Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:29

Heel vaak de vraag; gebruik je wel kaas en melk enz... ja anders was ik veganist :o ! toch een best verschil.
Thuis gaat het bij ons soepel, met gerechten zoals bv macaroni waar gehakt door zit eet mijn man lekker vega mee en met eten met stukje vlees erbij maak het gewoon apart klaar, ieder z'n ding!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:30

Het zal je nog verbazen hoeveel vegetariërs er in een visrestaurant komen eten. Geen vlees, wel vis. Is natuurlijk niks mis mee, maar het gebeurd best vaak. Vandaar dat ik wel vaak iemand vraag of hij/zij wel vis eet.

De vraag "eet je dan wel kip?" vind ik dan trouwens wel vreemd. Dat is hetzelfde als Barbie van de televisie alleen maar kroketten en frikadellen eet omdat vlees eten zielig is. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:30

Nee, krijg maar weinig opmerkingen. En ik trek me er ook vrij weinig van aan. Ik eet geen vlees of vis omdat ik het vies vind en niet achter de manier waarop het verkregen wordt sta. Ik kan me er echt niet druk om maken dat mensen opmerkingen maken als 'eet je dan wel vleestomaten.' Heb wel wat beters te doen :') Dat mensen vragen 'eet je dan ook geen vis' is logisch aangezien veel vegetariers (die dan dus pescotarier zijn) wel zeggen vis te eten. Ik geef het gewoon aan als ik ergens ga eten, dat ik geen vlees en vis eet. Heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt. Net zoals dat ik er geen probleem van maak als iemand wel vlees eet. Ik maak het alleen niet klaar :+ ik zou niet weten hoe namelijk :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:34

sunshine schreef:
Klopt, sommige vegetariers eten wel vis, ik begrijp dat overigens niet tenzij je geen vlees eet om gezondheidsredenen en wel vis verdraagt en het dus niet doet om vegetarier te zijn.

Zo had ik laatst een discussie met een vleeseter, zij kende iemand die vegetarier is en geen vlees eet maar wel vis, en dat vegetariers ALTIJD gewoon wel vis eten, ik was dan " iets anders " in haar ogen :+
Ik heb het op een gegeven moment maar op gegeven, in zulke mensen steek ik geen energie als ze gewoon over mij heen willen denderen met hun eigen mening (uhh feit in hun ogen )

Niet helemaal ontopic, maar ik wil me er wel aan wagen :)
Ik eet dus geen vlees en wel vis. Ik eet vis met mate en let erop dat het duurzaam gevangen is. Theoretisch gezien ben ik inderdaad een pescotariër, maar omdat dat een term is die in Nederland niet wijd verbreid is (en "vegetariër" wel) draag ik naar mijn omgeving uit dat ik vegetariër ben :j Voor het gemak dus! En voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn, geef ik de uitgebreide uitleg.

Overigens, ik eet wel vis en geen vlees omdat ik erop tegen ben hoe de dieren gehouden worden die wij opeten. Daar wil ik niet aan bijdragen (letterlijk en figuurlijk). Ik ben dus niet tegen het eten van dieren an sich. Vissen (mits duurzaam gehouden en gevangen!) hebben in mijn ogen een prima leven en die wil ik dus wel af en toe eten.
Misschien niet te begrijpen voor anderen en ontzettend hypocriet, maar ik ben van mening dat hetgeen ik bijdraag door geen vlees te eten, ook al heel wat waard is.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:36

Ik eet inmiddels al dikke 20 jaar geen vlees meer(vis heb ik nooit gegeten).

Zoveel dingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar het doet mij niks. Ik ga ook geen discussies aan met mensen.
Als ze oprecht geïnteresseerd zijn dan leg ik het uit.

Ik ben vegetariër voor mijzelf, en het zijn mijn principes en van niemand anders. En ben niemand verantwoording schuldig.

Kan iemand er geen respect voor opbrengen? Nou dan niet, slaap ik niet minder om hoor.

Wat veel mensen (en vegetariërs) wel altijd uiterst verwonderlijk vinden is dat mijn honden WEL vlees eten, sterker nog heb hele beesten uit elkaar lopen snijden voor ze.
Leg ze dan altijd uit dat het mijn keuze is om geen vlees te eten, en niet die van mij honden. Ik kan hun niet uitleggen waarom ik geen vlees eet.

