Hoe kom je van een accent af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:33

Logopedie kan inderdaad goed zijn, toch kom je ook een heel eind als je straks wat langer in Utrecht woont. Ik ben 2 jaar geleden van Leiden naar Leeuwarden verhuisd, ik kwam daar compleet met Leidse r en hoe vaak ik niet heb moeten horen dat ik niet te verstaan was :') Wat betreft bepaalde manieren van reageren, dat pik je wel op als je onder de mensen bent daar. Ik reageer inmiddels op sommige dingen anders dan ik deed toen ik nog in Leiden woonde, het is net een bepaald woordje wat dan bijvoorbeeld anders is. Ik probeer verder maar zoveel mogelijk 'accentloos' te praten. Het scheelt behoorlijk, toen ik nog in Leiden in de supermarkt werkte kon ik na een zomer werken weer opnieuw beginnen met 'normaal' praten. Ze praatten daar enorm plat en ik nam het allemaal over :')

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:35

lizy29 schreef:
Dat je een beetje andere tongval hebt zou ik niet zo'n punt vinden en ik denk je stage adres ook niet.
Toch vind ik het persoonlijk best erg dat heel veel kinderen schijnbaar niet gewoon ABN leren spreken. Dit is toch de basis.

Maar als niemand om je heen perfect ABN praat dan leer je het zelf ook niet hè. ;)
Als je opgroeit met dialect of een (sterk) accent om je heen, dan is het moeilijk om dat niet zelf ook te doen, omdat dat dan normaal voor jou is en je het nou eenmaal zo leert. En als je ouders en omgeving nou eenmaal zo'n accent hebben, dan is het nogal moeilijk om ABN te gaan praten.
Trouwens, wat is ABN? Zelf praat ik met zo'n tongpunt R (zoals ook in Spaans, Russisch enz) en heel veel mensen zien dat als 'boers', terwijl ik me helemaal dood erger aan die Gooische R (beetje zoals de Amerikaanse) die mensen steeds meer lijken te krijgen ("maarr.." :brr: ). Terwijl heel veel mensen dat zien als normaal, terwijl dat volgensmij wel meer iets van de laatste jaren is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:36

Tallie1979 schreef:
Wat ook helpt, is eerst nadenken voor je iets zegt :) Hoeft geen half uur te zijn hoor, maar als je met iemand praat is een kleine stilte voor je er iets uitflapt niet gek hoor!

Ik heb een rollende R omdat ik Rotterdamse ben, maar ik probeer altijd op te letten dat ik met 2 woorden spreek. Ik moet ook wel, mijn werk bestaat voornamelijk uit telefoneren ( sales ) Als ik hier als een straatschoffie de telefoon opneem, dan komt het niet goed met mijn target :P

Mijn accent is waarneembaar, maar niet storend ( heb ik van meerdere mensen gehoord ) ik weet het dus aardig te verbloemen :D

Watblieft komt op mij erg aso over trouwens :') Alsof je zegt: Watmotje?

Een rollende 'r' komt heel veel voor, maar of het storend/opvallend is hangt ervan af hoe lang je hem laat rollen.

Ik heb van kinds af aan een rollende 'r' gehad, want dat vond ik de fijnste uitspraak terwijl niemand hier de 'r' zo uitspreekt. :+ Dus heb geleerd hem zo ver in te slikken dat je het niet meer hoort.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:36

Ik ben een aantal jaren als limburgse veel in Utrecht geweest. Voor mijn gevoel sprak ik daar al vreselijk overdreven 'abn' maar of..... ze vroegen of ik uit België kwam -O- of... ze zeiden: "ich spreche gein deutch" en dan zei ik maar "ich auch nicht". -O- Iets vragen in de winkel liet ik dan ook maar aan mijn wederhelft over want dat was elke weer opnieuw ellende. Ze verstonden me toch niet. De vragende blikken bij het woord 'watblief' kan ik me dan ook nog goed voor de geest halen. Ze snappen het niet en idd aso is het al helemaal niet. Hier voed je je kind net keurig op door te leren dat ze watblief moeten zeggen ipv wat of watte? Ik wens je veel succes ermee. +:)+
Laatst bijgewerkt door Izep op 21-10-13 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:38

Als ze mij zo iets zeiden dan wilde ik daar niet eens stage lopen.
Ik ben trots op mijn accent en zou er voor geen goud iets aan doen.

