Ik heb vandaag... een niertransplantatie bijgewoond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Re: Ik heb vandaag... een niertransplantatie bijgewoond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:57

Wat gaaf! Ik krijg alleen wel slappe benen bij het lezen van sommige stukjes _O-

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:05

Tatjanaa schreef:
Dominique_96 schreef:
Zo'n kleine kamer met een glas ervoor zodat je mee kunt kijken? :+

Dit bestaat gewoon! In het spectatorium van het UMCG heb ik twee maal een operatie mogen meekijken. Ziet er echt heel gaaf uit en er zit een OK-medewerker bij die verteld wat ze aan het doen zijn en waarom.

Labyrinth: waar doe kijk de opleiding en met welk vak is dit? Lijkt mij heel gaaf om ook zo'n kans te kunnen krijgen! Klinkt geweldig dat je zoiets van heel dichtbij hebt mogen meemaken :)

Oh gaaf! Wil ik ook :oo

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:10

Leuk dat je dat mocht meemaken! Ik heb toen wel de transplantatie meegekeken die toen op tv werd uitgezonden. Erg interessant!
Ik heb zelf een niertransplantie gehad(20 augustus 2008). Heb toen de nier van mijn vader gehad :j

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:28

Dominique_96 schreef:
Tatjanaa schreef:

Dit bestaat gewoon! In het spectatorium van het UMCG heb ik twee maal een operatie mogen meekijken. Ziet er echt heel gaaf uit en er zit een OK-medewerker bij die verteld wat ze aan het doen zijn en waarom.

Labyrinth: waar doe kijk de opleiding en met welk vak is dit? Lijkt mij heel gaaf om ook zo'n kans te kunnen krijgen! Klinkt geweldig dat je zoiets van heel dichtbij hebt mogen meemaken :)

Oh gaaf! Wil ik ook :oo

Ik studeer Biomedische wetenschappen en ik volg nu een vak orgaantransplantatie aan het Erasmus MC. Geen idee hoe makkelijk je mee kan lopen eigenlijk, ik krijg steeds meer het idee dat je, mits je een goede motivatie hebt, je zo een chirurg aan kan spreken daar :')

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:46

Leuk dat je mee mocht kijken! Lijkt me ook wel gaaf om eens te zien. Studeer zelf diergeneeskunde, maar zou ook best wel eens een operatie of autopsie op een mens willen zien.

labyrinth schreef:
De gemiddelde nier heeft gewoon 1 ader en 1 vene.

Een ader is een vene. :D Jij bedoelt een slagader (arterie) en een ader (vene). :D

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:44

Zo heb ik anderhalf jaar geleden een open hart operatie van dichtbij mogen volgen. Erg indrukwekkend.
en net wat je zegt TS, het zet je wel aan het denken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:45

SAKKIA schreef:
Ja zoiets, zodat je af en toe ook even kon kijken, duurde zolang allemaal :') En wij zaten er ook nog 's nachts dus er was ook niks te beleven dan 100x herhaling van Hart van Nederland kijken :')

Pas rond het avondeten hoorden we toen dat de operatie goed gegaan was.

Ik heb die nacht een slaappil genomen hoor, toen onze dochter op de OK lag! :o
Dat wachten is vreselijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:51

labyrinth schreef:
DatBenIkNou schreef:
@Esmeralda
Het is héél zwaar geweest voor haar, 5 weken ziekenhuis door complicaties/infecties. Maar nu gaat het gelukkig heel goed! Lever doet het super!

Wat fijn om te horen dat het goed gaat!
Wat dat betreft is het een hele emotionele achtbaan hoor dit vak. Tijdens de colleges vorm je bepaalde meningen etc en dan loop je weer mee bij een poli en dan wordt je weer even met beide benen op de grond gezet.
Net zoals dit, ik sta helemaal te stuiteren over hoe gaaf die transplantatie wel niet was. En dat is het ook, ik bedoel, hoe mooi is het dat we dat kunnen?! Er is iets kapot, oh we zetten er wel even een nieuwe in! Maar je vergeet soms even waarom mensen ookalweer die operatie ondergaan..

