Brand en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:12

Heel hard brand roepen meerdere keren, dan weet je in elk geval dat iedereen wakker wordt en mensen zichzelf in veiligheid kunnen brengen. Verder, ligt het eraan. Ik zou in elk geval mezelf proberen in veiligheid te brengen, als ik het aan durf (ja- daar ben ik heel eerlijk in, ik weet namelijk niet hoe stoer ik ben op zo'n moment) zal ik ook proberen de rest uit bed te plukken.

Mensen gaan in elk geval eerst, dieren later. Onze dieren zitten altijd in de keuken/bijkeuken, als daar de brand begint.. tja. dan is het afgelopen voor ze, ga niet mijn eigen leven riskeren voor m'n poezen. Als de brand boven begint is het iets problematischer, dan zou ik dus echt uit m'n raam moeten klimmen want een andere vluchtroute is er dan voor mij niet.
Ik ben trouwens doodsbang voor vuur én de angst om ooit brand te krijgen heb ik ook heel erg. Waarschijnlijk ben ik op zo'n moment zo in paniek dat ik gewoon uit m'n raam klim.

Brand gaat ook nog eens heel erg snel, je hebt gewoon heel erg weinig tijd. Ik zou m'n spullen heel erg missen, maar zou op zo'n moment er echt niet aan denken om spullen mee te nemen. ja, misschien als ik er langs ren en het zie liggen dat ik bijvoorbeeld iets mee grijp, maar de meeste spullen zijn echt wel vervangbaar..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:16

gohya schreef:
Ik heb een brand mee gemaakt in me huis,de kat ging zelf al als een gek voor de deur staan mauwen,die wilde er wel uit.Kat dus achter naar buiten gedaan,de brand begon aan de voorkant v.d. huiskamer.
Toen heel snel mijn baby van 1 jaar oud uit bed gehaald,andere 3 kinderen en de hond mee naar buiten genomen en we zijn bij de buren 2 deuren verderop opgevangen.Brandweer was al gebelt door iemand aan de overkant.Ik wilde later nog naar binnen om mijn [ nét nieuwe] laarzen te pakken.Now way,die rook verstikt je gelijk.
Je moet nooit de ramen inslaan! dan komt er zuurstof naar binnen en worden de vlammen alleen maar groter.Voor de rook hoef je echt geen raam in te slaan,die blijft net zo verstikkend.
Helaas had de krant geschreven dat ik mijn baby van 1 jaar oud was vergeten uit bed te halen,en pas later realiseerde dat ze nog in bed lag.
Totaal niet waar! ik deed alles gewoon relaxt en toch vlug om niet in paniek te raken.

Jeetje dat is ook wat, dat van de krant is al helemaal raar!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:27

Toen wij brand hadden in de schuur die over dreigde te slaan naar het huis ben ik heel hard de straat opgerend (alles vergeten mee te nemen). Vervolgens naar een paar straten gerend waar ook een schuur in de fik stond (was waarschijnlijk aangestoken). Vervolgens weer teruggerend en door alle adrenaline en paniek zowat flauwgevallen.

Eerst wilde de brandweer niet komen doordat er al een melding was van die andere schuur. Toen ze er eindelijk waren konden ze door sneeuw de brandputten niet vinden.

Uiteindelijk niks gebeurd met het huis gelukkig :)
Maar het was wel :wave: schuur

little_king

Re: Brand en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:29

Wat knap gedaan Gohya!
Knap dat je rustig bleef.
Heftig zeg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:31

amberboktt schreef:
gohya schreef:
Ik heb een brand mee gemaakt in me huis,de kat ging zelf al als een gek voor de deur staan mauwen,die wilde er wel uit.Kat dus achter naar buiten gedaan,de brand begon aan de voorkant v.d. huiskamer.
Toen heel snel mijn baby van 1 jaar oud uit bed gehaald,andere 3 kinderen en de hond mee naar buiten genomen en we zijn bij de buren 2 deuren verderop opgevangen.Brandweer was al gebelt door iemand aan de overkant.Ik wilde later nog naar binnen om mijn [ nét nieuwe] laarzen te pakken.Now way,die rook verstikt je gelijk.
Je moet nooit de ramen inslaan! dan komt er zuurstof naar binnen en worden de vlammen alleen maar groter.Voor de rook hoef je echt geen raam in te slaan,die blijft net zo verstikkend.
Helaas had de krant geschreven dat ik mijn baby van 1 jaar oud was vergeten uit bed te halen,en pas later realiseerde dat ze nog in bed lag.
Totaal niet waar! ik deed alles gewoon relaxt en toch vlug om niet in paniek te raken.

Jeetje dat is ook wat, dat van de krant is al helemaal raar!

