"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:45

Het klopt helemaal en de maatschappij weet het ook.

Kennen jullie de reclame van de C1000 met de zegeltjes en de oude dame die het zegeltje voor zichzelf houdt en de box voor zichzelf ophaalt?

Vroeger was die reclame anders geweest. Dan had de dame het zegeltje teruggegeven en hadden ze de doos gedeeld.
Nu is het ieder voor zich.

Ik stop bijna altijd als iemand hulp nodig heeft, mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:46

vuurneon schreef:
Ongevraagd iemand willen helpen is ook niet altijd even leuk, wil met liefde de zware boodschappen dragen voor een oudere dame dus bood dat aan; ze keek mij aan en zei; zie ik er echt zo oud en teer uit??
Dus niet iedereen wil geholpen worden.

Dat heb ik een keer gehad in de bus. Ik stond op voor een oudere dame, zodat zij kon zitten. Leek me gewoon netjes. Ik kreeg de wind van voren over dat ze "echt NIET oud" was :+

Maar goed, ik laat me door die paar chagrijnen niet weerhouden hoor, ik probeer gewoon te blijven helpen :)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:48

Ik had denk ik niet geholpen...
alleen als ik echt zag dat hij hulp nodig had!

Het is echt waar hoor .. mensen helpen elkaar niet meer.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 08-10-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liefhelietje

minka schreef:
Mensen zijn gehaast, moeten naar hun werk, tijd is geld tegenwoordig..

Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt toen ik 's morgens op m'n fietsje naar m'n werk reed. Er lag een oude man in de bosjes, met z'n fiets ernaast. Een hele stroom fietsers reed er voorbij na het oversteken, en ze hebben het gezien, maar niemand deed wat. Fietste zelf in eerste instantie ook een paar meter door, maar m'n geweten speelde op en ben omgedraaid. Man was niet meer aanspreekbaar en zag er grauw uit, ogen half open.. Heb een ambulance gebeld en dat was maar goed ook, want meneer had een hartstilstand.

Een half jaar (en ik geloof twee operaties) later stond hij aan m'n deur met een cadeaubon, zo lief :)

Pfffff dit vind ik wel echt HEEL erg........ Word er gewoon beroerd van. Top dat je gestopt bent, maar wat bizar dat mensen in dit geval gewoon doorfietsen...

BigOne

Jazeker, ik was in ieder geval gestopt om te vragen. Ik heb ook een BHV opleiding, vroeger EHBO en daardoor krijg je ook wel eens met situaties te maken die wel wat verder gaan dan een kudde schapen, helaas. Ik merk ook dat ik vaak dingen zie waarvan ik in een flits denk, daar klopt iets niet en dan rij ik terug. Zo al een pony met prikkeldraad om de achterbenen gevonden en een pony met koliek, als het dan goed komt is mijn dag weer goed. Je merkt wel dat veel mensen denken dat een ander wel zal helpen en daardoor komt er vaak juist geen hulp, of het alleen ikke, ikke is, geen idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:49

Ligt ook erg aan je eigen uitstraling denk ik; heb je van nature een vriendelijke uitstraling en zie je er netjes uit, dan is de kans dat je hulp krijgt wel groter dan wanneer je al boos kijkt en er wat scary uitziet.
(Mensen moeten ook inschatten; is het veilig om te helpen voor mij? Is diegene betrouwbaar? Heel eerlijk; ik zou eerder geneigd zijn een oud fragiel mannetje te helpen, dan een uit de kluiten gewassen, boos kijkende Sjonnie)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:49

Tja, het ligt bij mij heel erg aan de situatie. Een persoon die van z'n stokje gaat zal ik altijd voor stoppen en helpen, ongeacht hoeveel haast ik heb. Maar voor een kudde uitgebroken schapen krijg ik geen sympathie op m'n werk als ik te laat kom, als ik er namelijk een beetje redelijk te laat kom, moet er zo'n 1100 man wachten tot ik er ben.
Zoals door velen hier gezegd, als ik onderweg ben naar huis of ergens anders waar ik prima later kan komen wil ik ook wel stoppen om in zo'n situatie hulp te bieden, maar het kan niet altijd helaas.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:51

Ik weet nog wel het uiterste van "helpen". Hier in Den Helder hebben ze bedacht dat als ouders ziek zijn en ze kinderen hebben, zij makkelijk kunne helpen met het huishouden. Dit geldt voor kinderen van 4 t/m 18 jaar (en ouder natuurlijk). Een kind van 5 kan namelijk makkelijk even de afwas doen, toch? En een kind van 6 kan naast de afwas ook wel even stofzuigen....
Ronduit absurd natuurlijk, maar de gemeente heeft bedacht dat als kinderen dit niet doen, de ouders dus niet de extra zorg krijgen die ze dus eigenlijk wel nodig hebben. Ze hebben die extra zorg natuurlijk ook niet nodig, want de kinderen helpen :+ Wat vinden jullie daar dan van?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:52

Goof schreef:
Lay_D schreef:
De boer heeft idd gelijk.tegenwoordig is iedereen op zich zelf. Wat de situatie ook is als ik kan helpen dan doe ik dat.

