Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:32

mememe schreef:
Ik vind het een goed stukje tekst.. Die zou op Facebook moeten rond gaan!!

Voel je vooral vrij om hem op facebook te zetten, hoe meer mensen dit lezen hoe beter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:35

Top topic!

In heb gisteren voor het eerst in mijn leven heel hard moeten huilen van schrik. Ik haalde een bus in, in het donker, het regende. De weg is breed en lang, overzichtelijk als het gaat om andere auto's.

Toch zag ik de wandelaar in donkere jas en zonder verlichting pas toen mijn linkerspiegel met 10 cm afstand langs hem kwam, niet in de berm, maar een best stukje op de weg.

10 cm van de dood van een persoon want het is een 80 km weg, en ik haalde in, dus ik was met meer onderweg. Ik had me het nooit kunnen vergeven, ook al was de wandelaar gewoon oerdom bezig.

Een kennis van mij heeft helaas op deze manier een persoon dood gereden. Het zelfde verhaal, geen verlichting, onzichtbaar. Mijn kennis lag in coma en de man was op slag dood. Het gerecht heeft beslist dat de meneer zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft (grof gezegd, het was zijn eigen schuld) en mijn kennis is dus vrijgesproken.

Zelfs in de stad met aangepaste snelheid is het 's avonds verschrikkelijk oppassen geblazen, zeker als de straatverlichting de stoep te weinig verlicht. Dan denken velen dat je ze gezien hebt, terwijl ze 'verstopt' staan in het donker..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:50

Goeie! :j

Met de bus schrik ik me vaak ook lam van mensen zonder verlichting. Fietsers die ineens de weg op vliegen uit een zijstraat, wandelaars met donkere jassen, ook mensen die bij een onverlichte bushalte staan verwachten blijkbaar dat je ze ziet en ook nog voor ze stopt :+ Remweg is met zo'n ding ook nogal een eind langer, vooral bij regen. Vorige week stond er eentje echt midden op een 80 km weg in het pikdonker met een donkere jas onverlicht naar me te zwaaien. Kom je daar aanvliegen met 14 ton en een gangetje van 80, 85 := "Ja, ik dacht dat je me niet zou zien" :roll: Nou, ik zal het je nog sterker vertellen: ik zag haar nu ook nauwelijks en pas vrij laat in dat donker en dit had héél anders af kunnen lopen! :=

Mag ik gelijk nog een oproep doen aan automobilisten? VOER VERLICHTING TIJDENS SCHEMER EN MIST!
Je schrikt je af en toe helemaal het lazerus als er weer eentje met een grijze auto ineens uit de mist opdoemt....

Lara_Silver: dat is ook een schokkende ervaring zeg..... :\ Zo is er bij ons in de buurt inderdaad iemand doodgereden op die manier. Iemand haalde een vrachtwagentje in op een provinciale weg en de man stak voor de vrachtwagen over. De tweede baan heeft hij niet gehaald.
Vorige week stak er nog een fietser over op zo'n zelfde weg. Ik zag hem gaan en hij zou het ook makkelijk halen voor mijn bus. Ware het niet dat ik op dat moment echt met een bloedgang werd ingehaald door een busje met een enorme aanhanger. Het ging echt maar nét goed.....
Af en toe ben ik echt blij dat ik thuis ben na mijn dienst.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:52

Herken t probleem helemaal! Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar vroeger nooit zo over nadacht. Maar hield wel altijd rekening met andere weggebruikers en lette wel op. Pas toen ik mijn rijbewijs kreeg viel het mij op hoe 'irritant' fietsers zijn die je niet ziet, je schrikt je kapot!

Laatst hadden ze hier in het Gooi een controle voor verlichting omdat het weer vroeg donker is. Dat mogen ze van mij vaker doen (al is het om alleen een waarschuwing te geven en uitleg te geven dat je écht niet goed zichtbaar bent)

Oh en auto's die met mist/harde regen waarbij je weinig ziet geen licht aan hebben zijn ook irritant!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:54

Goede reminder! Ik zal mijn reflecterend hesje weer aandoen op de fiets! Ik heb idd ook een zwart regenpak (die zijn het goedkoopst :D ) uiteraard wel altijd licht aan, maar het hesje had ik nog niet gebruikt. Donderdag gelijk maar even in de fietspad doen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:57

