Kind erkent, maar vader mag het kind niet zien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Kind erkent, maar vader mag het kind niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:36

Maar ook al krijgt hij bezoektijd toegewezen, kan de moeder nog flink dwars gaan liggen. Er zijn niet voor niks zo veel dwaze vaders. Jammer dat dit soort dingen altijd over de rug van een kind moeten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:40

Dat zullen we wel zien als dat moment komt. We willen niet te ver in de toekomst kijken. Hij probeert in ieder geval nog met haar te praten, in de hoop dat ze bijdraait.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:42

En haar ouders? Is daar geen ingang?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:43

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:45

Nikka schreef:
En haar ouders? Is daar geen ingang?

Nee, die steunen hun dochter in al haar beslissingen en dus ook in dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:47

Probeer anders nog een rustige mail te sturen? Met daarin vertellen dat je het kind zeker niet wilt afpakken, er alleen maar goede bedoelingen mee hebt, maar het ontzettend graag wilt zien omdat je er veel van houd? Verder nog punten erbij zetten als dat je er geen moeite mee hebt dat ze erbij blijft.

Maar dat je het liever zo doet dan hatelijk via de rechter? Waar voor wordt betaald ---> minder geld kan geven aan het kind? :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:48

Mijn vriend is toen naar de rechtbank gestapt. Heeft ander half jaar geduurd. Maar mag nu ze kind zien.
1 goede tip, bewaar alles. Bonnetjes wat hij heeftbgekocht voor ze zoon, smsjes, brieven ect ect
Hij heeft zeker recht op ze kind, maar dat moet wel via de rechter.. helaas

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:49

Hij gaat het zeker weer proberen, om het uit te praten. En zal ook tegen haar zeggen, dat als ze er zelf niet uitkomen, dat hij die stappen gaat nemen. Stappen die hij liever niet wil nemen, maar als ze zijn hand forceert zal hij wel moeten.

Maar dat uitpraten, dat station zijn ze eigenlijk al gepasseerd. Ze wil ook niet meer praten.. Antwoord, smst of mailt alleen maar hatelijk terug.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:07

Recht hebben op en je recht krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Je broer kan naar de rechter stappen en zal waarschijnlijk bezoekrecht kunnen afdwingen maar of hij dan ook daadwerkelijk dat bezoekrecht krijgt is een tweede.

Bij dit soort zaken komen jeugdzorg en kinderbescherming om de hoek kijken. De baby is een pasgeborene die nog geen hechting heeft met vader en nog niet zonder moeder kan. Deze instanties gaan mee beslissen.

De beste kans die jouw broer maakt is blijven proberen om met de moeder in gesprek te gaan en vooral de alimentatie blijven betalen om zo zijn goede wil te tonen.

Ik ben mediator maar mediation werkt alleen maar als beide partijen tot een oplossing willen komen en vooralsnog wil de moeder dat nog niet en dan heeft mediation gewoon geen zin. Dan gooi je er geld mee weg. Je kan alleen een mediation traject in gaan als beiden bereid zijn tot een oplossing te komen en dat lijkt hier niet het geval.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:12

Uiteraard is onderling overleg het belangrijkste. Maar als dat niet meer gaat, zal hij toch een advocaat moeten inschakelen.
De minderjarige heeft recht op omgang met beide ouders. Daarnaast is gezamenlijk gezag het uitgangspunt en zal de rechtbank dit bijna altijd toewijzen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:19

Hij moet zeker niet afwachten tot madam eens bij zinnen komt.
Ik zou voor gedeelde voogdij gaan zodat zij niet alle touwtjes in handen houd en hij helemaal betrokken is bij de opvoeding van zijn kind.
Verschrikkelijk altijd dat zodra er ruzie is een kind daar de dupe van word.
Eerst willen ze een kind van elkaar en dan ineens is de ander niet meer geschikt als ouder.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 23:24

Gedeelde voogdij word moeilijk, daar hij 6 dagen in de week werkt :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:27

Je haalt twee dingen door elkaar.

Er bestaat geen voogdij voor ouders, dit wordt gezag genoemd. Je broer kan wel gewoon het gezamenlijk gezag krijgen, dit is het wettelijke uitgangspunt.
Daarnaast kun je eventueel een co-ouderschap afspreken en dat wordt inderdaad lastig als hij zes dagen werkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:28

Laat je ook meteen goed informeren over hoe je die alimentatie voor het kind kan regelen zonder dat mama dat voor zichzelf gebruikt. Zal mama niet leuk vinden, maar pech. Kind heeft dan nl zeker een spaarpotje als die oud genoeg is om te gaan studeren/op zichzelf te wonen.

