Demonen, duivels en exorcisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Demonen, duivels en exorcisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:26

Het filmpje wat ik eerder poste is blijkbaar niet hetzelfde als wat ik gisteren heb gezien (overigens wel van hetzelfde programma). Het stuk van gisteren kwam heel anders over. Jammer dat ik het online nog niet kan vinden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:27

Er zijn wel veel filmpjes van, maar via youtube zijn denk ik 90% van die filmpjes nep...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:28

Ik geloof dat mensen nog erg weinig wisten van neurologische aandoeningen en geestesziekten en hier een verklaring (en oplossing) voor zochten in het bovennatuurlijke. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:30

MacavityL schreef:
Ik geloof dat mensen nog erg weinig wisten van neurologische aandoeningen en geestesziekten en hier een verklaring (en oplossing) voor zochten in het bovennatuurlijke. :)

dat denk ik deels wel en deels niet, ik geloof er wel in maar ik denk ook dat men vroeger nog weinig wist van van alles dat ze het daarop gooide...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:31

Heel vaak gaat het louter om zware psychiatrische problemen waar men vroeger (en nu in sommige culturen ook) gewoon geen antwoord op weet. In combinatie met andere medische problemen als bv epilepsie wordt dan al vlug gesproken over bezetenheid. En als je lang genoeg genoeg iemand ervan overtuigd dat hij of zij bezeten is...gaat zij zich ook zo gedragen, niets meer dan selffulfilling prophosy. Een van de meest bekende uitdrijvingen is die van Anneliese Michel, waarop ook de beroemde horror The exorcist is gebaseerd.

let op schokkende/enge foto's!!!
http://www.grenswetenschap.be/permalink.asp?grens=2273

edit: misschien voor de mensen die liever geen enge foto's zien maar wel de info, hier de tekst van de link :-)

"Een heleboel mensen hebben de film 'The Exorcism of Emily Rose' (2005) gezien, maar een minderheid kent het verhaal van de echte Emily Rose, wier naam niet eens Emily Rose was. De echte naam van Emily Rose was Anneliese Michel en haar verhaal speelde zich af in Duitsland van 1968 tot 1976.

Het leven van Anneliese Michel als een normaal godsvruchtig katholiek meisje veranderde onherroepelijk in 1968 toen diagnose uitwees dat zij epilepsie had en zwaar depressief was. Erg genoeg om haar te laten opnemen in een ziekenhuis. Kort nadien begon Michel tijdens het bidden huiveringwekkende gezichten te zien en hoorde ze hese stemmen.

Een vrouw die Anneliese Michel op een bedevaart begeleidde merkte op dat Michel zich ver verwijderd hield van wijwater en Jezusbeelden. De vrouw meende ook te weten dat Michel 'hellisch bad' rook. De vrouw geloofde dat Michel bezeten was door demonen en Michel's familie was het daar volledig mee eens. In 1973 vroegen haar ouders een exorcisme aan bij de katholieke kerk, maar hun verzoek werd afgewezen.

In de loop van een paar jaar verergerde Michel's geestelijke conditie. Ze vertelde haar artsen dat de demonen die haar bezaten haar orders gaven. Ze ging frequent uit de kleren en urineerde op de vloer. Ze blafte dagen aan een stuk als een dolgedraaide hond. Ze at spinnen, dode vogels en steenkool terwijl de demonen de gezichten van Judas, Kaïn, Lucifer en Adolf Hitler aannamen. In 1975 kregen een katholieke bisschop en twee priesters zodanig medelijden dat ze begonnen met de duivelsuitbanning op Anneliese Michel.

Michel werd aan verschillende exorcismen per week onderworpen. Door de honderden kniebuigingen die ze daarbij moest maken brak ze haar knieën. Ze stopte met eten zodat haar gewicht afnam naar 34 kilogram. Tijdens de laatste duiveluitbanning in 1976 was zij door ondervoeding en een longontsteking te zwak om nog te knielen. Haar ouders moesten haar helpen in alle bewegingen. De volgende dag stierf Michel.

De ouders van Anneliese Michel en de twee priesters die de duiveluitbanningen uitvoerden werden voor de rechtbank gedaagd. Het forensisch bewijsmateriaal wees uit dat Michel overleden was aan de gevolgen van verhongering en dehydratie. De psychiaters claimden dat Michel geloofde dat ze bezeten was omdat de priesters en hun exorcismen haar lieten geloven dat ze bezeten was. De ouders van Michel en beide priesters werden beschuldigd van doodslag en veroordeeld tot zes maanden cel.

