend kind mij met je aanspreekt. Wel als een wat ouder kind een ouder persoon met je aanspreekt..

Ik en mijn vriend spreken elkaar trouwens wel met u aan. :+ Even tussendoor: Hoe schrijf je (schrijft u, voor de mensen die ouder zijn dan ik) het tegenovergestelde van tutoyeren? Vast heel dom, maar met Google (Translate) en Woordenlijst.org kom ik er niet uit.
Laatst bijgewerkt door luf_horses op 12-11-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:39

Doubtless schreef:
Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik zal nooit vergeten dat ik met een jongen in de klas zat die 'netjes' geleerd was om iedereen met 'u' aan te spreken, incl. zijn ouders. Die jongen was zo verwend en had zo weinig respect tegenover anderen, hij was ook erg neerbuigend naar zijn ouders toe.

Docenten/hoogleraren spreek ik wel aan met u, al moet ik bekennen dat ik zoveel mogelijk zinnen probeer te mijden waarin ik tussen 'u' en 'je' moet kiezen.
M.b.t. 'dankjewel' of 'dankuwel' probeer ik mezelf aan te leren om 'bedankt' te zeggen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:40

Simpel: vousvoyeren. In het frans zonder 's' geschreven.