Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:40

Ja, verschrikkelijk, het lijkt wel een trend om je partner maar te straffen door haar kinderen te vermoorden.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:43

Ik sta achter je cassidy..
Dit is precies de beslissing die ik genomen heb nadat ik zwanger werd en de 'vader' totaal niet zijn verantwoordelijkheden na kwam..
Geestelijk was hij denk ik nog een heeeel eind van volwassen zijn af en ik blijf erbij. Dit was de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb,mijn zoontje weet nu sinds een jaar wel van zijn vader af en het 'verhaal' erachter en het is voor nu goed voor hem.
Nooit ellende gehad van omgangsregelingen getrouwtrek tussen 2 ouders en dat soort gedoe.
Heb ik mijn kind wat ontnomen? Nee als ik het zo bekijk heb ik hem beschermd en genoeg liefde en aandacht voor 2 kunnen geven,hij is opgegroeid met mijn huidige man en die accepteert mijn kind voor de volle 100%

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:46

Maar jullie wijken af, hetgaat erom wat vader kan doen nu, niet wat je als moeder zou doen.wat voor rechten / plichten heeft de vader? Wat als moeder geen of niet voldoende inkomen heeft dus wel allementatie eist maar verder geen omgang wil?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:52

Lynn_Nikita schreef:
Ik lees al paar keer over niet erkennen is niet hoeven betalen maar dat is niet waar. Biologische vader moet betalen, zelfs na onenight stand of bv een prostitue die zwanger wordt. Dit houd niet meteen ook omgangsregeling in, papa heeft wel de plichten maar geen rechten

Of de vader de biologische vader is kan uitsluitend en alleen aangetoond worden met een dna test. Dat moeder naar hem wijst en zegt "hij heeft het gedaan" is niet voldoende. Is kind niet erkend dan is vader ook niet verplicht te betalen want er is geen bewijs dat hij de vader is.

Zowel de moeder als de vader kunnen een rechtszaak starten om dna bepaling af te dwingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:53

Ik begrijp dat ze nu zwanger is en niet meer met de vader wil communiceren? Dus geen erkenning en geen geregistreerd partnerschap/huwelijk etc...

Tja als ze fout wil dan zegt ze gewoon dat het kind niet van hem is. En dan kan hij alleen maar rechten verkrijgen door een DNA test via de rechter te eisen. Dan nog een andere rechtszaak voor een omgangsregeling. Misschien dan nog een zaak voor de alimentatie en misschien wil hij zelfs nog wel ouderlijk gezag aanvechten.

Maar als moeder niet meewerkt, wordt het altijd een weg naar de rechter. En waarschijnlijk niet 1 keer...
Dit zal voor vader (als hij geen gesubsidieerde rechtsbijstand krijgt) in de 10.000-den euro's gaan lopen.
De vraag is of dat het waard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:54

Is het stel net uit elkaar, wat is hun leeftijd, is er een mogelijkheid dat ze toch weer on speaking terms komen. Ik vind dat wel factoren die mee spelen.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:54

Lynn_Nikita schreef:
Ik lees al paar keer over niet erkennen is niet hoeven betalen maar dat is niet waar. Biologische vader moet betalen, zelfs na onenight stand of bv een prostitue die zwanger wordt. Dit houd niet meteen ook omgangsregeling in, papa heeft wel de plichten maar geen rechten

Dit, maar je moet dan wel naar de rechter stappen om dit vast te laten stellen, inclusief advocaat regelen.

zie hier; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... licht.html

Citaat:
Niet getrouwd en onderhoudsplicht biologische vader
Bent u een niet getrouwde vrouw, maar heeft de biologische vader uw kind wel erkend? Dan is hij de wettelijke vader en daardoor onderhoudsplichtig. Heeft de biologische vader uw kind niet erkend, dan kunt u zijn onderhoudsplicht laten vaststellen door de rechter. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Als mensen van mening verschillen over wie de biologische vader is, dan spreekt de rechter zich daar aan de hand van DNA-materiaal over uit.

