Daklozen, daklozenkrant etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:04

De meeste mensen kiezen ervoor om dakloos te zijn, of ze kiezen ervoor om drugs en alcohol hun leven te laten leiden. Dus ik kan die wantrouwen van de meeste mensen wel snappen.

Al moet ik zeggen dat ik ook een van de mensen ben die in het goede van de mensheid geloofd en vaak ook iets geef; alleen dan geef ik sultana koekjes ofso ipv geld, veel veiliger voor mijn gevoel.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:06

Jaren geleden toen wij nog in de grote stad woonde zat er altijd een mannetje te bedelen om geld. Mijn oudste broer vroeg hem altijd: "Je krijgt geen geld van mij, je kan te eten en te drinken krijgen, dus wat wil je?".
De eerste keer keek de man hem verdwaasd aan en stamelde hij: "koffie". De keren daarna hoefde mijn broer het niet meer te vragen. Zo kreeg deze man elke dag een halfje brood met beleg.

Dit is voor mij een groot voorbeeld geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:07

Mensen van de dakloze krant zijn in dienst van deze stichting en dragen het geld af aan de stichting voor ieder verkochte krant, zij krijgen per krant een vergoeding..
Natuurlijk zijn er ook mensen die dit als een lucratief handeltje zien en hier naar handelen.
Helaas is dit tegen gaan moeilijk. De echte daklozekranttverkopers kunnen zich legitimeren!

Echter zijn deze mensen meestal niet de " echte zware dakloze" .....

Kiezen voor dakloos zijn doet geen enkele dakloze! Meestal passen deze mensen niet in onze maatschappij..... En hebben zij ziektebeelden of verslavingen.
Maar niet iedere dakloze vindt het een vervelende ervaring...

In Nederland komt wel degelijk armoede voor, heeft de zorg ontoereikende middelen en hebben we wachtlijsten. Helaas is het welvarende Nederland goed op weg naar een grote verdeling tussen rijk en arm.

Mensen die zeggen dat het een kwestie is van kiezen en het juiste doen, praten de ellende voor zichzelf goed... "Het is niet zo erg, ze kiezen er zelf voor, moeten ze maar afkicken".

Helaas werkt dit zo niet.

Ik werk in de opvang, daarom weet ik wat er gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-13 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:07

Ojajoh

Re: Daklozen, daklozenkrant etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:31

Hier staan er veel, en ik geef niets. Er zijn genoeg voorzieningen in nederland. Genoeg vangnetten.
Daarbij heb ik ook erg mijn twijfels bij die mensen aangezien ze idd een luxe mobiel op zak hebben enz..
Grappig als je dakloos bent, geen geld en geen vaste stroomvoorzieningen hebt. Nee hoor van mij geen cent , wij moeten er zelf ook hard voor werken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:43

Ik had niet verwacht dat zoveel mensen hier zo negatief tegenover zouden staan. M'n moeder koopt al jarenlang het straatnieuws. Wel altijd bij dezelfde verkopers. Maakt ze ook altijd een praatje mee.
Hier in Utrecht staan ook op verschillende plekken altijd dezelfde straatverkopers en allemaal Nederlanders. En die hebben geen dure kleren aan ofzo.
Maar misschien ben ik wel naïef, dat ik die mensen wel vertrouw in dat ze daar legaal die krantjes staan te verkopen en dat ook echt nodig hebben.

Ojajoh, je zegt dat er genoeg vangnetten zijn. Maar is het verkopen van straatkranten niet juist zo'n vangnet?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:45

Ik heb zelfs eens gezien dat er iemand ook zo'n krant aan het verkopen was bij de winkel.Niet veel later kwam vrouw met kind aanrijden in de auto om vervolgens zelf boodschappen te gaan doen. Als ik dit dan zie begin ik toch erg te twijfelen of het dan wel altijd echt is.

