Kleren ruiken muf na wassen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:49

Bij was machine heb ik als tip gekregen niet te vol doen, 2 eetlepels waspoeder in trommel en scheutje schoonmaakazijn in vak van was verzachter en af toe kookwas draaien.

Muffe lucht ontstaat vaak wanneer je was niet snel genoeg droogt. Hoe lang doet de droger over drogen en komt dan ook echt droog uit de droger of is dan nog steeds vochtig?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:50

Dit kwam ik tegen op de site van Oma weet raad

Citaat:
steets vaker horen wij van klanten dan hun wasmachine muf ruikt of soms zelfs stinkt.(ruik maar eens in het laatje of in de trommel) en zeker als de deur enige tijd dicht is geweest. DIT KOMT DOOR EEN COMBINATIE VAN VLOEIBAARZEEP EN TE LAGE TEMPRATUUR WASSEN. de wasmachine wordt niet meer heet genoeg om alles goed op te lossen en er blijven den vetten achter. de oplossing was regelmarig op de hoogste stand 90 of 95 graden, eens om de tien was beurten is aan te raden. maar als u nu geen wasgoed heeft voor zulke hooge temeraturen dan kunt u de wasmachine ook zonder was aan zetten en er dan een VAATWASTABLET bij stoppen (via het deurtje natuurlijk) herhaal dit eensin de twee maanden. uw wasmachine ruikt nu niet meer vies maar is ook niet meer vervuilt en gaat ook niet meer zo snel defect.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:50

Je kunt in de supermarkt vaak een soort poeder kopen speciaal om je wasmachine schoon te maken.
Ik gooi dit eens per 2 maanden in de wasmachine op 90 graden en dan ruikt alles weer lekker fris.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:51

wasmachine een heet programma laten draaien met twee vaatwasblokjes er in en een rondje met een liter schoonmaakazijn en eventueel een flinke schep soda er achter aan ,
daarna was de machine hier weer brandschoon en rook de was weer helemaal fris na het wassen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:54

Te veel wasmiddel is vaker het probleem dan te weinig. Met een halve dosering wordt je was over het algemeen ook gewoon schoon.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:54

mijn ouders hebben het ook gehad dat de was ging stinken.
Volgens de meneer in de Electro winkel kan je een bacterie krijgen in je machine.
Mijn ouders regen een bepaald tablet mee waarmee ze de wasmachine op een bepaald programma mee moesten wassen en toen was het stinken over.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:57

Wij hebben dat ook eens in de paar weken/maanden
Gewoon de filter even leegmaken. Die vangt alle pluisjes op en dat gaat wel eens ruiken.'

chimello

Re: Kleren ruiken muf na wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 17:04

Zal het eens proberen! Ik heb nieuwe moed nu :')

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:06

Wij hebben het ook gehad met een splinternieuwe Bosch. Van alles geprobeerd.. We hadden het vooral bij de donkere was. De oplossing was uiteindelijk de donkere was op 60 graden wassen ipv 30/40 en niet op de ecologische stand wassen. Verder hebben we die klein en krachtig wasmiddelen vervangen voor "gewone" en dat heeft ook enorm geholpen.
Een monteur vertelde ons dat dit een veelvoorkomend probleem is met de zuinige wasmachines van tegenwoordig. Ze gebruiken minder water, wassen minder heet, maar hierdoor krijg je soms dit probleem.

Soms hebben we nu nog muffe lucht maar als we dat weer hebben doe ik: paar flinke scheppen soda in het zeepbakje gooien en dat doorspoelen met kokend water (vanuit de waterkoker) een kookwas zonder was of met oude doeken draaien met een vaatwasblokje erin. Dan nog een keer een kookwas met een fles azijn erin. (gewoon in het zeepbakje gieten) Het filter leeghalen en het oude water (waar ook eventueel overtollige zeepresten mee uit komen) uit de wasmachine laten lopen en nieuw water weer via het zeepbakje erin gieten. (er zit bij onze wasmachine rechtsonderin zo'n slangetje waarbij je dat kunt doen.)
Dit doe ik zo'n 1 keer in de 2-3 maanden. Het is niet heel milieuvriendelijk maar met stinkende kleding rondlopen is ook weer zo wat..

Na iedere wasbeurt rubbers vd deur even nakijken op viezigheid en de deur altijd open laten staan.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:10

Muffe was kan ook vetluis zijn :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:17

ik gebruik trouwens tegenwoordig weer gewoon waspoeder ipv vloeibaar, de machine blijft nu ook veel schoner dan voorheen met vloeibare middelen.
en idd, regelmatig een hetere was draaien, hier was ik kleding op 30, ondergoed en dergelijke op 40 en de witte was(handdoeken etc) op 60...
1 keer per maand draai ik de witte was (handdoeken voornamelijk) op 90 .

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:49

wij hadden het ook. en dat kwam door de droger. de meeste kleren zijn we toen gaan ophangen aan de lijn
en hebben nu geen muffe lucht meer

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:14

Te veel wasmiddel is het niet, heb al eens met het minimum gewassen en dan heb ik het ook. Ik was sowieso mijn handdoeken enz op 90°, dus hij draait dan 2u met heet water. Deurtje staat open tot de machine droog is. Ik gebruik ook calgon tabs voor de machine zuiver te houden.
Wat op 90° wordt gewassen stinkt niet, op 30° (fijne was) ruikt ook niet. Het is vnl. de donkere was op 40° welke raar ruikt. Ook als je hem aan hebt (bv. rijbroek) en je wordt nat (regen) dan komt er een muffe zure geur uit de kleren.
Ik heb ook een condensatiedroogkast, kan dat er ook mee te maken hebben?

