wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:17

hier in friesland wel, twee jaar geleden een stuk of acht aan de deur gehad, vorig jaar niets en we zitten nu op ong 15 kinderen...

Warboel

Toen ik nog op de basisschool zat deden we altijd een lampionnenoptocht met Sint Maarten.
Nu wordt er volgens mij niet zoveel meer aan gedaan, heb nog geen kind gezien.
Overigens mogen ze hier in het dorp alleen aanbellen als je een kaarsje voor het raam hebt staan.

Firegirl

Wordt hier wel gevierd, maar nog niemand aan de deur gehad. Vriendje blij, want dan kan hij lekker alle reepjes op eten.

boooo

Hier in West-Friesland (NH) wordt het gevierd maar het loopt nog geen storm.
Ik heb nu 2 groepjes gehad van in totaal zo'n 9 kinderen denk ik. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:18

Nee, in Nederland wordt halloween niet gevierd natuurlijk. Maar 'ik vind' :+ dat dat bij halloween hoort :') Want ik ken st maarten alleen maar met een vreugdevuur.

Citaat:
Sint-Maarten wordt niet overal op dezelfde wijze gevierd. In sommige plaatsen worden optochten georganiseerd, in andere worden vreugdevuren ontstoken. Algemeen is de lampionnentocht. Deze komt het meest voor in de noordelijke provincies en in Noord-Holland (keuvelen genoemd). De kinderen maken lampionnen of hollen suikerbieten (vergelijk Jack-o'-lantern) uit en gaan met de lichtjes langs de deuren. Daar zingen ze speciale Sint-Maartensliedjes en krijgen in ruil snoep of fruit.

Sharani

Mijn kids zijn nu ook op pad in het dorp, grote broer is als oppas mee (en hoopt stiekem op af en toe ook wat lekkers te krijgen O:) ). Wij wonen te ver buitenaf, dus hier komt meestal niemand. Wij gaan wel altijd langs een paar buren omdat we weten dat die er speciaal snoep voor in huis halen en er naar uitkijken dat de kinderen langskomen.

Cabelz

Bij ons in het dorp (west friesland) word het ook gevierd.
Ik woon enkel gelukkig buiten het dorp op een paar kilometer lange weg waar maar een paar huizen staan, dus hier komt ook geen enkele ziel langs :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:19

Vindt de kleine kindjes het schattigst , of net mocht mijn neefje van 2 snoepjes geven is ook leuk :P . Vanaf jaar of 11 a 12 is het schattige eraf en zeggen ze ook u etc :')

Eleionomae

hier wel sint maarten, maar woon in een hofje aan een doodlopende straat dus meestal slaan ze ons over. vorig jaar wel een paar gehad, maar bij mn ouders is het altijd spitsuur :j

Knollboll

Ik heb er nog nooit van gehoord zelfs.. Wordt hier niet gevierd.(Brabant)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:20

Depende schreef:
Hier wordt Sint Maarten altijd gevierd, niet dat er gepraat wordt over de betekenis, maar alle kinderen maken een lampion en lopen langs de deuren. Dat is al zo zo lang als ik en mijn moeder(54) het ons kunnen herinneren. Volgens mij is het in de gebieden waar carnaval gevierd wordt niet aan de orde, maar hier in het Noorden wel.

Ohh de bel... :+

Nou, niet op die manier dus, maar dmv. vreugdevuren wordt het in Limburg (waar men dus carnaval viert) wel gevierd :j Bij het vreugdevuur in het dorp wordt ook altijd het verhaal van St. Maarten verteld :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:20

Hier ook en wat heb ik er toch een hekel aan! Die kleintjes vind ik nog wel schattig maar die ouderen die eigenlijk net niet meer moeten lopen.............raffelen liedje af die daardoor 2 seconde duurt, snoep pakken en weg..........ben dan geneigd om een aparte bak voor diegene te doen met mandarijntjes ofzo ;-)
Heb hier de bak bijna leeg en had 100 x snoep!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:21

Hier in de kop van Noord-Holland word het ook gevierd.

Wij wonen buiten het dorp, dus hier worden zakjes snoep gemaakt om te geven ipv losse snoepjes. Tot nu toe nog niemand gehad. Ik verwacht ook alleen de buurkinderen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:21

stunning schreef:
1234 schreef:
Hier (Arnhem) kwam een hele stoet langs met kinderen. Was ik niet meer gewend, woon op kamers in een 'oude opa/omabuurt' :') hahaha Maar ze kwamen niet bij ons. Ookal stond mijn licht wel aan xD

Wij deden vroeger thuis altijd aan sint maarten, we maakten dan onze tuin helemaal gezellig, pompoenen uithollen en op muurtje bij de ingang van de tuin zetten met lichtje erin, tafeltje voor de deur met gluewine voor de ouders en lekkere dingen voor de kinderen... :D Super gezellig.

