help, mijn moeder denkt dat ik nog klein ben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: help, mijn moeder denkt dat ik nog klein ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:30

dat is het nadeel van dochter zijn, moeders zijn dan veel bezorgder. Nu ik dochters heb snap ik mijn moeder ineens ook veel meer. Je moeder zal er ook aan moeten wennen dat ze een stapje achteruit moet gaan doen en je het ook zonder haar kan...is voor je moeder ook een proces he waar ze door heen moet. Ik denk dat je gewoon even met haar in gesprek moet aangeven wat je opvalt en dat je het wilt bepraten om ergernis te voorkomen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:32

ik vind het volgende plaatje altijd erg kloppen :) je zit nu natuurlijk ook in een leeftijd van volwassen worden en de keuzes erbij, en hoe je wat wilt etc...

Afbeelding

wat ik ermee wil zeggen is,ook al voelt t oneerlijk of dergelijke, je moeder heb t beste met je voor en wil je behoeden voor alle pijn, en soms is het volwassen worden voor de moeder ook erg moeilijk omdat ze dan haar kleine meid of kleine jongen los moet laten, en dat is lastig om te zien dat je kinderen uitvliegen :)
Laatst bijgewerkt door Mioux op 11-10-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:33

geweldig ja is echt zo...nu ik zelf moeder bent klopt ie precies haha

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:34

Ja dito hier ook :) als ik hem lees denk ik, ik was precies zo :) en nu snap je pas alle adviezen en ruzies die je als puber etc had :).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:35

Dat je na een paar weken dat je elkaar kent bij je vriend wil blijven slapen en daar sinterklaas wil vieren komt op mij niet zo volwassen over. Vanuit dat oogpunt kan ik begrijpen dat je moeder je nog wat kort houdt..
Ik vind dat je wat meer op je moeder zou moeten vertrouwen dat ze zo uit liefde tegen jou doet en het beste met je voor heeft en over een paar jaar (of als je zelf kinderen hebt) zul je haar zeker begrijpen.

Ik heb het idee dat er meer speelt, wellicht inderdaad eens een rustig volwassen gesprek met je vader en moeder?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:42

Dat niet blijven slapen kan ik ergens begrijpen. Sinterklaas vieren snap ik dan veel minder. Daar zit toch weinig kwaads achter.

Wat ik jammer en licht onvolwassen vind is het Praten werkt toch niet, want dat loopt op ruzie uit. Ruzie krijg je niet zomaar hé. Je moet ook niet verwachten dat jij je hele zin krijgt en je moeder niet. Maar praten zul je zeker moeten doen, en accepteren dat zo lang je thuis woont je ook aan hun regels te houden hebt.

Maar aangaande het sinterklaas vieren kun je wbt gerust aankaarten. Kijk als dit ten koste gaan van jullie sinterklaasavondje snap ik het bewaar an sich wel. Maar daar zou een mouw aan te passen zijn :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 12:07

Je mag me onvolwassen vinden, oké ik heb best veel discipline na school ben ik altijd bezIg met leren en huiswerk . Ik zie hem dagelijks omdat we op dezelfde school zitten . Ik heb al twee diploma's binnen onder verschillende omstandigheden dus ik weet wanneer ik me moet focussen etc.

Verder waardeer ik wel jullie meningen en advies :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:11

is het misschien een idee als je het opschrijft, moet dan geen aanvallende brief worden maar waarin je je gevoel neerzet etc. in de hoop dat jullie er daarna samen uit kunnen komen?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:12

Ik vind het gek dat veel mensen het niet oké vinden als ze bij elkaar slapen. Waarom niet? Omdat ze dan kunnen seksen? Dat kan ook om 3 uur in de middag achter de bosjes hoor.

