Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
dat dat bij halloween hoort
Want ik ken st maarten alleen maar met een vreugdevuur.Citaat:Sint-Maarten wordt niet overal op dezelfde wijze gevierd. In sommige plaatsen worden optochten georganiseerd, in andere worden vreugdevuren ontstoken. Algemeen is de lampionnentocht. Deze komt het meest voor in de noordelijke provincies en in Noord-Holland (keuvelen genoemd). De kinderen maken lampionnen of hollen suikerbieten (vergelijk Jack-o'-lantern) uit en gaan met de lichtjes langs de deuren. Daar zingen ze speciale Sint-Maartensliedjes en krijgen in ruil snoep of fruit.
). Wij wonen te ver buitenaf, dus hier komt meestal niemand. Wij gaan wel altijd langs een paar buren omdat we weten dat die er speciaal snoep voor in huis halen en er naar uitkijken dat de kinderen langskomen. Depende schreef:Hier wordt Sint Maarten altijd gevierd, niet dat er gepraat wordt over de betekenis, maar alle kinderen maken een lampion en lopen langs de deuren. Dat is al zo zo lang als ik en mijn moeder(54) het ons kunnen herinneren. Volgens mij is het in de gebieden waar carnaval gevierd wordt niet aan de orde, maar hier in het Noorden wel.
Ohh de bel...
Bij het vreugdevuur in het dorp wordt ook altijd het verhaal van St. Maarten verteld

stunning schreef:1234 schreef:Hier (Arnhem) kwam een hele stoet langs met kinderen. Was ik niet meer gewend, woon op kamers in een 'oude opa/omabuurt'hahaha Maar ze kwamen niet bij ons. Ookal stond mijn licht wel aan xD
Wij deden vroeger thuis altijd aan sint maarten, we maakten dan onze tuin helemaal gezellig, pompoenen uithollen en op muurtje bij de ingang van de tuin zetten met lichtje erin, tafeltje voor de deur met gluewine voor de ouders en lekkere dingen voor de kinderen...Super gezellig.
Oh wat leuk zeg. Beetje halloween achtig van maken! Heb ik hier in de buurt nog nooit gezien, maar wel een super leuk idee!

1234 schreef:stunning schreef:
Oh wat leuk zeg. Beetje halloween achtig van maken! Heb ik hier in de buurt nog nooit gezien, maar wel een super leuk idee!
Ja hahah. Maar bij de basisschool moest je je altijd als adres opgeven als je wilde dat ze langskwamen, dan maakten ze een soort route waarlangs ze konden lopen. (vooral ook zodat er geen invalide mensen moeite moeten gaan doen om naar de deur te gaan bijv., of mensen die er helemaal geen zin in hebben) Dan konden ze bij die huizen aanbellen. Wij deden daar dus jaren aan mee. Was altijd zo leuk, al die kindjes.
Maarja toen we allemaal van de basisschool af waren, verwaterde het.
. Lekker spannend maken a la halloween, route uitstippelen.. net een spannende speurtocht!
Super leuk! Jammer dat ze dat hier nooit hebben gedaan vroeger toen ik nog liep haha!