Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
capopjekop schreef:Zo heb ik het ook geleerd. Tegen vreemden die ouder zijn zeg ik u. Tegen bekenden of leeftijdsgenoten zeg ik je. Vaak geven mensen zelf wel aan dat ze liever met je aangesproken willen worden, maar het staat wel zo netjes om daar niet meteen zelf vanuit te gaan.
. 
Jannepauli schreef:Ik moet opeens denken aan de 'Professor' - lang niet gezien, geband wellicht? - die in zijn Bokt-posten iedereen zéér formeel aansprak. De meesten die met hem in de clinch lagen, ergerden zich kapot eraan, maar hij bleef hardnekkig beleefd en iedereen met 'U' aanspreken.![]()
Maar dat terzijde; als een heel jong kindje tegen mij 'dankjewel' zou zeggen zou dat mij niet storen. Van oudere kinderen verwacht je wel dat ze het onderscheid kunnen maken en geleerd hebben ouderen enig respect te tonen ( of gewoon beleefd te zijn) met de U-aanspreekvorm.
Lizzyy schreef:Dankjewel vind ik persoonlijk wat onbeschoft tegen oudere mensen. Ik denk dat kleine kinderen nog niet het verschil zien tussen een bekende en een onbekende oudere mensen.
Later kan je ze altijd nog leren dat ze best 'je' mogen zeggen tegen bekende.
Wirobelgje schreef:Hier in België is "je" zowiezo al ongebruikelijk
Het is gewoonte om danku te zeggen of dankuwel
Iemand aanspreken is dan weer anders maar "je" gebruiken belgen echt niet makkelijk, eerder "gij"
edit: naar mijn mening maakt het ook ni uit of kinderen U of JE zeggen, als er al dank wordt geuit is dat toch al zeer respectvol in mijn ogen
Malima schreef:dankjewel omdat ze tegen mij en familie en bekenden geen u hoeven te zeggen.
en aangezien ik wil dat ze het ook zeggen als wij of opa en oma wat zeggen leer ik ze dus dankjewel.
en dat vind ik zelf voor nu voldoende.
Urielle schreef:Oke, ik had zelf liever dat ze nodeloos beleefd waren door u te zeggen tegen mijn familie dan dat ze bijv. je zeiden tegen vreemden op straat of winkelpersoneel.
Kitty1985 schreef:Afgeraffelde liedjes accepteer ik ook niet
. Maar je moet echt wel een beetje je best doen hoor. Misschien vind ik dat nog wel belangrijker dan het 'dankjewel'.
. Wirobelgje schreef:Hier in België is "je" zowiezo al ongebruikelijk
Het is gewoonte om danku te zeggen of dankuwel
Iemand aanspreken is dan weer anders maar "je" gebruiken belgen echt niet makkelijk, eerder "gij"
edit: naar mijn mening maakt het ook ni uit of kinderen U of JE zeggen, als er al dank wordt geuit is dat toch al zeer respectvol in mijn ogen
maar wel lief.
Even tussendoor: Hoe schrijf je (schrijft u, voor de mensen die ouder zijn dan ik) het tegenovergestelde van tutoyeren? Vast heel dom, maar met Google (Translate) en Woordenlijst.org kom ik er niet uit. Doubtless schreef:Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.