wat te doen... Hond aangereden.?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:32

Shoot me if I'm wrong. Maar is in dergelijke gevallen de automobilist toch altijd degene die aansprakelijk gesteld wordt?

Citaat:
Artikel 185

1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.

3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.

4. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 02-11-13 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:35

Maartje1990 schreef:
Shoot me if I'm wrong. Maar is in dergelijke gevallen de automobilist niet áltijd de schuldige?

eigenlijk mag je als automobilist niet eens zomaar remmen voor een overstekend dier... mits de weg helemaal verlaten is uiteraard maar zomaar op een snelweg remmen kan heel gevaarlijk zijn voor het vervoer achter je

Maartje1990

Re: wat te doen... Hond aangereden.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:36

Even anders verwoord, het is natuurlijk niet schuldig, maar aansprakelijk.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:37

Ik zou ook de eigenaar inlichten en vragen hoe het met de hond is. Daarna naar de garage en de auto na laten kijken en vragen of dit inderdaad hierdoor komt en zo ja, dan valt dit onder de w a verzekering van de eigenaar van de hond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:53

Maartje1990 schreef:
Shoot me if I'm wrong. Maar is in dergelijke gevallen de automobilist toch altijd degene die aansprakelijk gesteld wordt?

Citaat:
Artikel 185

1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.

3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.

4. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.

Dan schiet ik wel even, want volgens mij heb je het mis ;) .

Volgens mij staat in het door jou geciteerde stuk namelijk dat de eigenaar van het motorrijtuig juist níet direct aansprakelijk is in het geval van een aanrijding met een loslopend dier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:58

Lees dit maar even en lees waar paard staat maar gewoon hond: Tanja @ [TAO] FAQ TAO.

Eigenaar hond aansprakelijk stellen dus.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 02-11-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:26

Kan het misschien komen door het plotselinge keiharde remmen, ipv van door het eventueel aanrijden van de hond??

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:29

Wat een vervelende situatie. Wat goed dat je eerst de hond hebt geholpen.
Ik hoop dat ht met de auto meevalt en dat anders de eigenaar van de hond mee wil werken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:37

lifaya schreef:
Maartje1990 schreef:
Shoot me if I'm wrong. Maar is in dergelijke gevallen de automobilist niet áltijd de schuldige?

eigenlijk mag je als automobilist niet eens zomaar remmen voor een overstekend dier... mits de weg helemaal verlaten is uiteraard maar zomaar op een snelweg remmen kan heel gevaarlijk zijn voor het vervoer achter je

Precies en dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze zelf komt aan het betalen... Je mag niet remmen en je moet een dier eigenlijk 'bewust' aanrijden om de eigenaar aansprakelijk te kunnen stellen hoe erg dat ook klinkt.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:38

Nu weet ik niet helemaal meer hoe het bij mijn moeder is verlopen. Maar zij heeft het soortgelijke meegemaakt en had ook schade aan de auto. De eigenaar van de hond is toen aansprakelijk gesteld.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:43

KimD schreef:
Precies en dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat ze zelf komt aan het betalen... Je mag niet remmen en je moet een dier eigenlijk 'bewust' aanrijden om de eigenaar aansprakelijk te kunnen stellen hoe erg dat ook klinkt.

Het is niet de bedoeling dat je dermate hard remt voor een dier dat je daarmee overig verkeer mee in gevaar brengt. Als je veilig kunt remmen moet je dat dus gewoon doen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:50

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de acties van je dier. Als er een ongeluk gebeurt door toedoen van je dier wordt de schade op jou verhaald. Gelukkig heeft iedereen een WA verzekering en daar valt de schade gemaakt door een huisdier ook onder.
Het bovengenoemde artikel verwijst naar schade aan derden en daar is hier geen sprake van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:05

Naar derden? Artikel gaat gewoon over de aansprakelijkheid voor dieren en hoe dat zit. Hier kan TS lezen dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is voor de schade aan haar auto.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:37

Artikel hierboven gaat niet over de aansprakelijkheid van dieren. Dat staat namelijk in het burgerlijk wetboek.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:50

Heb je het stuk gelezen?

Edit, ik zie al je hebt het over artikel 185 WVW, we praten langs elkaar heen ;) . Dat is hier absoluut niet van toepassing. Ik wijs op het artikel in de link die ik geplaatst heb.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 02-11-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:51

LDRD schreef:
Heb je het stuk gelezen?

Heb jij rechten gestudeerd?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:52

:j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:56

LDRD schreef:
Heb je het stuk gelezen?

Edit, ik zie al je hebt het over artikel 185 WVW, we praten langs elkaar heen ;) . Dat is hier absoluut niet van toepassing. Ik wijs op het artikel in de link die ik geplaatst heb.

Oh!
Ik al helemaal gefrustreerd, hebben we gewoon allebei gelijk!

We bedoelen beiden dit dus:

Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 3. Onrechtmatige daad
Afdeling 2. Aansprakelijkheid voor personen en zaken

Artikel 179 De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:59

Absoluut, die bedoelen we :D .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:20

net terug garage. Garagehouder gaf mij geen kans bij de verzerkering. Hij heeft hem op de brug gehad. Omdat de hond er zeg maar onderdoor schoot heb ik geen typische frontale botsschade.

Had ook zomaar te wild over een drempel gereden kunnen zijn zeg maar.

Wat er wel aan mankeert was wat te technisch voor mij (wel iemand meegenomen die het vast weet te herproduceren). De banden waren in ieder geval nog wel goed. Maar die waren nog maar van augustus, dus das zo vreemd niet.

Heb vooraf een prijsopgave gevraagd, kost tussen 200-500 ex btw.

Ben niet bij de hondeneigenaar geweest. Als ik toch geen kans maak. Zit overigens ook zonder auto want die mocht geen meter meer verder rijden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:58

maar waarom heb je geen contact opgenomen en probeer je het niet?? het gaat om erg veel geld....

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:33

Ja gewoon gaan hoor. Als het mijn hond zou zijn, geen enkel probleem. Daar ben je toch voor verzekerd?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 19:44

Ja maar heb eerst vervoer nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:36

Om te bellen toch niet, kun je het adres niet achterhalen en via de telefoongids een nummer vinden?
Niet proberen is altijd mis

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:44

als het mijn hond was en ik niet aansprakelijk gesteld kon worden zou ik alsnog betalen, puur om de overlast die mijn hond veroorzaakt heeft en het feit dat je zoveel moeite hebt gedaan om hem levend terug te krijgen bij de eigenaar; als je hem had laten lopen was hij daarna waarschijnlijk WEL doodgereden. Dat is mij die paarhonderd euro wel waard.