Tuurlijk is het wel sneu als je ze daar ziet staan, maar ik heb er ook wel mijn twijfels bij eerlijk gezegd..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:47

ik geef enkel aan een paar daklozen waarvan ik weet dat ze ook echt niks anders hebben.
MAAR nooit in de vorm van geld.
als ze voor de AH staan dan vraag ik, goh wilt u wat hebben van de supermarkt?
vaak zeggen ze een brood en neem ik een brood mee, of een pak drinken doe ik zeker ook!

als ene zegt van ' bier' dan weiger ik ooit nog wat voor hem te halen en dat geld ook voor ze als ze zeggen 'mag ik niet gewoon wat geld?'

ook haal ik in de winter wel eens handschoentjes van de zeeman ofzo, als ik zie dat ene helemaal geen handschoenen draagt...
maar ik kijk wel altijd naar hoe deze mensen zijn ;)
ze mogen van mij best wel verslaafd zijn hoor, dat maakt mij niet uit, maar ik wil niet dat 'mijn geven' gebruikt wordt daarvoor, van mij mogen ze wat normaals hebben ;)

en de daklozenkrant is totale onzin vind ik persoonlijk. je geeft ze alleen een werkmogelijkheid om geld voor allerlei spullen te krijgen... + je hoeft bij het ophalen van die krantjes niet te bewijzen dat je dakloos bent... dus zelfs ik kan daarheen gaan en krantjes ophalen om te verkopen...een beetje raar...
een heleboel onduidelijkheid en ik vind ook dat zoiets gewoon niet meer moet...
de meeste gebruiken het toch niet voor eetgeld, maar voor heel anderen dingen...
en er zijn ook nog eens een heleboel uitbuitende mensen boven de mensen die het krantje verkopen... dit is geen normaal krantje meer verkopen op sommige plaatsen is dit gewoon massaal buitenlanders inzetten en al het geld gaat naar 1 persoon
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 26-10-13 08:51, in het totaal 2 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:48

Hier bij de supermarkten.staan Oostblokkers. s ochtends worden.ze gedumpt met een.busje en smiddags weer opgehaald. Ze hebben een lunchpakketje bij zich en.ko sigaretten. geloof nooit dat deze mensen het geld mogen houden. dat gaat allemaal naar die rijke oostblokker met duur busje. De straatkrantverkopers die bv op utrecht centraal staan, daarvan weet ik wel dat een deel daar gewoon keurig de opvang van betaald bv

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:55

_Tara_ schreef:
Ojajoh, je zegt dat er genoeg vangnetten zijn. Maar is het verkopen van straatkranten niet juist zo'n vangnet?

Klopt 1 van de.... Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat er meer keuzes zijn dan dat. Dus in weze kiezen ze er zelf toch wel voor
en idd wat er eerder gezegd is, heb er nog nooit in al die jaren een nederlander (of in dit geval blank persoon) zien staan

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:56

Ik zie juist alleen maar blanke mensen met die krantjes staan := Hangt dan misschien heel erg af van waar je woont.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:02

Bij ons staat er met goed weer een man voor de supermarkt.
Hij belt de hele dag met zijn nieuwe smartphone, draagt merkkleding en koopt luxe broodjes en blikjes drinken. Van mij krijgt hij geen geld.
Ik zou best eten of drinken willen kopen voor een "echte" dakloze.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:04

Ik heb jaren op het station gewerkt.
En daar stond altijd dezelfde dakloze. hij kwam bij mij zn kleingeld geven wat ik voor hem wisselde in briefgeld. gaf hem ook altijd een kop koffie.
Hij vertelde zijn trieste verhaal waardoor hij op straat kwam en aan de alcohol is geraakt.
Later is ie met oud en nieuw helemaal in elkaar gerost door zatte mensen in de stad die het leuk vonden zwervertje te pesten.
Gehavend en zonder bril stond hij de volgende dag zn krantjes weer te verkopen.
Zn bril was gesneuveld tijdens de afranseling.
Samen met een colega met hem de stad in gegaan en een nieuwe bril voor hem gekocht.
Koste mij 135 gulden. En hij was een gelukkig man.
Nu jaren later zie ik hem nog wel eens.
Hij is van de alcohol af heeft zn eigen apartementje en helpt daklozen.

Ik heb hierdoor geleerd dat het niet altijd door verslaving hoeft te komen dat ze op straat staan.
Deze zwerver Ad heette hij was uit zichzelf 4 jaar naar ghana geweest om daar te helpen met ontwikkelingswerk. Toen hij terrugkwam in nederland is ie in de steek gelaten door de staat en kwam door banketstaaf omstandigheden op straat.

