Makkelijk lekker en simpel koken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:40

taugé? wat is dat?

handig dat je gewoon groenten die je "over" hebt erbij kan gooien, ik ga je recept noteren want vind nasi altijd wel lekker (misschien niet als ik het zelf maak maar dat leer ik dan wel :') )

Anoniem

Re: Makkelijk lekker en simpel koken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:41

Als je een eigen saus wil maken kun je ook heel makkelijk een bechamel draaien en die daarna op smaak maken, is ontzettend lekker :D De bechamel kun je in grotere portie maken en invriezen. Je kunt er kaassaus, roomsaus kerriesaus, champignonsaus etc mee maken, echt superlekker :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:50

Knoflooksaus maak ik met mayo, melk, knoflook, bieslook. Even oefenen met de juiste dikte en smullen maar. 10 keer lekkerder dan uit een pakje. Zelfde met knoflook/kruidenboter. Gewoon boter, knoflook en veel kruiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:52

LovingTweety schreef:
Knoflooksaus maak ik met mayo, melk, knoflook, bieslook. Even oefenen met de juiste dikte en smullen maar. 10 keer lekkerder dan uit een pakje. Zelfde met knoflook/kruidenboter. Gewoon boter, knoflook en veel kruiden.

Wij doen het met een pot majo en creme fraise geloof ik en een zooi tenen knoflook :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:49

Wirobelgje schreef:
taugé? wat is dat?

;) Neem een paar bonen, zet je op een vochtige ondergrond (gewone watten schijnt meestal wel genoeg te zijn) in de zon.
Na een paar dagen al ontspruiten er steeltjes en blaadjes.

(De zeelieden waren erg blij met deze ontdekking: op deze manier konden ze maanden op zee zijn en toch verse groente eten: gewoon iedere dag een nieuwe lading bonen in de zon leggen en de bonen/"sprouts"/tauge van een week oud opeten. Daarna stierf er niemand meer aan scheurbuik.)

De tauge in de winkel is doorgaans van kleine groene boontjes (katjang idjoe). Boordevol vitamine C!
De smaak verandert wel compleet in het ontspruiten: waar bonen zacht en zoet smake, is tauge qua smaak nogal pittig.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:05

Oh alweer iets bijgeleerd :)
en dat kan van eender welke bonen? of is er een soort die wordt aangeraden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:10

...alle bonen doen dit.
Ik heb het zelf wel eens met bruine bonen gedaan. Ik vond de 'spruiten' eetbaar, maar niet heel erg lekker.
Wellicht zijn die katjang idjoe (vast wel bij toko's te koop) geselecteerd op de lekkere smaak van hun plantjes.

Hier staat nog een zusje van tauge, "alfa alfa" (of hoe heet t...)
http://www.brouwmarkt.nl/kiemzaden-peul ... -3139.html

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:17

2 verschillende spaghetti's:

Volkoren spagetti met bolognesesaus

Volkoren spaghetti koken volgens de verpakking. Ik verwarm het water altijd eerst in de waterkoker, dit gaat naar mijn idee sneller. Ik hou altijd 75 gram droge spaghetti aan per persoon.
Dan gehakt rullen met een uitje (of lente uitjes) en knoflook. Hierbij groenten in kleine blokjes (ongeveer halve centimeter). In ieder geval wortel gebruiken, en daarbij wat je in huis hebt of lekker vind, bijvoorbeeld courgette, paprika, bleekselderij, aubergine, champignons. Dit even goed laten bakken. Eventueel een scheut warm water uit de water koker erbij om het iets meer te laten stoven. Daarna een gezeefde tomaten of tomato frito erbij en een ruime eetlepel tomatenpuree. Als het wat te dik is weer wat gekookt water toevoegen. Dit lekker een tijdje laten pruttelen met een deksel en als laatste even zonder deksel.

Volkorenspaghetti met zalm/roomsaus

Volkorenspaghetti zoals hierboven bereiden. Wortel en courgette in hele fijne blokjes snijden en in een beetje olie aanfruiten. Dan een prei in tweeën snijden en in héle fijne, halve ringetjes snijden. Zelf gebruik ik alleen het witte deel, vind het groene niet lekker. Dit ook meebakken. Dan gerookte zalm in repen snijden en in de pan doen. Dit kan je laten garen zo ver als je wilt. Alles afblussen met (slag)room en eventueel iets binden met maizena. Nog wat peper erbij en klaar!

En nog een noodles recept:

Eiermie in een pan doen: hierbij giet je kokend water uit de waterkoker. Dan de deksel erop en gewoon laten staan, zonder vuur eronder. Mie is in een paar minuten gaar, dus even kijken of je dit meteen doet of ergens halverwege. Peultjes schoonmaken en even kort voorkoken. Dan 1 of 2 pangafilets in stukken snijden en met een beetje olie in de wokpan doen. Dit lekker bakken, als het geheel wat uit elkaar valt is helemaal niet erg, of eigenlijk juist de bedoeling. Dat de vis wat droog wordt is ook goed. Over de vis wat sojasaus sprenkelen. Als de vis gaar is champignons in kwarten toevoegen. Als deze gaar zijn paprika in reepjes toevoegen. Deze moeten wel lekker gaar worden, maar ook knapperig blijven. Ook de voorgekookte peulen kunnen erbij. Hier overheen weer wat sojasaus sprenkelen en ook enkele eetlepels sweet chili saus. Als laatste tauge toevoegen. Dan de noodles afgieten en die bij de groenten doen. Op smaak brengen met sojasaus en sweet chili saus.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:26

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:28

wat een lekkere dingen komen hier voorbij!
haha ik krijg er trek van en ga snel wat dingetjes uitproberen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:38

Bonenschotel!

