Vegetarier willen worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:31

Ik ben geen vegetariër, maar balans tussen hoeveelheid melkproducten en rundvlees, net als tussen hoeveelheid eieren en kip die ik eet vindt ik wel belangrijk. IMHO is het ook een belediging aan de koe om wel de melkproducten te gebruiken maar de koe zelf als afval te beschouwen en weg te gooien. Idem met kip en de eieren. (ik weet dat de productie in de praktijk te gescheiden is om nog echt te kloppen, maar toch en ook daar begint een omschakeling al is het alleen maar omdat het geld oplevert). Plantaardig eiwit is voor mij niet genoeg om mijn spieren werkende te houden nl, dus vlees eten blijf ik doen.

Over soja is al een opmerking gemaakt, hier komt het er enkel in als sojasaus, niet als voedsel.

Vis is oppassen geblazen tegenwoordig, de hele grote of stille oceaan is radioactief aan het raken en naar wat ik begrijp ook aardig dood en stil aan het worden door de nasleep van de ellende in fukushima.

LindyH

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:23

Bijna mijn hele directie familie is vegetariër, behalve mijn vader en ik.

De klacht die ik hoor van de vegetariërs is dat ze het vervelend vinden om spelbreker te zijn op etentjes etc. Je moet de gastvrouw/heer altijd belasten met je wensen. Daardoor loop je het risico om in een etentjes-isolement te komen, dat niemand je meer uitnodigt. Of gewoon als je ergens bent met een groepje, dat er dan altijd gezocht moet worden naar een plek om te eten met vega op de kaart. Daar hebben anderen niet altijd zin in en het kan nadelig werken op relaties met vrienden etc.

Dat sociale aspect wordt vaak vergeten bij de keuze om vegetariër te worden, maar is toch echt wel van invloed.

Vandaar dat ze in de loop der tijd toch wel soepeler zijn geworden. Ze eten nu bijvoorbeeld wel zalm, en biologisch vlees. Thuis niet, maar met etentjes wel. Dat maakt het bijvoorbeeld al een stuk makkelijker om gezamenlijk een kerstdiner te organiseren. Gewoon al het vlees biologisch. Iedereen blij. Mijn vader en ik kunnen lekker vlees eten (want voor ons is een kerstdiner zonder vlees geen kerstdiner) terwijl de rest zich er ook senang bij voelt.

Zo'n verschrikkelijke vleeseter vind ik mezelf nou ook weer niet. Die paar plakjes salami op een pizza kun je nauwelijks vlees noemen in vergelijking tot een vette biefstuk of varkenshaas, die ik dus nooit eet.

In een ander deel van de familie zitten een paar veganisten. Dat lijkt mij echt heel lastig bij sociale gelegenheden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:18

Ik heb nooit problemen met etentjes. Laatst nog met vrienden naar een steak-restaurant gegaan.. als het niet anders had gekund was ik gewoon voor een bord frietjes gegaan, maar ze hadden toch een erg lekkere vegetarische steak op het menu staan :j

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:37

Inderdaad, tegenwoordig is bijna overal wel een vegetarische variant. Maar je keuze is wel beperkt. En als ze geen vegetarische mogelijkheid hebben, kun je er vast wel naar vragen. Ik ben altijd al blij met een stukje brood of een blaadje sla ;)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 08:51

Chantal ik doe erg mn best en het gaat al beter dan voorheen veel beter, maar nadat ik die kippen zag vond ik het erg zielig.

Dankjullie wel voor jullie verhalen ik zal zeker mn best gaan doen en beter opletten wat ik eet qua vleesproducten. natuurlijk blijf ik nieuwschierig naar de verhalen en ga vrijdag zelf koken zonder vlees en ik woon inderdaad nog bij mn ouders

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:57

Ik wil zelf graag vega of flexetarier worden, maar vriendlief wil zijn vlees niet missen. We zijn geen driehoek-eters (vlees(vervanger) aardappel groenten) dus voor de een anders koken wordt erg lastig.
De kunst is om gerechten te bereiden die erg lekker zijn en je geen vlees mist. Dus met peulvruchten, noten, kaas gaan werken. Helaas vriendlief notenallergie, dus dat is voor ons ook geen optie.
Gegrillde rijst is een mooie vervanger voor noten, qua smaak dan.

Tot nu toe eten we minder vlees dan veel mensen (ca 70gram bij diner).

