Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:08

Er zijn zoveel leuke dingen die je binnen kunt doen, vele opties zijn al genoemd. Ik bedoel, hoe denk je dat kerst bij andere gezinnen is? :P Lekker tv kijken, films kijken, spelletjes spelen. Dat kun je toch ook met je moeder doen? Het is zo saai of zo leuk als je het zelf maakt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:08

Kun je niet met 1 vriend(in) naar je moeder gaan (als meerdere te veel zijn)?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:27

Mag ik vragen waarom je het zo'n opgave vind om 1 dag, kerstdag notabene bij je moeder te spenderen ?
Je zegt het is saai, maar je kruipt toch zelf achter de laptop ?
Maak er iets leuks van, lijkt me toch niet zo moeilijk ?!
Ga chocolade fonduen, speel spelletjes, knutsel iets, vraag je moeder of ze leuke ideetjes heeft...

Ow en om je uit de woehoe iedereen heeft het zo leuk tijdens de kerst droom te helpen, wist je dat de meeste ruzies binnen de familiekring ontstaan tijdens de feestdagen ?
Dan is jou kerst zo erg nog niet toch ? :D

Ik verveel me ook altijd de pleuris tijdens die dagen... Je vreet, zuipt en klaar.
Wat nu ? Even de stad in? Nee gaat niet, alles is dicht... De tv ? Ja laten we voor de duizendste keer home alone gaan kijken :')
Het zijn gewoon een beetje saaie suffe dagen, maar ja het is maar twee dagen per jaar moet je naar denken ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 05:09

Ik zou ook nog graag een keer kerst vieren met mijn moeder...maar ook ik kan dat niet meer. ;(

En idd, Kerst heeft 3 dagen, ze vraagt toch niet of je 3 dagen komt? Dus gewoon lekker een dagje naar haar en de andere dagen met je vrienden. Ik zie het probleem niet. Ik zou alleen niet de hele dag op de laptop zitten maar idd met je moeder gaan praten of een spelletje doen. Samen koken is ook een goed idee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:00

Ik zit dit jaar voor het eerst met een dilemma :+ Ik heb een vriend en we moeten nog kijken hoe en waar we het gaan vieren. Mijn ouders wonen in Noord Holland en die van hem in Brabant. Ik ben graag bij allebei, maar ik heb op dit moment vooral behoefte om in ieder geval op kerstavond en eerste kerstdag bij mijn ouders te zijn, maar ik begrijp het ook als hij dan bij zijn ouders wilt zijn, dus dat moeten we nog goed overleggen. Ik ga er in ieder geval geen ruzie over maken.

Maar ik lees hier ook veel van mensen die dan liever niet bij hun moeder of vader/ouders zijn. Ik ben er dan juist extra graag, vooral nu ik ze minder zie, maar ik waardeer mijn familie dan ook heel erg.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:13

Ik zou het vreselijk vinden als ik met kerst bij vrienden zou zijn en zou weten dat mijn moeder alleen zit...

Meid, ga 1 dag naar je moeder en de andere dag wat leuks met vrienden doen, zoals men al schrijft hier, er komt een dag dat het niet meer kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:26

Jeetje... Ik vind het nogal wat om je moeder zo in de steek te laten met kerst... Het is je moeder, en daarbij, een beetje omzien naar je medemens kan geen kwaad, al helemaal niet je familie en al helemaal met kerst. Je doet je moeder er zo'n groot plezier mee, dan kun je jezelf toch wel een dagje wegcijferen?

Ik snap ook niet dat je je verveelt, je kunt toch helpen met koken, spelletjes doen, kletsen etc...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:32

Hier ook gedeelde feestdagen hoor :j kerstavond lekker thuis (doen we niet aan haha) 1e kerstdag bij mijn ouders en 2e kerstdag bij zijn familie. T woont allemaal niet bij elkaar in de buurt en zo is t prima geregeld :)

Kan me voorstellen dat het niet echt leuk is om alle dagen bij je moeder te zijn maar 1 vd 2 lijkt me toch niet een hele grote opgave

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:34

veel mensen vieren ""3de"kerstdag met vrienden omdat de andere dagen je de verplichtingen mbt familie hebt. Misschien voor jullie ook een idee. Zeker wanneer de meesten nu of straks een relatie hebben zullen ze 1 dag daar gaan en de andere dag bij de andere. Misschien is het handig dat er alvast als traditie vast te zetten?

en ik probeer er ook altijd onderuit te komen hoor is gewoon saai vaak ;) :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:37

Eerlijk gezegd vind ik je behoorlijk egoïstisch. Het hele jaar door kan je leuke dingen doen die je zelf wilt. Spendeer dan die 1 of 2 dagen van kerst met je moeder. Dat het saai is ben je zelf bij. Zoals al eerder gezegd ga spelletjes doen, kijk slechte kerstfilms, kook samen, knutsel, heb goede gesprekken en leer elkaar echt kennen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:49

Vind dat sommige hier de TS wel erg veroordelen. Wij weten niks over de achtergrond van de TS en haar moeder. Ze heeft natuurlijk niet voor niks in een pleeggezin gezeten. Soms moeten we even onszelf opzij zetten en ons even inleven in de situatie van de TS. En ik begrijp heel goed, wanneer er een verplicht iets is, dat je gewoon geen zin heb. En hoe meer je erover nadenkt hoe meer tegenzin je krijg.