Voor een omgangsregeling zal je vast zitten aan juridische stappen en altijd gelazer helaas. Kans is ook erg groot dat kind zo tegen papa opgezet wordt dat kind zelf niks met papa meer te maken wil hebben zodra hij oud genoeg is om dat aan te geven. Laat je broer daarom nu al een soort dagboek bijhouden met foto's/verhalen/neutrale versie van dit hele gebeuren + bewijs/wat hij zou willen delen met hem/etc. Dat kan gaan helpen als zoon wel ooit open staat voor contact.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:32

@Tamary
Kinderalimentatie is voor (direct) onderhoud van het kind, dat wordt dus gewoon gestort op de rekening van de moeder.
En kinderalimentatie is geen kijkgeld, dat staat los van elkaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:36

Jeetje wat een situatie...
Ik weet er helaas al aardig wat van, mijn vriend is gescheiden. Het tip van het dagboek is een hele, hele goede. Wij doen dit ook, we laten ze zelf dingen opschrijven, wat ze van het weekend vonden etc.

Ik wens hem veel kracht en sterkte toe, hij zal het nodig gaan hebben. Als vader moet je zorgen dat je overal boven blijft staan, geen rare spelletjes mee gaan spelen. :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:38

Brainless schreef:
@Tamary
Kinderalimentatie is voor (direct) onderhoud van het kind, dat wordt dus gewoon gestort op de rekening van de moeder.
En kinderalimentatie is geen kijkgeld, dat staat los van elkaar.

Ik weet dat een vader dit met zo'n constructie opgelost heeft en dat is geheel legaal (al was de moeder ook niet blij). Voor onderhoud kind is er trouwens kinderbijslag, alimentatie is extra.

Kijkgeld is het inderdaad niet, maar als ik zo lees dat mama flink uitgaat betwijfel ik het of de alimentatie aan het kind ten goede komt. Verplichtingen van de vader zijn enkel voor het kind, niet voor de moeder aangezien daar geen papierwerk voor getekend is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:50

Dan ben ik heel benieuwd hoe hij dat gedaan heeft, want normaal moet het betaald worden aan de verzorgende ouder. Het geld is nl voor eten/kleding enz, dus raar dat moeder het niet krijgt.
Sparen voor je kind kun je daarnaast altijd natuurlijk doen.

https://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4164

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 04:39

Bij mijn weten is het zo dat als zij een uitkering heeft, de alimentatie verrekend wordt met de uitkering, maw, zij krijgt daar niets extra van. Het is ook van belang dat de kleine een band opbouwt met zijn vader, telt ook mee voor de rechter ivm ouderlijke macht e.d.
Hier in dit geval wil de vader wel graag maar er zijn ook genoeg gevallen waarin de vader totaal geen moeite doet en je als moeder dan bang moet zijn dat hij het na een paar jaar ineens in zijn bol krijgt om wel weer zijn kind te willen zien, Nederland zit raar in elkaar op dit gebied.

Sterkte voor je broer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 05:45

Tamary, kinderalimentatie is niet extra, dat zijn de (gedeelde) kosten voor je kind. Van de kinderbijslag kun je geen kind onderhouden ;) .
Ik heb een goedlopend co-ouderschap, waarbij mijn kind wel meer bij mij is dan bij haar vader (om praktische redenen). Ik zou het niet anders willen, want ik vind dat mijn kind recht heeft op haar vader en hij op haar. Ondanks wat er tussen hem en mij gebeurd is. Dat staat buiten hun band.

Wat jammer dat deze vrouw de vader weg houdt bij zijn kind. En wat lees je dat toch vaak. Heb zo'n moeite met dit soort moeders, maar ja.... Het is al gezegd; hij moet naar een goede advocaat en een rechtszaak aanspannen. Jammer dat hij het ouderlijk gezag niet meteen na de geboorte heeft geregeld, want inderdaad, erkennen alleen is niet genoeg. Maar goed, heel eerlijk, ik vind de houding van zo'n moeder ronduit egoistisch, want wat neem je je kind af???? Veel van die moeders willen maar niet snappen dat zo'n kind vroeg of laat vaak toch naar de vader op zoek gaat. En dan krijgen ze de rekening gepresenteerd. En terecht.

TO, ik wens je broer heel veel sterkte toe!!! Hoop voor hem dat er een omgangsregeling gaat komen. :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 05:52

Tulandro schreef:
Je haalt twee dingen door elkaar.

