Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:07

Schoonmaakwerk op een park in de buurt? Kaswerk?

Nou moyra.. ik snap jouw situatie dan niet. Zit dus niet voldoende in die regel- en wetgeving. Maar voor jou wel fijn dat je wat extra's krijgt. :j

Van mij mag het echter <landelijk> afgeschaft worden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-10-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:08

Sammie schreef:
Schoonmaakwerk op een park in de buurt? Kaswerk?

Schoonmaak probeer ik inderdaad....de kassen hier zitten vol met oostblokkers....ik woon ook in een gehucht ... :') hier in de buurt zit niet veel .....ik blijft uiteraard proberen het liefst werk ik gewoon voor mn centen zoals ieder ander.

Had ook nooit verwacht om er zo bij te zitten en vind het ook vreselijk ....ik solliciteer me suf ......moet ooit goedkomen toch

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:08

Ligt dat niet ook nog aan hoeveel de rest van de bewoners van het adres (ouders ts dus) verdienen?!

Maar inderdaad ts, officieel is het niet zomaar toegestaan om in een omgebouwde schuur te wonen, dus dat maakt het allemaal heel lastig. Ook je vriend staat ergens ingeschreven waar hij feitelijk niet woont, dus dat mag ook eigenlijk al niet.
Ik zou me als ik jou was snel inschrijven voor een sociale huurwoning. De huur daarvan is wellicht hoger, maar als je daar eenmaal woont heb je wel recht op allerlei sociale zekerheid, zoals huursubsidie en voor zolang je nog geen baan hebt gevonden een uitkering.

zonnebloem18

Re: Recht op bijstand als ik bij mn ouders woon en een kind heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:11

Ze kijken niet naar een gezinsinkomen, zelfs al zouden de ouders van TS 100.000 per jaar verdienen heeft ze recht op bijstand.

Ik vraag me trouwens af of die schuur uitmaakt voor een uitkering, ze kijken enkel naar waar je bent ingeschreven en of je kan bewijzen dat je huur betaald.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:13

Rosmoov schreef:
moet ooit goedkomen toch

Vast wel! Ooit is die crisis over! Gewoon uitzendbureaus platlopen en bellen. Zo vaak dat ze gek van je worden.

Open sollicitaties versturen is ook een idee.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:16

Sammie schreef:
Rosmoov schreef:
moet ooit goedkomen toch

Vast wel! Ooit is die crisis over! Gewoon uitzendbureaus platlopen en bellen. Zo vaak dat ze gek van je worden.

Open sollicitaties versturen is ook een idee.

laten we het hopen ! , maar na 16 afwijzingen word je zo depri -O-

Tevens spelen gewoon wat meer dingen mee....mijn vader heeft een ernstige vorm van kanker , heb gewoon ontzettend veel aan mn hoofd dat ik het af en toe niet meer echt aankan .....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:21

je hebt toch echt recht op een bijstands uitkering hoor
zeker met kind zelfs als ook je ouders een uitkering hebben.

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten al heb ik wel me schouders er flink onder gezet en was binnen 3 maanden bij me pa weer weg en kreeg toen ook verder mijn bijstand ( en werkte deels erbij omdat ik geen fulltime job kon nemen met een 9 maanden oud kind als alleenstaande)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:24

Er is het een en ander veranderd in 2012 wat betreft bijstand.
Een inwonend kind van welke leeftijd ook krijgt geen bijstand als de ouders een inkomen hebben dat hoger valt dan de 1300 euro bijstand niveau voor een gezin.
Andersom krijgt een ouder geen uitkering wanneer een inwonend kind loon verdiend boven de bijstandsnorm.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:27

Rosmoov schreef:

16 afwijzingen is niks tegenwoordig.... Tip: kom je huis uit voor werk... gebruik je netwerk en loop binnen bij potentiële werkgevers. Van achter de pc solliciteren maakt de baankans niet heel groot in deze tijden.