Ik was ook echt kwaad toen ik dat las in de krant.
Mijn huis was aangestoken door mijn zoontje van nog geen 2 jaar oud.Die was bezeten van vuur,kreeg ongemerkt mijn aansteker te pakken die op tafel lag waar ik zelf bij zat! helemaal niet gezien.Hij stak de vitrage in brand,en dan gaat alles zó snel,is geen redden meer aan.

little_king in paniek raken loopt meestal fout af.Het is best moeilijk hoor om niet in paniek te raken.Ik probeerde de brand te blussen maar zag toen dat dat onmogelijk was en ben met alles en iedereen naar buiten gegaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:32

Ja dat klopt dat in paniek raden fout is. Maar ik denk niet dat iedereen zo koel kan denken en handelen.
Petje af hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:37

Thnx, ik raak nooit snel in paniek,ga altijd eerst goed nadenken zolang er tijd voor is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:39

alle slimmeriken die hard gillen en denk dat de ouders en andere familie wel wakker worden en zelf hun beesten gaan redden..nogal hard gelach als je met je dieren buiten staat en je familie is nog binnen.
De rook zorgt er misschien al vkor als jij wakker wordt dat de rest al bijna niet meer wakker te krijgen is. Als je dan roept regaeert niemand. Zorg er altijd voor dat je 10000% zeker ben dat allen personen in huis daadwerkelijk wakker zijn en aan het vluchten zijn. De kat en hond zou ik voor later bewaren of ondertussen meegrissen. vaak zijn die al eerder wakker ala jij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:40

vuur eist minder slachtoffers als rook..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:40

Ik woon in een appartement en aan de slaapkamer is een terras (met daarachter daken en andere terrassen). Ik zou hopen dat de 2 katten in de slaapkamer zijn zodat we de deur gewoon kunnen open doen dat ze weg zijn en zelf het terras opgaan (de oudste kun je niet zomaar oppakken). We kunnen ze daarna nog zoeken. Wij hebben geen kinderen of andere huisdieren dus zelf ook zo snel mogelijk over de muur van ons terras kruipen en naar iemand anders zijn/haar terras gaan en daar aankloppen ofzo.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:49

Voor mij is het makkelijk, ik woon alleen en heb geen dieren thuis :D. Ik laat altijd de sleutel aan de binnenkant van de deur zitten, zodat ik die niet hoef te zoeken in alle paniek. Kan ik niet via de deur en het trappenhuis eruit, moet ik over het balkon. Gelukkig zit ik op een hoog, en kan ik vrij makkelijk op het balkon van de onderbuurman komen. Heb voor en achter een balkon, dus een vluchtweg is er altijd, waar de brand ook is.
Verder zou ik alles laten liggen. Mijn kostbaarste bezit staat tien kilometer verder op stal :D. Ring met haar van mijn overleden pony heb ik altijd om, en de rest is vervangbaar.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:06

Ik slaap met mijn zus, vader en moeder op de eerste verdieping. Eerst gillen en controleren of iedereen door heeft wat er aan de hand is, maar ze zullen ook wel wakker worden door het alarm. Als ik naar beneden kan gaan doe ik dat, deur open zetten zodat m'n hond naar buiten kan rennen, en als ik nog naar de schuur kan m'n konijn en cavia vrijlaten/meenemen.
En ja, als ik nog spullen kan pakken (wat niet kan, haha), dan zou ik m'n telefoon en externe schijf meenemen, zodat ik niet gelijk al m'n bestanden enz. kwijt ben.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:09

ik had ook alles in mn hoofd zitten van hoe of wat
echter is het bij ons echt overkomen
en dan doe je alles anders dan dat je je had voor genomen..

bij ons was het de woonkamer beneden die in vlammen stond wij (moeder en ik) toen 12 jaar oud
lagen op bed (snachts) werden wakker van een ballon van steen die aan het plafon ging touwtje was door gebrand en ballon neer gestort hoorde een knal en licht was over al uit dus ik zei tegen mn moeder k ga even beneden wat drinken ja is goed ik zet even de knop om dat we weer stroom hebben (gebeurde vaker) deur open en de vlammen vlogen door het rond ik snel naar boven gerend gekeken of de telefoon het deed echter geen stroom dus geen telefoon ik weer terug gerend deur open gezet zodat de kat naar buiten kon buren wakker gebelt en 112 gebelt

gelukkig geen verwoningen en een kat die alleen een beetje van streek was maar alles dus anders gelopen dan geplant

(ik riep altijd ik neem al mijn paarden posters , barbies en alle paardjes mee) van die speel paardjes met stallen en poppetjes
nou NOT alles mooi laten staan gelukkig alleen onder woning afgebrand en voor de rest veel roet schade boven en buren

al met al probeer ik te zeggen plan loopt altijd anders dan gepland ..

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:15

ik denk altijd..

Je kan als nog alles zo uitgestippeld hebben. maar op dat moment denk ik dat je toch wel heel iets anders doet..

mijn gedachte is natuurlijk ook zo dat ik iedereen probeer te redden en ik denk dat je het in de situatie natuurlijk iedereen ook wel red,,althans.. dat probeer je ..
maar het is een paniek situatie dus ik denk dat niemand zal kunnen zeggen hoe hij of zij reageert.. denk ik...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:57

Ja kan nu wel gaan verzinnen wat je mee zou gaan nemen, maar als je huis daadwerkelijk in brand staat dan werken je hersens niet meer zoals nu en rationeel denken is er dan echt niet meer bij. :n
Toen ons huis in brand stond heb ik als een kip zonder kop wat dingen en kleding bij elkaar gegraaid en dat waren dingen die ik bepaald niet nodig was zoals bijvoorbeeld een witte rijbroek... :roll: Foto's ed heb ik op dat moment niet eens aan gedacht. Er giert alleen maar enorm veel adrenaline door je lijf op dat moment. Ik kon ook maar weinig uit huis halen want er was teveel rook en op het laatst werd ik tegengehouden en mocht ik niet meer naar binnen.