Dus wat je het best kan doen is samen in overeenstemming komen over wat jullie doen straks met het kindje.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:55

Lynn_Nikita schreef:
Maar jullie wijken af, hetgaat erom wat vader kan doen nu, niet wat je als moeder zou doen.wat voor rechten / plichten heeft de vader? Wat als moeder geen of niet voldoende inkomen heeft dus wel allementatie eist maar verder geen omgang wil?

close to nothing.

Een vriend van mij vecht al jaren om zijn kind te mogen zien (zij was zwanger en zei "dank je wel pik, daar staan je spullen")

Vrouwen zijn zulke valse, valse wijven als het om dit soort dingen gaat. Ik kan het me wel voorstellen dat een man helemaal door het lint kan gaan.

BigOne

Re: Hoe zit het rondom ouderlijk gezag bij uit elkaar zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:59

En wat wil de vader als ze het kind voor adoptie afstaat, wil hij dat tegen gaan of staat hij daar achter?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:01

Er is in elk geval wel aan moeder gevraagd om een gesprek in te plannen met beide oma's om ze maar zo te noemen erbij en met hun twee. Zo kunnen ze eens beiden hun verhaal doen en zitten er anderen bij om het wat te structureren en duidelijke afspraken te maken onderling. Wat wordt nu van elkaar verwacht. En wat is de bedoeling in de toekomst. Hierop krijg je dan weer nu niet, heb hier geen zin in en is niet goed voor het kind deze stress. Maar zo lang ze geen gesprek in gaan blijft de stress er voor iedereen.

Leeftijden zitten rond de 27 dus ook niet echt jong meer hoor. Dat is het ook niet. Maar is meer de manier waarop de communicatie is. Ze gooit met allerlei verwijten en gooit het probleem altijd bij anderen neer. Ook gaf ze vandaag aan dat ze duidelijk was geweest dat ze het kind wilde houden maar hij gaf aan dat het niet zo is. Telkens als hij contact wil hebben wordt echt op een manier gereageerd (heb zelf de sms-jes mogen lezen) dat je echt denkt van nou ja zeg wat de f*ck??? Nu wil ik niet zeggen dat de vader een engel is en hij zal ook best op punten beter gedaan kunnen hebben maar dat is bij iedereen. Het is ook echt duidelijk dat er van zijn kant geen mogelijkheid meer zit in samenkomen in een relatie. Vooral nu niet want met een kind erbij zal het alleen nog maar moeilijker zijn en helemaal niet goed voor het kind.

Nogmaals ik weet niet hoe hij zou reageren als ze zou zeggen het is goed zo ik doe het helemaal alleen en verder heb je geen last meer van mij en geen betalingsplicht.

Adoptie gaf hij in eerste instantie aan dat hij dat liever niet wilde dan nog liever dat hij het zelf zou willen opvoeden. Dat is zijn reactie in eerste instantie, weet natuurlijk niet hoe sterk erover gedacht is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:04

Dus ze wil wel graag dat hij er bij betrokken blijft dan?
Of wil ze het liefst met rust gelaten worden en hem er volledig buiten laten?
Hij heeft op dit moment helemaal geen poot om op te staan. Als zij zou zeggen dat het kind van iemand anders is die ze niet kent dan ben je klaar... dan kan hij alleen nog maar via een DNA test rechten proberen af te dwingen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:06

Daar heeft ze zich nog niet over uitgelaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:11

Is het zo dat hij de relatie heeft beeindigd??

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:15

Dat weet ik niet precies of het van alleen zijn kant komt of van beiden, wel voor mij duidelijk dat hij echt niet meer verder wilde maar zij wel. Tenminste als hij zou hebben gezegd dan moeten we het nog maar proberen voor het kind dan had ze dat wel gedaan.
Maar denk dat het in het verhaal van plichten/rechten weinig van doen heeft. Alleen wel in de frustratie/boosheid van moeder.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:21

Heel simpel, even rust geven en mocht ze dan nog aan alle kanten tegenwerken en hij wil wel betrokken worden bij het kind, advocaat in de arm nemen en naar de rechter.
Daar zullen zijn rechten en plichten vast gesteld worden en daar heeft zij zich aan te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:24

Een zwangerschap van 9 weken is nog heel pril en er kan nog van alles misgaan.
Even wachten dus. Sneu voor de vader dat hij de zwangerschap niet van dichtbij mee gaat maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:34