Vecht voor je eigen inkomen, gaan leunen op het sociale vangnet daar wordt eigenlijk niemand beter van. Hoe dankbaar we ook mogen zijn dat we deze voorzieningen hebben natuurlijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:29

OsMo schreef:
Er is het een en ander veranderd in 2012 wat betreft bijstand.
Een inwonend kind van welke leeftijd ook krijgt geen bijstand als de ouders een inkomen hebben dat hoger valt dan de 1300 euro bijstand niveau voor een gezin.
Andersom krijgt een ouder geen uitkering wanneer een inwonend kind loon verdiend boven de bijstandsnorm.

Deze regeling is allang weer teruggedraaid, dit geldt al maanden niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:34

Dan weet jij meer dan mijn gemeente :o .
Ik zou graag zien waar jij dan die informatie hebt opgedaan want toen wij vorig jaar noodgedwongen een bijstand moesten aan vragen kregen we gelijk een heel pakket met veranderingen die in 2012 zijn ingegaan.
Dan moet dat dit jaar weer zijn terug gedraaid of de gemeente waar ik onder val loopt achter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:38

De hele huishoudtoets is landelijk in april of mei 2012 al teruggedraaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:50

Hmmm okay ik ontvang bijstand vanaf 1 mei en heb toen ook het hele pakketje mee gekregen.

Het is ook nog niet gewijzigd SZW Gemeenteloket
http://www.gemeenteloket.minszw.nl/dossiers/werk-en-inkomen/wwb/gemeentelijke-taken.html

Maar verder op de site bij nieuwsberichten staat er wel een kort stukje inderdaad.
Goh dat wist ik niet :)* .
Lekker is dat heeft een kennis van mij dus gewoon recht op een uitkering terwijl ze al maanden peentjes zweet omdat ze niet voldoende inkomen heeft en bij haar vader in woont.
Die gemeente is ook lekker met hun wijzigingen _-:( .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:56

dat had ik ook begrepen.
Overigens mag je gewoon bij je oma inwonen in het zelfde gebouw, je huurt of gebruikt dan gewoon een deel van het huis en jij betaalt een soort van kamerhuur.
Een losstaande schuur ombouwen tot zelfstandige wooneenheid en daar in gaan wonen of dat verhuren is een ander verhaal. Genoeg mensen die de zolder boven hun geschakelde garage als slaapkamer gebruiken, of als hobbyruimte, of die het achterhuis/de deel of de garage verbouwd hebben tot deel van het woonhuis.

Qua uitkeringen en inwonen/samenwonen kun je wel gekort worden, net als dat je oma gekort zou kunnen worden op haar aow ivm "samenwonen" En volgens mij kun je tegenwoordig zelfs kiezen om als fiscaal partner gezien te worden bij belastingaangifte als je dat zou willen. Maar dat lijkt me niet zo aantrekkelijk in dit geval...
Check wel even hoe het zit met het opgeven van de huur bij de belastingaangifte van je oma. Dat daar achteraf geen gedoe van komt.

Tegen die mensen die zeuren over misbruik... Als je netjes woont waar je ingeschreven staat en met allen waar je woont, is het geen misbruik of fraude.
Dit is voor haar en ook voor de overheid goedkoper dan zelfstandig wonen en dan een sociale huurwoning bezet houden en maandelijkse huursubsidie krijgen, kwijtschelding van gemeentelijke lasten ivm lage inkomen en alsnog een bijstandsuitkering krijgen hoor...

Een zelfstandig ondernemer heeft geen recht op ww maar als hij niet boven de vermogensgrens uitkomt (en pas boven een bepaald bedrag telt geld in eigen huis mee) dan heeft hij wel degelijk recht op een (aanvullende)bijstandsuitkering. Alleen duurt het vaak even voordat het rond is. Als je samen woont wordt je voor de belasting als eenheid gezien. Als je apart woont wordt je vriend als vader van je kind aangesproken op zijn vaderlijke onderhoudsplicht en moet dus bijdragen als hij wel inkomen heeft, wat gekort wordt op je uitkering.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:03

ts of je recht op bijstand heb weet ik niet, dan zou je naar het cwi moeten gaan, maar aangezien jou vriend bij je woont zou ik wel uitkijken, want als ze daar achter komen ben je nog niet jarig.

enne, niet depri worden van die paar afwijzingen hoor :(:)

ik heb me een jaar lang suf gesolliciteerd, zo'n 4 a 5 sollicitaties per week, reken maar uit en met mij is het ook goed gekomen ;)