TS vraagt om ideeën en/of oplossingen, geen veroordeling dat ze niet naar haar moeder wil.

Is er niemand anders die ook nog bij je moeder komt en dat je die dan ook uitnodig. Je kan misschien een oplossing samen met je moeder zoeken. Probeer erover te praten. Desnoods in een brief

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:57

Ergens snap ik wel wat je bedoel hoor, ik heb dat met mijn schoonouders.
Wat mij in dat geval steekt is dat het gewoon verplicht gesteld word om het maar zo te zeggen. Maar dan wel op de dag dat het hun uitkomt. Ieder jaar hetzelfde, koffiedrinken, frisje (of borreltje), gourmetten, ijsje, cadeautje en weer weg. En dit in een tijd bestek van zo'n 4 á 5 uurtjes. Verder is het gewoon zitten en dom kijken. Je dood ergeren hoe de kids van schoonzus de tent afbreken en ziekelijk worden voor getrokken met cadeautjes (door schoonzus en oma).
We gaan heen voor mijn schoonvader, en ook om het feit "nu kan het nog, nu zijn ze er nog".
Maar gezellig is het nooit echt.....

Mijn eigen vader leeft helaas niet meer, en ik vind het toch dat je moet koesteren wat je nog wel hebt. Het zijn toch de ouders van mijn man (al zou hij het liefst ook skippen).

Bij mijn eigen moeder is het gewoon vrij of we wel of niet komen. Natuurlijk vind ze het super gezellig als we komen, maar dat vind iedere ouder denk ik wel.
De ene keer is mijn broer en zijn gezin er ook en de andere keer zijn hun op een andere dag.
Maar alles gaat gewoon veel relaxter, doen dingen samen. Als het weer het toelaat, even lekker wandelen met de honden.
Gewoon veel vrijer om dingen te doen, en niet de hele tijd op billen zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:59

Er zijn van die spellen waarbij je kaartjes moet trekken en dingen vertellen of doen.
Dat kan emotioneel diepgaande vragen zijn over meningen, gedachten of verleden die leiden tot goede gesprekken of bijv. lachen gieren brullen met karoakeopdrachten, toneelopdrachten,.. maar net wat jullie trekt. Misschien is dat iets om de dag meer inhoud te geven?
Verder zou ik in jouw situatie nu alvast eens omzien naar mogelijkheden om te doen, samen van fimoklei werkstukken maken, een patchworkdeken maken, amigurumiknuffeltjes maken, kerststukjes maken,.. iets wat je samen kunt doen en wat je allebei nu nog niet kan.

Naar vrienden zou ik tweede kerstdag gaan, of zelfs erna.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:13

Je hebt het over de hele dag, maar je kan toch ook pas om een uur of 3 aankomen, dan heb je de ochtend en begin van de middag nog voor jezelf.
Neem zoals eerder gezegd een paar leuke DVD's mee, feel good movies waar je niet bij na hoeft te denken bijvoorbeeld. (de marathon, gooische vrouwen, intouchables bijv.) Stel voor samen te gaan koken, ben je toch een paar uur gezellig bezig.

Zoals ik je verhaal lees kijkt je moeder hier echt naar uit, dan zou ik met veel plezier een kerstdag daar voor op offeren.

Gezellig en leuk maken zijn twee personen voor nodig, daar kan jij ook wat in betekenen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:25

Ik snap Ts wel,
Hoewel ik zelf ook moeder ben verwacht ik echt niet dat mijn kinderen hier de hele kerst komen zitten.
Ik ga zelf ook niet de hele dag bij mijn eigen moeder zitten.
Kerstavond komen mijn kinderen hier eten, cadeautje en borreltje en de rest van de kerst kunnen ze doen wat ze willen.
Mijn dochter zit liever op haar paard met kerst dan onder de kerstboom ,hoor!
En ik zit ook liever op mijn paard dan bij familie opgeprikt op de koffie.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:39

De relatie met mijn moeder is niet heel sterk. Mijn vader is aankanker overleden en daarna is mijn moeder pschygisch de verkeerde kant opgegaan. Ze had last van psvhygoses en raakte aan de alcoholverslaving. Ik als kind van 8 moest haast voor mezelf zorgen. Mijn moeder heegt zich meerdere malen vergiftigt en een keer zelfs in de fik gestoken waar ik bij was en ik moesthet oplossen . Dit is een jaar zo doorgegaan en toen ben ik opgehaald door pleegzorg. Ik heb toen een hele tijd mjjn moeder niet gezien en dat heeft de relatie niet bevordert .helemaal toen ik ouder werd en mkj alles begon te realiseren.
Het klinkt hard maar het is ook echt mijn mening. Mijn moeder voelt niet meer als mijn moeder.