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:11

F_Orumster; als wij bijvoorbeeld nasi/bami eten, maken we dit zonder vlees en dan daar voor mijn vriend los vlees bij. Laatste keer had hij vlees gemarineerd, de keer daarvoor simpel sate uit de vriezer.
Bij sommige andere gerechten misschien minder makkelijk, maar bij sommige dingen is het ook wel goed te doen zonder dat je twee verschillende dingen kookt. Bij de gerechten waarbij het minder makkelijk is, probeer ik mijn vriend wel altijd meer vlees op te scheppen dan ik zelf eet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:12

De zoekfunctie gebruiken :)*

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:10

Ja dat sociale herken ik wel, dat mensen het lastig vinden, of er erg de aandacht op gaan vestigen, bijv. bij een opening van een buffet bij een bruiloft heel expliciet benoemen waar het vegetarische gedeelte is en voor wie. Dat vind ik altijd heel erg vervelend omdat er daarna vaak gesprekken ontstaan over vega die niet altijd zinvol zijn. Maar aan de andere kant is het steeds normaler om vega te zijn, zijn er overal lekkere vervangingen in restaurants. Ik denk altijd, ik vind het helemaal niet normaal om andere schepsels dood te maken om ze op te eten. En helemaal niet in de hoeveelheid als dat nu gebeurd, dat dieren ervoor gefokt worden, ipv andersom.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:56

Dat sociale herken ik ook wel. Maar ik zit bij etentjes ook rustig achter een bord frietjes of een kommetje soep. Elk restaurant heeft wel iets vegetarisch, en al vind ik het niet echt lekker, ik eet het dan toch gewoon :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:03

[VT] Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

hier staan heel veel leuke ideetjes in.
@forumster, juist het driehoeketen lijkt mij heel moeilijk als vegetatier, juist omdat je dan extra ervan bewust wordt dat er geen vlees ligt.

voor vrienden ben ik gewoon een flexitarier, als je onverwacht bij iemand komt eten en ze doen hard hun best dan ga ik niet lopen miepen. grote stukken vlees laat ik liggen, maar macaroni met gehakt word een beetje moeilijk ;)
overigens eten mijn vriend en ik vaak veganistisch, dat gaat bijna automatisch. kommetje rijst met gegrilde groentes en een groentesausje en kruiden, wij als arme studenten smikkelen er toch wel van.
overigens eet hij wel gewoon vlees, maar wil wel graag biovlees en dat is gewoon te prijzig voor elke dag.
vegavlees is voor ons ook luxe, dus dat eten we in het weekend of als er iemand zich rijk voelt ;)

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:12

In de hele familie ben ik diegene die vegetarisch probeert te eten,
Enkel vinden ze dat niet leuk en beginnen mijn broer en zus mij belachelijk te vinden..
Het feit dat er zoveel leed bij die dieren is om uiteindelijk op je bord terecht te komen en ze te behandelen als 'iets'.
Ik heb onlangs eens in een restaurant een kindje gehoord van een jaar of 7 die vroeg: ' papa? Waar is vlees van gemaakt?' .
Toen die vader dan zei dat er dieren worden voor doodgedaan heeft'ie mooi zijn bord laten staan,

Ik vind het ook raar dat mensen persé elke dag een bord vol vlees willen :/

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:35

Ik ben al 10 Jaar nu, dat ik weinig tot periodes van maanden achterelkaar geen vlees eet. Ik heb besloten dat ik stopte met mijn vleespatroon zoals was, elke dag stukje vlees, toen ik besefte, met eigen ogen door filmpjes en docu's zag, dat die dieren 'geen leven' hebben gehad en alleen maar diepe ellende. Ik wil er niets van in mijn mond uit protest. Het is een eenman protest wat op de gehele industrie / maatschappij niets uitmaakt maar wat het uitmaakt is dat het mijn protest is. Ik kan het op die manier aankaarten tijdens feestjes, bij familie en overal waar men vraagt waarom ik de kroket van de friettent tijdens een evenement niet hoef.

Ik eet soms toch eens vlees en dan moet je denken aan max 15 x per jaar ong. en dan gaat het meestal om spekjes tussen de zuurkool en rundergehakt van de slager door de spagetti want dat vind ik echt heel lekker. Van deze slager en de Bio spekjes van de supermarkt weet ik dat dieren een leven hebben gehad waarin ze ook geluk hebben gekend, en vind ik niet zielig om ze te eten.

