Verkeersvraagje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:59

Kelly_ann schreef:
Die fietser nam dan toch echt een héle ruime bocht als hij rechtsaf ging? Of is die ventweg zo smal dat je er niet me twee op past?

De weg is best breed, je kan een tegen liggende auto passeren zonder de berm in te gaan.
De fietser nam idd een ruime bocht, maar dat vond ik verder onbelangrijk in deze discussie, ik was al lang blij dat hij niet naar links ging, dan had ik hem op m'n motorkap gehad :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:00

Mona2008 schreef:
Fietser veranderd van weg deze had dus moeten kijken of de weg ( waar jij reed) vrij was.
staan er geen borden aan de weg waar je op reed?

Uit welke mouw schud je die regel? De fietser komt gewoon van rechts hoor...

Celien: rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang is alleen als je beide op dezelfde weg had gezeten. Dus als de fietser een tegenligger was geweest op dezelfde weg en de fietser af had willen slaan, dan is er sprake van rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:03

Letizia schreef:
Mona2008 schreef:
Fietser veranderd van weg deze had dus moeten kijken of de weg ( waar jij reed) vrij was.

Voor zo ver ik weet is er geen bord die aangeeft dat er een weg van rechts komt.
eerlijk is eerlijk: ik weet dat het oversteek punt er is, maar als onbekende zou je die dus niet zien...

Dan moet er een bord staan van.. Pas op overstekende fietsers etc. Ben het dus ook nog niet zo mee eens of die fietser wel voorrang heeft, hij komt wel is waar van rechts, maar geen indirecte weg van rechts.

Letizia

Re: Verkeersvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:06

Ik heb net even met google maps, met dat poppetje, gekeken, maar zie echt geen bord. Nu zijn die foto's wel verouderd, dus ik durf het niet met de volle 100% te zeggen...

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:07

secricible schreef:
Mona2008 schreef:

.

Uit mijn rechter mouw, fietser heeft geen aansluitende weg van rechts waar het vanaf komt

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:10

Letizia schreef:
Ik heb net even met google maps, met dat poppetje, gekeken, maar zie echt geen bord. Nu zijn die foto's wel verouderd, dus ik durf het niet met de volle 100% te zeggen...

Bij het oprijden van de weg, weet je zo wat voor bord daar stond?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:13

Er staat geen bord als ik de b-weg in rij:
Afbeelding
Links is een fietspad en ik ging rechts, ongeveer 100 meter verder op is het oversteekpunt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:15

Mona2008 schreef:
secricible schreef:

.

Uit mijn rechter mouw, fietser heeft geen aansluitende weg van rechts waar het vanaf komt

Dat maakt echt geen bal uit voor de voorrangsregels. Fietser heeft geen voorang.
In theorie kun je als auto niet zien of deze foetser een aansluitende weg heeft. Zou lastig worden, dan moet ik als auto in iedere zijstraat eerst gaan kijken of dat wel een aansluitende weg is :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:17

Letizia schreef:

*zusje van meldt zich*
Ik weet ook eigenlijk vrij zeker dat er geen bord staat. Situatie is altijd heel onoverzichtelijk. Als ik met paard wandel en vanaf de richting waarvan in dit geval de fietser kwam kom, dan kan je bijna geen verkeer zien aankomen door de hoge begroeiing.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:23

secricible schreef:
Mona2008 schreef:

Dat maakt echt geen bal uit voor de voorrangsregels. Fietser heeft geen voorang.
In theorie kun je als auto niet zien of deze foetser een aansluitende weg heeft. Zou lastig worden, dan moet ik als auto in iedere zijstraat eerst gaan kijken of dat wel een aansluitende weg is :+

Hahahaha paralel weg of bebouwde kom zit een beetje verschil in, tenminste hier wel, tis heel vanzelfsprekend dat er zo fietsers een parallel weg op schieten aan de kant van een provinciale weg

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:36

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar Mona.

Simpelste regel is hier imo van toepassing. Gelijkwaardig kruispunt, rechts heeft voorrang.