Dus nee, ik kan je niet helpen.
Wil alleen zeggen dat je je echt niet hoeft te schamen omdat je uit Limburg komt. Een accent hoort erbij, zij hebben ook een accent, alleen voor hun klinkt dat 'normaal', net zoals ons accent in Limburg heel normaal is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:38

Ik vind 'wablief' ook niet aso. Veel Vlamingen zeggen het ook en ik moet zeggen, ik vind Vlamingen altijd heel mooi 'Nederlands' spreken :j (ze wonnen niet voor niets altijd met 10 voor Taal :)) )
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 21-10-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:39

Limitless schreef:
Tallie1979 schreef:
Wat ook helpt, is eerst nadenken voor je iets zegt :) Hoeft geen half uur te zijn hoor, maar als je met iemand praat is een kleine stilte voor je er iets uitflapt niet gek hoor!

Ik heb een rollende R omdat ik Rotterdamse ben, maar ik probeer altijd op te letten dat ik met 2 woorden spreek. Ik moet ook wel, mijn werk bestaat voornamelijk uit telefoneren ( sales ) Als ik hier als een straatschoffie de telefoon opneem, dan komt het niet goed met mijn target :P

Mijn accent is waarneembaar, maar niet storend ( heb ik van meerdere mensen gehoord ) ik weet het dus aardig te verbloemen :D

Watblieft komt op mij erg aso over trouwens :') Alsof je zegt: Watmotje?

In limburg zeggen heel veel mensen het en ik was al eerder het proberen af te leren omdat ik het in de les ook ooit perongeluk zei, maar tijdens het gesprek werd ik blijkbaar zo zenuwachtig.. :') Wil even verduidelijken dat ik echt niet asociaal ben :o

Oh nee, dat zeg ik ook niet hoor! :D Het komt alleen zo op mij over, ook al weet ik wel dat het absoluut niet zo bedoeld is :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:42

Ik ben van oorsprong Antwerps, met dat 'vreselijke' accent. Toen ik in Brussel naar school ging veranderde mijn uitspraak bijna volledig, zeker omdat ik ook op internaat zat met een meisje met nog een ander accent. Dus begon ik dat te spreken. Maar mijn uitspraak is nog eens veranderd toen ik op school zat in Limburg en op internaat daar. Begon ik fijn mee te 'zingen' met de mensen daar. Zelfs hun huigpunt-R nam ik spontaan mee over.
Misschien ben ik heel gemakkelijk, maar door veel te praten en te oefenen was ik toch binnen de 2 weken weg met elk accent, en dat onbewust :+
Ondertussen woon ik terug in Antwerpen en praat ik ook terug Antwerps.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:48

Gewoon oefenen en je bewuster worden van wat je zegt en of je wel duidelijk bent voor iedereen. Dus niet te veel op de automatische piloot maar bewust netjes en verstaanbaar praten. Als je meer nadenkt erbij dan zul je minder gauw in gaan slikken en delen van woorden weglaten. Dat wordt als je het maar lang genoeg doet vanzelf ook weer een automatisme.

Ik kom uit Groningen, kon vroeger mijn woorden behoorlijk inslikken. Ben in het westen gaan wonen in Leiden en ben al snel bewuster Nederlands gaan spreken. Alleen als ik mede Groningers of oosterlingen hoor of spreek dan viel ik snel weer in oude gewoontes met die personen. Maar onderling met collega's e.d. niet. Dat leer je vanzelf. En als je dan een weekendje thuis bent geweest, dan moet je daarna weer even extra opletten want dan sluipt het er weer in. Gaat vast vanzelf goedkomen als je er op gaat letten dat je netjes en voor iedereen verstaanbaar wilt zijn ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:54

Ik heb het me zelf een beetje aangeleerd door gewoon erop te letten wat je zegt als je Nederlands tegen iemand praat :) de woorden iets minder lang uitrekken, woorden eindigen met een klinker.. nee wordt neej, zo wordt zow :+ en de R een beetje duidelijker uitspreken idd.. maar ik weiger het om met een harde G te gaan praten, vreselijk vind ik dat :Y)
Watblief is hier idd juist netjes. Komt van 'wat blieft u' en betekent 'wat wenst u', heel deftig eigenlijk. Als je in limburg 'wat zeg je' vraagt dan komt dat juist niet zo netjes over. 'watte' is natuurlijk helemaal not-done :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:55

