de mnderwaardige recreatieruiter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:47

Goede blog.
Ik heb me echter nooit minderwaardig gevoeld als recreatieruiter zijnde, maar voelde me juist veel sterker dan menig wedstrijdruiter... ik kon nl alles, maar dan ook werkelijk álles met mijn paard doen en veel wedstrijdruiters komen het terrein niet eens af of rijden op een bom buiten. Technisch gezien ben ik misschien een slechtere ruiter, maar van boscrossen leer je wél in het zadel zitten is mijn mening.

Geryon

Re: de mnderwaardige recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:59

Het is nou eenmaal zo dat sportpaarden over het algemeen vaak wat heter zijn dan de paarden die vooral voor recreatie gebruikt worden. Dat is zo gefokt en dat heeft natuurlijk zijn doel. Een wedstrijdruiter heeft pit nodig voor de africhting en voor in de proef. Recreatieruiters zijn heel verschillend, maar merk dat die toch vaak een wat koeler beestje willen.

En dan hoor je recreatieruiters weer lachen of roddelen over dat sportpaard dat wat onrustig is bij wedstrijdterrein.. Ja, het heeft ook een heel stuk met africhting te maken, waar ik recreatieruiters over het algemeen meer aandacht aan zie besteden omdat ze dat meer nodig hebben.. Maar ook zéker een deel van de aard van het beestje, dat zit er om bepaalde redenen ook in gefokt.

Hier spreekt trouwens een recreatieruiter, ex-wedstrijdruiter. Ken beide kanten en ik merk werkelijkwaar geen verschil.. Het is alleen zo dat veel wedstrijdruiters me vaak vragen naar wat ik dan zoal doe en wat voor apart zadel en hoofdstel ik heb :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:10

Maar er zijn toch ook best vaak recreatiepaarden die eigenlijk gewoon sportpaarden zijn (die van mij is een volle (kwpn) tuiger: manno x unicum x renovo en ook die van de ts is blijkbaar gewoon een vol sportpaard). Wel is het verschil denk ik ook dat ze op totaal ander voer staan. Die van mij krijgt onbeperkt hooi, en brok waarop hij rustig blijft en op gewicht, daar heb ik de brok speciaal op uitgekozen. Maar ik zou hem ook een hetere brok kunnen voeren en meer kg. 4kg brok wegkauwen is voor hem geen enkel probleem. En dan sportbrok in plaats van cornmuesli. Alleen dan is het geen paard meer waar beginners op kunnen leren rijden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:16

Op bokt lees als je vaak genoeg posts van mensen die de recreatieruiter minder vinden, zelfs letterlijk gelezen dat een recreatieruiter minder van paarden afweet dan een sportruiter. Klein beetje belachelijk toch wel, gewoon omdat je geen ambitie hebt om je te meten op het wedstrijdterrein, ben je opeens een kluns die 1x in de twee weken met z'n conditieloze paard in rengalop door de bossen gaat raggen...

edit: en nog een kleine ergernis ( :') ): haflinger, fjord etc worden altijd bestempeld als zo'n leuke/goede recreatiepaarden. Ik zou echt nooit een haf/fjord/... nemen als recreatiepaard, heb gewoon ook graag een paard dat wat tempo kan maken, gevoelig is aan de hulpen, sensibel, vlot,... (en ja, niet elke fjord, haf,... is traag en koppig) Rij ook gewoon recreatie met mijn twee 'warmbloeden'.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:26

Wat een knullig stukje voor met vooroordelen. Vind je het misschien zelf niet zo leuk om geen wedstrijdruiter meer te zijn? Ik schaar mezelf onder de recreatieruiters die ook wel eens op wedstrijd komen, en er heeft nog nooit iemand negatief tegen me gedaan. Het ene weekend ga ik met mijn paard op concours een Z proef starten en het volgende weekend lekker met een aantal vriendinnen het bos in. En ook als een ruiter die wel eens op wedstrijd komt, kan ik echt m'n paard wel langs een vrachtwagen of een eng bosje rijden hoor.

