Vraagje over dakloze man (Zwolle)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vraagje over dakloze man (Zwolle)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:53

Vraag je wel af in hoeverre je iemand echt helpt door hem van opvang te verzekeren. Het is ook belangrijk dat de daklozen iets 'doen' voor een dergelijke dienst, ook met het oog op eventuele terugkeer in de maatschappij op langere termijn.

Wat je misschien wel kan doen is hem verzekeren van opvang in de periode dat het echt heel koud wordt.

Denk dat het ook goed is het eerst met hem te bespreken inderdaad. Ook in verband met mogelijke scheve ogen van andere daklozen, en de problemen die hij daarmee zou kunnen gaan ervaren.

Succes, ik vind het een nobele actie van je. Denk wel goed na over de gevolgen. Misschien kan je hem ook vragen waar hij werkelijk hulp mee kan gebruiken? Give a man a fish and he'll eat for a day. Teach a man how to catch a fish and he'll never go hungry. Misschien is hij meer gebaat met eens een fris stel kleren, een knipbeurt en een fles douchegel zodat hij kan solliciteren bij een dagbestedingscentrum bijvoorbeeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:53

Citaat:
Wil je hem mee uit vragen?

blond, jong, halflange haren... als het iets is zoals dit

Afbeelding

kan ik me het wel voorstellen _O-

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:55

Amaris schreef:
blond, jong, halflange haren... als het iets is zoals dit

[ Afbeelding ]

kan ik me het wel voorstellen _O-

Hoeveel van zulke zwervers heb jij gezien?
Wel met gewassen haren dan hè...

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:58

Ik kan je jammergenoeg niet aan info helpen, ik woon niet in de buurt

Maar TS; Mag ik even zeggen dat ik je instelling echt heel goed vind!!
Zo zouden er meer mensen moeten zijn. In plaats van meteen het ergste van mensen denken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:58

Besef wel dat hij gewoon een uitkering krijgt voor zulke kosten.
Hij kiest er waarschijnlijk bewust voor om dit geld aan andere dingen te besteden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:02

zonnebloem18 schreef:
Besef wel dat hij gewoon een uitkering krijgt voor zulke kosten.
Hij kiest er waarschijnlijk bewust voor om dit geld aan andere dingen te besteden.

hier twijfel ik heel erg aan hoor! volgens mij krijg je namelijk geen uitkering als je geen vaste woon of verblijfplaats hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:04

Ook als dakloze heb je recht op een uitkering.

http://www.rechtopbijstand.nl/?pid=8

Overigens is het zo dat er vaak een verband is tussen dakloos zijn en een psychiatrische aandoening of verslaving.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:04

Corelli schreef:
Yinthee schreef:
Niet helemaal waar, voor een hoop nachtopvangcentra's moeten daklozen wel degelijk betalen. ;)

Daar is de zwerversuitkering voor in het leven geroepen ;)

Dat is gewoon de normale bijstandsuitkering,

Citaat:
Hoogte van de bijstandsuitkering

De hoogte van de uitkering van dak- en thuislozen is in principe gelijk aan die van anderen. In uw situatie kan uw uitkering worden verlaagd of verhoogd, als u geen woonkosten of juist hoge kosten voor nachtopvang heeft Zie_wet. Uw gemeente kan daarnaast besluiten dat u een uitkering in natura krijgt Zie_wet. Dat wil zeggen dat u goederen of een slaapplaats krijgt in plaats van geld. Ook kan uw bijstand wekelijks (eventueel contant)worden uitbetaald in plaats van maandelijks.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:24

MirandaDvG schreef:
Ik kan je jammergenoeg niet aan info helpen, ik woon niet in de buurt

Maar TS; Mag ik even zeggen dat ik je instelling echt heel goed vind!!
Zo zouden er meer mensen moeten zijn. In plaats van meteen het ergste van mensen denken.

Is ook id goed. Alleen de meeste krijgen de deksel weer op eenneus die wat voor deze mensen doen. De meeste zitten er bewust en willen niet anders vaak hebben ze zoveel problemen dat ze niet anders meer kunnen.

