Trouwen; hoe, wat en wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:04

dat is het leuke van trouwen je kan het zo duur maken als je wil. en ook best goedkoper op bepaalde kosten na misschien.

ik heb bruiloften gehad waar ze gewoon een barbeque opzetten(en heel slecht geregeld zal de details besparen maar zelfs bruid is van het vlees ziekgeworden..ik nam al niks toen ik het zag, was geen gewone barbeque)

tot een met inderdaad een dj en een zaal wat reuze goed was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:12

Over bedragen kan ik je niets zeggen, ik ben nog in het gulden-tijdperk getrouwd.

Wel over wat je als eerste moet regelen: de datum in het gemeentehuis/ambtenaar van de Burgerlijke stand. Je kan nog zo goed alles gepland en geregeld hebben, als er geen Ambtenaar is, kun je niet trouwen. Een beetje afhankelijk van de gekozen datum moet je soms al wel een jaar van te voren de boel vast leggen. Voorbeeld: wij zijn op 9-9-99 getrouwd en toen wij in januari 98 het gemeentehuis benaderden, waren er al 3 van de 6 tijden bezet.
Na gemeente geregeld te hebben doe je de feestlocatie/eetlocatie. Menu hoeft nog niet direct, dat kan later wel, als je maar een locatie hebt. De kleinere dingen zoals bloemen, fotograaf, menu etc regel je 4-6 maanden van te voren!

Kosten besparen kun je ook op uitnodigingen, wij hadden zelf gemaakte kaarten met een mooie inlage erin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:15

Wil jij echt 40 man op jouw kosten laten dineren? Want daar zou ik echt drastisch in schrappen. Receptie, prima, maar dineren alleen met échte intimi. Je merkt zelf tóch niet wie er nog meer zijn. Het is één waas, hoe meer mensen, hoe minder herinneringen. Bij een intiem dinertje kun je tenminste met iedereen praten...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:17

Ibbel schreef:
Wil jij echt 40 man op jouw kosten laten dineren? Want daar zou ik echt drastisch in schrappen. Receptie, prima, maar dineren alleen met échte intimi. Je merkt zelf tóch niet wie er nog meer zijn. Het is één waas, hoe meer mensen, hoe minder herinneringen. Bij een intiem dinertje kun je tenminste met iedereen praten...

Hier ben ik het niet helemaal mee eens ibbel. Wij hadden ook zo veel, zo niet nog meer mensen waarmee we aten. Dat was de grootste kostenpost inderdaad, maar het was het wel waard. Wij hadden geen tafelschikking met vast menu, maar een lopend buffet, en ja, wij hebben met iedereen gekletst!

_Blacky_

Re: Trouwen; hoe, wat en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:26

dyanne, waar werk jij dan? wij wone in ede, dus lunteren zou nog een optie kunnen zijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:38

Wij zijn heel klein en simpel getrouwd. Ik hou er gewoon niet zo van, dus wilde niet teveel gedoe. Alles binnen een paar weken geregeld en veel zelf gedaan. Ook niet heel veel mensen uitgenodigd verder.

Toen we hier ondertrouw datum bespraken, moesten we ook al een trouwdatum noemen. Was in Januari, dus veel keus. Daarna een gesprek met de ambtenaar gehad.

Samen met onze zoon kaartjes ontworpen en op speciaal papier zelf afgedrukt.

2 weken voor trouwen hebben wij tattoos laten zetten, dus geen ringen.

Ik heb een simpele jurk gekozen. Mijn tante heeft zelf een jasje gemaakt en van kant heb ik de jurk nog bewerkt. Van hetzelfde kant, had ik lint in mn haar. Ik heb krullen, dus bos bij elkaar gepakt, lint erom en wat eruit getrokken langs het gezicht.

Mijn moeder heeft salades gemaakt. Ik heb hapjes gemaakt zoals tomaat/mozzarella.
We hadden een goedkoop zaaltje via via. Mijn neef en nicht hebben daar muziek neergezet. We hadden overal nootjes op de tafels.