Als zij wel alimentatie wil zal het toch voor de rechter komen. Kan er meteen een omgangsregeling afgesproken worden.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:35

Een erkenning zegt niks. Dat is alleen maar dat je erkent dat het jou kind is. Je moet het gezag regelen en als de vader dat heeft gedaan heeft hij meer rechten. Met het gezag geef je aan voor het kind te zorgen. Voorbeeld moeder overlijd, kind niet naar een pleeggezin maar blijft gewoon bij de vader. In een normale situatie dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:06

Ik zou als personen om het gesprek goed te begeleiden niet de moeders kiezen. Vaak zijn moeders te erg emotioneel betrokken en kunnen de boel vaak niet meer objectief bekijken in zo'n situatie. het gaat immers om hun kleinkind. Want als paps het kind niet zou mogen zien, wordt zijn moeder eigenlijk geen oma. Ik zou daar iemand anders voor vragen of eventueel een professional voor inhuren, iemand die geen baat ergens bij heeft of een agenda.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:11

Suzanne F. schreef:
Ik begrijp dat ze nu zwanger is en niet meer met de vader wil communiceren? Dus geen erkenning en geen geregistreerd partnerschap/huwelijk etc...

Tja als ze fout wil dan zegt ze gewoon dat het kind niet van hem is. En dan kan hij alleen maar rechten verkrijgen door een DNA test via de rechter te eisen. Dan nog een andere rechtszaak voor een omgangsregeling. Misschien dan nog een zaak voor de alimentatie en misschien wil hij zelfs nog wel ouderlijk gezag aanvechten.

Maar als moeder niet meewerkt, wordt het altijd een weg naar de rechter. En waarschijnlijk niet 1 keer...
Dit zal voor vader (als hij geen gesubsidieerde rechtsbijstand krijgt) in de 10.000-den euro's gaan lopen.
De vraag is of dat het waard is.

natuurlijk is het dat je geld waard,

ik zou zeker niet afwachten, er kan van alles misgaan klopt maar dat kan ook als ze 20 weken zwanger is.
adoptie kan de vader natuurlijk aanvechten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:18

StalNollie schreef:
natuurlijk is het dat je geld waard,

ik zou zeker niet afwachten, er kan van alles misgaan klopt maar dat kan ook als ze 20 weken zwanger is.
adoptie kan de vader natuurlijk aanvechten.

Je bent nu dingen aan het invullen voor een ander. Het kan heel goed dat je dit zelf ervoor over zou hebben, maar je kunt er niet van uitgaan dat een ander net zo denkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:30

joyce83 schreef:
Dat weet ik niet precies of het van alleen zijn kant komt of van beiden, wel voor mij duidelijk dat hij echt niet meer verder wilde maar zij wel. Tenminste als hij zou hebben gezegd dan moeten we het nog maar proberen voor het kind dan had ze dat wel gedaan.
Maar denk dat het in het verhaal van plichten/rechten weinig van doen heeft. Alleen wel in de frustratie/boosheid van moeder.

Dat heeft er heel veel mee te doen, daarom is madam pissed-off. Misschien is ze zelfs wel expres zwanger geworden om hem te houden, ze zal niet de eerste zijn. Het advies om eerst alles maar eens af te wachten en de boel te laten rusten is zo gek nog niet, zij heeft een dwangmiddel in haar buik om het hem zo lastig mogelijk te maken. Eerst maar eens afwachten of het goed gaat met de zwangerschap, met 9 weken kan er nog van alles mis gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:34

Kinderen als lijmmiddel is de oplossing niet. Sterker nog, de kinderen gaan er de dupe van zijn. Even afstand nemen is het beste. Sterkte voor de moeder.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:41

als je kind al geen geld waard is? ik zou alles neertellen voor mijn kind echt alles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:43

StalNollie schreef:
als je kind al geen geld waard is? ik zou alles neertellen voor mijn kind echt alles.

En dat is jouw keuze en de keuze van een vrouw die het kind draagt.
Een man denkt er misschien heel anders over.
Geen dingen invullen voor een ander.