Er bestaat geen voogdij voor ouders, dit wordt gezag genoemd. Je broer kan wel gewoon het gezamenlijk gezag krijgen, dit is het wettelijke uitgangspunt.
Daarnaast kun je eventueel een co-ouderschap afspreken en dat wordt inderdaad lastig als hij zes dagen werkt.

Mijn ex werkt 5 dagen, ik werk twee a drie dagen (bedrijf aan huis) en toch hebben we een co-ouderschap. Je kunt namelijk kijken hoe je dat in de praktijk op kunt lossen. Hij werkt 1 dag per week thuis nu en de andere dag, gaat ze grotendeels naar school, dus breng hij haar 's morgens naar school en haal ik haar in de middag op. In vakanties neemt hij vaak een dagje vrij of ze gaat naar opa of oma. Of ze komt alsnog naar mij. Co-ouderschap werkt alleen als je samen ok bent en goed kunt communiceren. Anders moet je er niet aan beginnen, want je hebt vaak nog dagelijks contact. Dus als je continue ruzie en gedoe hebt, kan ik het niet aanraden. :n

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:51

Twiggy2008:
Uiteraard is het mogelijk, maar het is lastig als de een 6 dagen werkt.
Alles is mogelijk als beide partijen me willen werken. Ik maak dat jammer genoeg niet vaak mee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:00

Weet niet of het gezegd is maar erkenning niet genoeg om gezag te hebben over het kind.
Ouders hadden bij de geboorte gezamelijk bij de rechtbank een verzoek kunnen indienen. Nu kan hij dat alleen doen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 3godiyMAfw
Het formulier staat ook op deze site

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:55

Tulandro schreef:
Twiggy2008:
Uiteraard is het mogelijk, maar het is lastig als de een 6 dagen werkt.
Alles is mogelijk als beide partijen me willen werken. Ik maak dat jammer genoeg niet vaak mee.

Helaas werken veel gescheiden stellen ook niet mee, omdat ze vaak met hun eigen ego bezig zijn. Zie dit voorbeeld in dit topic (de moeder).
Ongelofelijk ook dat haar eigen ouders haar niet vertellen dat een vader ook belangrijk is, ongeacht je persoonlijke problemen met hem. Wat zijn dat voor grootouders???

Het kind is in dit soort gevallen altijd het grootste slachtoffer. Al vind ik de vader ook een slachtoffer, maar die had zich wel beter moeten voorbereiden tijdens de zwangerschap m.b.t. het ouderlijk gezag. Ik was ook nog niet getrouwd destijds, toen mijn dochter geboren werd en toen hebben we dat wel meteen goed geregeld. Al hoewel ik na onze scheiding nooit in mijn hoofd gehaald zou hebben om de vader uit het leven van mijn dochter te laten gaan. Ik zou het niet eens kunnen, maar helaas lopen er een hoop vrouwen rond die zo arrogant zijn dat wel te doen blijkbaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:20

chanicha schreef:
Bij mijn weten is het zo dat als zij een uitkering heeft, de alimentatie verrekend wordt met de uitkering, maw, zij krijgt daar niets extra van. Het is ook van belang dat de kleine een band opbouwt met zijn vader, telt ook mee voor de rechter ivm ouderlijke macht e.d.
Hier in dit geval wil de vader wel graag maar er zijn ook genoeg gevallen waarin de vader totaal geen moeite doet en je als moeder dan bang moet zijn dat hij het na een paar jaar ineens in zijn bol krijgt om wel weer zijn kind te willen zien, Nederland zit raar in elkaar op dit gebied.

Sterkte voor je broer.

Kinderalimentatie wordt nooit verrekend met een uitkering. Dat kan alleen met partneralimentatie. Als er een huwelijk of samenlevingscontract was geweest had een eventuele bijstandsuitkering wel op de vader verhaald kunnen worden maar dat is in dit geval niet.

Het kan ook niet dat de kinderalimentatie vastgezet wordt voor later. Er kan wel iets anders wettelijk geregeld zijn (spaarrekening voor kind o.i.d.) maar kinderalimentatie is voor direct onderhoud kind.

Er is inderdaad geen sprake van automatisch gezamenlijk gezag in dit geval. Dat zal via de rechtbank afgedwongen moeten worden en dat zal in dit geval heel erg moeilijk gaan worden.

Een bezoekregeling bij een baby zal een zeer beperkte bezoekregeling zijn omdat voor een baby een stabiele leefomgeving heel belangrijk is.