Praat met je moeder, op een rustige normale toon. Vertel hoe jij je voelt en dat je de behoefte hebt iets vrijer te worden behandelt. Je bent bijna 20 en geen 14 meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:15

Kana schreef:
Ik vind het gek dat veel mensen het niet oké vinden als ze bij elkaar slapen. Waarom niet? Omdat ze dan kunnen seksen? Dat kan ook om 3 uur in de middag achter de bosjes hoor.

Praat met je moeder, op een rustige normale toon. Vertel hoe jij je voelt en dat je de behoefte hebt iets vrijer te worden behandelt. Je bent bijna 20 en geen 14 meer.

ben het wel eens hiermee :') ik snap best dat je als moeder zijnde niet er aan wilt denken dat je kind al seks heeft, maar om dan het proberen onmogelijk te maken door hen te verbieden bij elkaar te slapen zal je het echt niet voorkomen :+ Er heeft nog nóóit een jongen bij mij geslapen, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is :') :)) :Y)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:22

Mijn moeder dacht ook dat je alleen in de nacht sex kon hebben maar als je zelf dochters hebt denk je niet zo makkelijk om ze na een paar weken verkering al bij elkaar te laten slapen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:28

Kana schreef:

Ik vind het gek dat een aantal mensen het wel oké vinden dat men na 2-3 weken bij elkaar kan of mag slapen. Er zit toch wel een verschil in het kan gebeuren/het gebeurt of het moedwillig faciliteren...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:30

mogen ze naar mijn mening helemaal zelf weten of ze het na een uur al willen doen, na 3 weken of pas na 6 maanden :+ zolang het maar veilig gebeurt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:32

ja dat zeg je nu :')

Ik zou mijn kinderen, nichten, neven en zelfs andermans kinderen niet willen stimuleren om na 1 dag of 2 weken het bed in te duiken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:32

ik zou ook niet staan te juichen als moeder zijnde hoor als mijn dochter met dit voorstel zou komen, nu vind ik wel dat tijden veranderd zijn, vind dat men er nu veel makkelijker in is geworden maar houd niet in dat ik daar dan ook in mee ga, paar weken kom op.... leer elkaar eerst ff kennen. en geef ouders ook de tijd om hierin mee te gaan

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:35

ik zeg het niet als moeder he :') als ik later dochters krijg, krijgen ze een kuisheidonderbroek ofzo :') en die gaat er pas af als ze getrouwd zijn :))

Nee ik zou mijn dochter(s) wel heeeeel goed inlichten over seks en wat er bij komt kijken. Hoop ook dat ze er pas mee zouden beginnen als ze een eerste echte liefde hebben rond een jaartje of 17 en dat ze een prachtige eerste keer zullen hebben :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:36

ik zou zelf als moeder zijnde absoluut niemand laten slapen voor ik diegene zelf ook ken en paar keer heb gezien en leer kennen. Zal me zoontje later veel over zeggen maar zo ben ik :). Ben geen hotel voor onbekende....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:38

Je kent elkaar al sinds september.. En je bent boos omdat je niet mag blijven slapen en niet sinterklaas mag vieren bij ze.
Vraagje, valt het sinterklaasvieren samen met het blijven slapen? Want dan snap ik het wel hoor dat je moeder zegt; ho even ,dat gaat niet gebeuren.

Je kent elkaar net 6 weken, ik snap best dat je moeder zoiets heeft van 'even rustig aan doen'. En ja, ook ik vind je redelijk onvolwassen overkomen. Voor ruzie zijn 2 mensen nodig. En als je met eenzelfde houding het gesprek in gaat met je moeder als je hier aangeeft, snap ik best dat daar ruzie van komt ja. Gaan jullie zelf sinterklaas vieren met de familie en staat dit al geplanned? Dan snap ik ook prima dat je moeder zegt, gaat niet gebeuren.. Er zijn immers afspraken gemaakt.

het aantal diploma's wat je hebt gehaald zegt niets over hoe volwassen je bent en over wat je wel of niet mag als je thuis woont. Je woont thuis, je kan met je ouders op een volwassen manier in gesprek gaan erover en hopen op het beste. Maar ik snap je ouders wel. Je hebt een vriendje en je bent met school, paard, werk, vriendje bezig en je ouders zullen het idee hebben je enigzins kwijt te raken, en een familiefeest als Sinterklaas als daar tradities of gewoontes of afspraken aan vast zitten tja.. Dan heb je je toch echt daaraan te houden. Als het echt een lieve vriend is, dan snapt ie dat heus wel hoor.