En als je dan seint van "hé, doe je licht eens aan joh!", dan seinen ze terug en als ze een goeie bui hebben, zwaaien ze daarna ook nog vriendelijk naar je :+ Maar als je ze dan volgt in je spiegel, zie je ze niet hun lichten aandoen :+

Hardlopen doe ik trouwens ook met reflectiehesje en lampje aan de arm :j Niet dat het veel nut lijkt te hebben hoor: hoewel er op de verpakking van het hesje stond "zichtbaarheid tot 1600 meter!" werd ik gelijk op het eerste zebrapad :oo al bijna van de sokken gereden door een troela die me helemaal nooit gezien had :')

Vjestagirl

Re: Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:59

Ik vind dat de politie véél strenger mag controleren op dit soort dingen. Gewoon op een flink druk punt gaan staan (en het liefste op meerdere punten in dezelfde stad) en iedere fietser die geen licht heeft een vette boete en verplicht lampjes kopen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:02

Elles schreef:
En als je dan seint van "hé, doe je licht eens aan joh!", dan seinen ze terug en als ze een goeie bui hebben, zwaaien ze daarna ook nog vriendelijk naar je :+ Maar als je ze dan volgt in je spiegel, zie je ze niet hun lichten aandoen :+

Hardlopen doe ik trouwens ook met reflectiehesje en lampje aan de arm :j Niet dat het veel nut lijkt te hebben hoor: hoewel er op de verpakking van het hesje stond "zichtbaarheid tot 1600 meter!" werd ik gelijk op het eerste zebrapad :oo al bijna van de sokken gereden door een troela die me helemaal nooit gezien had :')

Echt he, sommige snappen het gewoon niet hoor.. Of ze denken dat er politie staat en minderen vaart :')

Ik rijd bijna altijd met mijn lichten aan.. Is een gewoonte geworden en vind dat je dan veel zichtbaarder bent voor andere weggebruikers. Maar mijn moeder gebruikt ze liever niet als het licht is want haar lampen gaan snel kapot, dus dan snap ik het wel dat je ze niet altijd aan doet..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:04

@Elles: Oh met een bus ook nog, dat moet echt horror zijn, wetende dat je zo zwaar bent en nog veel moeilijker tot stilstand kan komen. Het was erg schokkend, maar ook weer een goede wake up call, 's avonds nog beter op te letten en de blik ook goed op de randen en de berm te houden.

Ook zo iets onhandigs, automobilisten met één kapot licht, waardoor je denkt dat het een motor is en je je te pletter schrikt als in je ruim genomen linkerbocht pas ziet dat het helemaal geen klein en smal voertuig is. :=

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:07

Thanks voor je berichtje, wilde net vragen of ik 'm op Facebook mocht zetten maar ik las je berichtje hier bovenaan de pagina. Ik ga hem er op zetten!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:35

Citaat:
De binnenkant van je autoruit beslaat altijd een beetje met dit weer, wat je nooit 100% weg krijgt.

Insmeren met zeepsop, gegarandeerd 100% vrij zicht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:57

Goed topic!
Je hebt van die fietsers... Wij hebben een onverlicht tweerichtingsfietspad langs het kanaal, hoe vaak ik daar niet de schrik van m'n leven krijg en bijna de plomp in rijd omdat ze zonder licht met 3 man naast elkaar fietsen en je ze pas op het laatste moment ziet. :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:02

luxx schreef:
Citaat:
De binnenkant van je autoruit beslaat altijd een beetje met dit weer, wat je nooit 100% weg krijgt.

Ja, tot het dag is, en je allemaal van die fijne vet-strepen krijgt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:47

Je ruit gewoon goed schoon houden en eerder een vocht absorberend kussen kopen. Dat werkte bij mij echt super toen ik nog de cabrio had. Had zelfs met pokkenweer nooit last van beslagen ruiten.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:37

Dankje TS _/-\o_

Voor het plaatsen van dit topic. Ik schrik me soms rot van die plotseling opdoemende gedaanten, vooral met zo'n spiegelend wegdek en als er net een tegenligger met die koplampen in je ogen schijnt *plop* fietser / voetganger voor je auto.