Potje witte bonen in tomatensaus , kapucijners , kidneybonen en bruine bonen. De bonen worden gekookt in de tomatensaus dus de kapucijners , kidneybonen en bruine bonen afgieten en afspoelen dan bij de witte bonen in tomatensaus doen in de pan. Voor smaak paprika en ui erdoor , ondertussen spekjes bakken en met wat vocht bij de bonen in de pan mikken. Dan alles koken en klaar!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:42

LovingTweety schreef:

Daar staan wel hele leuke dingetjes tussen :D

Zelf ben ik gek op Pasta Pesto Pollo:
- Penne naturel koken
- 2 kipfilets in stukjes in een grote pan (ik doe vaak de wok), wat peper, zout, basilicum erbij
- 4 tomaten en 2 paprika's in stukjes erbij
- 1 potje groene pesto en een halve pot boursin quisine erbij

Daarna wat rucola & Parmezaanse kaas erover :) Heeeeeerlijk!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:33

Ook heel lekker voor een makkelijke, zelfgemaakte fastfood maaltijd: (Voor 2 personen)

4 rundertartaartjes plat slaan tot platte hamburgers en kruiden met zout en peper. Bakken in een koekenpan tot de gewenst gaarheid. Hamburgerbroodjes doormidden snijden en de gesneden zijdes even op een grilll leggen. Ijsbergsla in reepjes snijden, eventueel augurk en tomaat in plakjes snijden. Mengel maken van mayo, curry en een héél fijngesnipperde uitje. Broodjes beleggen met sla/augurk/tomaat, mayomengsel erop en daarop de gebakken tartaarburger. Plakje cheddarkaas erop en daarop wat ketchup. Bovenkant van het broodje erop en eten maar! Lekker met nog wat overfriet of aardappeltjes uit de over, mocht daar nog plek voor zijn in de maag ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:42

Dit is een lekker pastarecept vind ik altijd :9

- pasta koken (ik doe dan meestal schelpjes)
- 1 potje pesto erdoor roeren
- 4 a 5 verse tomaten in blokjes gesneden erdoorheen
- 1 tot 2 stengels bosui fijn knippen/snijden en erdoorheen
- naar smaak peper en evt. zout toevoegen

Meestal doe ik het dan ook nog zo'n 20 minuten in de oven met geraspte kaas erover en daarna nog een paar minuutjes onder de grill. Maar da's dan weer niet zo snel, dus als je snel moet zou ik het niet in de oven doen :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:42

Of spaghetti, kun je ook zoveel mee.

Spaghetti pesto: pasta koken, kip in een pannetje bakken, door elkaar gooien met een potje pesto erdoor (kun je uiteraard ook zelf maken, kost amper moeite), zout en peper erdoor en evt. wat kaas erop :9

En mijn favoriet, spaghetti aioli: spaghetti koken, in een steelpannetje op laag vuur flink olijfolie met knoflook en chilipepertjes verwarmen. Spaghetti afgieten, maar 1 kopje kookvocht bewaren. Oliemengsel en kookvocht bij de spaghetti in de pan en 1 minuut op hoog vuur blijven roeren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:57

Ik ga even meelezen, makkelijke recepten zijn altijd welkom hier :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:06

Receptje met tortelini's:

Tortelini's uit pakje naar keuze(bij de pasta's)
blik tomatenblokjes
boursin of b merk variant
Prei
kip

Tortelini's koken volgens recept op verpakking

Kip in stukjes snijden, bakken, beetje peper en zout.

Prei snijden en even mee bakken met de kip.

Tomatenblokjes en boursin bij de kip en prei, wordt een mooi roze sausje

en eetsmakelijk :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:42

Een simpele linzensoep - en nog snel klaar ook.

Slacht een bataat; dwz een zoete aardappel. Schillen, klein snijden, onder water zetten en koken.
Dan vrijwel meteen de linzen erbij, plus de smaakmakers.
In aanmerking komen: sambal, gember, peterselie, knoflook, ketoembar en djinten - dat is mijn standaard aanvulling.
Uiteraard kun je een soeptablet bijvoegen, gefruite ui, yoghurt - leef je uit.

Na plm. 15 minuten zijn de bataat en linzen gaar.
Onder in de soepkom doe ik een klein scheutje pompelsap - in het oorspronkelijke recept stond geloof ik limoensap (maar speciaal een limoen kopen is dan ook weer zo'n gedoe) met citroensap gaat het ook uitstekend.