Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:41

Maar ga je niet met een andere instelling het samenwonen in als je je eigen huisje ook nog aan houd. Ik zou voor mezelf dan toch het idee houden dat ik langdurig bij mijn vriend logeer in plaats van bij hem intrek.
Ik persoonlijk zou misschien een maandje je huisje aanhouden is gelijk makkelijk met rustig aan spullen verhuizen en dan toch opzeggen. Zonde van het geld om het aan te houden. Van €250,-- kun je leuke dingen doen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:41

Heb je niet familie die er tijdelijk wil wonen?
Mijn zus zei laatst dat als het serieus werd met haar "date" dat ze eerst nog 3 maand dr huurhuisje aan wilde houden, maar dat ik er dan wel 3 maanden mocht wonen zodat het toch bewoond was.

Misschien is dat een optie voor jou? Of je moet 3 maanden te kort vinden? Maar 3 maanden is nou niet echt een periode die op zal vallen bij de woningbouwvereniging denk ik...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:42

Je kunt inderdaad in sommige gevallen je woning in bewaring geven onder de reden proefsamenwonen. Je kunt je woning dan legaal verhuren aan een woningbewaarder voor maximaal een jaar.

Ik ben op dit moment zelf woningbewaarster ;) en voor mij is dit een ideale oplossing. Ik kan me gewoon inschrijven hier in de gemeente en ben niet illegaal bezig..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:44

Kriel schreef:
Zolang je het niet onderverhuurt en je je niet in laat schrijven op het nieuwe adres, ben je gewoon aan het 'logeren' lijkt me.

Dat is ook mijn idee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:45

Goh, ben dus niet de enige met dit idee! Gelukkig!
Ja, aan de ene kant woon ik dus nog niet 'officieel' samen. Dat zal pas zo zijn wanneer ik hier ook echt ingeschreven sta. Legaal verhuren lijkt me wel vrij moeilijk verhaal. Wat nou als je plotseling weer terug de woning in wilt? Dan kan dat niet, neem ik aan.
Ik krijg dus nog wel m'n post op mijn eigen adres. Aankomende vrijdag ben ik er weer een weekeinde ivm afspraken in de buurt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:57

verootjoo schreef:
als je in een sociale huurwoning zit mag het niet, huur je particulier zal het de verhuurder worst wezen of je er wel of niet woont, als je maar betaalt :P

Dat is dus niet waar. Mijn ex mocht ook een jaar onderverhuren ivm "proefsamenwonen" en die heeft ook een sociale huurwoning.

Cayenne

Re: Huurhuisje aanhouden bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:59

Ik wist niet dat ze het onder voorwaarden toestaan. Dan ga ik idd eens bellen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:04

pff, lastig. Aan de ene kant kan ik me jouw gevoel heel goed voorstellen. Maar aan de andere kant, als het andersom zou zijn (dus m'n vriend zou bij mij intrekken) zou ik het helemaal geen leuk idee vinden als hij nog een jaar zijn 'oude' huisje aan zou willen houden... (zou dan een gevoel krijgen dat hij er niet heel veel vertrouwen in zou hebben :o ()
Een maand kan ik me heel goed voorstellen, en zou ik nog niet eens ergens melden.
Maar langer zou ik zeker niet doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:07

Ik heb mijn vorige huis gedurende 9 maanden aangehouden en stond daar ook nog ingeschreven. Dan kunnen ze je niets maken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:09

Ik zou het gewoon opzeggen en direct opnieuw inschrijven zodat je niet onderaan de wachtlijst zit mocht het fout gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:09

Mijn vriend vind het zelfs een uitstekend plan en noemt het al zijn vakantiehuisje :+ Hij begrijpt mijn gevoel iig. Het is niet omdat ik onze relatie niet vertrouw, maar omdat ik om me heen wel mensen zie steggelen met kapotte relaties en nergens meer heen kunnen. Ik ben jarenlang afhankelijk van anderen geweest en nu ik onafhankelijk ben, vind ik het moeilijk om dat veilige gevoel op te geven.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-10-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:09

Precies, goedkoop vakantiehuisje toch? :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:12

Nou idd :D
Ik wilde dus eigenlijk nog ongeveer een jaar mijn huisje aanhouden en daarna eens kijken hoe vaak ik er ben geweest (mijn ouders wonen er ook in de buurt) en of het dan nog rendabel is om voor die dagen het huisje aan te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:16

Cayenne schreef:
Mijn vriend vind het zelfs een uitstekend plan en noemt het al zijn vakantiehuisje :+ Hij begrijpt mijn gevoel iig. Het is niet omdat ik onze relatie niet vertrouw, maar omdat ik om me heen wel mensen zie steggelen met kapotte relaties en nergens meer heen kunnen. Ik ben jarenlang afhankelijk van anderen geweest en nu ik onafhankelijk ben, vind ik het moeilijk om dat veilige gevoel op te geven.