Ja we moesten soms erg om de transplantiechirurgen lachen hoor! Die praten er echt over alsof je er even een nieuw onderdeel inzet.
Zij is getransplanteerd in Leiden LUMC. We vonden het personeel echt geweldig lief en zorgzaam daar trouwens, enorm begaan ook met ons als ouders.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:58

Wat een gave ervaring. Lijkt me een interessante opleiding die je volgt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:03

Als ik het goed is, heb je een levende donor gehad? Eigenlijk best mooi he?!

Bij overleden donor is die heksenketel nog veel groter, met teams in verschillende talen door elkaar pratend en het meest bizarre vond ik nog dat de anaestesist halverwege zijn boeltje pakt en de teams nog een prettige nacht wenst. (als het hart wordt stilgelegd en eruitgehaald wordt,... heeft hij nog weinig functie)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:06

Gaaf om zoiets mee te maken, wil ik ook wel! Zo ben ik gister in de snijzaal van het Erasmus MC geweest en interessant dat ik het vond! Ik heb gewoon darmen vastgehouden en beknepen. Het trekt me toch wel dat soort vakken...

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:18

Maar die grote vaten worden dus aan elkaar geniet? En dan groeit het vast?
Lekt er dan niets uit aan de zijkanten? Ik vind dit machtig interessant.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:48

Wat gave ervaring! Lijkt me best mooi, als je ziet hoe iemand een ander helpt.
Ik zou er echt niet tegen kunnen, ik zou echt flauwvallen als ik zoiets mee mocht maken :')

Ik ben het zeker met je eens dat meer mensen donor moeten worden. Ikzelf namelijk ook.... maar ik vind het toch ook weer eng, ook al weet ik hoe belangrijk het is, zeker omdat mijn vader ook ooit een donor hart nodig had en die maar niet kwam. Die heeft daarom nu een kunstklep.
Ooit als ik de moed bij elkaar geraapt heb vul ik het formulier in en stuur ik het op. Ik ben het zeker van plan :)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:05

Jiwa: je hebt speciale hechtmethodes waarmee alles aan elkaar wordt gezet. En nee die vaatjes lekker niet :n
Als dat wel zo is, dan heb je een serieus probleem :j

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 01:20

Spirit schreef:
Leuk dat je mee mocht kijken! Lijkt me ook wel gaaf om eens te zien. Studeer zelf diergeneeskunde, maar zou ook best wel eens een operatie of autopsie op een mens willen zien.

labyrinth schreef:
De gemiddelde nier heeft gewoon 1 ader en 1 vene.

Een ader is een vene. :D Jij bedoelt een slagader (arterie) en een ader (vene). :D

Haha, nou daar kan je dus aan afzien dat ik biomedische wetenschappen doe ipv geneeskunde. Wij hebben het er nooit over in het Nederlands, zelfs m'n snijzaal was in het engels, (de operatie trouwens ook, want er werd een chirurg uit Macedonië ingewerkt). Artery en Vein zou ik nooit door elkaar halen, maar ik dacht dat de Nederlanders gewoon weer een leuk extra synoniempje hadden voor arterie met ader, is het juist het antoniem :')

Jiwa schreef:
Maar die grote vaten worden dus aan elkaar geniet? En dan groeit het vast?
Lekt er dan niets uit aan de zijkanten? Ik vind dit machtig interessant.

De grote vaten nieten ze dicht bij het eruit halen bij de donor. Voor het aanhechten in de ontvanger, hebben ze inderdaad speciale hechttechnieken. Dat moet veel specifieker gebeuren natuurlijk.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:59

labyrinth schreef:
Haha, nou daar kan je dus aan afzien dat ik biomedische wetenschappen doe ipv geneeskunde. Wij hebben het er nooit over in het Nederlands, zelfs m'n snijzaal was in het engels, (de operatie trouwens ook, want er werd een chirurg uit Macedonië ingewerkt). Artery en Vein zou ik nooit door elkaar halen, maar ik dacht dat de Nederlanders gewoon weer een leuk extra synoniempje hadden voor arterie met ader, is het juist het antoniem :')

Ik herken het wel hoor. :D Ik kan af en toe ook niet op de Nederlandse termen komen, weet dan alleen nog de Latijnse naam. Dat is wel eens lastig als je iets wil uitleggen of vertellen aan mensen zonder geneeskundige of biologische achtergrond. :D
Of ik denk dat de Latijnse naam een algemeen bekende term is, wat dan tegen blijkt te vallen. :+