En wanneer ben je begonnen met vragen of je er mocht blijven slapen? Dat kan er ook wat mee te maken hebben. Als jij na 2 weken al claimde dat je erbij wilde blijven slapen bijvoorbeeld.. := Tja een goed beeld geef je er niet mee :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:38

Mioux schreef:
ik zou zelf als moeder zijnde absoluut niemand laten slapen voor ik diegene zelf ook ken en paar keer heb gezien en leer kennen. Zal me zoontje later veel over zeggen maar zo ben ik :). Ben geen hotel voor onbekende....

dat sowieso :j niet dat iemand die je dochter/zoon net kent meteen de eerste nacht blijft slapen ofzo.
ik heb jaren een " vriendje" gehad en die kwam regelmatig over de vloer :j bleef niet slapen ofzo maar mijn ouders kende hem en mijn moeder vond het een heel leuke jongen :j Denk dat als ik het had gevraagd dat die best had mogen blijven slapen :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:41

Och... toen ik verkering kreeg met mijn inmiddels echtgenoot sliepen we direct bij elkaar. We woonden zo ver van elkaar af dat we elk weekend bij 1 van de 2 waren. we waren wel ietsje ouder, net in de 20. Mijn ouders hebben altijd met ons over seks gesproken en gaven mij het vertrouwen mee dat ik wist waar ik mee bezig was, zelfvertrouwen genoeg had om NEE te zeggen als ik er nog niet klaar voor was en indien het een JA werd dat ik van de veiligheidsvoorschriften wist. Eerste pakje regenjasjes heb ik dan ook samen met Mams gekocht hoor. Mijn ouders wisten ook wel dat als we het toch wilden we er wel een tijd en plaats voor zouden vinden haha.

dus TS: Probeer er eens op een goede manier over te praten. verwoord aan je moeder waarvan je denkt dat ze ermee zit: in de trand van: Mam ik snap best dat je bezorgt bent. Ik weet van de bloemetjes en bijtjes en ik ga pas met hem naar bed als ik dit ook echt zelf wil. Laat zien en horen dat je verantwoordelijkheids gevoel hebt EN dat je snapt hoe zij zich voelt. Want eerlijk, hoe oud je dochter ook wordt, ze is en blijft altijd jouw kleine meid.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:41

de eerste nacht zou hier ook niet gebeuren,mooi niet! ik zou zowiezo mijn zoon eerst goed inlichten over alles, en ook al zou zijn vriendin de pil gebruiken ook jasje om t kwastje! Want ook door de pil kan je zwanger raken, bewijs is mijn zoontje die er door flipte :).

En dan zou ik inderdaad eerst willen dat zij(of misschien word t wel een hij?) blijft eten en dat ik die leer kennen. Ik vind diegene moet wel respect ook hebben voor mij als moeder en mijn huis en regels. Plus dat ik vind dat de eerste 3 maanden er niemand blijft slapen, leer eerst mekaar maar kennen en elkaars ouders, ouderwets? ja...maar vind niks anders als normaal :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:47

ElinaSK schreef:
We hebben officieel nog niet zo lang iets maar kennen elkaar verder vanaf begin september al.
bedankt voor de reacties tot nu toe trouwens.

dat slapen deel kan ik inderdaad wel inkomen.
Maar het sinterklaas gedeelte is vreemd. Haar argument is dat we elkaar dan niet lang genoeg kennen.