Ik weet er nog een: 'wah-zeggie' :')

Bij ons thuis werd dat hard afgestraft.
'Wat(te)' werd beantwoord met 'zak patat(te)' en 'hè' was 'koetje bèh' :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:57

Ik woon nu zo'n 6-7 jaar in Utrecht maar dat accent gaat bij mij echt niet zomaar weg :n Sterker nog, m'n ouders wonen nu 23 jaar in zuidlimburg en die spreken nog steeds met een accent van waar zij vandaan komen. Dus als je er echt van af wil, zul je daar denk ik lessen voor moeten nemen.
Al heeft 't gebruik van 't woord 'wablief' niks met een accent maar met niet ABN praten te maken :P Ik heb 't 'geluk' dat m'n ouders oorspronkelijk dus niet uit zuidlimburg komen en dus ook geen dialect praten. Wij praten altijd gewoon Nederlands thuis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:59

Haha, als iemand hier zei 'watte' dan werd altijd gereageerd met 'koeieflatte' :))

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:03

8nnemiek schreef:
Haha, als iemand hier zei 'watte' dan werd altijd gereageerd met 'koeieflatte' :))

Precies _O-
Watblief is hier gewoon heel netjes inderdaad..

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:03

Oh god, en ik zit nu een tijdje in Goes op school en volgens mijn ouders heb ik een Zeeuws accent als ik daar een tijd ben geweest...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:05

Ik kom ook uit Limburg en woon sinds mijn 13e in Utrecht.
Zelf heb ik dus op een gegeven moment "aangeleerd" om ook echt accentloos te praten. Utrechtse vrienden kennen me dus totaal niet met een Limburgs accent! Tenzij bokker _Tara_ bij een meeting erbij is, zij is ook Limburgse en dan kan ik bijna niet omschakelen! Als iemand anders dus met accent praat dan doe ik dat dus juist ook weer :')
Weet alleen niet hoe ik je kan helpen met accentloos praten, bij mij is 't er dus op jongere leeftijd ingeslopen!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:36

SuperAssie schreef:
8nnemiek schreef:

Precies _O-

Echt waar? Dat is onhandig, het komt bij mij echt over als "Watte?"

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:38

labyrinth schreef:
SuperAssie schreef:
Precies _O-

Echt waar? Dat is onhandig, het komt bij mij echt over als "Watte?"

Watte is hier echt not done hoor.. Watblief daarin tegen is juist wel heel netjes hier..
Best vreemd, maar wat voor de een netjes en formeel is kan voor de ander dus juist onbeschoft oid overkomen..

Anoniem

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:31

Ik kom uit het zuidelijke Noord-Brabant en ik praat op mijn zachte G naar ook accentloos, tenminste... Dat hoor ik van mijn vriendinnen op school en ik heb dit ook aan mijn leraar gevraagd omdat ik dacht dat ze een grapje maakte.

Mijn ouders praten daar in tegen met een accent wat wel heel erg Brabants is.
Zelf praat ik mijn ouders niet na, en praat ik altijd netjes (ofja dat probeer ik, hihi)
Misschien is het eens slim om andere woorden te gaan gebruiken?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:50

Ik kan het wel begrijpen, ik kom zelf uit Dronten en was altijd praktisch accentloos, op een paar Hilversumse woorden na waarvan ik dacht dat die 'gewoon' waren.

Toen ik ging studeren en ineens bij allemaal accentjes in de klas kwam, vond ik dat vrij lastig. De oostelijke accenten (Groningen, Drenthe, Twents en Achterhoeks) red ik nog wel met verstaan als het maar niet binnensmonds is, uit het westen kan ik ook redelijk verstaan, maar Brabants, Zeeuws en Limburgs kan ik gewoon écht niet verstaan.

Ik raakte bevriend met een meisje uit Limburg en de eerste paar keer dat ik buiten school iets met haar afsprak of met haar in de auto zat (veel andere geluiden) kon ik echt niets verstaan en was ik alleen maar aan het bedenken wat ze misschien wel gezegd zou kunnen hebben. Het is vaak zachter, zangeriger en er zitten woorden in die ik eerder nog nooit had gehoord.. Het is dan echt niet zo dat ik het niet probeer te begrijpen, maar ik heb daar gewoon echt moeite mee en door te telefoon bijvoorbeeld is dat nog meer.