Idd, als je KAN helpen ja.
Als ik onderweg naar mijn werk zou zijn zou ik door (moeten) rijden, heel l.ullig.
Als ik geen haast zou hebben zou ik stoppen en helpen.

Twwe verschillende situaties dus, ik vind het nogal kortzichtig om in dit topic meteen te roepen dat 'de maatschappij' enkel nog hard en egoïstisch is.

je mag het beestje best bij de horens vatten hoor ;)
ik ben niet van zijde :Y)

maar dat is puur getypt uit mijn visie en mening over wat ik zelf de laatste tijd mee maak

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:52

Geryon schreef:
Mijn ervaring is dat mensen inderdaad niet veel meer helpen, maar vooral dieren niet.. Gewonde duiven of dieren, iedereen gaat er gewoon langs.. En dat noemen zich dierenvrienden.

Ik vond een paar jaar terug een duif met een gebroken vleugel. Beestje was aardig gestrest en ik kreeg hem niet te pakken in mijn eentje. Er fietsten ik weet niet hoeveel mensen langs en ze reageerden allemaal in de trant van 'succes ermee, lukt je nooit'. Niemand die even een poot uitsteekt voor dat beestje. En als je dan vervolgens de Dierenambulance belt krijg je te horen dat ze pas komen als ik hem gevangen heb 8)7

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:53

Dieselpaard schreef:
Ik weet nog wel het uiterste van "helpen". Hier in Den Helder hebben ze bedacht dat als ouders ziek zijn en ze kinderen hebben, zij makkelijk kunne helpen met het huishouden. Dit geldt voor kinderen van 4 t/m 18 jaar (en ouder natuurlijk). Een kind van 5 kan namelijk makkelijk even de afwas doen, toch? En een kind van 6 kan naast de afwas ook wel even stofzuigen....
Ronduit absurd natuurlijk, maar de gemeente heeft bedacht dat als kinderen dit niet doen, de ouders dus niet de extra zorg krijgen die ze dus eigenlijk wel nodig hebben. Ze hebben die extra zorg natuurlijk ook niet nodig, want de kinderen helpen :+ Wat vinden jullie daar dan van?

Slecht!
Opzich is het wel goed, maar niet vanaf 4 jaar!
Doe minstens vanaf 8!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:55

Kirsha schreef:
Geryon schreef:
Mijn ervaring is dat mensen inderdaad niet veel meer helpen, maar vooral dieren niet.. Gewonde duiven of dieren, iedereen gaat er gewoon langs.. En dat noemen zich dierenvrienden.

Ik vond een paar jaar terug een duif met een gebroken vleugel. Beestje was aardig gestrest en ik kreeg hem niet te pakken in mijn eentje. Er fietsten ik weet niet hoeveel mensen langs en ze reageerden allemaal in de trant van 'succes ermee, lukt je nooit'. Niemand die even een poot uitsteekt voor dat beestje. En als je dan vervolgens de Dierenambulance belt krijg je te horen dat ze pas komen als ik hem gevangen heb 8)7

Dat is ook belachelijk van ze zeg..

Ben hier al een aantal dieren tegen gekomen die gewoon amper nog/niet meer konden lopen dus zo op te pakken waren, en nog iedereen fietste er gewoon lang..

labyrinth

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:58

Sorry hoor, maar voor duiven ga ik ook zeker weten niet stoppen, weet je hoe vaak ik nog steeds voor dat ongedierte op de rem moet terwijl ik me altijd al voorneem dat ik de volgende keer gewoon door zou moet rijden onder het mom van natuurlijke selectie. Ik ben er helaas te soft voor, maar duiven en meeuwen, daar heb ik echt 0,0 medelijden mee. Zo'n duif wordt snel genoeg gepakt door een kat, waarschijnlijk sneller dan door mij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:01

labyrinth schreef:
Sorry hoor, maar voor duiven ga ik ook zeker weten niet stoppen, weet je hoe vaak ik nog steeds voor dat ongedierte op de rem moet terwijl ik me altijd al voorneem dat ik de volgende keer gewoon door zou moet rijden onder het mom van natuurlijke selectie. Ik ben er helaas te soft voor, maar duiven en meeuwen, daar heb ik echt 0,0 medelijden mee. Zo'n duif wordt snel genoeg gepakt door een kat, waarschijnlijk sneller dan door mij.

Natuurlijke selectie? :')

Bijna alle gewonde dieren die ik ben tegen gekomen zijn aangereden.

Dat jij het over je hart kan verkrijgen zeg..

Creatas

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:02

Tuurlijk help je!