Als ik vlees zie liggen uit de industrie dan zie ik hoe de kippen op de loopband gepakt worden met de tang en hun kop eraf getrokken wordt, ik zie hoe de moeder varkens nooit hun kont hebben kunnen keren in de stal zodat de biggetjes constant bij moeders uiers kunnen (zelf in een zeugen stal gezien) en hoe de koeien met de stroomstokken op transport gezet worden, hoe de oceaan leeggevist wordt en die dieren pure paniek in een net zitten en het eko systeem na de klote gaat,. Mijn trek gaat meteen over en zo ben ik nu al 10 jaar gezond en eet nauwelijks vlees

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:26

dat klinkt idd heel erg, ik vind dat soort dingen zo ongelovelijk sneu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:31

Nou ben ik een geboren vegetariër, maar we hebben tegenwoordig de "vegetarische slager". Mensen die het weten kunnen zeggen dat zijn spullen precies zo smaken als vlees.
Ik vind het qua smaak "wel iets hebben". (En de namen vind ik ;) onbegrijpelijk: nuggets? Nooit van gehoord! )

En door minder vlees te eten, draag je bij aan een serie positieve ontwikkelingen.
Zo lopen er op onze planeet 7 miljard mensen rond en als die allemaal zouden willen eten zoals de gemiddelde westerlingen, dan is de aarde te klein. (De cijfers zijn telkens anders, maar om een kilo vlees te "produceren" is minstens vier kilo graan en/of eiwitrijk spul nodig. Er zijn ook berekeningen die spreken van 1: 20.)
Bij goed management valt het dierenleed mee bij de slager en uitstoot van methaan (een giftiger broeikasgas dan COtwee) valt te managen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Gewoon het vlees weglaten uit de chili con carne (chili sin carne, dus) is veul goedkoper en erg smakelijk.
Het enige tekort wat je kunt oplopen als je te weinig eieren eet/ veganist/ vegan wordt is B12. (En daar zijn pilletjes tegen. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:37

8nnemiek schreef:
Ik heb nooit problemen met etentjes. Laatst nog met vrienden naar een steak-restaurant gegaan.. als het niet anders had gekund was ik gewoon voor een bord frietjes gegaan, maar ze hadden toch een erg lekkere vegetarische steak op het menu staan :j

Mijn ervaring is vergelijkbaar: vaak staat het niet op het menu, maar zijn de mensen die vlees eten wel nieuwsgierig en soms zelfs lichtelijk jaloers. Als ik in de juiste bui ben, zeg ik dat ook. Dat het mij uitstekend heeft gesmaakt, maar dat een aantal andere gasten het eigenlijk ook wel eens had willen proberen.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:42

Allereerst; wat goed dat je al begonnen bent met na te denken over je vlees consumptie, hier begint het al mee! En inderdaad, begin allereerst met minderen. Eet geen vleeswaar meer op brood en beperk het tot 3 dagen per week GOED vlees . verdiep je ondertussen in de oorsprong van vlees, ook de beelden waar je liever je gezicht voor afwendt... Kijk de docu's Food. Inc, Earthlings en volg Wakker Dier ( bijv op facebook) en lees het boek "Dieren Eten" van Jonathan Safran Foer! Bij mij ging het vlees eten me steeds meer tegen staan , net als de smaak van vlees. Je smaakpapillen veranderen echt. Ik vind vlees nu dus echt een weeige "lijken" smaak hebben. En ik mis vlees echt niet!! Ook de dingen waar ik dacht nooit buiten te kunnen ( kroketten, filet americain en rood biefstukje), ik heb er totaal geen behoefte meer aan er zijn zoveel heerlijke alternatieven! Succes!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:49

Ik ben ook absoluut geen vegetarier maar eet wel eens per week (of twee a drie keer) zonder vlees. Voor mijn vriend lastig want hij beoefent fanatiek sport (6x per week 2-6 uur per dag) en heeft dus echt flink wat eiwitten nodig. Ik ben wel bezig met 'eerlijk' vlees dus ik bestel bijvoorbeeld varkensvlees via het broertje van een werknemer van mijn vriend. Die beestjes hebben het fantastisch! Ze hebben twee fokvarkens die samen met hun biggetjes ruim een hectare scharrelgrond hebben :). Ik wil niet zeggen dat je niet vegetarisch moet worden maar gezien je er moeite mee hebt kun je, als je vlees eet, ook dergelijke initiatieven opzoeken!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 22:53

Vrijdag ga ik dus vega noedels maken, welke groentes kan je daarvoor gebruiken
En ik raak erg geinspireerd door jullie verhalen en bijzonder om te lezen dat iedereen het anders ervaart