Ik zal nooit van iemand eisen dat ze geen vlees eten omdat ik het niet wil.

Kom je bij mij eten, dan eet je vegetarisch. Wil je graag vlees? Dat kan, mag je het zelf kopen en maken. Had een speciaal pannetje voor vlees.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 13:39

Ik maak wel vlees klaar voor mijn vriend, maar soms eet hij ook met mij mee, is maar net hoe mijn pet staat die dag.
Of het vlees smaakt weet ik niet, ik proef het niet :+

Mijn hond en kat eten overigens ook vers vlees, daar heb ik geen moeite mee, maar een hond en kat hebben dan ook echt vlees nodig en ontneem je de basisbehoefte als je ze geen vlees geeft.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:39

Lianne86 schreef:
Er zijn vega's die gewoon kip eten hoor :') Daar kwam mijn ex (die kok is/was/whatever) ook achter :')

Oh teh horror... -O-

Laat ik nou net zo'n " " vega " " zijn, sterker nog, ze hebben een naam. Pollotariërs (Wikipedia).

(En ja, ik leg mensen ook altijd uit dat ik strikt gezien dus geen vegetariër ben.)

Live and let live, er is nooit een excuus om geen respect te hebben voor de ander zijn keuzes.

Leg me dus aub even uit wat daar zo ' :') ' aan is?

TS, opmerkingen uit jouw bingo komen me helaas bekend voor, er zijn zat mensen die mijn keuze niet snappen/respecteren. Als ze serieus zijn dan ga ik er graag op in, anders heb ik er weinig moeite mee om ze te negeren. Vind het ontzettend laag om gemeen te doen hierover.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:41

Corelli schreef:
sunshine schreef:
Klopt, sommige vegetariers eten wel vis, ik begrijp dat overigens niet tenzij je geen vlees eet om gezondheidsredenen en wel vis verdraagt en het dus niet doet om vegetarier te zijn.

Zo had ik laatst een discussie met een vleeseter, zij kende iemand die vegetarier is en geen vlees eet maar wel vis, en dat vegetariers ALTIJD gewoon wel vis eten, ik was dan " iets anders " in haar ogen :+
Ik heb het op een gegeven moment maar op gegeven, in zulke mensen steek ik geen energie als ze gewoon over mij heen willen denderen met hun eigen mening (uhh feit in hun ogen )

Niet helemaal ontopic, maar ik wil me er wel aan wagen :)
Ik eet dus geen vlees en wel vis. Ik eet vis met mate en let erop dat het duurzaam gevangen is. Theoretisch gezien ben ik inderdaad een pescotariër, maar omdat dat een term is die in Nederland niet wijd verbreid is (en "vegetariër" wel) draag ik naar mijn omgeving uit dat ik vegetariër ben :j Voor het gemak dus! En voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn, geef ik de uitgebreide uitleg.

Overigens, ik eet wel vis en geen vlees omdat ik erop tegen ben hoe de dieren gehouden worden die wij opeten. Daar wil ik niet aan bijdragen (letterlijk en figuurlijk). Ik ben dus niet tegen het eten van dieren an sich. Vissen (mits duurzaam gehouden en gevangen!) hebben in mijn ogen een prima leven en die wil ik dus wel af en toe eten.
Misschien niet te begrijpen voor anderen en ontzettend hypocriet, maar ik ben van mening dat hetgeen ik bijdraag door geen vlees te eten, ook al heel wat waard is.

Mag ik vragen of je dan wel vlees zou eten als je zou weten dat het een goed leven heeft gehad? Of bijvoorbeeld wild wat door een jager is geschoten?
Een studiegenoot van mij vertelde ook altijd dat ze vegetarisch at, ook om 'duidelijk' te zijn. Ze at wel vlees, maar enkel biologisch vlees, omdat ze tegen de massaproductie van vlees is.

M.b.t. kip; toen ik op vakantie was en een vega-sandwich bestelde zat daarop... kip -O-

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:44

ais schreef:
Mag ik vragen of je dan wel vlees zou eten als je zou weten dat het een goed leven heeft gehad? Of bijvoorbeeld wild wat door een jager is geschoten?
Een studiegenoot van mij vertelde ook altijd dat ze vegetarisch at, ook om 'duidelijk' te zijn. Ze at wel vlees, maar enkel biologisch vlees, omdat ze tegen de massaproductie van vlees is.