Vanmiddag nog, ik loop langs een winkel.. staat iemand met zo'n electr. rollator tegen een deur vd winkel te beuken om m open te krijgen. Binnen stond het personeel én 2 klanten dom te gapen! Gaat toch nergens over!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:03

Ik zie het vaak niet eens liggen als ik auto rijd, of rijd er bewust overheen zodat het zeker weten dood is als het echt op de weg ligt.
(Gaat om aangereden dieren natuurlijk, niet om mensen :') )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:03

Het ligt er mss aan waar je woont, maar ik heb het idee dat hier in de omgeving iedereen nog wel bij wil springen. Maar dat verschilt uiteraard van mens tot mens. Ik zal altijd wel even stoppen, tenzij het niet levensbedreigend is en ik haast heb omdat ik moet werken. Maar als het nodig is dan zal ik wel bij springen.

En het klopt idd ook dat niet iedereen geholpen wil worden. Laatst was ik op het station op mijn bus aan het wachten. Ik zag een ouder dametje dat niet goed meer kon zien naar iedere bus lopen om te kunnen zien welke het was. Ze liep er al een poosje. Dus ik liep erheen om te vragen welke bus ze zocht, dan kon ik meekijken. Werd ze helemaal boos dat dat me helemaal niets aan ging etc :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:04

vuurneon schreef:
Ik zie het vaak niet eens liggen als ik auto rijd, of rijd er bewust overheen zodat het zeker weten dood is als het echt op de weg ligt.

Ik zie het altijd, in welk voertuig ik ook zit, volgens mij is het een gave :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:05

Geryon schreef:
vuurneon schreef:

Ik ben bestuurder, geen bijrijder. Dus heb geen tijd om heerlijk in de berm te staren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:08

XiiaaooNaa schreef:
Ik had denk ik niet geholpen...
alleen als ik echt zag dat hij hulp nodig had!

Het is echt waar hoor .. mensen helpen elkaar niet meer.
[ Afbeelding ]

Inderdaad. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:09

Als het kan zou ik wel helpen. Maar ligt eraan wie het is. Hier in de straat lopen ook schapen nu valt het gelukkig mee maar daar heb ik al verschillende keren voor moeten bellen en ook 1 keer zelf terug moeten "jagen" omdat de eigenaar niet thuis was. Dat ben ik een beetje zat. Al betwijfel ik of ik het kan laten want paar weken terug liep er dus weer 1 schaap los en eerst voorbij gereden maar ik kwam terug en liep die er nog. Ik denk ja toch maar even aanbellen. Gelukkig was die thuis. Heel banketstaaf misschien maar als die niet thuis was geweest had ik ze wel laten lopen denk ik.
Verder met gewonden dieren laat ik meestal wel zitten maar als dan half uur of uur later dan weer langs kom dan let ik goed op om te kijken of die er nog zit en indien die er nog zit zou ik hem meenemen maar anders niet. Met andere loslopen dieren eigenlijk hetzelfde ik onderneem niet gelijk actie maar let als weer terug rij wel even op of ze er nog steeds lopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:09

vuurneon schreef:
Geryon schreef:

Ik ben bestuurder, geen bijrijder.

Ik ook in ong de helft van de gevallen. Terwijl ik zo oplet op de weg (bang in het verkeer), mijn ogen worden er naartoe getrokken lijkt het wel.

Gelukkig maar, want er zijn zoveel mensen die gewoon schijt hebben aan de beestjes.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:10

ik zou zeker helpen als ik kan. Vorige weel nog tijdens een buitenrit zat eer een schaap vast met zijn hoofd door de draad, heb er als een malle aan zitten sleuren maar kreeg ze niet los -O- Ben in gallop naar de dichtstbijzijnde boerderij gereden maar daar was niemand... dus terug in volle gallop. :7 heb nog een half uur aan dat schaap zitten trekken tot hij eindelijk los was. arm schaap :(:)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:11

Geryon schreef:
labyrinth schreef:

Natuurlijke selectie? :')

Bijna alle gewonde dieren die ik ben tegen gekomen zijn aangereden.

Dat jij het over je hart kan verkrijgen zeg..

Ja, natuurlijke selectie. Duiven horen, net als mussen en andere vogels gewoon ruim van tevoren al weg te zijn als jij aan komt fietsen. Ik heb nog nooit gehad dat ik op de rem moest voor mussen of kraaien of spreeuwen, maar voor duiven minstens 3 keer per week anders waren ze plat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:12

Echt top dat je die boer geholpen hebt!!
Ik had het absoluut ook gedaan, maar hier helaas ook de ervaring dat mensen bang zijn om vies te worden en dan zo'n arme man maar aan laten kloten....
Ik heb het een keer gehad met een schaap in de sloot. Zo'n arm oud boertje z'n uiterste best doen om het beest eruit te krijgen en dan hoor je mensen in het voorbij gaan fietsen, wat vervelend, maar ik heb schone kleren aan -O- Die man was zó dankbaar dat ik wel kwam helpen!!

(karuna, wat verschrikkelijk dat ze je gewoon lieten staan!!!! Té erg voor woorden!!)

Dat sommige niet geholpen willen worden, dat kan zeker, maar men kan het op z'n minst aan bieden!!!