Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:59

CO komt vrij bij een onvolledige verbranding (dus als er te weinig zuurstof is bij de verbranding). Dus voornamelijk bij openhaarden, CV-ketels en gasfornuis kan CO ontstaan.

Onze CV wordt elke twee jaar gecheckt door de woningbouw, dus daar ben ik niet heel erg bang voor.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:16

Wat goed dat dit topic toch wat mensen bewust maakt! :D Ik wil ook graag nog een ladder die ik over mijn balkon kan hangen. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:19

Wij zijn het meest brandonvelige huis geloof ik...
Geen blusser, deken of evacuatieplan. Zelfs geen brandmelder...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:28

Heb een kleine poederblusser en blusdeken hangen. En rookmelders op de juiste plekken. Ben BHVer dus weet ook om te gaan met de blusser.
Toen ik op een studentenkamer op 2 hoog en 1 vluchtweg, heeft er altijd een knaloranje dik touw aan mijn bed geknoopt gezeten.
Huisgenoten lachten er om, maar ach, als er brand was uitgebroken was het wel onze redding ipv uit het raam te springen ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:35

Ik denk dat het bij ons thuis wel wat veiliger kan. Zeker nu er kindjes zijn. Enige wat wij hebben zijn brand- en rookmelders op elke verdieping. Maar verder geen blusdeken of blussers.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:00

kiki1976 schreef:
Ik hoorde laatst iets over de blusdekens op de radio dat een groot deel wat ervan verkocht word niet geschikt is.
Kan jij hier meer over vertellen rommulus?

Waar je goed naar moet kijken is dat de deken van glasvezel is.
Er zijn grote dekens van 2x1,5 ofzo waar je minimaal € 100 voor neer legt leuk maar onhandig groot en duur..
Dekens van de action voldoen prima, deze soort word gebruikt ook bij trainingen ( trainen met de materialen die mensen thuis hebben.

Verder gaat ik informeren naar of een evt welke dekens slecht of niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:05

Wij hebben best een groot huis dus bij ons hangt naast de openhaard een brandmelder, in de keuken en in de hal met de trap naar boven. En ook in de stallen. Deze springen ook allemaal tegelijk aan mocht er ergens brand zijn.

Verder hebben wij in het huis een klein brandblusser en in alle stallen hangen er ook. In de keuken ligt ook een blusdeken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:36

Ik heb ook een rookmelder in de gang hangen en als we aan het koken zijn en de tussendeur staat open,gaat die melder altijd loeien.Ik heb geen idee hoe dat kan,zou het door de kooklucht kunnen komen?
Dat doet die zelfs als de afzuigkap aanstaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:22

rommulus schreef:
kiki1976 schreef:
Ik hoorde laatst iets over de blusdekens op de radio dat een groot deel wat ervan verkocht word niet geschikt is.
Kan jij hier meer over vertellen rommulus?

Waar je goed naar moet kijken is dat de deken van glasvezel is.
Er zijn grote dekens van 2x1,5 ofzo waar je minimaal € 100 voor neer legt leuk maar onhandig groot en duur..
Dekens van de action voldoen prima, deze soort word gebruikt ook bij trainingen ( trainen met de materialen die mensen thuis hebben.

Verder gaat ik informeren naar of een evt welke dekens slecht of niet zijn.

Ja graag.
Ik heb er iets over op gevangen op het nieuws maar niet helemaal goed in me op kunnen nemen omdat ik ook aan het auto rijden was.

Edit: dit vond ik op de site van de brandwonden stichting http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... blusdekens
Er schijnt dus één of ander onderzoek geweest te zijn

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:01

merel_gomez schreef:
Beneden: hangt een rookmelder, blusser en deken

1ste verdieping: overloop, 2 slaapkamers rookmelder, (3e kamer niet) en op de overloop hangt een blusser en deken.

2e verdieping: (grote zolder) hangt ook een rookmelder, blusdeken en blusser.

Misschien wat overdreven maar ik voel mij er prettig bij....

Better safe than sorry toch?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:04

Ik heb mijn blusser nog eens bekeken, het blijkt toch schuim te zijn! Ik even mazzel! :D

Ik moet hem wel even na laten kijken, had vorig jaar al gemoeten := Heb al een bedrijf gevonden wat dit kan! En lekker in de buurt ook nog! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:12

Allereerst ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of je nog melding hebt gedaan bij de Action?? Misschien een idee om het product uit de winkel te nemen voor ze?! :o

Wij hebben op iedere verdieping een brandmelder.
In de keuken en op de overloop een blusdeken (ook erg handig om te gebruiken als 'schild' in geval van nood)
Aan te raden is het ook om er voor te zorgen dat er geen spullen op trappen rondzwerven! Sowieso niet handig, maar in geval van 's nachts moeten vluchten helemaal niet :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:40

Ik ga ook maar eens achter zo'n CO-melder aan, de cv-ketel staat bij ons in de kast in de slaapkamer...
Verder hebben wij een klein huis maar heb ik wel 2 óntzettend hard loeiende rookmelders hangen, terwijl 1 echt meer als genoeg is aangezien het ook nog gelijkvloers is, maar goed. Better safe than sorry.
1 rookmelder hangt naast/schuin boven de tv en 1 naast de keuken, in de gang als het ware. Wat ook weer heel dichtbij de slaapkamers is.
Verder heb ik ook nog een 2kg brandblusser(tje) in de keuken staan.

