Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:36

Volgens mij was dit topic niet echt voor discussie bedoeld :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:37

Wil ook geen discussie starten maar ben gewoon benieuwd naar aanvullende info, of mag dat niet?

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:38

Op mijn 18e ben ik ook meteen donor geworden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:39

Das aan verootje :D

Maar de ts gaf aan dat ze de campagne onder ogen wilde brengen en niet perse een discussie. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:40

opisop_shop schreef:
niet goed qua wat dan verootjoo?
Geloofsovertuiging of een andere reden?

Het is idd geen discussietopic, maar om mensen aan het denken te zetten en ik heb nu heel lang nagedacht en eindelijk geregistreerd dat ik echt geen donor wil zijn.
Voor mij voelt het niet goed om zo onderdelen van je lichaam te vervangen. Ik zou het idee hebben dat iemand anders in mij leeft.

Maar misschien verander ik nog van gedachten als iemand in mijn omgeving of ikzelf ooit een orgaan nodig heb...

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:43

ik heb ook toen ik 18 was gelijk aangegeven dat ik geen donor wil zijn.
heb er geen goed gevoel bij..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:47

Ik sta geregistreerd als niet-donor.
Ivm mijn ziekteverleden mag ik niet doneren, anders hadden ze alles mogen hebben van mij. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:47

Ik riep van jongs af aan al dat ik alles wou doneren en heb daarvan inmiddels ook al een tijdje het pasje van in mijn portomonee. Ook bloeddonor. Ze mogen van mij alles hebben (mits bruikbaar) en heb dus ook geen problemen met huid en hoornvlies.

Wat ik wel altijd begrepen heb is dat het belangrijk is om jouw nabestaanden goed op de hoogte te brengen van je keuze. Ik begreep dat als zij uiteindelijk de vraag krijgene en weigeren, er alsnog niet gedoneerd wordt...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:50

ga het morgen invullen met mama :) Grootste reden is als er genoeg donors waren geweest had ik mijn opa nog gekend.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:15

Ja, ik ben donor.
Als ik dood ben, mogen ze alles van me gebruiken. Ook huid en hoornvliezen.

Ik heb er zelfs aan gedacht om een nier te doneren. Maar manlief vind dat niet goed, stel voor dat iemand uit ons eigen gezin er ooit eentje nodig heeft en ik een goede donor kan zijn, en daar heeft hij wel een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:28

Ik ben ook donor, heb altijd darmklachten dus die krengen geef ik niet weg. Mijn huid en hoorvliezen en kraakbeen krijgen ze ook niet , de rest mogen ze hebben

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:35

Ik wil me ook zeker nog aan gaan melden als orgaandonor, daarom even een stipje hier (kan ik dit topic als reminder gebruiken mocht ik het vergeten :D). Ben al wel bloeddonor, kost weinig moeite en je kunt er wel mensen mee helpen. Vind het juist goed dat er zulke dingen zijn! Maar inderdaad: ieder z'n mening!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:43

Ik ben ook donor!
Wil alleen geen organen afstaan aan iemand die zelf geen donor is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:46

Ik ga kijken voor bloeddonor! , mogen ze ook prima hebben van mij. Lig ik in de kreukels en heb bloed nodig verwacht ik het te krijgen , ik vindt gelukkig naalden niet erg :P

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 01:00

Ik heb me net door dit topic eindelijk geregistreerd. Heb wel een paar dingen aangevinkt die ik niet wil doneren, puur vanwege het gevoel dat ik dan mezelf niet meer ben als ik dood ben ofzo (zoals huid/hart). Beetje dom misschien :o

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:49

Ik ben zowel bloed als orgaan donor, en sta ingeschreven voor stamceldonor, maar het kan zijn dat je daar je hele leven niet voor wordt opgeroepen.. Van mij mogen ze alles hebben, je bent er zelf toch niet meer en als je met je eigen organen anderen kan helpen.. Waarom niet?
Plus mensen denken dat ze dan je hele huid weghalen maar dat is onzin, ze halen meestal maar een klein stukje weg, van je been ofzo

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:56

Ik ben al sinds mijn 18e donor. Ze mogen alles van mij gebruiken. :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:08

Juist huid is heel hard nodig. Daarmee kun je mensen helpen die heel erg verbrand zijn. En ze halen het weg waar je het niet ziet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:18

Fira schreef:
Ik ben ook donor!
Wil alleen geen organen afstaan aan iemand die zelf geen donor is :)

Dat vind ik dan ook weer onethisch, en volgens mij kan dit ook niet...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:47

Nee dat klopt. Je hebt geen inspraak naar wie het gaat. Orgaan kan dus ook gaan naar een zuipschuit die z'n eigen lever heeft verzopen. De ontvanger weet trouwens ook niks van de gever :)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:28

Nee klopt dat dit niet kan, enigszins vind ik dat een beetje jammer.
En onethisch vind ik het persoonlijk niet, maar daar heeft iedereen zo zijn mening over. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:32

Ik heb een soort van pasje waarop staat dat ik geen donor wil zijn.Ik weet niet of dat nog steeds geld? het is n.l. al vele jaren geleden dat ik dat pasje kreeg.Ik ben geen donor vanwege mijn eigen redenen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:34

Nou Fira ik vind het ook onethisch dankzij chronische medicatie en verschillende ziektes mag ik niet doneren en dus zou ik volgens jouw er ook geen recht op hebben beetje raar niet dan?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:37

Eskimo schreef:
Zat er al een tijdje aan te denken maar dan vergat ik het weer te doen of schoof ik het weer vooruit... Maar zit nu op de site om donor te worden, zit alleen te twijfelen wat ik niet wil weg geven... Van mij mogen ze alles hebben, ben er toch niet meer, maar mijn nabestaande willen nog wel afscheid van mij nemen en mij dan niet het liefst verminkt daar zien liggen... Dat is wel begrijpelijk natuurlijk. Dus nu zit ik even te twijfelen.

Dat hoeft ook niet. Huid nemen ze weg van plekken die gewoon bedekt kunnen worden met kleding, en bij hoornvlies worden er prothesen geplaatst. En andere dingen worden gewoon heel netjes gehecht.

Ik ben al vanaf mijn 14e donor en ze mogen alles hebben. Ik moet er wel bij zeggen, ik zou liegen als ik zeg dat het me geen naar idee lijkt hoor. Maar het hele doodgaan en daarna is naar om aan te denken dus dat houd me verder niet tegen in mijn keuze.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:42

Nee, tuurlijk heb jij er wel recht op.
Ik heb het over de mensen die zélf hebben besloten geen organen af te staan. Dus die gewoon gezond zijn.
Iemand die chronisch medicatie slikt kan er natuurlijk niks aan doen dat diegene geen donor mag zijn.

Nu iets duidelijker?
Ik probeer er niemand mee aan te vallen :)