Ondertussen woon ik in het oosten en neem ik bepaalde dingen van hier over, de o wordt wat langer, bepaalde woorden sluipen er in, maar als het moet kan ik nog perfect accentloos overkomen. Vind ik toch wel belangrijk.

Mijn vriend bijvoorbeeld kan helemaal niet accentloos praten (geboren en getogen achterhoeker en praat ook veel dialect) maar zelfs als we dan een dagje weg hebben (laatst bijvoorbeeld naar Leiden) wordt er door iedereen gevraagd of we niet heel erg ver weg van huis zijn en wat we 'helemaal' aan de andere kant van het land doen :'). Tja, verbloemen waar je vandaan komt zit er dan niet meer in :')..

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:25

Winged schreef:
Logopedie :)

Hoewel ik het in sommige gevallen ook echt overdreven vind hoor. Een accent moet kunnen :=

Inderdaad Logopedie.. mijn zus is Logopedist, ze heeft tijdens haar opleiding, het af moeten leren.
Nu kan ze vloeiend ABN praten zonder Limburgs accent :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:33

x_Rebecca schreef:
Toen ik ging studeren en ineens bij allemaal accentjes in de klas kwam, vond ik dat vrij lastig. De oostelijke accenten (Groningen, Drenthe, Twents en Achterhoeks) red ik nog wel met verstaan als het maar niet binnensmonds is, uit het westen kan ik ook redelijk verstaan, maar Brabants, Zeeuws en Limburgs kan ik gewoon écht niet verstaan.

Ik raakte bevriend met een meisje uit Limburg en de eerste paar keer dat ik buiten school iets met haar afsprak of met haar in de auto zat (veel andere geluiden) kon ik echt niets verstaan en was ik alleen maar aan het bedenken wat ze misschien wel gezegd zou kunnen hebben. Het is vaak zachter, zangeriger en er zitten woorden in die ik eerder nog nooit had gehoord.. Het is dan echt niet zo dat ik het niet probeer te begrijpen, maar ik heb daar gewoon echt moeite mee en door te telefoon bijvoorbeeld is dat nog meer.

Maar als er woorden tussen zaten die je niet kende, dan heeft dat niks met een accent te maken maar met een Limburger die dus kennelijk geen normaal Nederlands kan praten. Ik kom, zoals gezegd, ook uit Limburg (en dan ook echt uit 't allerzuidelijkste puntje) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me niet verstonden. Terwijl ik vaak wel de opmerking krijg: jij komt niet van hier he? Dus het accent heb ik (overduidelijk :') ) wel, maar ik ben gewoon verstaanbaar. Of iedereen liegt tegen me en doet alsof ze me verstaan ;(

Edit: En ondanks dat ik uit Limburg kom, vind ik wablief ook onrespectvol overkomen. Zal er misschien ook wel mee te maken hebben weer dat m'n ouders niet uit Limburg komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:36

Ik zou een limburgs accent aan de telefoon niet kunnen waarderen.
Ben sowieso allergisch voor limburgs en wat daar op lijkt, ook vlaams. :')
Mijn vriend is belg, maar wel een franstalige. Stuk ingewikkelder als gewoon vlaams zullen we maar zeggen.
Het went wel langzaam, maar oh wat heb ik er een hekel aan.

Wablief vind ik ook echt een no go aan de telefoon.
Ik zou zeggen ga eens naar een logopedist.
Denk dat het best te doen moet zijn. :j

Ikzelf woon in noord holland nabij amsterdam.
Redelijk accent dus maar als ik niet heel erg onder de mensen hier ben valt met mee.
In frankrijk werd ik meerdere keren voor brit aan gezien zo netjes was mijn engels volgens hen. {:}
Geen amsterdams-of-de-omgeving accent dus er doorheen. :D

Saintelette

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:48

Toen ik thuis woonde was ik een buitenbeentje omdat ik te abn praatte voor het dorp, nu krijg ik steeds als commentaar dat ik een wel heel duidelijk accent heb :') het is ook nooit goed..
Met een accent praten is niet erg, maar dialect woorden (waar wabelief toch echt onder valt) is wel not done ;) maar dat is denk ik eerder een kwestie van opletten ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:50

M'n zusje heeft precies hetzelfde als jou Saintelette :j Zij praat met een hardere g dan ik.