En het op kamers gaan is ook lastig vanwege mn werk als ik op kamers ga dan is dat veel reizen met slechte busverbindingen

Mn vader zal het allemaal een zorg wezen die wil mij alleen maaar gelukkig zien.
die toont ook interesse enzo mn moeder praat alleen maar over school

Dan even met zijn drieën om de tafel gaan zitten.

chelle_dora schreef:
Je kent elkaar al sinds september.. En je bent boos omdat je niet mag blijven slapen en niet sinterklaas mag vieren bij ze.
Vraagje, valt het sinterklaasvieren samen met het blijven slapen? Want dan snap ik het wel hoor dat je moeder zegt; ho even ,dat gaat niet gebeuren.

Je kent elkaar net 6 weken, ik snap best dat je moeder zoiets heeft van 'even rustig aan doen'. En ja, ook ik vind je redelijk onvolwassen overkomen. Voor ruzie zijn 2 mensen nodig. En als je met eenzelfde houding het gesprek in gaat met je moeder als je hier aangeeft, snap ik best dat daar ruzie van komt ja. Gaan jullie zelf sinterklaas vieren met de familie en staat dit al geplanned? Dan snap ik ook prima dat je moeder zegt, gaat niet gebeuren.. Er zijn immers afspraken gemaakt.

het aantal diploma's wat je hebt gehaald zegt niets over hoe volwassen je bent en over wat je wel of niet mag als je thuis woont. Je woont thuis, je kan met je ouders op een volwassen manier in gesprek gaan erover en hopen op het beste. Maar ik snap je ouders wel. Je hebt een vriendje en je bent met school, paard, werk, vriendje bezig en je ouders zullen het idee hebben je enigzins kwijt te raken, en een familiefeest als Sinterklaas als daar tradities of gewoontes of afspraken aan vast zitten tja.. Dan heb je je toch echt daaraan te houden. Als het echt een lieve vriend is, dan snapt ie dat heus wel hoor.

En wanneer ben je begonnen met vragen of je er mocht blijven slapen? Dat kan er ook wat mee te maken hebben. Als jij na 2 weken al claimde dat je erbij wilde blijven slapen bijvoorbeeld.. := Tja een goed beeld geef je er niet mee :')

TS is al 19.... ik moeder van 3 tieners (oudste 18 jaar) vind dat iemand van 19 best met ondersteuning zelf dingen mag bepalen zoals waar ze sinterklaas viert. Loslaten heet dat hoe moeilijk ook maar wel zo fair voor het kind. Neemt niet weg dat ik het fijne van dit verhaal natuurlijk ook niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:49

Jis_: Dat wel, maar als er met de hele familie plannen zijn gemaakt snap ik best dat de moeder nou niet bepaald amused is als dochterlief besluit dat ergens anders te doen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe het aangekondigd is. Is het in overleg gegaan, of is er gezegd 'Ik ga sinterklaas daar vieren'.. Horen nu natuurlijk alleen maar de kant van de boze dochter.. :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:49

T laatste van Jis snap ik ook, maar als je net 6 weken bij elkaar bent en al gaat plannen voor december... Ik zou zelf zeggen we kijken tegen die tijd wel, want je weet nooit of je uberhaupt dan nog samen bent, wat de plannen zijn van de ouders van de jongen etc...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:52

Het klinkt misschien heel stom, maar wees blij dat je moeder zoveel om jou en je toekomst geeft.
Ga eens met haar om tafel zitten en bespreek in de ik vorm ('Mam, ik vind het soms best moeilijk dat er van mij verwacht word dat ik alleen maar bezig moet zijn met school') wat je dwars zit en wat je lastig vindt.

Geloof me, op een dag zit het allemaal niet zo mee en dan moet je blij zijn met die bezorgde en geïnteresseerde ouders, dan ben je blij dat ze zoveel om je geven en graag zien dat je goed op je toekomst bent voorbereid.