Altijd makkelijk afgeven op een ander en dingen lekker extreem neerzetten. Maar ik praktijk slaat het natuurlijk nergens op. Er zitten net zo veel goede ruiters tussen wedstrijd-, recreatie-, springruiters enz. Juist door zo'n stukje te schrijven kom je voor mij een beetje Calimero over; de grote boze wedstrijdruiters doen niet lief tegen me |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:28

Solleke_Noah schreef:
Op bokt lees als je vaak genoeg posts van mensen die de recreatieruiter minder vinden, zelfs letterlijk gelezen dat een recreatieruiter minder van paarden afweet dan een sportruiter. Klein beetje belachelijk toch wel, gewoon omdat je geen ambitie hebt om je te meten op het wedstrijdterrein, ben je opeens een kluns die 1x in de twee weken met z'n conditieloze paard in rengalop door de bossen gaat raggen...

edit: en nog een kleine ergernis ( :') ): haflinger, fjord etc worden altijd bestempeld als zo'n leuke/goede recreatiepaarden. Ik zou echt nooit een haf/fjord/... nemen als recreatiepaard, heb gewoon ook graag een paard dat wat tempo kan maken, gevoelig is aan de hulpen, sensibel, vlot,... (en ja, niet elke fjord, haf,... is traag en koppig) Rij ook gewoon recreatie met mijn twee 'warmbloeden'.

En hier kan ik me alleen maar aansluiten. Heb zelf ook regelmatig de opmerking gehad dat ik geen wedstrijden reed.. Dus wat wist ik er nou vanaf, ik had nooit op dat niveau me bezig gehouden met paardrijden..

Dan verwacht je van de desbetreffende persoon een behoorlijk niveau.. Maar het hoogste wat ze heeft gereden is geloof ik L of M.. Nou sorry, niet echt iets om naar op te kijken.. En ik ben dan voor haar ook niemand om op neer te kijken.. En dan zeuren dat de wedstrijdsport zo vervelend is onderling.. Naar buiten toe is het ook niet gezellig.. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:37

Iedereen is toch recreatieruiter?
Op een handjevol mensen na die hun geld ermee verdienen, dan is het geen recreatie maar je werk.... en dus je professie.
Mensen moeten eerst ophouden zo gewichtig te doen over die wedstrijden. Het is een HOBBY.

Dan: ik heb moeite met competitie met dieren. Mensen zijn competitief ingesteld en willen die behoefte uitleven in volleybal, tennis, voetbal, kleinere of grotere borsten... en ja: ook met dieren.
En dat kun je waarderen wanneer mensen wedstrijden zien als 'toetsmoment', waarop je 'toetst' hoe goed je kunt samenwerken met je paard.
Maar het gaat de meeste mensen niet om het paard, niet om de samenwerking, maar het doel: punten.
Heel gek eigenlijk, want je krijgt er geen stuiver voor!
Grootste punt van kritiek is dat je het dier onder druk zet, te snel wil laten gaan, niet de tijd geeft om te ontwikkelen, jezelf ook niet voldoende ontwikkelt in zo'n kort tijdvak.
Waarom al dat moeten, de haast, de schema's, de horloge's, de planningen? Paarden moeten tegen wil en dank mee in die ratrace, die bloederige bewijsdrang.
Maar maak je je paard daar nou blij mee? Kan je dat iets schelen?

Zou mooi zijn wanneer mensen eens een stap terug namen, en objectief kijken naar hun motivaties.... welke rol mag het paard daarin spelen? Of is alles wat het paard wil in principe ondergeschikt?

Ik denk dat een groot voordeel van 'recreatie-ruiters' is dat zij niet werken met tijdsdruk, ambitie, moeten, stress, en dus frustratie en boosheid.
Ik denk dat een nadeel kan zijn dat men over alles te makkelijk gaat denken, en niet nadenkt over een degelijke opleiding om het paard te vormen tot gewichtsdrager en er pardoes opklimt om uren te gaan rijden. Ook wanneer alles 'for fun' is, moet je nadenken wat je doet lijkt me...

