Euthanasie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:49

oké, bedankt! (ook voor de feiten :p)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:52

Kijk de film Simon ook eens, gaat ook over euthanasie.

Verder vind ik dat iedereen het zelf mag weten maar wel bij bewust moeten zijn als ze dit willen melden. Eigenlijk zoals de regel nu ook al is, alleen mag het nu naar mijn weten alleen met ziekte als reden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:53

Over euthanasie bij kinderen kan ik je het boek 'de stoel van god' van Paul Brand aanraden.
Heel ingrijpend verhaal!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:53

Aanvullende aan die feiten: euthanasie mag dus wél bij dementen, ook als ze al helemaal niet meer wildbekwaam zijn, MITS ze een verklaring hebben opgesteld toen ze nog wel wilsbekwaam waren (inclusief artsenverklaring dat ze wilsbekwaam waren, uiteraard). Die wordt alleen nooit geaccepteerd. Maar in de wet staat dit wel. Het is in feite analoog aan de niet-reanimerenverklaring, die stel je ook op voordat er iets met je gebeurt om aan te geven wat men moet doen als je bv niet uit een narcose komt of langdurig in coma raakt. En die niet-reanimerenverklaring wordt overigens net zo goed vaak met voeten getreden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:55

Tuc schreef:
Euthanasie bij demente mensen mag niet, omdat ze 'wilsonbekwaam' zijn, tenzij ze in een vroeg stadium zitten en wilsbekwaam zijn :)

Voormalig minister Borst (komt ook in die documentaire aan het woord) heeft dat anders gesteld: een vooraf opgestelde verklaring kan ook voldoende zijn. Helaas geven de artsen er zelf die uitleg aan dat het niet mag. En omdat een van de zorgvuldigheidseisen de toetsing door artsen is...

Edit: wat Ibbel dus ook zegt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:10

Shadow0 schreef:
Tuc schreef:
Euthanasie bij demente mensen mag niet, omdat ze 'wilsonbekwaam' zijn, tenzij ze in een vroeg stadium zitten en wilsbekwaam zijn :)

Voormalig minister Borst (komt ook in die documentaire aan het woord) heeft dat anders gesteld: een vooraf opgestelde verklaring kan ook voldoende zijn. Helaas geven de artsen er zelf die uitleg aan dat het niet mag. En omdat een van de zorgvuldigheidseisen de toetsing door artsen is...

Edit: wat Ibbel dus ook zegt.

Als je in deze situatie gezeten hebt en allerlei beloftes hebt gekregen van de artsen van een verpleegtehuis over iemand die je zeer dierbaar is en als dan puntje bij paaltje komt en het leven echt lijden word dan haken ze af, vooral als je ook nog eens met een tehuis op christelijke basis te maken hebt. Stelletje martelaars, ander woord heb ik er na jaren nog steeds niet voor.
Dus ja, voor de wet is het prima geregeld, qua uitvoering is het een drama.

Ibbel

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:15

Een arts of een verzorgingstehuis mag weigeren euthanasie toe te passen. Dat is hun goed recht. Net zoals jijzelf vrije keuze hebt in welke arts je kiest, en tot op zekere hoogte ook welk verzorgingshuis (kan langer wachten betekenen, of verder reizen voor je familie - maar de keuze is in principe wel vrij).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:19

Het is niet hun goed recht om daar niet eerlijk over te zijn. Ik weet niet of het nou regel of voorstel is dat je een patient doorverwijst naar een collega die dat wel wil, maar doen alsof je meewerkt en dan toch niet doen is gewoon hoe dan ook heel kwalijk.

(Die vrije keuze qua artsen zou ik ook niet overdrijven trouwens, zo vrij ben je daar niet in, want je zit aan afstandsnormen, veel praktijken zijn vol, en soms zijn er ook afspraken tussen artsen onderling. Dat is eigenlijk niet toegestaan, maar dat verandert de situatie nog niet echt.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:21

Ze zijn bij mijn weten niet verplicht je door te verwijzen, maar dat kan je wel zelf vragen. En voor euthanasieafspraken geldt de afstandsnorm niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:23

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:36

-Wat denk je over euthanasie in het algemeen? Mag/kan euthanasie volgens jou?
In veel gevallen vind ik het beter om euthanasie toe te passen. Wanneer iemand moet wachten tot hij of zij stikt in zijn eigen vocht in de longen vind ik euthanasie menselijker dan iemand zonder eten en drinken te leggen en te wachten tot het voorbij is. De huidige methode die bij terminale zorg word toegepast vind ik niet kunnen. In principe laat je iemand verhongeren.