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:04

Mona2008 schreef:
secricible schreef:

Hahahaha paralel weg of bebouwde kom zit een beetje verschil in, tenminste hier wel, tis heel vanzelfsprekend dat er zo fietsers een parallel weg op schieten aan de kant van een provinciale weg

Waarom je lacht is me onduidelijk, want ik vind het een trieste gedachte dat er mensen met zo weinig kennis op de weg rijden. Blijkbaar hebben ze dan in drenthe andere verkeersregels dan in de rest van nedrland (en europa). Goed om te weten. Of misschien moet je opnieuw je theorie-examen gaan doen.. Verkeer van rechts heeft gewoon voorrang, ook in hof van twente.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:07

Leuk plaatje Sammie :+

Maar goed, verder is het mij duidelijk, een straat van rechts dus!
Ik ga van de week de gemeente bellen en de situatie uitleggen, hopelijk doen ze wat aan de begroeiing.
Bedankt iedereen voor het meedenken! :)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:12

Jeetje dat was vast even schrikken! Over wie er voorrang heeft, ga ik me even niet mee bemoeien, maar ik heb zelf een aantal jaar terug zo'n zelfde ongeluk gehad, al was ik de fietser. Ook door de begroeiing elkaar nooit gezien. Ik heb het toen bij de gemeente aangegeven en binnen een paar dagen was het gesnoeid en het is sindsdien altijd goed bijgehouden, dus ik zou het zeker even doorgeven :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:16

Cultureel hoogstandje :D

Als die bebossing in 4 jaar tijd niet is bijgehouden kan ik mij heel goed voorstellen dat je zo'n klein weggetje (en alles wat daar uit komt zeilen) erg snel over het hoofd ziet. De meeste fietsers steggeren op dat soort punten ook lekker door.

Gelukkig is het hier allemaal meegevallen! Hopelijk wil de gemeente snoeien. (zsm)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:23

Ts wat balen zeg, ik reed daar maandag en toen was er ook een fietser die zo snel tussen de auto's doorglipte precies op dat punt. Ik dacht nog dat daar wel ongelukken van zouden moeten komen. De bebossing is idd veel te hoog om overzicht te kunnen hebben!
Ik hoop dat je eruitkomt met de gemeente. Wel is het zo dat de fietser van rechts kwam, dus voorrang heeft.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:29

Waarom je lacht is me onduidelijk, want ik vind het een trieste gedachte dat er mensen met zo weinig kennis op de weg rijden. Blijkbaar hebben ze dan in drenthe andere verkeersregels dan in de rest van nedrland (en europa). Goed om te weten. Of misschien moet je opnieuw je theorie-examen gaan doen.. Verkeer van rechts heeft gewoon voorrang, ook in hof van twente.[/quote]

verkeer van rechts heeft inderdaad voorrang, maar der zijn uitzondering. En deze situatie is net even anders dan een gewone gelijkwaardige kruising, als ik theorie ga volgen( geen probleem had vorige keer ook nul fout) ga jij dan les nemen in topografie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:43

Mona2008 schreef:
verkeer van rechts heeft inderdaad voorrang, maar der zijn uitzondering. En deze situatie is net even anders dan een gewone gelijkwaardige kruising, als ik theorie ga volgen( geen probleem had vorige keer ook nul fout) ga jij dan les nemen in topografie?

Als de fietser geen voorrang had, dan hadden er haaientanden gestaan. De fietser komt van recht en heeft hier gewoon voorrang, net als Sammie zegt. Wat heeft topografie hier mee te maken? En wat is volgens jou zo anders aan deze kruising?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:46

Mona2008 schreef:

Dit is zeker weten wel een gelijkwaardige kruising. De enige uitzonderingen waarom rechts geen voorrang heeft is als er andere verkeerstekens zijn. Dus een voorrangsweg (aangegeven door borden), een inritcontructie, stoplichten etc. Dat is hier allemaal niet. Dit zijn gewoon twee stukken weg die bij elkaar komen. gelijkwaardige kruising dus en dan heeft rechts voorrang.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:01

Even van het CBR geplukt
Alle bestuurders van rechts voorrang

Sinds 1 mei 2001 is de maatregel 'voorrang bestuurders van rechts' van kracht ingevoerd.Sindsdien datum moeten bestuurders op gelijkwaardige kruispunten aan alle bestuurders die van rechts komen, voorrang verlenen. Een gelijkwaardig kruispunt is een kruispunt waar de voorrang niet apart geregeld is.

Met de nieuwe verkeersregel vervalt de regel 'snel verkeer gaat voor langzaam verkeer'. Fietsers, bromfietsers, snorfietsers, bestuurders van een invalidenvoertuig, bestuurders van een (paard en) wagen, ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee zijn sinds 1 mei 2001 wat betreft voorrang dus gelijk aan bestuurders van motorvoertuigen.

Voordeel nieuwe regel
Het belangrijkste voordeel van de nieuwe maatregel is dat de voorrangssituatie op gelijkwaardige kruispunten aanzienlijk eenvoudiger wordt. De algemene voorrangsregel op gelijkwaardige kruispunten ('rechts gaat voor') geldt voortaan immers voor alle bestuurders. De vereenvoudiging moet leiden tot minder misverstanden, waardoor de kans op verkeersongevallen afneemt. Door de nieuwe maatregel worden de voorrangsregels in Nederland gelijkgetrokken met die in de andere landen in de Europese Unie.