Al zijn wij bij brand toch de lül want het gaat bij ons om een nieuwbouw 'woonwagen' (2007), dus gemaakt van veel hout en afgewerkt met steenstrips aan de buitenkant om het een stenen-look te geven.
Mijn gevoel zegt dus, als er brand is, dan fikt het bij ons binnen no-time af.
Verder is het niet zo gek groot, 15 m lang en 6 meter breed (of 5 meter... nu twijfel ik even) en de woonkamer/keuken is 1 ruimte en dan nog 2 slaapkamers en een badkamer, alles in de lengte achter elkaar zeg maar.
We hebben nog wel een bovenverdieping maar die wordt alleen gebruikt zolder aangezien we maar 1 kindje hebben.

O ja, wasmachine en droger staan in het schuurtje achter het huis.

Verder heb ik ook de BHV-cursus (met natuurlijk daarbij het onderdeel brand) gevolgd maar die is inmiddels verlopen, maar toch pik je natuurlijk dingen op die je anders niet zou weten.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 15-10-13 23:04, in het totaal 4 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:44

Wij hebben in huis ook nog melders hangen. Eentje in de woonkamer, overloop en op zolder waar de ketel en de wasmachine en droger staat een combinatie melder, dus co2 en rook

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 05:10

Wij hebben via een of andere instantie gratis rookmelders, komen ze elk jaar controleren, enige wat je moet betalen zijn de batterijen.
Wij hebben er 1in de gang, bij de tv/openhaard, bij de badkamer/wasmachine. Keuken is daarnaast maar vanwege eventueel iets aanbakken en voor gekozen om het niet in de keuken te hangen. Dan hangt er nog een boven in de gang en bij de trap. En in alle slaapkamers. En een blusdeken in de keuken. We hebben geen brandblussers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 05:53

Better safe than sorry. Better safe then sorry.. Ben je alsnog sorry. :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 07:30

Kentaro schreef:
Allereerst ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of je nog melding hebt gedaan bij de Action?? Misschien een idee om het product uit de winkel te nemen voor ze?! :o

Wij hebben op iedere verdieping een brandmelder.
In de keuken en op de overloop een blusdeken (ook erg handig om te gebruiken als 'schild' in geval van nood)
Aan te raden is het ook om er voor te zorgen dat er geen spullen op trappen rondzwerven! Sowieso niet handig, maar in geval van 's nachts moeten vluchten helemaal niet :P

Yep! Ik heb de klantenservice gebeld, een klacht gedeponeerd en ook het zwarte ding bij een vestiging gedropt zodat ze hem kunnen onderzoeken. :P

Als je niet klaagt ben je ook niet ontevreden zeg ik altijd! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:23

Ik vind dit absoluut geen klagen hoor!! Super dat je het gemeldt hebt! Hoop van harte dat ze er ook echt iets mee doen! (ik weet wel dat ik absoluut niet zo'n brandertje meer zal kopen daar....)
Ik vind een gewaarschuwd mens telt voor 2! :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:07

Even weer bij gelezen.
Waarom rookmelders af gaan tijdens het koken.

De rookmelders hebben een soort van lazer die terug gekaatst word door een spiegeltje.
Zodra deze onderbroken word door dat er rook, waterdamp, of een insect gaat deze af ;) .

Verder ban ik het er persoonlijk niet mee eens dat de blus dekens van de action slecht zouden zijn.
Wij gebruiken dezelfden in de bhv cursussen en gebruiken ze niet 1 keer maar tig keren.
Deze worden niet weg gegooid omdat ze niet meer werken maar omdat ze gewoonweg te vuil worden.
De action dekens werken dus gewoon prima.
We gebruiken deze omdat de gemiddelde deken gewoonweg veels te groot is in onze ogen en onhandig in gebruik
Verder heb ik dit topic door gestuurd naar 1 van de instructeurs waarmee ik veel samen werk (en tevens brandweer man) in afwachting van zijn antwoord.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 14:46

Wat goed Rommulus! :)

Ben toch wel blij met dit topic, dat van het poeder wist ik niet eens! Zo zie je maar, weer wat geleerd! :)

Ik heb een blusdeken van 1 bij 1 meter. in de keuken! :D Ik weet dat je ook een deksel erop kan doen van je af, maar een blusdeken is toch wel iets beter ( groter )

Maar ik ga ook even bij de action kijken voor de blusdekens daar. Ook altijd goed om er eentje in de huiskamer te hebben. Ik brand in de winter VEEL kaarsen! :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:41

erg veilig, veel rookmelders en co2 meters.
als het alarm afgaat krijg ik meteen een melding op mijn telefoon met de locatie van de 'brand'.
verder natuurlijk de mogelijke middelen om een brandje te blussen.
gelukkig nog nooit mee hoeven te maken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:12

Ik heb antwoord terug van mijn hulplijn ;)
Er zijn dus idd dekens die niet veilig zijn en die kun je idd herkennen aan het keurmerk ;)

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:24

Ik heb toevallig vandaag een training gehad op het brandweerliedentrainingscentrum in Arnhem en daar werd verteld dat de dekens wel degelijk veilig waren als ze maar goed gebruikt worden. Dat betekent opletten dat ze het brandende voorwerp echt goed bedekken (en dus geen zuurstof onderdoor laten) en zorgen dat de deken niet in vloeistof gedoopt word.

Verder heb ik gezien dat in geval van een grote brand zo'n brandblusser waardeloos is.
Veel te snel leeg en voor veel voorwerpen onbruikbaar. Bij een grote brand kun je dus maar het best gewoon zo snel mogelijk wegwezen!

CO2 melder moet overigens op 1m hoogte;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Bij ons zijn twee van de drie deuren branddeuren, we hebben en blusdeken en een kleine brandblusser in het trappenhuis.