Ik sta op de rand van een burn-out

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:37

Arme Suus :(:)

Wat is vooral lees is dat Suus zichzelf een beetje kwijt is. Je klinkt onzeker en je kan nu moeilijk je prioriteiten stellen.
Je hebt moeite met concentratie voor je studie, maar daar in tegen lukken de dingen waarvoor je erg (zichtbaar) gewaardeerd wordt wel. Je kan je wel concentreren voor de dingen waarbij je waardering krijgt. Hierdoor denk ik dat je concentratie op zichzelf niet het echte probleem is waar je nu mee te maken hebt. (hiermee zeg ik niet dat het er niet toe doet)
Een studie is niet iets waarvoor je (meteen) waardering krijgt. Een studie doe je voor jezelf, zodat je "later" werk kan doen waarin je zelf gelukkig kan worden.

Ik zou je zelf eens heel eerlijk vragen of je jouw studie nog wel leuk vind. Waarom ben je er 4 jaar geleden aan begonnen en waarom kan je het al 4 jaar volhouden. Ga eens bij jezelf te rade hoe jijzelf nu hierin staat. En laat dan alle andere zaken even achterwege.
Het klinkt alsof je erg trekt naar de dingen waarin je waardering krijgt. Maar dit heeft meer te maken met onzekerheid dan met het echt leuk vinden van de activiteit.

Je schrijft dat je een passie aan het ontwikkelen bent voor licht en geluid. Is dit echt zo?? Of heeft dit te maken met dat jouw vriend hierin een bedrijf heeft. Jij gaat hem hiermee regelmatig helpen en daarvoor krijg je ook weer waardering.
Is zijn hobby/werk nu ook jouw hobby aan het worden? Of lift je mee op de voldoening die hij eruit haalt?
Vraag jezelf eens af, zou dit zonder jouw vriend ook jouw hobby/passie geworden zijn. En stel dat het uit gaat (wat ik niet hoop voor je), zou je dan verder gaan hierin?
Ga ook hier eens voor jezelf na of dit echt jouw nieuwe hobby is, of dat dit ook weer te maken heeft met de waardering die je hiermee krijgt.

En voor nu, prioriteiten stellen. De psycholoog moet je weer oppakken, want als jij ADD/ADHD hebt, dan moet dat vastgesteld worden en dan kan je daar de juiste begeleiding voor krijgen. Vraag een vriendin om te helpen met de prioriteiten te stellen en jou achter je vodden aan te zitten om ervoor te zorgen dat dit echt geregeld gaat worden.

Ramooontje

Re: Ik sta op de rand van een burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:19

Ik heb niet alle reacties gelezen...

Zelf denk ik dat je waarschijnlijk behoorlijk perfectionistisch bent, gecombineerd met faalangst. En dit geeft de perfecte bodem om nergens helemaal echt voor te gaan en daarnaast erg besluiteloos te zijn.

Persoonlijk denk ik dat je even je schouders eronder moet zetten. Sommige dingen in je leven (zoals bepaalde vakken en werkzaamheden) zijn nu eenmaal niet leuk en dat vergt inderdaad energie. Ook ik zou het liefste de hele dag plezier en gezelligheid willen hebben maarja zo werkt het nu eenmaal niet. Dit is absoluut geen aanval aangezien ik zelf ook een behoorlijke tijd niet wilde investeren in de wat minder leuke dingen.

Dingen vergeten, chaotisch zijn dat kun je trainen. Je bent een slimme meid dus dat kun je echt wel. Probeer er anders met vrienden/familie over te praten zodat zij je kunnen adviseren maar verder denk ik toch echt dat je jezelf even bijelkaar moet pakken.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:32

Herkenbaar, ik heb hetzelfde gehad als jij. (inclusief add ect.)
Ik kwam er zelf niet meer uit en heb op hetzelfde kruispunt gestaan. Stoppen of doorgaan?
Ik heb voor Doorgaan gekozen om dat ik een bepaalde toekomstbeeld voor ogen heb gehad.

Toen heb ik met mijn hbo opleiding een huiswerkbegeleiding gezocht, waar ze mij konden helpen met het plannen/motivatie/overzicht probleem. Ik heb er toen alsnog hard voor moeten knokken, maar in vier jaar tijd heb ik dit wel kunnen leren, en ook dat diploma behaald!

Je zult de komende tijd, als je kiest voor doorgaan, hard moeten werken. En ook dingen opgeven. Maar als je het echt wilt, zal dat het waard zijn.

(ik heb ook nog mijn scriptie geschreven over dit hele gebeuren, dus mocht je er meer over willen weten dan kun je pb'en)

Ceriadwen

Re: Ik sta op de rand van een burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:37

hoeveel drink je ts?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:44

Iedereen bedankt!!! Ik kan even niet op iedereen persoonlijk reageren (mobiel enzo) maar ik lees wel bij :j spoedig nestel ik mij dus achter de computer ok dit alsnog te doen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:46

Het is bijna of ik mezelf hoor praten een paar jaar terug. Sterker nog, ik heb destijds zo ongeveer eenzelfde topic gestart : [LZP] Ik voel me, ... leeg...