Ja maar lieverd, de meeste relaties gaan niet uit na een jaar maar na een langere tijd. :)
Ik zou wel zorgen dat ik ingeschreven bleef staan bij de woningstichting zodat je redelijk snel weer een andere woning zou hebben mocht het misgaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:26

Zo lang jij gewoon huur betaald, mag jij dat huis aanhouden zolang je wil – tot de spreekwoordelijke ons zeg maar :D . Bij sommige verenigingen mag je zelfs - voor korte tijd- aan onderhuur doen. Niet elke wb-ver. accepteert dat, maar dat staat in de regels dus daar kom je vanzelf achter.

Let wel op dat hier dus (duidelijke) haken en ogen aan kunnen zitten :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:55

Ik zou je huisje lekker opzeggen en je vervolgens gelijk weer inschrijven bij de woningbouw om punten op te bouwen. Aanhouden lijkt me echt zonde van het geld en als je nadenkt over hoeveel mensen zitten te springen om een sociale huurwoning...

M'n broer heeft zijn sociale huurwoning ook een jaar aangehouden nadat hij ging samenwonen. Toen hij het op had gezegd ging het na een maand uit. :+ Zekerheid heb je nooit.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:54

Moet je even je huurovereenkomst erop naslaan.

Meestal staat er iets in als dat je je hoofdverblijf op de woning zal hebben. En daar dus ook het grooste gedeelte van het jaar verblijft. Komen ze erachter dat je dat niet hebt kunnen ze je inderdaad verplichten de huur op te zeggen of weer je intrek te nemen in het gehuurde.

Onderhuur is weer een hele andere tak van sport.

Zo werkt het in ieder geval bij de corporatie waar ik huurzaken voor behandel.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:53

Als iedereen dit zo doet.. ja dan snap ik die wachtlijsten van tien jaar wel ja :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:54

Limanade schreef:
Als iedereen dit zo doet.. ja dan snap ik die wachtlijsten van tien jaar wel ja :+

Ligt er ook maar net aan waar die wachtlijsten tien jaar duren, hier niet in ieder geval :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:04

Cayenne schreef:
Ik wil me wel inschrijven in mijn nieuwe woonplaats, maar hoorde dus dat ik dan in de problemen kom met mijn eigen huurhuisje en dat wil ik dus niet. Daar zit dus het eigenlijke euvel ook. Mijn postadres is momenteel dus nog steeds mijn oude adres.

Wij hebben dat zelf meegemaakt...

Ik zou bij je verhurende partij even informeren over wat zij wel en niet toestaan. Dat is de beste manier om er achter te komen.
Want vaak vinden ze het geen probleem als je zoiets doet MET overleg. Zo lang het huis maar niet zonder overleg ineens leeg komt te staan.

Mijn zwager had het...
Die ging samenwonen met zijn vriendin in háár huis. Zijn huurhuis kwam daardoor leeg te staan, maar hij wilde het graag aanhouden. "Just in case"...
Ik zal het hele verhaal met details en al niet plaatsen. Maar het kwam er uiteindelijk op neer dat hij dit niet mocht.
En de verhuurder heeft het contract toen dus stopgezet. Huis is toen weer aan iemand anders verhuurd.

Ze zeiden dat als hij het wel netjes had gemeld, dat ze hier veel soepeler mee om zouden gaan. Nu was het "ontdekt" door een buurman, die het "verklikt" heeft.
En daardoor kon hij naar z'n huurcontract fluiten.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:29

Als je nog niet zeker genoeg bent van je relatie zou ik toch eerst nog ingeschreven blijven bij je eigen woning en zo paar maand oefenen bij hem.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:31

Limanade schreef:

Nou inderdaad. Logisch dat je nu langer moet wachten.. 'Vroeger' gingen mensen gewoon samenwonen klaar. Als iedereen nu huizen erbij gaat houden just in case.. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:32

En dat doen ze omdat ze anders weer 5 jaar op de lijst staan ;)

Het zou voor mij ook een goede reden zijn hoor.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:33

Dan moet je niet gaan samenwonen als je nu al denkt dat het niks wordt. :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:35

Het zou wellicht niet mogen, maar ook ik zou met mijn vriend een periode afspreken dat ik mijn huis aan zou houden. Je leert elkaar pas goed kennen als je samenwoont en je moet niet 'veroordeeld' woorden tot elkaar.

En daarnaast denk ik dat de wachtlijsten meer last hebben van mensen met hoge inkomens in goedkope sociale huurwoningen en mensen die illegaal onderverhuren en hierbij dikke winst maken, dan een verstandig stel dat een maand of 3 (mijn max zal op een half jaar liggen) een huis aanhoudt om zeker te weten of samenwonen de juiste beslissing is.