Maar moet eerlijk bekennen dat ik de man bij supermarkt hier ook voorbijloop.
Waarom geen idee .

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:10

Mensen kunnen door allerlei omstandigheden op straat komen te staan. Schulden, verslaving, psychiatrische problematiek etc. Het is echt niet altijd onwil, sommige mensen weten simpelweg niet hoe ze met bijvoorbeeld geld moeten om gaan.

Een verslaving daar kies je niet voor, maar is meestal een gevolg van andere problematiek. Ik schrik er van hoe negatief sommige mensen denken over verslavingen... Dat je de verslaving niet wilt bekostigen kan ik heel goed begrijpen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:36

Ojajoh schreef:
Hier staan er veel, en ik geef niets. Er zijn genoeg voorzieningen in nederland. Genoeg vangnetten.
Daarbij heb ik ook erg mijn twijfels bij die mensen aangezien ze idd een luxe mobiel op zak hebben enz..
Grappig als je dakloos bent, geen geld en geen vaste stroomvoorzieningen hebt. Nee hoor van mij geen cent , wij moeten er zelf ook hard voor werken.

Ik verbaas me over reacties als deze. Denk je dat mensen er voor de lol voor kiezen om dakloos te worden? Dat het allemaal zo simpel is als jij stelt?

Ik denk dat vooral de asielzoekers ook over het hoofd worden gezien, die mogen niet werken, krijgen een minimaal inkomen en kunnen daar nauwelijks van rond kunnen komen. Kijk ik snap verhalen over mensen met dure telefoontjes en weet ik het, maar dit vind ik toch wel een bijzondere gedachtegang.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:42

80% vind het prima om dakloos te zijn.
Ze vinden zichzelf niet dakloos, want als ze willen hebben ze een dak boven hun hoofd.
Die vinden dat echt prima. Wij kunnen dat niet voorstellen.
Dat ze psychisch niet helemaal oke zijn om dat te vinden is zeker waar, maar als ze het niet erg vinden?
Ik heb 5 jaar terug bij opvang tehuizen gewerkt, ik ging er heen met het idee wat sneu, ik ging er met hele andere gedachte weg :)
Ze krijgen allemaal een uitkering, dus het zijn geen mensen zonder geld. Het zijn wel mensen die hun geld liever anders uitgeven.
Genoeg mensen die hard werken voor een minimumloon maar wel alle lasten hebben die niet meer over houden dan de dakloze. Vergeet dat niet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:46

Hier staat ook iemand bij de supermarkt, een Roemeen, die aan het einde van de dag door een BMW word opgehaald. Ik dacht ook altijd, pfft, als hij iemand kent die een BMW heeft.. Maar blijkt, zo vertelde mijn vader, dat die man in de BMW zijn 'baas' is en dat hier bij de supermarkten veel illegalen zijn, die al het geld wat ze verdienen die dag afgeven aan de vent in de BMW en zijzelf ontvangen een klein loontje. Die BMW rijd rond en pikt zijn werknemers bij verschillende supermarkten op. Omdat ze hier zonder verblijfsvergunning zijn, hebben ze niet veel andere keus.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:47

Joolien schreef:
Ojajoh schreef:

Ik verbaas me over reacties als deze. Denk je dat mensen er voor de lol voor kiezen om dakloos te worden? Dat het allemaal zo simpel is als jij stelt?

Ik denk dat vooral de asielzoekers ook over het hoofd worden gezien, die mogen niet werken, krijgen een minimaal inkomen en kunnen daar nauwelijks van rond kunnen komen. Kijk ik snap verhalen over mensen met dure telefoontjes en weet ik het, maar dit vind ik toch wel een bijzondere gedachtegang.

ja hoor mag jij je over verbazen, we kunnen niet allemaal dezelfde mening hebben :Y)

maar waar wordt dat telefoontje dan van betaald Joolien??
Of wordt dat gesponsort door de daklozen krant dan?

ik heb nooit ergens gesteld dat het simpel is,dat maak jij er van en je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet uitgesproken heb, het is hard werken en er 100% voor moeten gaan. Maar waar een wil is is een weg is wel wat ik zeg...
De meeste van deze daklozen vertrouw ik idd niet en weet haast zeker dat het anders kan. Maar dat zal wel komen omdat ik het voorbeeld heb van een "vriend" die eigenlijk ook dakloos is, niet goed nederlands praat maar toch heel erg goed zijn boontjes zelf dopt!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:47

Bij mij kreeg de man bij de supermarkt wel eens wat. Dit was toen ik nog een relatie met m'n ex had.