Mijn man had toch een boeket gekocht, dus aleen voor mij bloemen. Was klein, dus was prima. Hij had een luxe auto van zijn werk. Mijn neef heeft gereden als chauffeur.

Toen we terugkwamen van gemeentehuis, stond de taart klaar. Was 3 laags en hebben we van mijn moeder en broer gekregen. Ik denk zo een 200 euro??

We hadden een camera gekregen van onze zoon en mijn broer. Daar zijn hele dag foto's mee gemaakt. Familie hebben ook nog foto's en filmpjes gemaakt.
Dat zou ik achteraf wel anders hebben gedaan, maar goed.....We hebben wat leuke foto's en het is de herinnering. Nadeel is dat onze zoon te weinig op foto's staat omdat hij foto's wilde maken. En dat iemand steeds bezig is daarmee ipv met de familie etc.

Wij hadden een huis gekocht dat verbouwd moest worden, dus er was een kartonnen huis waar iedereen geld in heeft gedaan met kaart. Op de uitnodiging hadden we gezet; kadotip; geld voor de verbouwing van ons nieuwe huis. Heel simpel en geen gedoe.

We hadden een leuk boekje waar iedereen iets in geschreven heeft. Mijn nicht heeft dat een beetje op de uiste volgorde rond laten gaan. Ik wilde eerste familie wel vooraan bijv.

Het buffet was goed, net als de drank etc. Ik denk voor zo een 400 euro eten en drinken kwijt?? Dat weet ik niet meer precies.

Kleding van mijn man zal zo een 200 euro zijn geweest. 3 delig pak met schoenen, maar simpel. Mooi overhemd erbij.
Zoon had zelfde overhemd met alleen het gilet. En mijn broer hetzelfde overhemd met alelen ene stropdas. Hij zit in een rolstoel en een jasje bijv zit niet zo mooi.

Je kan veel doen zoals je wilt. Mijn broer heeft me een beetje weggegeven, omdat hij geen getuige kan zijn. Dus zo gepland met de ambtenaar.

Alles kan duurder afhankelijk van hoe je het wil aankleden en hoeveel mensen je wil uitnodigen. Wij hadden echt onze eigen familie en club mensen, dus wilde geen onderscheid op de dag. We zijn ook rond 16uur getrouwd, dan vallen er geen gaten in de dag. Ook handig als familie of vrienden van ver komen. Als je 's ochtends trouwt en mensen willen daarbij zijn, maar ze mogen niet naar je fotoshoot en diner, moeten ze uren later nog eens terugkomen.

Het was klein en totaal anders dan zoals het echt ''hoort'' op sommige dingen, maar iedereen wist dat wij het zo prima vonden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:43

Ibbel schreef:

Ja :j Dat zijn namelijk onze intimi :) bovendien heb ik de hele dag met ze, dus kan iedereen wel even zien en even met ze praten :)

Dat is ook iets waar ik niet op wil besparen; wil ze goed te eten geven :) en ik heb echt al heel kritisch geweest met de gastenlijst; hebben er echt alleen mensen op die wij erbij willen (aangezien mijn ouders nog uit de tijd van grote gezinnen stammen, komen er geen neefjes en nichtjes en heb ik zelfs een selectie gemaakt tussen de ooms en tantes, want als ik nu al jaren niets van ze hoor,heb ik er echt geen behoefte aan om ze opeens te moeten uitnodigen voor mijn bruiloft). En natuurlijk een paar hele dierbare vrienden erbij.
(Alleen onze gezinnen samen is al 15 man!)