In 1978 vertelde een Beierse non aan de ouders van Michel dat zij een visioen had gekregen waarbij ze gezien had dat het lichaam van Michel niet ontbond. In de overtuiging dat dit als bewijs zou dienden dat hun dochter wel degelijk bezeten was lieten zij het lichaam, onder het mom haar in een mooiere kist te laten rusten, opgraven. Eenmaal opgegraven vertoonde het lichaam de tekenen van normale ontbinding.

Noemenswaardig is het feit dat de film 'The Exorcist' in Duitsland in 1974, één jaar voor de duiveluitbanningen op Anneliese Michel begonnen, uitkwam. Audio-opnamen van de exorcismen op Michel klinken een beetje hetzelfde als wat er in de film gebeurde, maar het is niet bekend of Michel de film al dan niet gezien had.

Wat ook de waarheid is: het is een droevig verhaal. Een langer verblijf in het ziekenhuis, een moderne benadering van geestelijke wanorde en betere ouders konden misschien het leven van Anneliese Michel gered hebben."

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:34

Ik kijk graag naar horror/thrillers waarvan het onderwerp demonen/exorcisme e.d. is, zodra ik de bios uitloop kan ik dit prima van mij afzetten.

Ik geloof er dan ook niet in, dat dit echt zou kunnen gebeuren.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:37

zoals in dat filmpje staat: een jaar daarvoor was de film uitgekomen.
Demonen zijn een goed excuus voor geesteziekten.
Ik ben er niet over uit of het wel of niet bestaat, maar veel is gewoon nep, sensatie zoeken en excuses.
Ik ben benieuwd naar andere verhalen, die wellicht wat overtuigender zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:40

Inney schreef:
zoals in dat filmpje staat: een jaar daarvoor was de film uitgekomen.
Demonen zijn een goed excuus voor geesteziekten.
Ik ben er niet over uit of het wel of niet bestaat, maar veel is gewoon nep, sensatie zoeken en excuses.
Ik ben benieuwd naar andere verhalen, die wellicht wat overtuigender zijn.

ik ben er echter nog geen tegengekomen die mij zo kon overtuigen dat het echt is... ik denk wel echter als je met die letterbord speelt en dergelijke dat je wel problemen kan krijgen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:40

Sorry foutje, ik bedoel de tweede verfilming "the exorcism of Emily Rose", je hebt inderdaad nog een oudere versie :) .

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:42

Ik geloof er zeker in :)
Ik vind het echt erg interessant en zoek zo af en toe ook wat info op. Ik kijk er ook graag films van

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:48

Mioux schreef:
ik ben er echter nog geen tegengekomen die mij zo kon overtuigen dat het echt is...

Ik ook niet. Alles wat ik toe nu toe ooit heb gezien is perfect verklaarbaar vanuit psychiatrische en psychische denkbeelden. Maar als je daar weinig kaas van gegeten hebt, klinkt en ziet er allemaal heel indrukwekkend en bovennatuurlijk uit. De psyche van de mens is echter een verschrikkelijke, verschrikkelijke ingewikkelde materie en is tot heel veel in staat, zelfs 'genezingen' door uitdrijving omdat je er gewoon zelf zo hard in geloofd dat het echt is (soort van placebo-effect).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:51

Ik ben er van overtuigd dat die mensen psychisch niet in orde zijn inderdaad :) Misschien zelfs een opgedrongen denkbeeld. Demonen geloof ik in ieder geval niet in.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:54

Kwanyin schreef:
Mioux schreef:
ik ben er echter nog geen tegengekomen die mij zo kon overtuigen dat het echt is...

Ik ook niet. Alles wat ik toe nu toe ooit heb gezien is perfect verklaarbaar vanuit psychiatrische en psychische denkbeelden. Maar als je daar weinig kaas van gegeten hebt, klinkt en ziet er allemaal heel indrukwekkend en bovennatuurlijk uit. De psyche van de mens is echter een verschrikkelijke, verschrikkelijke ingewikkelde materie en is tot heel veel in staat, zelfs 'genezingen' door uitdrijving omdat je er gewoon zelf zo hard in geloofd dat het echt is (soort van placebo-effect).

ik denk dat veel dingen tussen je oren zit hoor, daarom geloof ik wel dat er meer is maar demonen en zo nee... omdat veel tussen je oren zit en je dan soort van verlost zou worden geloof je erin en zou t weg zijn, maar zonder die "uitdrijving" was het waarschijnlijk ook best weggegaan met tijd als je maar weet dat t tussen je oren zit soms

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:00

Inderdaad :j . Ik durf ook niet te beweren dat er niks meer is dan we weten, gewoon omdat je dat niet kan bewijzen dat het vollédig uitgesloten is, enkel hypothetisch aannemen. Maar de eerste exorcisme die een duidelijk bewijs is dat dit gewoonweg niet kan zonder krachten van bovenaf moet ik nog altijd tegenkomen. Als je weet wat voor psychologische experimenten men de laatste eeuwen heeft gedaan dan weet je ook dat de mens geestelijk tot enorm veel in staat is, zowel positief als negatief.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:02