Omaro: jij heb precies hetzelfde probleem gehad! Maar kromp je donkere was dan niet op 60°?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:32

Haal je zeepbakje er eens uit en
maak daar maar eens goed schoon. Bij mij waren de zeepresten aangekoekt en
zorgden voor een niet bepaald frisse geur.
Dan kan je je machine ook nog laten draaien met HG wasmachine cleaner.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:35

Ik heb ook een periode gehad dat de wasmachine niet lekker rook.
Tips: Ik laat altijd het deurtje van de wasmachine openstaan. De was er niet lang in laten zitten, hooguit een uurtje of 2 nooit langer. Als je iets van een paardendekje gewassen hebt zet ik hem vaak op 90 graden met soda erin. Dit doe ik zowieso één keer in de 2 maanden. Af en toe onderaan je wasmachine je filter schoonmaken, hier zit soms troep in en ook water dit kan ook stank veroorzaken. Van vette aanslag in de rubberranden heb ik geen last met mijn machine.
Ik was met Robijn en Fleuril en doe alleen wasverzachter door de 60 graden was (hierin was ik handdoeken, ondergoed en sokken en werkshirts).

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:36

Zeepbakje goed schoonhouden, waspoeder gebruiken i.p.v. vloeibaar en zuinig aan met de wasverzachter. Gebruik je wel voorwas? Dat maakte bij mij ook veel uit. Vieze kleding in vies water wassen, schiet ook niet op. En idd, geregeld op hoge(re) temperaturen wassen!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:41

Zeepbakje wordt elke 2 weken uitgeveegd, dat is echt een goor ding soms :D
HG spul gaat manlief dit weekend even halen :j
Deurtje staat open, was zit er nooit lang in, ik was enkel wanneer ik thuis ben en hem dadelijk kan uithalen.
Voorwas doe ik niet.
Poeders kan eens terug proberen, heb nu net blokjes gekocht voor in de machine zodat er minder wasmiddel in het zeepbakje blijft staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:41

Inderdaad eens in de pasr weken kookwas draaien en minder wasmiddel, ben je van het probleem verlost.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:42

ja precies hetzelfde probleem inderdaad. ook dat stinken als je het draagt. zelfs al tijdens het drogen aan de lijn..( we hebben geen droger) nee de donkere was krimpt niet. was ik eerst ook bang voor. en als ik twijfel over bepaald wasgoed doe ik dat apart. maar het meeste is gewoon van katoen en kan het prima hebben.
het rare is dat wij het echt bijna alleen bij de donkere was hebben.. de andere soorten was gaan alleen stinken als de machine weer een schoonmaakbeurtje moet zoals ik in mn eerdere post schreef.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:43

Zowiezo de wasverzachter weglaten, dit is echt troep en koekt heel erg snel aan en dan krijg je ook stank.
Af en toe je machine eens een kookwasje laten draaien als die leeg is, ik spuit er dan altijd wat dasty in :D
Maar er bestaat ook een speciaal goedje, zo hou je kalk en viezigheid uit je machine, ook de filter schoon maken van de wasmachine word nog wel eens vergeten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:44

Ik heb sinds ik verhuisd ben ook dit probleem en inderdaad alleen bij de donkere was.. Zeepbakje regelmatig schoonmaken en deurtje open laten doe ik ook.
Ik doe nu vaker als de donkere was klaar is de machine nog een keertje extra op spoelen en centrifugeren zetten en voeg dan was wasverzachter bij.. Maar de ene keer ruikt de was wel fris en de andere keer niet..
Ik heb minimaal 1x per week 90 graden was. Ik zal van de week eens een vaatwastablet en azijn uit proberen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:52

ik doe eens in de 2 maanden ongeveer een kookwas met soda. Gooi er een paar dweilen bij, zijn die ook meteen mooi schoon, Machine ruikt niet meer. Wij hebben het nl ook gehad. Paar keer kookwas er over gehad met soda. Ik los de soda op in kokend water en giet dat in het zeepbakje. Zeepbakje gebruik ik niet, dat zijn zulkse vieze dingen. Ik gebruik Robijn en zet het kleine bekertje zo in de wasmachine. Vooral niet teveel wasmiddel gebruiken. wasverzachter gebruik ik nu nooit meer.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:04

Omaro: nou dan gaat dit weekend de donkere was op 60° :) Ik heb het ook enkel bij donkere was, mijn lichte kleren die op 30° gaan ruiken gewoon lekker fris. Met of zonder wasverzachter maakte niet uit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:13

Ik heb dit ook lang gehad, totdat ik het briljante idee kreeg om het deurtje van de wasmachine open te laten :')
Ik heb overigens een wasmachine uit het jaar nul, maar als ik het deurtje open laat staan komt de was er fruitig fris uit :j

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:15

Nog niet genoemd volgens mij, maar loopt je afvoerslang goed? Idealiter moet die omlaag naar de afvoerput (o.i.d.) weglopen, maar vaak loopt hij naar boven of loopt de slang in ieder geval in een U-vorm. Op die manier blijft er water in de slang staan of loopt het vieze water zelfs terug de wasmachine in. Dat kan ook voor een vieze lucht zorgen.