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:01

verbied jezelf niet alles maar stel bijvoorbeeld ene lijstje van 3 dingen op die je het allerlekkerst vind, en eet die af en toe. Ik ben zelf inmiddels 8 jaar vegetariër (ik werd het toen ik 7 was, ik had in het begin ook ouders die dachten dat het ongezond zou zijn enzo, maar nu ben ik gezonder dan wie dan ook in de familie :) ), maar vond het in het begin heel moeilijk afstand te doen van gerookte ham. Ik heb me toen voorgnomen dat gewoon af en toe te eten, dat heeft erg kort geduurd en daarna at ik helemaal niets meer aan vlees. Ik vind het idee van vlees eten nu zo afschrikwekkend, dat ik echt al gelijk een vies gezicht trek als ik er aan denk. Ik weet van heel veel dingen nog wel hoe ze smaken maar associeer het helemaal niet meer met lekker. Ook moet je op zoek gaan naar vervanging die jij prettig vind, afwisseling is daarin heel belangrijk. Dus probeer niet bij elke maaltijd op de plek waar je vlees zou eten gewoon een vegaburger uit het schap te pakken, maar bedenk ook maaltijden met peulvruchten, noten en andere dingen waar je je bouwstenen uit kan halen. Dan wordt het helemaal niet moeilijk om geen vlees te eten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:10

Anke98 schreef:
Vrijdag ga ik dus vega noedels maken, welke groentes kan je daarvoor gebruiken
En ik raak erg geinspireerd door jullie verhalen en bijzonder om te lezen dat iedereen het anders ervaart

Zo ongeveer alles wat je lekker vindt. ...
Ik begin vaak met ui fruiten, eventueel kruiden in dit stadium erbij, knoflook, als je van prei houdt prei meefruiten. Daarna kun je van alles toevoegen wat maar kort nodig heeft of klein is gesneden (wokgroenten) of is voorgekookt (koolsoorten even plm vijf minuten koken idem broccoli of bloemkool).
Dan nog bijv. bonen uit glas toevoegen, of zelf gekookte linzen erbij en evt. noten plus de kruiden die korter nodig hebben.

(Binnen deze 'format' kun je dus al stevig variëren. )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:03

Ik kwam dit plaatje tegen en moest gelijk denken aan dit topic omdat het zo mooi aansluit op mijn eerdere post. Natuurlijk is dit zwaar overdreven, maar er zit wel een kern van waarheid in (aldus mijn vegetarische familie) :D

Afbeelding

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:40

fijn dat je nadenkt over je 'vleesverbruik' :D.

De docu earthlings is inderdaad een goeie tip; hoewel ik het gedeelte over dieren(mis)(ge)bruik in de recreatie minstens even schrijnend vond.

Ik ben hier zelf ook erg mee bezig. Ben nl een 8 a 10 jaar veggie geweest (zowel geen vis als vlees). Maar eet nu wèl terug vlees omdat ik er in essentie eigenlijk geen probleem mee heb een dier te doden om het op te eten. Ik heb wel een probleem met de manier waarop we dat dier behandelen voor het dood gaat en in sommige gevallen hoe het gedood wordt.

Bij ons is het nu zo dat we maar om de dag een gerecht met vlees bij proberen te eten, sowieso veel afwisseling tussen de soorten vlees ( regelmatig voor vis of gevogelte kiezen ipv rood vlees) en gaan voor bio of snelverkoop (omdat ik principieel nog een groter bezwaar maak tegen het weggooien van vlees; er is tenslotte een dier voor gestorven!). Buiten deze twee koop ik geen vlees.
Verder halveer ik de porties ook vaak. Een mens komt eigenlijk al toe met een 100g vlees op een dag; dus waarom al die porties altijd 200 a 300g moeten zijn??? Een kipfilet bv. eten wij dus altijd met twee.
Tot slot vind ik het ook leuk om altijd voor meerdere soorten groente te zorgen; zo mis je bv helemaal geen vlees of vind je het helemaal niet vervelend dat het vlees niet het hoofdbestanddeel van de maaltijd is (want geef toe, vaak worden de groenten enz maar als side-dish gezien voor het stuk vlees...)

Misschien is dat ook al een goeie start voor jou? Om de dag iets met vlees? Of wat minder vaak? Of enkel eens ergens wat blokjes kip of spekjes aan toevoegen voor het smaakje zonder dat je een grote portie vlees binnen hebt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:38

Naast de oude "vegetarische slager"
en de iets nieuwere v*vera van lupinebonen,
heeft grootgrutter Heyn nu iets in het schap liggen dat "pro - viande" heet. (Achter de deur van de koelafdeling, bij de vleesvervangers en het is verkleed als huismerk.)
Het opschrift luidt 'runderreepjes' - of zo iets wat voor mij niet hoeft -
maar het is compleet gemaakt van groenten,
bevat een hoeveelheid eiwit als ware het vlees
het is lokaal verbouwd (= kleine ecologische voetafdruk)
EN bevat geen E- nummers.
:j

(....nu van de week eens "kijken" ;) of het smaakt! )

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:39

Doe het in stapjes. Begin bijvoorbeeld met alleen geen vlees op brood. En zo afbouwen.
Of geef jezelf 1 dag in de week dat je nog vlees mag eten voor een tijdje. Succes! :)