Ik moet wel zeggen dat brand iets is wat een enorme impact op je heeft.
Het is inmiddels zo'n 25 jaar geleden, maar als ik bij huis een brandlucht ruik gaat er nog altijd een enorme schok door me heen en de adrenaline begint direct weer te gieren. Ik krijg ook nog altijd kippenvel als ik de sirene van de brandweerauto hoor, je raakt het nooit meer kwijt. :n

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:01

Wij hebben teveel katten rondslingeren in huis maar verder geen dieren behalve een waterschildpad beneden.
Ik zou moord en brand schreeuwen (huis is enorm gehorig) en dan mij kat van m'n bed grissen en alarm slaan.
Al mijn spullen zouden me verder niet interesseren, koop je wel nieuw. Foto's maak je opnieuw...
Hopelijk gebeurt het nooit want ik moet er niet aan denken dat er een kat achter bleef in huis...

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:10

Tjeempie, ben ik nou de enige die zich verbaasd over het feit dat mensen eerst hun dieren en/of materiële spul redden? En er voor het gemak maar even vanuit gaan dat hun ouders/broers/zussen heus wel wakker worden van 't geschreeuw e.d. ...

Al mijn huisdieren (2 katten en 2 honden)hebben pech, eerst wil ik zeker weten dat mijn familie zich veilig naar buiten kan wanen. Is dat het geval en heb ik nog tijd over? Dán zal ik uiteraard alles op alles zetten om mijn beesten te redden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:18

Mijn ouders maakten mij toen wakker, en ik moet over m'n vriend heenklimmen om uit bed te komen dus die was ook gelijk wakker.
Het was dan wel alleen maar de schuur maar de schrik zat er zo erg in! Ik ben m'n hele leven al best bang voor brand en dat is er zeg maar niet minder om geworden :=
Ik heb daarna ook gewoon 2 weken niet geslapen, ben nog nooit zo moe geweest.

Moet er dus al helemaal niet aan denken dat het het huis zou zijn.. Ik denk dat m'n hart er per direct mee stopt als ik erachter kom :=

Ben na de brand al een keer out gegaan van schrik toen het brandalarm ging omdat m'n pa de batterij verving :')

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:20

Ik zou de brandblusser pakken die naast mijn slaapkamer staat en de brand gaan blussen. Ik denk dat preventie veel belangrijker is. Wij hebben op elke verdieping een brandblusser staan plus rookmelders en een blusdeken in de keuken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:38

Ik vind het verbazingwekkend dat velen er hier vanuit gaan dat je familie 'zich toch wel redt'. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik met een fotoboek, harde schijf of weet ik veel wat het huis uit zou rennen zonder absoluut zeker te weten dat de andere mensen in het huis ook veilig zijn. Ik zou met alle liefde proberen huisdieren ook mee te nemen, of in elk geval vrij te laten (ik heb op dit moment geen huisdieren, dat scheelt ;) ) maar ik kan me ontzettend goed voorstellen dat je in de daadwerkelijke situatie gewoon simpelweg zo hard mogelijk je huis uit rent...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:51

mw => LZP

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:58

Buiten dat we al 2 x brand gehad hebben in het bedrijf van mijn vader,
Komt mijn vraag: Staat de trap in brand?
( of lees ik daar overheen? )

Want mijn dakraam sluit nergens op aan,
je dondert naar beneden en breekt je benen.

Buiten dat hebben we geen huisdieren.
dus het is alleen ouders waarschuwen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:01

Ik vind het ook nogal wat dat er blijkbaar vanuit wordt gegaan dat iedereen wel wakker wordt. Bij ons thuis is laatst het brandalarm midden in de nacht afgegaan omdat de batterij leeg was, het kreng heeft 10 minuten lopen loeien en ik ben er gewoon doorheen geslapen (en het ding hangt recht voor mijn deur). Denk toch niet dat ik er zo blind vanuit zou gaan dat iedereen zich wel redt :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:03

Plus dat je ook niet wakker wordt omdat je rookvergiftiging hebt. Je wordt bedwelmd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:03

Op papier is het heel makkelijk te bedenken wat en hoe je het doet. Maar in de praktijk zal dat toch heel anders zijn. Evenals ouders weten zichzelf prima te redden. Je moest eens weten hoeveel mensen zich in de 'veilige' kamer opsluiten met het idee daar komt de brand vast niet.

De enige manier waarop je kunt anticiperen op een brand is door het te oefenen. Als je dat vaak genoeg doet en je het gebeurt een keer echt kun je de oefening in praktijk brengen.