- Wat te doen in het geval van dementie? Stel dat de persoon in kwestie nooit op voorhand heeft opgeschreven/gezegd dat er euthanasie mag toegepast worden als hij/zij zijn 'menswaardigheid' heeft verloren, maar op dit moment zegt dat hij/zij wel euthanasie wil?
Dit vind ik een hele moeilijke. Je weet nooit of iemand bekwaam is om dit aan te geven. Wanneer iemand veelvuldig aangeeft dat hij of zij niet meer wil dan kan je pas actie ondernemen.

- Kan euthanasie bij kinderen (-> minderjarigen)?
Dit vind ik niet kunnen. Kinderen hebben immers niet het verstand om hun grenzen aan te geven. Tenzij ze geen enkele kwaliteit van leven meer hebben.

Alvast bedankt!
Myrthe
ps.: mag ook altijd via pb :)[/quote]

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:43

Ibbel schreef:
Een arts of een verzorgingstehuis mag weigeren euthanasie toe te passen. Dat is hun goed recht. Net zoals jijzelf vrije keuze hebt in welke arts je kiest, en tot op zekere hoogte ook welk verzorgingshuis (kan langer wachten betekenen, of verder reizen voor je familie - maar de keuze is in principe wel vrij).

Natuurlijk mag elke arts dit weigeren, maar zelfs pijnbestrijding weigeren terwijl er duidelijk aangegeven is bij het intake gesprek dat stervende mensen geen pijn hoeven te lijden. De persoon was al stervende maar had ontzettend veel pijn, de vaste verzorgers drongen aan op pijnbestrijding maar de arts vond het niet nodig, hoorde bij het proces. Nadat ik het na nog een dag niet meer aan kon zien en dreigde de tuchtraad in te schakelen, werd er meteen een morfinepompje aangesloten. Gelukkig was de strijd een etmaal later gestreden en de enigste troost was op dat moment dat de laatste 12 uur pijnvrij waren en dat is dus ook alles.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:45

Daar kan je inderdaad de tuchtraad voor inschakelen, ook een Christelijke arts heeft een eed gezworen. En daar hoort het ontzeggen van pijnbestrijding niet bij.
Ik heb gelukkig betere ervaringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:48

Ik heb de desbetreffende arts en directie na een jaar een brief gestuurd hoe ik het ervaren had, ze hebben zelfs niet het fatsoen gehad om er op te reageren dus ik heb het maar gelaten, haat en woede maakt mensen kapot en je wint er niets mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:52

Verstandig van jou, maar die professionals zouden zich kapot moeten schamen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:54

Als eerste wil ik even dit zeggen, de benaming dementerenden vind ik niet zo fijn om te lezen dementerende ouderen wel :o als ik dit even mag melden

Maar dat was niet het onderwerp.
Ik heb zowel in de privésfeer als tijdens mijn werk dit diverse malen meegemaakt. Mijn beide grootouders hadden Alzheimer en hadden het hier erg moeilijk mee in het begin stadium vooral mijn opa. Hij heeft mijn oma zien aftakelen en steeds verder weg zien zakken, tijdens de laatste fase van haar leven heeft hij meerdere malen aangegeven dat oma dit niet had gewild en in dit stadium had oma dan ook graag haar leven beëindigd mar er was niets op schrift vast gelegd de arts deed dan ook niets. De verzorgende hadden dan ook gezegd dat als oma angstig zou worden of dat we zouden merken dat oma af zou zien we dit moesten aangeven en ze medicatie voor kon krijgen. Door deze medicatie is oma vlugger gestorven waar we hoe verschrikkelijk het ook klinkt ook blij mee waren oma heeft door deze medicatie minder af gezien en is vredig in bijzijn van heel haar gezin gestorven.