M.b.t. kip; toen ik op vakantie was en een vega-sandwich bestelde zat daarop... kip -O-

Vraag is danwel niet aan mij gericht, maar geef toch graag antwoord.

Ik heb geen problemen met de jacht, ben ook diverse keren mee geweest.

Maar opeten, nee dat kan ik nog steeds niet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:45

Ais: nee, ik persoonlijk niet want ik vind vlees ook gewoon niet lekker genoeg om er een dier voor dood te maken. Als ik dat wel zou vinden, dan zou ik inderdaad gaan voor vlees van dieren die een goed leven hebben gehad en dan met mate, want het is gewoon niet nodig dat er zoveel dieren gedood worden. Je hebt qua voedingsstoffen maar weinig vlees nodig.
Wat betreft wilde dieren, ik vind dat die lekker in het bos mogen blijven scharrelen :)

Ik heb overigens lange tijd wel vlees gegeten maar toen ik me steeds meer ging verdiepen in de bio-industrie en ook zag hoe die dieren gehouden worden, heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:50

De leukste vraag blijft: 'Maar wat eet je dan..?'
Ehh jaa alsof er niks anders is dan vlees :')
De kip-vraag vind ik ook echt te dom voor woorden.
Overigens kan ik niet eens meer vlees eten, ik vind het totaal niet lekker meer. Vorig jaar geprobeerd ivm gezondheid maar na 7 jaar zonder vlees, kreeg ik het niet naar binnen.
Dat wordt leuk als ik Diergeneeskunde afgerond heb.. ;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:57

Ik ben een jaar en half vegetariër geweest, sommige mensen stelden wel wat vragen er over maar ben er verder nooit mee lastig gevallen.xD

Ik moet wel zeggen dat je (of ik alleszins) heel mager wordt als je geen vlees eet, ik was 1m50 en ik woog 29 kilo.xD En ik at echt wel veel, voornamelijk ongezonde dingen. :')

O ja, ik ben wel van mening, dat als je geen vlees eet omdat je het erg vindt voor de dieren, dan kan je beter ook geen dierlijke producten eten, want wat gebeurt er met de overschot van al die gefokte dieren?
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 06-11-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:58

Klopt je valt af als je geen vlees eet.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:02

Mijn vriend is vegetarier en ik vind het knap lastig! :P
Je hebt toch heel veel gerechten waarbij je de saus bijvoorbeeld al maakt met vlees..

Overigens respecteer ik het wel.
Vind het dus wel veel minder gevarieerd maar verder geen moeite mee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:04

sunshine schreef:
Mijn hond en kat eten overigens ook vers vlees, daar heb ik geen moeite mee, maar een hond en kat hebben dan ook echt vlees nodig en ontneem je de basisbehoefte als je ze geen vlees geeft.

Dat vind ik een van de dingen die het meest lastig te begrijpen zijn in het geval van de mensen die principieel vegetariër zijn (wat voor mij betekent: vanuit dierenwelzijnsoogpunt). Eet je zelf geen vlees en dan koop je het vervolgens wél voor je huisdier. Ik vind dat heel erg inconsequent.

Ik denk wél dat het goed is als je nadenkt over waar je voeding vandaan komt en welke consequenties het heeft als je vlees eet, of soja, of vis, of zomerfruit in de winter. Niet zomaar iets kopen, maar even stilstaan bij wat je koopt. Ik doe het zelf te weinig -O- , ook al eet ik vrijwel geen vlees en wel verantwoorde vis.

Mijn ervaring is overigens wel dat vragen over wat ik wel of niet eet gesteld worden vanuit interesse en niet met als doel mij te beledigen. Ik voel het overigens ook niet als zodanig.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:05

De enige vraag die ik stel aan vegetariërs is: 'Eet jij pudding?' Door die vraag te stellen kom je er snel achter hoe bewust de vegetariër in kwestie écht is.