De bekendste was die op utrecht CS altijd met zijn viool. Echt een zwerver maar had gewoon een huis en geld deed dit puur omdat hij niets anders wist.

het is en BLIJFT dubbel. Zou dan eerder wat gaan doen IN het opvangthuis. Spelletje spelen helpen kleding wassen enz. Dan doe je wat wat meerdere mensen raakt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:24

Zwervers hebben een inkomen dat voor hun genoeg is om van rond te komen voor alle andere dingen gaan ze bedelen...

Maar TS waarom deze man wel helpen en andere zwervers niet? Vroeg ik mij af... Je kan beter vrijwilliger worden of een donatie doen aan het leger des heils dan weet je zeker dat er meer mensen genieten van jou donatie!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:52

Dakloze krijgen of een bijstandsuitkering is een zwerversuitkering.
Kunnen ze hun verblijf niet betalen is dat omdat ze er andere dingen mee gedaan hebben.

Daarnaast is het helpen met geld vaak geen helpen.
Er zijn diverse projecten om deze mensen te leren zelfstandig te kunnen wonen. Vele vinden zich namelijk helemaal niet dakloos, ze slapen immers elke avond onder dak en doen dan ook niet de moeite hun denk en leefwijze daarin te veranderen.
Krijgen ze dan geld toegestopt zullen ze nog minder moeite doen te veranderen.

Edit een zwerversuitkering is wat anders dan een bijstanduitkering en ook verschillend van hoogte.
Dit krijgen ze ook alleen als ze ook echt gebruik maken van de opvang, anders niet.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:57

Wat lieff van je ! Ik vind het top dat je wilt helpen. Een betere wereld begint bij je zelf zeg ik altijd maar !
En een poging wagen kan geen kwaad toch? Succes !
Hou je ons een beetje op de hoogte? Ik ben wel benieuwd :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:10

Ik hoop voor de vele mensen die hier negatief reageren dat ze mensen met een betere instelling tegenkomen dan ze zelf hebben wanneer zij in zo'n situatie zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:25

Cooper, het gaat niet om negatief reageren. Het gaat om realistisch zijn.
Een groot deel van de daklozen heeft meerdere problemen. Dat is niet altijd op te lossen met geld of het garanderen van een slaapplaats.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:31

Inderdaad Lente.

Die mensen hebben het meeste hulp aan een project bij de opvang.
Neos in Eindhoven doet dat als voorbeeld.
Een traject om uit die dakloze situatie te komen. Een situatie, hoe raar het voor ons ook klinkt, sommige gewoon prima vinden.
Ze hebben eten, ze hebben een bed, en ook een uitkering. Waarom daar uit komen in hun denkwijze gaat het prima zo.

Ik denk dat je meer helpt om eens aan te kloppen bij de opvang en daar te vragen wat ze nodig hebben, donaties zoals bijvoorbeeld voor het leger des heils.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:37

Als ik mij niet vergis krijgen ze alleen een dergelijke uitkering als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, o.a. ergens ingeschreven staan wat vaak al niet gaat en daardoor krijgen ze geen uitkering.
Tenminste, zo was het enkele jaren geleden. Hele college's over gehad in mijn opleiding, waarin duidelijk werd waarom het vaak niet hielp en mensen nog verder in de ellende zakte.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:41

Als ze geen postadres hebben krijgen ze dus die zwervers uitkering. Dan moeten ze wel aantonen dus ook gebruik te maken van de opvang, anders krijgen ze dat niet.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:42

Citaat:
Cooper, het gaat niet om negatief reageren. Het gaat om realistisch zijn.
Een groot deel van de daklozen heeft meerdere problemen. Dat is niet altijd op te lossen met geld of het garanderen van een slaapplaats.

Maar het is toch niet aan TS om alle zwervers hun problemen op te lossen? :+
Als zij die man een leuke dag/droge overnachting wil bezorgen, lekker laten doen. De wereld verbeteren kan beginnen met een bakje koffie weggeven, je hoeft niet meteen alle problemen op te lossen...