Oh wat leuk zeg :D. Beetje halloween achtig van maken! Heb ik hier in de buurt nog nooit gezien, maar wel een super leuk idee!

Ja hahah. Maar bij de basisschool moest je je altijd als adres opgeven als je wilde dat ze langskwamen, dan maakten ze een soort route waarlangs ze konden lopen. (vooral ook zodat er geen invalide mensen moeite moeten gaan doen om naar de deur te gaan bijv., of mensen die er helemaal geen zin in hebben) Dan konden ze bij die huizen aanbellen. Wij deden daar dus jaren aan mee. Was altijd zo leuk, al die kindjes.
Maarja toen we allemaal van de basisschool af waren, verwaterde het.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:22

Hier vlakbij Leeuwarden kwam ik ze net ook tegen toen ik van stal vertrok. Paard had ze al langer in de gaten, de concentratie was ver te zoeken toen die lampionnetjes in de buurt waren :') 'Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staaaaarten' en daarna iets over een lege batterij :=

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:23

1234 schreef:
stunning schreef:

Oh wat leuk zeg :D. Beetje halloween achtig van maken! Heb ik hier in de buurt nog nooit gezien, maar wel een super leuk idee!

Ja hahah. Maar bij de basisschool moest je je altijd als adres opgeven als je wilde dat ze langskwamen, dan maakten ze een soort route waarlangs ze konden lopen. (vooral ook zodat er geen invalide mensen moeite moeten gaan doen om naar de deur te gaan bijv., of mensen die er helemaal geen zin in hebben) Dan konden ze bij die huizen aanbellen. Wij deden daar dus jaren aan mee. Was altijd zo leuk, al die kindjes.
Maarja toen we allemaal van de basisschool af waren, verwaterde het.

Op die manier zou ik haast wel weer willen lopen _O-. Lekker spannend maken a la halloween, route uitstippelen.. net een spannende speurtocht! :D Super leuk! Jammer dat ze dat hier nooit hebben gedaan vroeger toen ik nog liep haha!

DeEenhoorn

wij delen hier ook snoepjes uit, het is zo rustig.. tot nu toe 10 kids gehad en ze krijgen allemaal 2 snoepjes, we hebben toch genoeg...

Ohana_91

Hier wordt ook Sint Maarten gevierd, maar de kinderen worden hier groter en het wordt steeds rustiger. Nog maar 1 groepje van 5 kindjes aan de deur gehad en ik denk dat het daar ook bij blijft

dito

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:25

hier (alkmaar) ook, ik vind het ook leuk, zet dan overal thee lichtjes neer etc. Jammer genoeg worden de kinderen in de buurt groter en is er weinig aanloop nu

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:25

Hier in Heerhugowaard (NH) wordt het zeker gevierd. Ik woon ook nog eens aan een heeeele lange straat/weg dus veel kinderen die hier een rondje lopen. Vind de eerste 3 wel leuk maar wordt er daarna doodmoe van, de bel blijft maar gaan....

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:26

Mn hart is gebroken ;(
Had een gezellige schaal met snoepjes gemaakt......

Kinderen liepen allemaal voorbij -O- -O- -O-
Aantal keer voor niks naar de deur gelopen maar niema d kwam voor me zingen #)

stunning

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:27

Zag net een meisje voorbij rennen, denk zal ze hier heen komen?? Nee hoor, rent net zo hard voorbij -O-

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:27

Ja wij hebben alweer aardig wat groepjes aan de deur gehad.
5 jaar terug liepen we zelf nog met de kinderen: http://youtu.be/0wdN1ydU4BQ

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:28

Maartje: ik doelde idd op het lampionnetjelopen wat hier standaard is, ik wist dan weer niet dat er andere manieren waren van het vieren en ik heb eerlijk gezegd het verhaal van St. Maarten nog nooit gehoord. Ik heb wel eens gehoord van gebieden waar kinderen tijdens 3 koningen langs de deuren gaan, doen ze dat dan ook bij jullie?

Wij wonen ook achteraf, maar er komen hier idd ook kindjes speciaal naartoe, zoals mijn kleine nichtje en neefje, buren die een straat verder wonen etc. Kan me voorstellen dat als je in een drukke straat woont je niet echt zit te wachten op al die hordes kinderen, terwijl wij het allemaal super leuk vinden en ook met 4 mensen met onze neus erop staan. Rare familie I guess :+

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:28

Hier in Groningen vieren we het ook gewoon, alleen deze straat komt bijna niks :(
Tot nu toe 3 kinderen gehad, en een hele groep die gewoon voorbij liep.