Ik was depressief, het studeren ging niet, mijn kamer was een zooi, ik kreeg niks voor elkaar... ik voelde me als een ontzettende faalhaas.

Ik heb in een jaar tijd echt amper aan mijn studie gezeten. Het ging gewoon niet. Ik probeerde wel, maar ik kwam totaal niet vooruit. Wat bij mij de grootste omslag was was het identificeren van de grootste bottelnek in mijn studie en die aan te pakken. Bij mij was dat mijn bachelorscriptie, die gewoon op die manier niet goed ging komen. De beste beslissing van mijn leven is geweest om die scriptie te stoppen en later een nieuwe scriptie te starten. In een paar maanden tijd mijn herkansingen weggewerkt, toen aan een nieuwe scriptie begonnen, en in minder dan een jaar tijd na die beslissing had ik mijn bachelor diploma, en sindsdien ging het alleen maar vooruit in mijn studie en heb ik zonder verdere vertraging ook mijn master gehaald.

Kortom, mijn boodschap is, geef niet op, zet door, want je komt er doorheen. Echt waar. Ik denk dat de belangrijkste taak is om uit te vogelen waar nou het grootste knelpunt zit, waardoor je niet vooruit komt. Welke berg kom je niet overheen? En ga daar een oplossing voor zoeken. Mijn kamer was ook altijd een giga zooi, en ik kon daar ook echt niet studeren. Ik zat mezelf dan de hele dag te vertellen "als ik nou eerst even opruim, dan ga ik daarna studeren", maar vervolgens ging ik het niet doen en was ik zo een week verder en had ik weer een vak niet gehaald. Op een gegeven moment ben ik mezelf gaan verplichten om op school te studeren. Sochtends spullen in een tas, en hup naar de bieb. Daar kwam ik wel aan het werk. Kortom, zoek een plek waar je wel je afleidingen en SOG kan negeren en waar je echt aan het werk komt. Ga eens met een decaan praten, vertel hem van je vermoeden ADD, maar dat dat uitzoeken lang duurt, maar je NU een oplossing nodig hebt. Wellicht kan de decaan een soort rustige/prikkelarme werkplek voor je regelen.

Wat betreft de college's die je niet goed kunt volgen. Blijf toch gaan, waarschijnlijk pik je meer op dan je denkt. Maar in jou geval zou ik je eigenlijk ook adviseren om geluidsopnames van je colleges te maken. Als je dan na het college het gaat bestuderen om de punten die je niet snapte uit te vogelen, kun je de uitleg nog eens terug halen. En als je het echt niet begrijpt, schroom dan niet om daar gewoon met je prof of docent contact over op te nemen. Bij ons is dat allemaal super laagdrempelig, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is.

Uiteindelijk gaat het je lukken een soort orde in je chaos te scheppen, het zal nooit helemaal netjes en opgeruimd zijn. *kijkt om zich heen in haar eigen kamer* ... nope, hier lukt dat ook niet. Maar uiteindelijk leer je prioriteiten stellen ed.

Ga toch nog eens achter dat onderzoek aan. Die extra stufie en die extra mogelijkheden rond tentamens en studeren zijn het echt waard. Doen hoor! Kom, schop onder je hol, nu bellen!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:48

En ik ga je toch ook zeggen, ga naar een studieadviseur!! Dat is de aangewezen persoon voor dit soort situaties. Zonde dat degene met wie het klikte er nu niet meer werkt. Heb je alle andere studieadviseurs op je faculteit al gesproken? Geen idee hoeveel het er zijn bij LR, maar aangezien wij er bij EWI al drie hadden, zal het bij jullie vast niet minder zijn.
Natuurlijk zal een studieadviseur je niet alleen maar leuke dingen vertellen, want uiteindelijk zul je inderdaad naar die docent moeten waar je het niet mee kunt vinden als je zijn vak af wilt ronden, maar zoveel mensen, zoveel manieren om de stappen daarnaartoe te nemen! Want daar zitten echt nog een heleboel stappen voor.

Ik zat vorig jaar zomer in een soortgelijke situatie met mijn master, en als ik niet bij 'mijn' studieadviseur terecht was gekomen had ik nu nog op hetzelfde punt gestaan denk ik, want ik kwam niet meer voor- of achteruit. Door haar ondersteuning en vertrouwen, en die van mijn afstudeerprof, ben ik afgelopen maart toch afgestudeerd! Dat had ik vorig jaar echt niet geloofd.

Ik weet zeker dat niet alle studieadviseurs o.i.d. je de juiste ondersteuning kunnen bieden. Ik heb ook met een studentpsycholoog gesproken van de TU en durf te zeggen dat zij mij alleen maar van de wal in de sloot hielp op dat moment. Dus is het echt een kwestie van de juiste persoon vinden, en dan het liefst nog op de juiste tijd. Maar blijf echt zoeken naar die persoon, want in je eentje kom je er op een gegeven moment niet meer uit.

En hou je er inderdaad aan vast dat je echt niet de eerste, of laatste, student bent die hier tegenaan loopt, zéker niet op de TU.