Tot ik met mijn huidige vriend kreeg. Ik ging daar wonen. En potverdorie mijn buurman van 4 deuren verderop is de man van het krantje :oo. En hij woont met nog 3 andere....
Sindsdien maak ik een praatje met hem maar verder niet.

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:51

Bij ons staan ze ook regelmatig voor de supermarkt niet altijd de zelfde (miss wel familie) maar ik denk geld geven voor een krantje wat ik niet hoef te hebben, laat ik een extra tasje naast de mijne met boodschapjes meenemen voor de mevrouw die er stond. Ze keek erin met een zuur gezicht en vroeg of ik geen luiers voor dr mee had kunnen brengen... toen dacht ik wel bij me zelf bekijk het even! En heb haar veel plezier gewenst met de tas met naar mijn idee verschillende nuttige boodschapjes. Weet niet of ik snel weer wat zou geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:53

Ojajoh schreef:
Er zijn genoeg voorzieningen in nederland. Genoeg vangnetten.

Helaas is dat soms vooral op papier zo. De werkelijkheid is met z'n talloze instanties en eindeloze bureaucratie voor sommige mensen een onneembare hindernis.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:58

Ik ben wel iemand die geeft. En iemand die vraagt wat wil je? Wat heb je nodig? Waar kan ik je mee helpen? Als ik met m'n koffiebeker en m'n hond in het park loop en zie iemand die 's nachts op een bankje heeft geslapen geef ik hem m'n koffie. Die beker komt altijd terug. Zet maar bij de brievenbus dan vind ik hem wel.
Die melkkleding waar ze in lopen kan heel goed van mij geweest zijn. Ik heb het dan naar het leger des Heils of naar de voedselbank gebracht.
Die grote auto waar ze in opgehaald worden kan ook iemand zijn die toch probeert te helpen.
Niet alles is zoals het lijkt.
Deze mensen zullen soms wel iets van een uitkering krijgen zodat ze toch af en toe dingen kunnen kopen. Maar..... Het leven op straat is duur. Eten, wassen, douchen alles kost geld.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:06

Bij ons staat altijd dezelfde :j ik geef hem af en toe wat, Why not? Hij staat er keurig bij valt he niet lastig oid. Hij spaart 8 maanden en gaat swinters dan 4 maanden naar Suriname :D prima toch ik
Zou zo niet willen leven :n elke dag bij die supermarkt pffff

Voor D rest vind ik de acties van de voedselbank altijd erg goed :j die vragen om bv een pot jam en staan bij de uitgang vd supermarkt daar doe ik ook altijd aan mee :j

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:08

Had eens een docu gezien waarbij er een heel netwerk achter die straatkrant enzo zat. En dat de straatkrant daklozen het niet zo slecht hadden toen ze wegreden in hun BMW

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:12

Verschilt erg per straatkrant trouwens. Meer info: http://www.straatnieuws.nl/verkopers/regels-verkoop/
"Met het Keurmerk Straatkrant onderscheiden de bonafide daklozenkranten zich van straatkranten en namaakkranten die regels voor verkoop aan hun laars lappen. Voorbeelden hiervan zijn de Belgische krant Het Daklozenwoord, de Herbergkrant uit Zwolle en de gestencilde kranten de Zelfkrant (Den Bosch) en Straat Journaal (Rotterdam – de titel is zelfs gestolen van het bonafide Straatjournaal uit Haarlem).

Achter deze namaakkranten gaan organisaties schuil die (geldelijk) misbruik maken van het werk en de goede naam van bonafide straatkranten. Verkopers verkopen op plekken van andere straatkranten, spreken geen of nauwelijks Nederlands en intimideren andere verkopers. De organisaties achter deze kranten doen hier niets tegen, en verschuilen zich op hun beurt achter de verkopers."