Stoofperen, hoe maak jij ze klaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Stoofperen, hoe maak jij ze klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:01

Hier ook een stoofperenboom in de tuin, geen idee welk soort maar geen Giese Wildermannen, schillen, klokhuis eruit, laagje water in de pan, rode bessensap of port of rode wijn en kaneel erbij en geen uren stoven want ze zijn zo gaar. Hooguit 3 kwartier anders heb je perenmoes :) Ze worden niet zo rood maar smaken er niet minder om :9

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:26

Of in rode wijn met kaneel en steranijs of in gluhwein. Kleine peertjes zijn bij mij in 30 minuten echt wel gaar, anders vallen ze uit elkaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:35

Ik wil ze ook eens maken, maar wat is een paar uur pruttelen? 3 uur, 5 uur, 8 uur? Ik weet ook wel dat ze bij ons vroeger vroeg op het vuur gingen, maar hoe lang precies?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:38

bij twee kilo stoofperen, eerst schillen, door tweeën delen, klokhuis er uit.
Ongeveer 1 uur zachtjes laten koken, met 2-3 kaneelstokjes. Dan het vocht mengen met een klein kopje roddenbessensaus. Nog even een half uurtje tegen de kook aan, dus niet meer echt laten koken.
Ipv rossenbessensaus kun je ook rode zoete wijn gebruiken. Het alcohol vervliegt wel, dus kan ook aan kinderen gegeven worden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:40

Ik heb ze meestal twee uurtjes op staan (de grote) die doe ik altijd in vieren in de pan.
Beetje rode wijn, suiker en wat kaneelstokjes en ze worden zo lekker en zo zacht dat het smelt op je tong. Hmmm jammie!

Bij mij wordt het trouwens echt geen jam en blijven goed vast in elkaar zitten!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:49

Ik doe ze meestal écht niet langer dan anderhalf uur, meestal maar een uur. Ik doe ze in hun geheel in de pan (wel geschild maar met het klokhuis er nog in) en ik kook ze in rode port met kaneelstokjes. Geen suiker oid, de port is zoet genoeg. Zo vind ik ze heerlijk, lekker zacht maar nog wel stevig. Ik wil inderdaad geen perenmoes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:54

schillen, in 4en snijden en het klokhuis eruit..
in een pan water..suiker en kaneel erbij en 2 uur laten pruttelen.. hmmmmmm :D

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:56

Hoe ik het heb geleerd van mijn schoonmoeder is:

Laag water, grenadinesiroop en kaneel en dan laten stoven tot ze vuurrrood en zacht zijn

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:25

Stoofperen schillen en in kwarten snijden, klokhuis eruit halen.
Dan in grote pan met kwart fles rode port. Aanlengen met wat water, flink wat kaneel en vanillesuiker erbij. Aan de kook brengen en dan op heel laag vuur zo'n twee uur laten stoven.
Zodra ze klaar zijn uit het kookvocht halen en het vocht laten inkoken en binden tot een siroop met wat allesbinder.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:32

Ik schil de stoofperen snijd ze door midden haal het klokhuis eruit. Opzetten met water een fles rode wijn, kaneelstokjes en wat suiker. Of ik zet ze op met water een halve fles rode ranja en kaneelstokjes. Ik breng de peren aan de kook en zet ze dan op een laag pitje en laat ze een paar uur pruttelen (uurtje of 5-6).

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:38

ik ga ze vandaag ook maken *\o/* gewoon recept van de AH

er staat bruine basterdsuiker., mag je dan ook die donkere basterdsuiker nemen? :9

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:46

Misty12 schreef:
Ik heb laatst stoofperen gekookt in cranberrysap. Met wat scheppen suiker en kaneelstokjes en een paar uur zachtjes laten koken. Ik heb ze heel gelaten, alleen geschild en steeltje eraan gelaten.

Dit doe ik ook, maar dan met cranberry/zwarte bes sap van oceans spray. En niet teveel suiker hahaha.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:49

Ik gebruik honing in plaats van suiker zeker het proberen waard :j wel leuk om lezen hoe iedereen het klaarmaakt !

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:53

Toevallig van het weekend voor het eerst stoofperen gemaakt. Wij hebben fruitbomen in de tuin, dus eerst aan het plukken geweest en toen de keuken in!

Ik heb ze eerst geschild en klokhuis eruit gehaald, maar ze wel 'heel' gelaten. Vervolgens een fles mooi donkerrode wijn (shiraz) erbij gedaan in de pan, klein beetje water erbij zodat ze goed onder stonden, stokje kaneel, wat suiker en citroenschillen voor een frisse tint.
Ongeveer een uur of iets langer (prikken met vork, dan voel je hoe makkelijk je het vruchtvlees in glijdt en of ze gaar zijn) op laag vuur met deksel op de pan laten pruttelen en daarna in de wijn laten afkoelen. Daar werden ze ook nog mooier donker van.

Nu moet ik alleen de rode wijnsaus nog met wat aardappelzetmeel binden en waarschijnlijk nog een lading suiker erbij doen. En dan kunnen we snoepen. Ik gok zomaar dat wij als toetje vanavond stoofpeertjes met vanille-ijs en rodewijn saus hebben. Jammie!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:55

heel simpel: gewoon een fles gluhwein erbij gooien en 1 kaneelstokje. Supersimpel, en ze worden heerlijk door de kruiden die al in de gluhwein zitten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:57

Het wel of niet rood worden van de peren hangt ook helemaal af van de soort peren, Gieser Wildermannen staan erom bekend dat ze goed rood worden maar de mijne (waarvan ik dus het soort niet weet) worden oudroze :D maar smaken er zeker niet minder om!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:01

mijn vader heeft het allerliefste hele peren met spek. dan kook je ze gewoon zonder te schillen, gewoon even wassen en hoppa de pan in. met een stuk spek erbij. je kan ze gewoon helemaal eten, behalve het stokje. Ik vind ze dan eigenlijk altijd een beetje te vet, maar dat komt door het spek wat je meekookt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:33

larissa288 schreef:
ik ga ze vandaag ook maken *\o/* gewoon recept van de AH

er staat bruine basterdsuiker., mag je dan ook die donkere basterdsuiker nemen? :9

Jaa anders stond er wel lichte basterdsuiker :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:32

Ik kook de stoofperen een minuut of vijf en zet ze dan in de hooikist.
Drie uur later is het warm en gaar.

Als hooikist gebruik ik een aangeklede koelbox: plankje op de bodem, kranten (of hooi, bubbetjesplastic, etc.) om ;) aanbranden van de koelbox te voorkomen.

Ik kook ze met water, scheut rode wijn (de alcohol zelf vervliegt door het koken) en speculaas.achtige kruiden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:41

Alleen met een kaneelstokje, avondje op laten staan tot ze mooi rood zijn... zoet zijn ze al van zichzelf. Het liefst een pan vol, een keer warm en de volgende dag koud eten!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:43

Ik kook ze als volgt:

Voor rode peertjes:
Rode port
Suiker
Kaneel
Vanille stokje
Steranijs
Kruidnagel
Cranberrys
Water

Voor gele peertjes:
Witte wijn
Suiker
Sinaasappel
Kaneel
Steranijs
Vanillestokje
Saffraandraadjes
Water

Ik kook ze tot ze zacht zijn maar nog niet zo slap dat je ze kunt prakken

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:08

Ik maak ze zo:
peertjes schillen, de klokhuizen en stokjes laat ik erin, zorgt voor meer smaak.
Dan in water, evt wat wijn erbij.
kaneel
beetje honing of ahornsiroop

mjum!

afhankelijk van de grootte kook ik ze rond de twee uur.