Zelf eet ik bijna geen vlees. Als ik zelf kook doe ik de moeite niet eens. Ik vind het niet verschrikkelijk lekker en dan is het nog duur ook. Maar wanneer ik met mensen eet die wel altijd vlees eten doe ik het ook gewoon.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:07

Een hond en kat zijn vleeseters, zij hebben vlees nodig het is dus een basisbehoefte.
Kun jij niet aan die basisbehoefte voldoen? Dan ben je gewoon niet geschikt als honden of katten eigenaar, dat heeft niets te maken met dat ik zelf vegetarier ben.
Ik ben van mening dat een mens geen vlees nodig heeft, dus eet ik het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:16

sunshine schreef:
Ik ben van mening dat een mens geen vlees nodig heeft, dus eet ik het niet.

Chips, slagroomtaart en chocoladeletters hebben we ook niet nodig :+

Als bovenstaande de enige reden is om geen vlees te eten vind ik hem niet heel sterk.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:16

Hilli schreef:
sunshine schreef:

Dat vind ik een van de dingen die het meest lastig te begrijpen zijn in het geval van de mensen die principieel vegetariër zijn (wat voor mij betekent: vanuit dierenwelzijnsoogpunt). Eet je zelf geen vlees en dan koop je het vervolgens wél voor je huisdier. Ik vind dat heel erg inconsequent.

Ik denk wél dat het goed is als je nadenkt over waar je voeding vandaan komt en welke consequenties het heeft als je vlees eet, of soja, of vis, of zomerfruit in de winter. Niet zomaar iets kopen, maar even stilstaan bij wat je koopt. Ik doe het zelf te weinig -O- , ook al eet ik vrijwel geen vlees en wel verantwoorde vis.

Mijn ervaring is overigens wel dat vragen over wat ik wel of niet eet gesteld worden vanuit interesse en niet met als doel mij te beledigen. Ik voel het overigens ook niet als zodanig.

Het dierenwelzijn van mijn honden staat bij mij op nummer 1. Een hond is een carnivoor, en zijn darmstelsel en gebit is ingesteld op vlees.

Mijns inziens doe een je een hond/kat tekort als je hem geen vlees voert.

En nogmaals, ik dwing niemand mijn principes op. Ook niet aan mijn dieren.

Vegetarisch zijn/worden moet een bewuste en eigen keuze blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:17

Ik eet zelf niet vegetarisch, maar veel vrienden om me heen wel. Alleen daaruit blijkt al dat er nogal wat verschil is tussen de ene en de andere vegetariër;
-A eet geen vlees/vis en liever ook geen eieren/gelatine maar wel melkproducten
-B eet geen vlees/vis maar wel eieren/gelatine/melkproducten
-C eet geen vlees maar soms wel vis
-D eet wel kip, maar geen vis en ook geen ander vlees
-E eet geen vlees en vis maar vind kippenbouillon en kroepoek dan weer geen probleem
Allemaal noemen ze zichzelf vegetariër.

Dus ja, ik de 'ook geen kip en vis?' vraag stel ik ook regelmatig als iemand verteld vegetarisch te eten. Niet om lastig te doen, maar omdat ik graag wat lekker klaarmaak voor iedereen en er dan niet halverwege achter wil komen dat iemand iets toch wel/niet eet.
Ik snap dan ook echt niet wat er vervelend of ongepast is aan die vraag :o

tweebelgen

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:22

17 dingen waar vegetariërs mee moeten leven:

Meer en meer mensen zijn vegetariër, maar dat wil niet zeggen dat de vooroordelen en/of misvattingen de wereld uit zijn. Hier zijn alvast de 17 meest vervelende dingen waar vegetariërs mee te maken krijgen. Een gewaarschuwde vleesetende medemens is er twee waard.