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 00:05

bedankt voor de heldere uitleg Joyce , het is idd een zelfde ruimte geen losstaande schuur , het behoort gewoon tot het woonhuis , hik kan zelfs via de overloop bij oma naar binnenwandelen ......anyway....ik ga nog even goed nadenken hoe of wat .......tis een heel gedoe allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:06

@JoyceB, volgens mij ging dat om de vriend die uitgeschreven was en ingeschreven staat bij een huurhuis, terwijl hij daar niet woont, maar zijn broertje huurt dat, iets in die strekking

Edit, de quote er even bij gezocht:
Citaat:
Mijn vriend en vader van ons kind woont hier ook , maar is deze week weer uitgeschreven omdat hij zich nu op zn eigen huis inschrijft wat hij verhuurt aan zijn broertje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:19

als je op een ander adres in schrijft dan waar je woont en dus eigenlijk samenwoont terwijl je een uitkering krijgt (of diegen waar je mee samen woont) voor zelfstandig wonen, is het inderdaad fraude. Daar moet je vriend dus mee oppassen. Als je (beiden) geen uitkering krijgt maakt het weer niet uit.

Het kan zijn dat voor hem andere regels gelden omdat hij wel een eigen huis op naam heeft. Daar is nu voor AOW ers net iets over in het nieuws geweest dat wanneer je beiden een eigen woning hebt, je niet gekort meer kunt worden op zogenaamd samenwonen. Je houd immers beiden je eigen woning en woonlasten aan. Hoe dat zit met bijstand weet ik niet.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 00:25

wij krijgen beide geen uitkering , misschien eens meer verdiepen in het zzp gebeuren en kijken of mijn vriend ergens recht op heeft omdat hij zo ontzettend weinig werk heeft

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:08

Ik zou er niet zo happing op zijn, dat je een bijstand krijgt..
Zelfs ik als alleenstaande moeder, eigen huurwoning en kind kreeg hem niet.
Niet toen ik parttime werkte (aanvullend.) en niet toen ik mijn werk verloor door de crisis..

Gelukkig had ik vrij snel wat nieuws maar dat was wel meteen 40 uur..
Maar ja ik moest wel, en mijn kind moest dus wel meer naar de opvang..
Ik had het ook graag anders gezien, maar het geeft me wel een voldaan gevoel dat ik mijn geld zelf verdien. Alleen baal ik ervan dat mijn zoontje uit school meteen naar de opvang moet en ik niet voor hem klaar sta. (ook al is dit maar een uurtje na school.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:36

Rosmoov schreef:

16 afwijzingen in 3 maanden? In 3 maanden tijd had ik ongeveer 100 afwijzingen. Stug door solliciteren! Die 4 verplichten van het UWV stellen echt niks voor.

Verder: Je bent inwonend en als jouw ouders boven een bepaalde norm verdienen heb jij bij mijn weten geen recht op bijstand.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:54

Je moet misschien gewoon met je verhaal (+fin. gegevens van jou en je vriend) naar de gemeente gaan.
Zij weten precies wat wel en niet kan. Er bestaat inderdaad zoiets als aanvullende bijstand. Maar als je niet in aanmerking komt kunnen zij je dat ook vertellen. Maar ook welke opties je nog wel hebt.

En dat je officieel geen "eigen" adres hebt, wil nog niets zeggen. Als jij een huurcontract hebt, en huur overmaakt naar je oma, dan ben je gewoon huurder.

Als het nog niet op papier staat, zet dan even je huurovereenkomst op papier. Op internet kun je een paar standaardovereenkomsten vinden en dan hoef je alleen nog je eigen gegevens in te vullen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:41

Ben je er alleen met een huurcontract? Een huurhuis als zodanig hoort wel aan een aantal regels te voldoen. Een schuurtje voldoet daar niet echt aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:43

TS heeft toch aangegeven dat het gewoon tot het woonhuis behoort? Waarom is het dan illegaal? Ze woont nu toch gewoon thuis officieel, staat er ingeschreven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:44

Voor de sociale dienst is een huurovereenkomst of bewijs van betalingen van huur voldoende.