@Lara Silver: Dat lost niet het hele probleem op, heb jij wel eens met twee natgeregende personen in een koekblik zonder airco gezeten? Er zaten drie vochtvreters in, maar zo hard gaat dat niet helaas.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:41

Ik fiets altijd met lampen. Gewoon bij de Action gekocht voor een euro en zoveel veiliger!

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:46

Jaa inderdaad! Ben het helemaal met je eens. Ben zelf fanatiek hardloper, maar in het donker heb ik altijd een scala aan lampjes aan mn reflecterend vestje hangen. Ben altijd op mn hoede, wil een lekker rondje hardlopen en niet in het ziekenhuis eindigen.. Maar moet wel zeggen dat ik terwijl ik hardloop altijd weer mensen volledig in het zwart zonder licht oid zie hardlopen. Ik woon in de polder en de wegen zijn al slecht verlicht, dus kan me voorstellen dat hier zeker onveilige situaties door ontstaan..
Zo moeilijk is het toch niet om even een lampje op je jas/vest te klikken en aan te zetten, of om op de fiets gewoon een lampje aan te zetten? Verlichting is niet om zelf iets te zien maar om gezien te worden _/-\o_

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:30

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat de politie véél strenger mag controleren op dit soort dingen. Gewoon op een flink druk punt gaan staan (en het liefste op meerdere punten in dezelfde stad) en iedere fietser die geen licht heeft een vette boete en verplicht lampjes kopen.

Hier in Utrecht staan ze zo nu en dan wel te controleren :j En dan krijg je ook gewoon een boete als je geen licht op je fiets hebt.

Ik vraag me soms wel af hoe 't kan dat mensen zich pas beseffen dat zonder licht de straat op niet zo handig is als ze zelf rijlessen hebben. Heb je dan nooit in 't donker naast je ouders in de auto gezeten? Ik ga van jongs af aan alleen in 't donker fietsen met lampjes aan. Anders ben ik bang dat iemand me omver rijdt omdat ze me niet zien.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:32

ZoeyDercks schreef:
Ik had vandaag nog bijna een fietser op mijn motorkap liggen.
Meneer vond het wel verstandig om én tegen het verkeer in te fietsen én ook nog eens geen licht aan te hebben (op een rotonde met amper verlichting)

Maargoed, ik leef weer een jaar minder van schrik, hou zo niet veel jaren meer over! :P

Sinds ik zelf een rijbewijs heb (en ook met lessen) heb ik pas door hoe vervelend het is als fietsers geen licht aan hebben. Dus dat doe ik tegenwoordig heel erg braaf als ik zelf met de fiets wegga :)

Inderdaad! :) Vooral nu ik zelf ook autorij besef je pas hoe kwetsbaar je eigenlijk bent.

Goed bericht! Nu hopen dat mensen zich er iets van aantrekken.. Als ze hier eens zouden controleren sochtends en savonds op verlichting die niet aanstond hebben ze binnen no-time een ton aan boetes binnen, zo goed als niemand fiets hier met verlichting.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:59

_Tara_ schreef:
Ik vraag me soms wel af hoe 't kan dat mensen zich pas beseffen dat zonder licht de straat op niet zo handig is als ze zelf rijlessen hebben. Heb je dan nooit in 't donker naast je ouders in de auto gezeten?

Dat komt denk ik omdat het je dan én niet boeit én het jouw pakkie an niet is ;) Mensen (ook volwassenen) die voorin de bus zitten zien ook niks van wat er voor hun neus op straat gebeurt. Die kijken wat uit het zijraam en zijn met hun gedachten ergens anders.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:08

Ik was vroeger ook altijd onzichtbaar op de fiets. Mijn theorie: ik zie hen, dus dan zien zij mij ook wel toch? Bovendien kan ik zelf ook het andere verkeer zien, dus dan kan een bestuurder van een auto dat ook.

Sinds ik zelf auto rij ben ik er wel achter dat dat niet zo werkt. Zeker met regen zie je gewoon geen klap in de auto. Met de druppels op de ramen, de straatverlichting die IMO veel te laat aangaat op dit moment... Ik sta echt letterlijk even stil bij het feit dat ik een rotonde op ga rijden. Ik ben gewoon bang dat er zo'n gek komt zonder licht die ik dan over het hoofd zie.