Van deze groep kan ik wel zeggen; als daar een paar van zouden ontbreken, dan mist er echt iets :) en wij willen ook graag voor een lopend buffet gaan, dat je ook gezellig in de rij van het buffet nog kunt kleppen :D

Superpony: Idee van een boekje rond laten gaan, vind ik geweldig! :) sowieso fijn dat je het zo hebt neergezet. Want ook wij doen het inderdaad wat anders dan anders: geen feest na die tijd, want dat willen wij niet. Daar heb ik geen cent voor over, omdat je daar juist de mensen die minder dichtbij staan uitnodigt. Zijn zelf ook geen feestgangers :Y)

O verrek; kaarten vergeten op de lijst. Was kost zoiets? Ik wil ze wel een kaart sturen, ga het iig niet via email doen hihi

(Hoop wel dat ik de lokatie etc op tijd kan regelen en anders gewoon een winterbruiloft! :) )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:23

Kaarten heb ik zelf gedrukt. Je kan daar kant en klaar papier voor kopen. Toepasselijk plaatje gezocht en tekst, klaar.........

Boekje heeft iedereen iets ingeschreven, vond ik leuk. We hebben een doos gekocht waar de kaarten in liggen, ons trouwboekje en dat boekje. Dat is onze trouwdoos.

Boeket hebben wij zelf gedroogd. Als je daar iets mee wil, moet je dat ook op tijd plannen. Bij ons ligt hij op een plankje als gedroogd boeket. Ik heb wel close up foto's van hoe hij was.
aren witte rozen met 1 rode in het midden van onze zoon.

Omdat wij om 16 uur trouwden zijn we meteen naar het zaaltje gegaan waar de taart was. Muziekje aan en dan wat kletsen en doen. Op een gegeven moment de schalen geplaatst, familie heeft wat gesproken en toen was het buffet geopend.

Dus het was alles in 1. daarna zijn we wel spontaan nog gaan dansen, dus was gewoon leuk. Zaaltje was niet te groot en we hadden overal een tafeltje, zodat mensen wel moesten lopen en rouleren.

Wij hebben een keer een heel leuk feest gehad in een clubhuis. Als je dat leuk aankleed heeft niemand daar last van. Het is maar net wat je wilt. Bij restaurants en hotels die zalen verhuren kun je vaak van hun eten en drinken afnemen, maar kost ook wel wat.

Wij hebben gewoon bij de Hocras groot boodschappen gedaan paar dagen ervoor. Drank al klaa gezet in de koelkast en alles zo gezet dat je zo klaar was. Alelen salades en hapjes maken zijn we de avond ervoor en de ochtend druk mee geweest.

Maar goed, ik zat er niet zo mee. Had mensen die zelf zoals het hoort getrouwd zijn en die vonden dat wij niks mochten doen. Ik liep met een schaal ofzo. Maar ik zat er echt niet mee en bood mensen uist wat aan, vond het prima n gezellig.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:39

Wij hadden een motorkap van een golf 1 cabrio als gastenboek :D Hierop hebben vrijwel alles gasten met een zwarte stift een leuke boodschap geschreven. De motorkap is van onze eigen auto, maar we hebben er meerdere dus konden er wel eentje missen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:45

En nu dan? Ermee rijden of ergens opgehangen/neergezet? Dat is wel leuk!! Of een gewone plaat die je kan ophangen strak, een tafel( tje ) Leuk bedacht!!!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:53

Ibbel schreef:

Was bij ons ook zo hoor. Alleen de ouders/broers/zussen en aanhang van mijn man waren er al 20. Dus aan die 40 zit je zo.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:53

Ik snap het ook wel dat je makkelijk aan de 40 man komt bij je diner als je geen feest wilt geven.
Zelf zou ik bijvoorbeeld ook nooit een receptie willen geven, ik heb dan echt het idee dat je mensen uitnodigt die een envelop af kunnen geven en weer op kunnen rotten.

Wij hebben heel kritisch naar onze gastenlijst gekeken, hebben een aantal mensen bewust niet uitgenodigd van de neven/nichten (en zelfs ruzie gekregen met 1 tante hierdoor, maar helaas pindakaas, het was ónze trouwdag) en alle vrienden en familie uitgenodigd voor een geweldig feest 's avonds. Alleen de daggasten zijn blijven eten.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:53

superpony schreef:
En nu dan? Ermee rijden of ergens opgehangen/neergezet? Dat is wel leuk!! Of een gewone plaat die je kan ophangen strak, een tafel( tje ) Leuk bedacht!!!

