Botsing met auto / verzekering.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:01

Ik weet niet wat de tegenpartij voor auto had, maar als dat een oudere auto is, dan kan het best dat zij via de verzekering ook niet meer dan die 300 euro uitbetaald zou krijgen. De verzekering betaalt namelijk niet meer uit dan de dagwaarde van de auto voor de aanrijding, je auto wordt dan gewoon total loss verklaard. En als je de auto zelf toch wilt laten maken, dan gaat de waarde na de aanrijding van het uit te betalen bedrag af (je houdt immers je auto, dus dat geld keren zij niet uit). Dus dan blijft er al snel niet veel meer dan 300 euro over.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:07

Edit, laat maar, verkeerd gelezen! :D

Ik zou het via de verzekering regelen, of echt goed vastleggen dat ze van verdere kosten afziet. :) Nooit iemand vertrouwen op zijn blauwe ogen ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:14

Ik heb het juist wel een keer met iemand zo kunnen regelen dat ik diegene een bedrag betaalde en dat we het niet via de verzekering hebben geregeld. Was achteruit tegen de auto van de buurman aangereden, scheelt natuurlijk wel dat we al wat langer in deze straat woonden maar hij zei ook, het was al een oude auto, als ik hem €250 betaalde, regelde hij een nieuwe deur en hoefde het niet via de verzekering. Misschien heel naïef maar hebben zelfs niks op papier gezet. Dat zou ik een volgende keer wel doen, zeker als je diegene niet kent, dat ze niet later bij je aan kan kloppen omdat het duurder is uitgevallen. Ik was toen ook nog beginnend bestuurder en zou flink in mijn premie omhoog gaan, dat was die auto al niet meer waard vond de buurman. Dus zou het echt niet altijd direct via de verzekering spelen, zeker niet als de tegenpartij met zo'n voorstel komt! Zolang je zwart op wit zet dat daarmee de boel afgehandeld is...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:24

vroeger ook een keer zo geregeld.

wel met de rekening van de garage en daarop een brief met voldaan ect.. dat er verder geen werk van gemaakt werd achteraf.

ik zag alleen een lamp die stuk was.. ook achteruit zacht net tegen aan. was ook maar200 ofzo.

ik ben zelf ook eens onschuldig schade gehad, heb er toen ook een oude bumper op laten zetten en anders was die total loss verklaard vanwege lage dagwaarde .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:34

Ga met haar mee naar de garage waar ze het wilt laten repareren en kijk of JIJ degene bent die de rekening dan kan betalen.
Offerte erbij, reparatie eventueel op jou naam zodat te zien is dat jij hem het 'laten repareren' (oftewel hebt betaald).

Weet niet of dit een goed idee is, maar het klinkt in mijn hoofd best oké.

Mam had hier een 'ongelukje', moterkap, bumper, zijkant (voor de deur) kapot + gespoten (auto was overigens totalloss verklaard), gedaan voor iets van €600/€700, dus die €300 kan best bij enkel de bumper.

purny

Re: Botsing met auto / verzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:38

Ik zou het nooit zonder verzekering afhandelen, misschien zit er iets bij, is zij niet verzekerd of iets anders. Ik vertrouw het eerlijk gezegd nooit als iemand iets zonder verzekering af wil handelen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:48

Ik zou het zeker weten via de verzekering doen ! .Reparatie is erg duur helaas, spreek uit ervaring. Bij ons was de bumper flink beschadigd grapje kostte 800 euro , wel vergoed uiteraard....

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:21

Ik denk dat je er met 300 euro goed vanaf komt. Heb je rechtsbijstand of zoiets? Misschien dat je aan hun kan vragen hoe het te regelen zonder verzekering. Je bent niet de enige die het zo wilt oplossen lijkt me

Ik ben afgelopen donderdag van achter aangereden. Op het eerste oog leek het mee te vallen. Kentekenplaat wat krom en was krassen op de bumper. Savonds sprong de achterbak met een klap open en is de auto alsnog opgehaald. Zit nu al op 3000 euro schade.

In mijn mail stond ook dat als de tegenpartij niet verzekerd zou zijn of om wat voor reden dan ook en het schadebedrag onder de 1000 euro zou blijven, ze adviseerde om het zonder verzekering te regelen ivm omhoog gaan in premie.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:08

Ik zou een prijs met haar afspreken. Tot hoeveel wil jij gaan om de schade te laten maken?

Mijn ervaring (helaas :P ) is dat het meestal goedkoper is om je auto te laten maken dan verzekeringswerk waardoor je premie omhoog gaat. Erg zonde als je eens wél hele erge schade hebt en je dan weer omhoog gaat!

Tip: Zoek eens (voor je eigen auto) naar hobby-garages in de buurt. Ik heb dat ook gedaan bij mijn autotje na een aanrijding, scheelde me dik 300 euro om hem te laten maken!! En het was erg netjes gedaan!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 23:19

Ze brengen hem naar de sloop. De reparatiekosten wogen niet op tegen de auto (was al oud).
Ze waren al aan het kijken voor een nieuwe auto.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:35

er zijn genoeg (niet hele nieuwe) auto's die je idd voor weinig met een bumper etc van de sloop voor weinig geld kan (laten) repareren
als mijn gebakje de bumper stuk word gereden etc zou ik dat ook liever niet via de verzekering laten doen, want voor de verzekering word mijn auto waarschijnlijk total los verklaard(die rekenen met garage en nieuwe onderdelen met de bijbehorende prijzen ) terwijl het ding met ene paar honderd euro het weer jaren zou kunnen doen ,
dus ik snap best dat er genoeg mensen zijn die idd dingen buiten de verzekering proberen te regelen.
als je het goed afspreekt en netjes op papier zet, prima toch.
bij ts is het dan weer nog net anders...autootje echt oud en al in de planning staan van vervangen..
dan word het idd nog simpeler

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:43

als het een oude auto is wordt deze total loss verklaard en kan de uitgekeerde waarde minder zijn dan de €300, van wat ik uit de laatste post van TS begrijp is dit ook zo, bij de sloop krijgen ze ook wat centjes en hebben ze zo meer geld voor de auto gekregen dan zonder dat TS er tegenaan was gereden.

Wel even laten tekenen voor ontvangst en dan is het afgehandeld.

Overigens, afkopen gebeurd zo vreselijk vaak, ik begrijp niet dat iedereen hier zijn no-claim voor aanspreekt. Die paar honderd euro heb je er vaak in het eerste jaar al uit. Verzekeringen raden het ook aan als het schadebedrag gering is!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:47

dat klopt waarschijnlijk wel :j maar ja, het is idd wel weer zo dat als je , zeker als beginnend bestuurder, het via de verzekering speelt je je zelf blauw betaald aan de verhoogde premie...dan betaal ik ook liever een paar tientjes te veel voor het gebakje ;)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:59

Ja ik had de verzekering gebeld, situatie uitgelegd. Maar ik heb pas sinds april rijbewijs + auto.
Dus die man zei dat ik het dubbele ging betalen, schrok me dood. :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:11

Everytime schreef:
Ze brengen hem naar de sloop. De reparatiekosten wogen niet op tegen de auto (was al oud).
Ze waren al aan het kijken voor een nieuwe auto.

In zo'n geval zou ik het wel overwegen.
Hoe dan ook, zorg dat je een mooi papiertje maakt waarin je alles gewoon netjes uiteen zet en het beiden tekent (dubbel).