Maar goed... ik ben het grotendeels met je eens. Men vergeet vaak te genieten, men vergeet te kijken wat voor het paard nu eens echt fijn zou zijn. Wanneer je gedreven wordt door ambitie, wordt je niet gedreven door je hart maar door je hoofd. En eigenlijk plaats je daarmee een muur tussen jou en het paard. Meer kijken naar wat het paard wil maakt je veel betere collega's.

Tot slot: er is wat mij betreft geen verschil tussen sportpaarden en recreatiepaarden. Het is JUIST een genot om een zeer getalenteerd paard te rijden in het bos! Een heet paard ook. Een volkomen idioot paard is gewoon een paard dat tussen 4 muren leeft en geen paard mag zijn, die explodeert... maar dat zit er niet in, dat stopt de baas erin.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:15

eeh, recreatiepaard is niet heet gefokt en sportpaarden wel?
ieder paard wordt geboren als paard, en de ruiter/eigenaar maakt tot wat hij is. hier ook 1 sportpaard. 1 brok energie ;)
toch recreatief en ja, wat een %^%# kan dat zijn met haar gemiep (vooral op wedstrijd := )
en geloof dat Arabier/Welsh ook heeel relaxt zijn :+
maakt echt geen donder uit hoe je paard is gefokt, dat hysterische is nergens voor nodig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:56

unihorses schreef:
eeh, recreatiepaard is niet heet gefokt en sportpaarden wel?
ieder paard wordt geboren als paard, en de ruiter/eigenaar maakt tot wat hij is. hier ook 1 sportpaard. 1 brok energie ;)
toch recreatief en ja, wat een %^%# kan dat zijn met haar gemiep (vooral op wedstrijd := )
en geloof dat Arabier/Welsh ook heeel relaxt zijn :+
maakt echt geen donder uit hoe je paard is gefokt, dat hysterische is nergens voor nodig.

Dit is gewoon onzin. Een paard wordt niet geboren als gewoon een paard, maar met een doel (tenzij ongeluk natuurlijk) van de fokker. En afhankelijk van dat doel wordt er in een bepaalde richting met bepaalde bloedlijnen gefokt, klaar. Over het algemeen worden paarden gericht voor de sport gewoon heter gefokt, sensibeler. En ja natuurlijk kun je dat bedoelde sportpaard gebruiken als recreatiepaard. Dat verandert niks aan hoe het gefokt is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:37

alle paarden worden het zelfde gefokt :+ zaadje eitje :D
maar een sportpaard per definitie heet ben ik het niet mee eens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:49

unihorses schreef:
alle paarden worden het zelfde gefokt :+ zaadje eitje :D
maar een sportpaard per definitie heet ben ik het niet mee eens.

Er is ook niemand die dat beweert.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:24

Ik herken die scheiding totaal niet in mijn omgeving. Denk ook niet dat een stukje als dit tot meer wederzijds respect leidt.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:39

wel n kern van waarheid!! ik ga er een samenvatting van maken voor school. Dankje wel!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:12

Ik kreeg laatst ook de opmerking dat ach, als ik recreatief reed hoefde ik toch niet aan de achterhand te werken :? uhm pardon?? Werd gezegd door iemand die echt in het wedstrijdwereldje zit

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:50

Kan ook andersom hoor. Zo werd ik bestempeld als wedstrijdruiter die niet van mijn paard hield. Ja ik rij wedstrijden, maar ook buitenritten en heb lol-met-knol momenten. Hij komt ook gewoon los in de paddock en staat regelmatig met zijn vriendin samen los (staleigenaar zet ze niet bij elkaar, wil de verantwoording niet. Dus alleen als mijn stalgenoot er is komen ze samen los). Hij komt in de wei en word dan 2 keer per week in de les gereden en dan nog 2 keer oefenen. Maar nope, ik hield niet van mijn paard zoals persoon in kwestie als recreatie ruiter van haar paard hield. :') . Volgens haar zette ik mijn paard minstents ingepakt pas buiten en was ik overbezorgd en bemoeid met mijn paard. Paard zijn zadel word elk halfjaar-jaar nagekeken, tandsarts voor controle en de dierenarts voornamelijk alleen voor de entingen. Zij noemde het overbezorgd, ik noem het onderhoud.

Ik snoep van beide werelden, en dat vind ik heerlijk :D