Hij komt in het trapgat te hangen :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:58

Hoi,

Wij wilden onze bruiloft ook goedkoop houden, maar dit viel erg tegen. Wij zijn getrouwd op kasteel Hooge Vuursche in Baarn.

Locatie incl diner, receptie en taart 3500 voor 40 man
Jurk 1200
Pak 1000
Ringen 900
Uitnodigingen en menukaarten 400
Bloemen en corsages 500
Huwelijksnacht 300
Gemeente 300
Narekening drankjes 300
Jurken bruidsmeisjes 300
Haar 70
Make up 60
Fotograaf 1700
Huwelijksreis 5100 (ben de hele vakantie ziek geweest grrrr! Galstenen!)

Zo zie je maar, denk je het goedkoop in te willen steken maa. er kwam steeds meer bij.
Laat vooral je gasten niet onverzorgd zitten; dat is het ergste!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:08

Mijn nichtje is in Arnhem haar trouwjurk gaan kopen, zit een zaak met mooie maar niet dure trouwjurken. Je kan ook eens op tbdress kijken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:21

Romeo2007 schreef:
Hoi,

Wij wilden onze bruiloft ook goedkoop houden, maar dit viel erg tegen. Wij zijn getrouwd op kasteel Hooge Vuursche in Baarn.

Jurk 1200
Pak 1000
Ringen 900
Bloemen en corsages 500
Huwelijksnacht 300
Gemeente 300
Narekening drankjes 300
Jurken bruidsmeisjes 300
Haar 70
Make up 60
Fotograaf 1700

Zo zie je maar, denk je het goedkoop in te willen steken maa. er kwam steeds meer bij.

Ik denk dat je veel en veel meer geld had kunnen besparen.
400 euro voor uitnodigingen en menukaarten? Hallo zeg, waren ze van goud ofzo?
En dat je trouwt op een kasteel dat is ook gewoon duur, het woord 'kasteel' is al het dubbele waard van een normale trouwlocatie...
En bloemen en corsages 500 euro, als ik de duurste bloemenzaak hier had gezocht, was ik dat nog niet kwijt geweest.

Een klein beetje uitzoeken (en/of zelf maken en regelen) kan je (werkelijk waar) de helft schelen van het budget.
Ik snap dat je op sommige dingen (eten en drinken, jurk) niet kan en wil besparen, maar er blijft genoeg over waarop dat wel kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:29

Ibbel schreef:

Wij hebben 60 daggasten waarmee we gaan dineren. Tja, dat zijn toch echt allemaal onze beste vrienden en familie. Verder schrappen konden we niet.
En daarna hebben we nog een feest met zo'n 80 mensen extra :)

En ja, trouwen is duur. Wij wilden ook niet zoveel, uiteindelijk toch 13000 euro verder en hoefde mn jurk niet eens te betalen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:15

ik zou zelf op bijv vrijdag of maandagochtend(gratis soms) doen, het trouwen. eventueel met ouders/broers/zussen erbij en dan weekend erop een feestje geven op een avond voor familie vrienden denk ik, met een barbecue.

en anders een locatie en weinig daggasten (fam en beste vrienden) en avond feest voor iedereen.

(hou niet van in de belangstelling staan en wat sommige uitgeven voor de bruiloft dat verdien ik netto in een jaar... minimumloon)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:19

Romeo2007 schreef:
Hoi,

Jurk 1200
Pak 1000
Ringen 900
Bloemen en corsages 500
Huwelijksnacht 300
Gemeente 300
Narekening drankjes 300
Jurken bruidsmeisjes 300
Haar 70
Make up 60
Fotograaf 1700

Dat is allemaal behoorlijk duur juist. Iedereen moet het zelf weten, maar als je niet te duur wilt trouwen is het prima te doen en kan het heel gezellig en goed gaan.
Ga je eisen stellen, dan wordt het snel duurder.

