Ik zou de stukken van emotionele waarde uit huis halen en bij jou onderbrengen en verder overal vanaf blijven.
Achterom
Geplaatst: 24-10-13 10:43
Ceriadwen schreef:
Ik zou de stukken van emotionele waarde uit huis halen en bij jou onderbrengen en verder overal vanaf blijven.
Maar zelfs daarmee ben je eigenlijk al in overtreding....
Lianne86
Geplaatst: 24-10-13 10:50
Sowieso staat dit, zoals al genoemd, gewoon in de wet duidelijk uitgelegd.
Je bent (zo uit mijn hoofd) handelingsonbevoegd en inningsonbevoegd als je failliet bent. 3.45 BW staat ook Actio Pauliana uitgelegd (zelfde als in de FW trouwens...)
Wat ik me wel afvraag of ze moeilijk gaan doen over wat marktplaats verkoopdingetjes. Maar zou dit wel overleggen... (Kan me niet voorstellen dat een curator moeilijk gaat doen over de verkoop van 2e handskleding, alleen zal hij wel het geld wat daarmee verdient wordt, willen hebben )
Tis lief bedoeld, maar dan zou ik eerder kijken wat je op MP op kan kopen en duurder kan doorverkopen en zo zelf geld verdienen wat je dan aan je vader kan geven. (in de vorm van boodschappen, meubelstukje of wat dan ook). Met dat autootje even uitkijken, een auto is heel fijn om te hebben, maar er komen nog al wat kosten bij kijken en ik vraag me af in hoeverre het dan betaalbaar is... Want de auto kost ook nog geld ook al staat ie stil... Zou me focussen op de echte noodzakelijke dingen.
bulck
Geplaatst: 24-10-13 11:01
Tja je hebt twee keuzes. Zolang er nog geen faillisement is uitgesproken en jij verkoopt zaken die op jouw bankrekening komen, gaan ze die spullen dus ook niet terugvinden tijdens de opmaak van de inboedel door een curator. Als dochter sta jij buiten dit faillisement. Tenzij er vreemde geldstromen naar jou/gezin of andere personen leiden vanuit rekeneningen gelinkt aan de firma (in dit geval dus zowel de VOF als die van je pa.)
Dergelijke geldstromen kunnen opeisbaar zijn met terugwerkende kracht.
Dus in dit geval best goed overleggen met je pa wat nog in de boeken staat. Eigen vermogen mbt eigen inboedel is altijd moeilijk aantoonbaar. Tenzij het huis leeg zal staan bij opmaak door curator. Maar kledij, juwelen en vele roerende zaken kan je inderdaad beter verkassen.
Of je kan echt braaf de letter van de wet volgen, maar die paar euro's (laat nog duizenden) gaan de situatie niet veranderen. En aan sommige zaken zijn emoties /geschiedenis gebonden vanvoor de firma ontstaan is.
Tja zolang er geen namen genoemd worden zal dat nog meevallen. En curators zijn zich ook wel bewust dat dit gebeurt. Enkel aan de mensen om dit slim te spelen
ikkeniet
Geplaatst: 24-10-13 22:32
Je vader moet advies gaan inwinnen bij een eigen advocaat. Deze behartigd dan ook zijn zaken. En controleert de curator. Je mag geen spullen die eigendom van je vader zijn weghalen of verkopen.