1. Mensen die maar niet kunnen geloven dat je geen vlees eet.
2. Mensen die niet begrijpen dat je niet alleen vegetariër bent omdat je "van dieren houdt".
3. De vraag of je vlees zou eten als je er een miljoen euro voor zou krijgen. En: of je vlees zou afslaan als je vastzat op een onbewoond eiland en je anders zou verhongeren.
4. Op restaurant dezelfde prijs moeten betalen voor de vegetarische optie.
5. De veronderstelling dat vegetariërs iets missen in het leven en wel miserabel moeten zijn omdat ze geen vlees kunnen eten.
6. Het argument dat "planten ook gedood worden".
7. Proberen een niet-vegetarische maaltijd beleefd te weigeren zonder je de woede van de kok op de hals te halen.
8. Het idee dat je nooit genoeg proteïnen kan binnenkrijgen zonder vlees en je wel zwak en oververmoeid moet zijn.
9. Mensen die "geprobeerd" hebben vegetariër te zijn, maar het "niet konden".
10. Imitatievlees.
11. De blik vol ongeloof over het feit dat je zonder spek kan leven.
12. Restaurants die zich weigeren aan te passen.
13. Of andere restaurants waar slaatjes de enige optie zijn...
14. Mensen die zeggen vegetariër te zijn, maar wel nog kip en vis eten en tegen een goede cheeseburger zo nu en dan geen nee kunnen zeggen.
15. Verweten worden pretentieus te zijn.
16. Vegetariërs die echt pretentieus zijn en de groep een slechte naam geven.
17. Die ene vriend die je in het geheim vlees probeert voor te schotelen

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:25

Wat iedereen eet of niet eet maakt me niks uit. hoef je geen reden voor op te geven toch?
Maar helaas geven veel mensen wel een reden op. welke dan luid "ik vind het zielig voor de dieren, omdat ze geen goed leven hebben gehad enz.

Prima, kan ik inkomen dat men het leven dat een dier heeft voor de slacht niet fijn vind.
echter drinkt men dan wel melk en eet kaas. en dat strookt in MIJN ogen dan niet met je reden om geen vlees te eten. (nogmaals dat je geen vlees eet prima!)

Want de melk die jij drinkt of de kaas die jij eet, komt van moederkoeien welke kalfjes krijgen. deze kalfjes blijven wanneer het meisjes zijn veelal op het bedrijf om ook melk koe te worden. echter is het een jongetje dan gaat het naar een vlees opfokbedrijf. dus indirect door melk te drinken of kaas te eten werk je daar toch aan mee.

Vind ik niet erg, ik woon en werk op een bedrijf waar we en melk koeien hebben, en vleeskalveren. Ik weet dus dat ze bij ONS allen goed verzorgd worden, veel ruimte hebben en weinig tot geen extra medicatie krijgen, maar wel elke maand veearts controle hebben.

Dus tja alle reacties die vervelend over kunnen komen op vegatariers is ook wel omdat er zoveel verschillende vegatariers zijn. met allen hun eigen redenen, en uitzonderingen. En daarom is het voor een niet vega heel moeilijk te weten wat nu net de do`en dont`s zijn bij de bewuste vega die je voor je hebt staan.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:26

tweebelgen schreef:
17. Die ene vriend die je in het geheim vlees probeert voor te schotelen

Dat zijn geen vrienden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:57

Haha heel herkenbaar! Idd 'Je weet niet wat je mist' , hoor je altijd. Of 'ook geen frikandel? :oo' , nee ook geen frikandel nee.. In eerste instantie geloven mensen het ook nooit en denken ze dat ik zit te dollen. Tot ik wel heel lang serieus blijf haha. Meeste mensen hebben inderdaad zo'n geiten-wollen-sokken-figuur voor zich als ze aan een vegatariër denken.

Ondertussen lust ik het vlees gewoon echt niet meer. Ben het ooit op mijn 6e geworden en moeilijk om eraf te komen. Ik vind het vooral vervelend als ik mee uit eten ga met de schoonfamilie bijvoorbeeld en er dan bijna niks vegatarisch is en wat er is, ik niet lust. :+

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:00

xkimmx schreef:
Haha heel herkenbaar! Idd 'Je weet niet wat je mist' , hoor je altijd. Of 'ook geen frikandel? :oo' , nee ook geen frikandel nee.. In eerste instantie geloven mensen het ook nooit en denken ze dat ik zit te dollen. Tot ik wel heel lang serieus blijf haha. Meeste mensen hebben inderdaad zo'n geiten-wollen-sokken-figuur voor zich als ze aan een vegatariër denken.

Ondertussen lust ik het vlees gewoon echt niet meer. Ben het ooit op mijn 6e geworden en moeilijk om eraf te komen. Ik vind het vooral vervelend als ik mee uit eten ga met de schoonfamilie bijvoorbeeld en er dan bijna niks vegatarisch is en wat er is, ik niet lust. :+

Ik antwoord dan steevast: Ik weet wel wat ik mis, en ik mis het niet :D