Onze gasten kregen wel goed te eten en veel te drinken etc. Daarop niks bezuinigd, maar de rest vond ik echt onzin. Dat is geheel persoonlijk, maar het is maar 1 dag en de rest blijft hetzelfde, je bent daarna getrouwd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 11:25

saroanda schreef:
superpony schreef:

Hij komt in het trapgat te hangen :D

Wat ontzettend gaaf! :D

Ik maak het mijn missie om voor 5000 euro te trouwen haha, ik weiger duurder te trouwen omdat ik dat zonde vind van het geld (huis moet flink verbouwd worden). Ik bezuinig niet op de verzorging van de gasten (receptie vind ik een handig moment om ook foto's met de daggasten te maken en ze te voorzien van even wat te eten en drinken).
Maar bv trouwen in een andere gemeente, kan mij al 400 euro schelen. Wou eerst trouwen op een landgoed, maar heb dat vervangen door een kerk :) scheelt ook weer in de kosten (terwijl het net zo romantisch kan zijn).
Voor het diner heb ik ook al iets op het oog :)
Dus heb met mijn vriend afgesproken komende maand, de boel te bekijken, de knopen door te hakken en dingen vast te leggen.

(Ik spreek inderdaad hier qua planning in de ik vorm, want 'huwelijk organiseren' is mijn project, hij is van het 'huis project')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:30

Ik denk dat wij alles bij elkaar op een 10.000 euro zaten en daar zit alles in; de jurk, zijn kleren, make up, haar, de shoot en foto's aan de gemeente en op het feest, feest voor 135 mensen en de middag, gemeentehuis, de ringen, bruidssuite voor ons en nog een hotelkamer voor een vriendin van mij dus echt het totale plaatje. :)
Nu had ik stiekem wel een beetje een dure jurk... :o Wellicht wat "over the top" maar ik ben van plan het maar één keer te doen en ik wilde zo graag eens zo'n échte jurk aan... :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 12:49

Kijk, dat scheelt; mijn ouders betalen de jurk :D (en accessoires en schoenen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 14:03

Ah, net een leuk bericht van mijn schoonouders; zij betalen het pak en schoenen van mijn vriend! :) super!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:22

Dat scheelt enorm veel, wij hadden ook de kleding van onze ouders gehad. Ik ook de make-up, schoenen, haar en accessoires. Scheelde bij ons al snel 3000 euro.

En voor 5000 kun je prima trouwen hoor, zelfs met alles erop en eraan. Helemaal als je de kleding krijgt.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:52

Wat leuk dat jullie gaan trouwen! Je kunt het inderdaad zo gek en duur maken als je zelf wilt. Het is jullie dag, jullie moeten je er fijn bij voelen! Locatie en datum zelf zijn inderdaad handig om als een van de eerste dingen vast te leggen. Op www.bruidenbruidegom.nl kun je een complete checklist vinden voor wat je globaal wanneer moet regelen (wat gebruikelijk/gemiddeld is, moet je wel even een account aanmaken), kan handig zijn om te kijken wat je nog mist. Wij zijn qua kosten net onder de €10.000 gebleven maar hebben echt alles gedaan wat we wilden doen. Alleen kun je, als je goed rondkijkt, best goedkopere versies vinden. En idd, kijk goed in je omgeving wat bekenden voor je kunnen betekenen. Vriend van ons was onze DJ voor weinig, goede vriend heeft de fotoshoot gedaan en kennisje de ceremonie gefotografeerd voor minder. Album kun je makkelijk zelf maken. Ringen hoeven niet duur te zijn, corsages hebben we zelf gemaakt, kaartje zelf ontworpen en laten drukken bij een plaatselijke drukker. Kaartjes zelf rondgeven ipv versturen met de post kan weer postzegels schelen. Taart en drinken/champagne hadden we zelf ingekocht bij de Makro. Wij wilden idd ook niet bezuinigen op goed eten en drinken en we wilden graag een bijzondere locatie. Diner en hapjes/drankjes tijdens het feest kostten de helft van ons budget maar dat hadden we er graag voor over. Dus als je geen feest doet, kan je makkelijk mensen goed eten voorzetten voor het bedrag wat je noemt :j

Veel plezier met regelen! En met wachten op het aanzoek :D