Sorry vokr de spelfouten. Zit op mn mobiel.
Oja en ik ben nu idd 18

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:41

Kerstavond en 1ste kerstdag naar je moeder evt 2de kerstdag naar vrienden. Ik heb het andersom gedaan tot woede van vrienden en familie. Ik nodig niemand meer uit en zit met mijn moeder. Lekker een goed boek,hapjes over de dag en de kachel hoog.
Durft je moeder bv wel mee in een auto? Maak een leuke rit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:50

Ik kan me voorstellen dat wat gebeurt is tussen jouw en je moeder dat dat niet in je koude kleren gaat zitten.
Ik kan me er ook heel goed wat bij voorstellen dat je er eigenlijk niet op zit te wachten om nu wel gezellig samen kerst te gaan vieren.

Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor, maar heb je dit alles ook eens met je moeder besproken? Of uitgepraat?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 08:57

Ja poging tot. Maar er is altijd een soort van muur geweest :(

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:01

Lastig, het is en blijft je moeder.
Ik zou ook proberen tussen 1500 en 1600 uur er te zijn en na de koffie weer maar huis.
Ben je er toch, maar zit je geen uren niks te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:04

Moeilijk, want op die manier kan je het ook veel moeilijker een plekje geven.

Meid doe wat je hart je ingeeft en waar jij je goed bij voelt :(:)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:06

Je klinkt als een verwend kind, kom op hee je bent 18 jaar. Is het nou zo erg om 1x per jaar je moeder blij te maken met iets simpels als daar heen te gaan. Je moest je schamen.
Ik zou een moord doen om naar mn moeder te kunnen gaan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:12

Zo jij durft missje, heb je gelezen wat er gebeurt is tussen hun?

Uit jouw post maak ik op dat jouw moeder er niet meer is. Maar omdat ts het anders voelt dan jij is ze een verwend kind.......
En ja ik zou er ook een moord voor doen om naar m'n vader* te kunnen gaan, maar toch kan ik me haar gevoel ook heel goed voorstellen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:12

missje schreef:
Je klinkt als een verwend kind, kom op hee je bent 18 jaar. Is het nou zo erg om 1x per jaar je moeder blij te maken met iets simpels als daar heen te gaan. Je moest je schamen.
Ik zou een moord doen om naar mn moeder te kunnen gaan

missje lees nou eens even een stuk of zes posts naar boven zeg.

Ja, je bent echt tot op het bot verwend als je thuissituatie zo erg is dat je in een pleeggezin wordt geplaatst. Nounou, wat heb je het goed als je moeder je in je bijzijn in brand steekt.

Jeezusmina zeg 8)7

Als zich iemand moet schamen ben jij he twel missje :roll:

TS, toen ik je OP las en de reakties daarop was ik het daar eigenlijk wel heel erg mee eens. De gedachte 'het is overal hetzelfde, en het is maar 1 dag' had ik ook.

Maar als ik dan lees wat jouw geschiedenis met je moeder is.... tja... dan kan ik me voorstellen dat dat een hele andere relatie en een hele andere situatie is. Volgens mij zit er veel meer achter jouw OP dan in eerste instantie duidelijk is.

Hoe is de relatie dan buiten kerst met je moeder? Ik moet zeggen: ik vind het al heel knap dat je uberhaubt nog contact met haar hebt. Kan me levendig voorstellen dat je na alle oliebol zoiets hebt van 'laat maar zitten'.

Aan de andere kant... het is wel duidelijk dat het je moeder ontzettend veel plezier doet als je er bent. Ik neem aan dat zij haar leven nu wel op de rit heeft?

Misschien ga ik eigenlijk alsnog mee met de meerderheid van de reaktie. Al wat er gebeurd is in het verleden... zij heeft het ook niet makkelijk gehad, of dat nou eigen schuld was of niet. Als ze zichzelf dusdanig uit de oliebol heeft getrokken dat het mogelijk is om een normale kerst met haar te vieren (want verveling, saaiheid en eten is in mijn ogen een normale kerst :Y) ) dan moet je dat misschien toch maar blijven doen zolang het nog kan.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-10-13 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:13

Maureen ik begrijp je heel goed! Maar probeer je er over heen te zetten,het is maar 1 dagje en geloof me,dat is zo voorbij.Ik begrijp heel goed dat je je verveelt heel die dag,ga films kijken,dan vliegt de tijd voorbij.
Iemand vind Maureen egoistisch en/of een verwend kind.Nou dat is ze echt niet hoor.Je zal maar hebben mee gemaakt wat zij als klein kindje heeft mee gemaakt! denk daar ook eens aan.
Maureen ik hoop dat je toch nog een hele fijne [1 dag] kerst hebt met je moeder.