x_Rebecca schreef:Toen ik ging studeren en ineens bij allemaal accentjes in de klas kwam, vond ik dat vrij lastig. De oostelijke accenten (Groningen, Drenthe, Twents en Achterhoeks) red ik nog wel met verstaan als het maar niet binnensmonds is, uit het westen kan ik ook redelijk verstaan, maar Brabants, Zeeuws en Limburgs kan ik gewoon écht niet verstaan.
Ik raakte bevriend met een meisje uit Limburg en de eerste paar keer dat ik buiten school iets met haar afsprak of met haar in de auto zat (veel andere geluiden) kon ik echt niets verstaan en was ik alleen maar aan het bedenken wat ze misschien wel gezegd zou kunnen hebben. Het is vaak zachter, zangeriger en er zitten woorden in die ik eerder nog nooit had gehoord.. Het is dan echt niet zo dat ik het niet probeer te begrijpen, maar ik heb daar gewoon echt moeite mee en door te telefoon bijvoorbeeld is dat nog meer.
Maar als er woorden tussen zaten die je niet kende, dan heeft dat niks met een accent te maken maar met een Limburger die dus kennelijk geen normaal Nederlands kan praten. Ik kom, zoals gezegd, ook uit Limburg (en dan ook echt uit 't allerzuidelijkste puntje) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me niet verstonden. Terwijl ik vaak wel de opmerking krijg: jij komt niet van hier he? Dus het accent heb ik (overduidelijk
) wel, maar ik ben gewoon verstaanbaar. Of iedereen liegt tegen me en doet alsof ze me verstaan 
Edit: En ondanks dat ik uit Limburg kom, vind ik wablief ook onrespectvol overkomen. Zal er misschien ook wel mee te maken hebben weer dat m'n ouders niet uit Limburg komen.