Mijn opa gaf toen aan zo wil ik het ook, zo is het bij hem ook gegaan maar hebben zijn kinderen er op aangedrongen bij de arts dat opa medicatie zou willen als wij het gevoel hadden dat hij angst of pijn zou hebben we dit op tijd zouden melden en voor hem de laatste fase zo aangenaam mogelijk laten verlopen. Gelukkig ging de arts van het verpleeghuis hier in mee en is opa na het geven van de morfine langzaam gestorven ook in het bijzijn van zijn kinderen en kleinkinderen.

Met mijn werk in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking moeten ouders/ wettelijk vertegenwoordigers in het zorgplan een medisch beleid opstellen met de arts en 1 ste begeleider waarin staat hoe te handelen als men stervende is of in zo'n situatie komt dat een menswaardig leven niet meer mogelijk is. Toen een van de cliënten op mijn woongroep stervende was hebben we het medisch beleid doorgenomen en helaas heeft de arts geweigerd naar dit beleid te handelen. De client kon dit niet zelf aangeven, zijn moeder heeft geregeld aangeven dit zo niet te willen en verwijzend naar het beleid. De client heeft weken afgezien en liggen lijden voor hij stierf ondanks de smeekbedes van zowel zijn moeder als van ons zijn begeleiders.

anja

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:07

zacharyhill schreef:
Als eerste wil ik even dit zeggen, de benaming dementerenden vind ik niet zo fijn om te lezen dementerende ouderen wel :o

Ook op jongere leeftijd kan je dement worden, hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:08

Dementerenden omvat ook dementerende jongeren. Niet alle demente mensen zijn oud. Of maak jij onderscheid tussen jonge demente mensen en ouderen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:10

Anja, sterkte want als begeleiders dit mee moeten maken is ook heel zwaar. De verzorgers in mijn bericht hadden het er zo moeilijk mee dat ze stonden te huilen aan het bed, vol ongeloof want het was al de zoveelste keer dat ze af gewimpeld werden, hun mening telde duidelijk niet mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:11

Helaas komen er ook inderdaad steeds meer jong dementerenden bij in deze maatschappij. Denk maar aan Korsakov mensen(lui die teveel hebben gedronken)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:12

Overigens is het begrijpelijk dat je na zo'n ervaring als familie geen tuchtzaak begint, maar anderzijds: als niemand aan de bel trekt en stennis schopt gebeurt er niets.
En ik kan je zeggen dat als mijn moeder langer had moeten lijden dan nu het geval was geweest vanwege Christelijke principes, ik had gehakt gemaakt van het verzorgingstehuis. Gelukkig hebben wij een goed (en hoewel niet onze grondslag, Christelijk vanwege onze woonplaats) tehuis getroffen waar hele duidelijke beleidsrichtlijnen zijn waar ook scrupuleus naar gehandeld wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:46

Dat is het vreselijke dilemma: moet je daar dan wel of niet iets mee doen. Maar het levert jezelf zo weinig op, het kost zoveel energie en de kans op succes is zo gering... ik ben normaal gesproken best wel van de actiebereidheid, maar ik begrijp uiterst goed dat mensen hier niets mee doen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:51

Dani schreef:
zacharyhill schreef:
Als eerste wil ik even dit zeggen, de benaming dementerenden vind ik niet zo fijn om te lezen dementerende ouderen wel :o

Ook op jongere leeftijd kan je dement worden, hoor.

Uiteraard heb je ook jongeren met dementie we hebben ook een jonge man op de afdeling gehad met Korsakov. Voor ouderen had je ook jongeren kunnen lezen. Het ging mij puur om het woord dementerenden en omdat ik voornamelijk met ouderen heb gewerkt heb ik gezet dementerende ouderen

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:53

toevallig nu een hot item in het noorden hier, een huisarts die een patiënt hielp met euthanasie (formulier was al getekend) de patiënt was terminaal, vrouw van deze patiënt was erg blij dat de dokter hielp. Helaas kreeg de huisarts veel commentaar over zich heen en heeft hij zelfmoord gepleegd.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:56

http://www.documentairenet.nl/review/ze ... l-ik-dood/ kijk deze documentaire eens, heel intressant gaat over dementerden die euthansie wouden plegen als ze dement zouden worden..wat dus niet meer mag op het moment dat je te ver bent in je dementie. Doktoren leggen hun kant van het verhaal ook uit!