Demonen/duivels geloof ik zeker niet in. Wel in positieve en negatieve spirits.
Er zit veel tussen je oren, maar sommige dingen zijn niet te verklaren. Voor sommige de kleine dingen, sommige moeten groten dingen zien en sommige voelen (zien) het. En sommige geloven er absoluut niet in. Vind het eigenlijk puur waar je wel in wil geloven en waar niet.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:08

Ik geloof er wel in en sta er ook wel voor open inmiddels, voor geesten ook trouwens. Ik ben er vroeger heel bang van geweest omdat ik soms dingen voel of iemand zag staan. Nu nog steeds trouwens maar dat is inmiddels wel vrij normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:09

mie123gie schreef:
Ik geloof er wel in en sta er ook wel voor open inmiddels, voor geesten ook trouwens. Ik ben er vroeger heel bang van geweest omdat ik soms dingen voel of iemand zag staan. Nu nog steeds trouwens maar dat is inmiddels wel vrij normaal.

Geesten en demonen zijn iets totaal verschillends ;)
Voor demonen wil je ook niet openstaan als ik de horrorfilms moet geloven _O-

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:02

Duivels, en demonen etc. geloof ik niet in. Qua geesten; ik heb vroeger veel gezien en geloof er daarom ook in.
Eerst was ik er dood bang voor, heb ze dan ook gevraagd of ze weg wilden gaan en dat gebeurde, heb nooit meer iets gezien...
Zou ik op zich wel weer willen, maar ik heb geen idee hoe ik dat dan kan doen ... ?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:28

Cayenne schreef:
Het filmpje wat ik eerder poste is blijkbaar niet hetzelfde als wat ik gisteren heb gezien (overigens wel van hetzelfde programma). Het stuk van gisteren kwam heel anders over. Jammer dat ik het online nog niet kan vinden.

Was het niet op TLC wat je gister heb gezien? Taboo USA? Of ik ben nu in de war met de zenders..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:29

VinandoW schreef:
Cayenne schreef:

Was het niet op TLC wat je gister heb gezien? Taboo USA? Of ik ben nu in de war met de zenders..

Het was idd Taboo, maar het was gisteren op NGC (volgens mij van 10 tot 11 's avonds).

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:00

Ik geloof er zeker wel in, maar ik zoek het niet op. Het is super interessant
Ik kijk er geen films van en probeer er ook niet te veel aan te denken en over op te zoeken...
Ik kan dingen die ik zie in zulke films heel slecht van me afzetten en hierom heb ik ervoor gekozen me hier niet meer te veel mee bezig te houden.

Ik geloof erin dat we niet weten wat er hier allemaal nog op de wereld gebeurd, dingen die wij niet kunnen waarnemen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:08

Ik geloof er in. Zowel geesten als demonen.
Voor geesten sta ik open. Ik accepteer dat ze er zijn, maar vraag ze ook of ze zich niet aan mij willen tonen (voor ik ineens midden in de nacht wakker word terwijl er iemand mij aan staat te staren :+ )
De enige die ik accepteer om zich te laten zien/voelen is mijn overleden kat :') Maar die zal mij ook niet zomaar aanstaren midden in de nacht _O-

Demonen, nee, daar stel ik een gi-gan-ti-sche grens. Ik vind het interessant om er dingen over te zien, om er over te leren zo af en toe (dus dmv een documontaire bijvoorbeeld) Maar het opzoeken, forceren of wat dan ook? Nee, dat zal ik nooit doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:16

Ik geloof wel in geesten, ik denk dat er meer is dan wij kunnen zien, maar ik geloof absoluut niet in god en ik zet ook mijn twijfels bij demonen. Zijn dat geen kwade geesten? Wat zijn demonen dan precies?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:16

Ik heb ooit ergens gelezen weet helaas alleen niet meer waar dat geestwn wetenschappelijk bewezen zijn. Er is een onderzoek gedaan op iemand die dood ging en tijdens het dood gaan werd het lichaam lichter en volgens die wetenschappers verliet de geest het lichaam want daarna word het lichaam zwaarder door alle processen. En volgens de wetenschap gaat energie niet verloren dus je ziel blijft ook op aarde.
Dit is wat ik geleerd heb. Correct me if i'm wrong. Ik geloof er wel in maar dat is ook door wat ik mee gemaakt heb. Vind het ook heel interessant om er over te lezen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:21

Ik geloof er ergens wel in tenminste in geesten, maar demonen en dat soort dingen vind ik erg interessant maar ook ontzettend eng, dus zal ik het nooit opzoeken.