Zo had ik altijd hele interessante gesprekken met "Meneer Zwerver" in Groningen, die man sliep/slaapt altijd onder de Emmabrug, echt een super aardige, intelligente vent! Heb het nooit over zijn problemen gehad, en hij niet over de mijne, waarom zouden we? Je kan toch ook vriendschappelijk met zo iemand omgaan zonder iemands leven te moeten/willen verbeteren? Heb de beste man vaak genoeg broodjes e.d. gegeven, gewoon zoals ik mijn visite ook altijd koekjes geef ;)
Alle beetjes helpen, als je een huilend iemand in de straat ziet, loop je er dan voorbij omdat je zijn of haar problemen toch niet kunt oplossen, of ga je er heen en check je even of alles oké is? Ik het laatste.
Cliché, maar waar: een betere wereld begint bij jezelf :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:44

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:46

Amanda hem geld geven terwijl hij zelf heeft. Als hij moet vragen om geld voor zijn slaapplek, dan mag je je afvragen wat hij van zijn geld gedaan heeft?
Opgezopen, gespoten?
Dus met geld of eten geven geef je meer ruimte voor verkeerde andere dingen.

dan kun je beter de instanties iets doneren.
Laatst bijgewerkt door little_king op 25-10-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:46

Daphne, ik vind het heel aardig van je, maar wel redelijk naief. Een zwerver hoeft niet op straat te leven, dat is een keuze. In de opvang word hen een beter bestaan aangeboden, hulp voor de eerste voorzieningen e.d.
Daar kiezen zwervers pas voor op het moment dat ze daar aan toe zijn en sommige zwervers komen daar nooit aan toe.

Geld geven is meer het in stand houden van..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:51

Je zegt dat je geld wilt betalen zodat hij kan overnachten, maar is dat niet een druppel op een gloeiende plaat?"

Kun je niet beter kijken naar je mogelijkheden om hem te helpen om een permanente verblijfsplaats te regelen of hem in ieder geval te helpen met organiseren van zijn financien etc.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:57

Lente schreef:
Ook als dakloze heb je recht op een uitkering.

Overigens is het zo dat er vaak een verband is tussen dakloos zijn en een psychiatrische aandoening of verslaving.

Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt jammer genoeg..

voor dit te krijgen moet je eerst een bepaalde periode in de nachtopvang hebben geslapen. ( zover mij bekend minimum 6 weken) ( lastig als je geen inkomen hebt..)

Hierna krijg je een post adres en kan je aanvraag pas beginnen..

Er zijn een hoop voorwaarden waar je aan moet voldoen om er eentje te krijgen..

Jammer genoeg heb ik hier ervaring mee..
Een vriend van mij is al van zijn 18de dakloos en ik probeer hem al 3 jaar te helpen, worden van kastje naar de muur gestuurd.. krijgt een paar weken onderdak en wordt dan weer op straat gezet..
zwervers uitkering is al bijna 8 maanden in aanvraag... nog steeds niks gehoord..
Laatst bijgewerkt door dodyg op 25-10-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:58

Even iets anders, ik zie weinig zwervers elke dag op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek staan. Lief dat je via Bokt wil opsporen wanneer hij daar staat, maar hij zal daar niet in een vast patroon staan. Als het nou iemand was die krantjes aan het verkopen was dan had ik nog enig hoop voor je gehad.

Misschien dat je het aan de winkels daar in de buurt kan vragen? Die zullen hem wel vaker zien.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:13

Misschien weet mijn moeder het (zij woont in Zwolle), geen idee of ze je topic ook gezien heeft denk het niet anders had ze vast wel een reactie gegeven.

Maar ik persoonlijk geef geen geld aan daklozen, hier bij ons staan er altijd voor elke supermarkt daklozen die straatkranten staan te verkopen. Nou sorry maar ik hoef die stomme krantjes niet. En nog vragen ze me elke keer weer of ik er een wil gr. Vind het onderhand zelfs zo vervelend worden dat ik volgende keer ff goed laat weten die stomme krantjes niet hoef.