Ik ben ook groot voorstander van goed licht op de fiets/mensen. Daar zouden ze ook veel strenger op moeten controleren vind ik...

Het is me inderdaad nooit zo opgevallen dat mensen zo slecht zichbaar zijn toen ik zelf nog niet reed. Ik lette sowieso nooit op in de auto. Toen ik zelf net mijn rijbewijs had was het echt een opgave om in de binnenstad te komen, ik kende alleen de fietsroutes! Dat merk ik ook bij mijn zus, met van alles en nog wat bezig als ze meerijd, behalve met het verkeer. Als ik nu zelf bijrijder ben, kijk ik mee, let ik op en waarschuw ik als ik iets zie wat de bestuurder misschien niet ziet (zonder mee te rijden, want dat is irritant! :P ). Maar mijn zus merkt niets. Zit vrolijk in de weg met haar hoofd als ik moet kijken of er iets van rechts komt. Zegt mij naar de paardjes te kijken terwijl ik in een lastige verkeerssituatie zit en mijn ogen echt even 100% op de weg moet hebben etc. Die merkt niets joh :P .

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:22

Hier in België is het een drama.
Ik schat dat 95% van de fietsers geen verlichting heeft, zelfs geen reflectie materiaal.
Voetgangers hetzelfde.
Met het rotweer van afgelopen dagen zijn deze "zwakke" weggebruikers dus nog moeilijk op te merken door hun donkere kledij (kleur kledij gaat gepaard met stemming en winter brengt voor de meesten een donkere/sombere stemming mee dus ja)

Ik begrijp het niet, willen ze dan aangereden worden?
Ja ze staan toch in hun recht als zwakke weggebruiker... maar ze beseffen niet dat ze niet veel aan dat recht hebben als ze half dood in het ziekenhuis liggen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:26

Vroeger zou ik waarschijnlijk zonder licht gegaan zijn. Maar nu ik zelf, al weer een aantal jaren, in de auto rij merk ik pas hoe slecht mensen zichtbaar zijn.

Ik loop drie keer in de week hard en ik heb dan om beide armen een reflecterende band met lampjes. Mijn hesje ben ik onlangs verloren en daarvoor moet ik nog even een nieuwe kopen. Ik zorg er voor dat ik op het fietspad (gescheiden van de weg door een groenstrook) loop en geen gekke dingen doe met oversteken en wacht tot het echt kan.

Ik vind ook dat ze er veel strenger op mogen controleren, sowieso vind ik dat het asociale weggedrag van vooral fietsers (in Groningen dan) veel harder bestrafd mag worden :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:40

Elles schreef:
_Tara_ schreef:
Ik vraag me soms wel af hoe 't kan dat mensen zich pas beseffen dat zonder licht de straat op niet zo handig is als ze zelf rijlessen hebben. Heb je dan nooit in 't donker naast je ouders in de auto gezeten?

Dat komt denk ik omdat het je dan én niet boeit én het jouw pakkie an niet is ;) Mensen (ook volwassenen) die voorin de bus zitten zien ook niks van wat er voor hun neus op straat gebeurt. Die kijken wat uit het zijraam en zijn met hun gedachten ergens anders.

Nja ik herinner me iig dat ik m'n ouders dan hoorde mopperen en zelf altijd mee mopperde. In de bus ben ik me daar ook bewust van. Dan hoor je dat de buschauffeur toetert of dat 'ie ineens moet remmen en dan denk ik toch altijd wel: het zal je beroep maar zijn, met al die halvezolen die zomaar oversteken en niet opletten op de weg. Ik zie dan inderdaad niet wat er gebeurd inderdaad. Maar ben daar toch wel mee bezig. Daar kan ik toch niet de enige in zijn :P Voor mij is er ook niks veranderd verder, kwa fietsen/lichten ofzo, sinds ik m'n rijbewijs heb.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:45

Vjestagirl schreef:
luxx schreef:

Ja, tot het dag is, en je allemaal van die fijne vet-strepen krijgt

Als je dat zegt heb je het nog nooit geprobeerd, heb jaren in een eend gereden en in zo'n auto is dat een verplichte exercitie, nu heb ik een 'echte' auto en ik doe het nog steeds maar ik heb nog nooit een vet-streep gehad dus dat is werkelijk klinkklare onzin.