Alleen voor gelijkwaardige kruispunten
De maatregel geldt uitdrukkelijk alleen voor gelijkwaardige kruispunten. Op kruispunten waar de voorrang apart geregeld is - bijvoorbeeld met verkeerslichten, voorrangsborden, haaientanden of een inrit-/uitritconstructie - veranderen de voorrangsregels dus niet.

Voorrang op verharde en onverharde weg
Ook op kruispunten tussen een verharde en een onverharde weg blijft de voorrangssituatie ongewijzigd. Hier blijven bestuurders op de onverharde weg voorrang verlenen aan alle (van rechts of links komende) bestuurders op de verharde weg.

Voorrangspositie tram
De voorrangspositie van de tram verandert evenmin. Op gelijkwaardige kruispunten krijgt de tram altijd voorrang, ongeacht of hij van rechts of van links komt.

Voetganger is geen bestuurder
Voetgangers (en alle daarmee vergelijkbare weggebruikers, zoals skeelers, skaters en steppers) zijn géén bestuurders en vallen dus niet onder de nieuwe voorrangsregel. Hetzelfde geldt voor rolstoelers die van het trottoir of voetpad gebruik maken.

Goede zichtbaarheid essentieel
Voorrang héb je niet, voorrang kríjg je. Fietsers, bromfietsers, ruiters e.d. moeten per 1 mei 2001 niet zomaar voorrang némen als ze op een gelijkwaardig kruispunt van rechts komen, maar eerst goed opletten of ze voorrang kríjgen. Bovendien is een goede zichtbaarheid (verlichting en reflectie) van deze categorie weggebruikers essentieel voor het voorkómen van verkeersongevallen.

Fietser had dus wel voorrang. Maar door het slechte zicht had hij geen voorrang moeten nemen.
Maar dat laatste is meer een beleeftheidsregele dan een officiële regel.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:04

Mindim schreef:
Mona2008 schreef:

Als de fietser geen voorrang had, dan hadden er haaientanden gestaan. De fietser komt van recht en heeft hier gewoon voorrang, net als Sammie zegt. Wat heeft topografie hier mee te maken? En wat is volgens jou zo anders aan deze kruising?

Bovenste alinea is van een andere reactie, zoals je leest ligt hof van Twente in Drenthe vandaar de topografie cursus,
Anders aan deze kruispunt,
op een weg waar je rijd en rechts van je een hoofdweg langs loopt, heeft de fietser geen weg van rechts het oversteek punt waar de fietser over heen gaat is geen doorgaande weg, het is een oversteek plaats. Daardoor komt het voor de auto wel van rechts.... Maar! Niet uit een weg van rechts! Er kan dus geen sprake zijn van een gelijkwaardige kruispunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:10

Voor de fietser (ook een bestuurder) is dat gewoon een doorgaande weg hoor. Dus hij heeft prima voorrang.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:44

Sorry Mona, maar je ziet het toch écht écht écht verkeerd. De fietser zit niet op een oversteekplaats. (en wordt ook niet zo aangeduidt) Het is wel een fietspad, maar dat wordt het pas als je de hoofdweg oversteekt. Ook daar staat pas een rood driehoeksbord.
http://www.ritsratsreklame.nl/gallery/3 ... B6.svg.png

Op de weg staat op dat punt geen haaientanden en dat had dan wel gemoeten. Zeker om het voor de fietsers (en auto's) duidelijk te maken. "Op kruispunten waar de voorrang apart geregeld is - bijvoorbeeld met verkeerslichten, voorrangsborden, haaientanden of een inrit-/uitritconstructie - veranderen de voorrangsregels dus niet." En dat is dus niet gebeurd. Dus val je terug op gelijkwaardig kruispunt waar rechts voorrang heeft.

Dit is geen oversteekplaats, want het is A geen zebrapad (strepen - en heeft voorrang) en B er zijn geen vierkante stippen aangebracht of rode markering aangebracht (fietspad). Er staat al helemaal geen stoplichtjes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oversteekplaats

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:58

Fietser had inderdaad voorrang hier, gelukkig dat het goed af gelopen is.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:05

CarinaR schreef:
Als automobilist ben je eigenlijk altijd fout als je een fietser aanrijdt... Heb ik ooit begrepen... Want ik vind t nergens op slaan.
Maar ik zou hier ook twijfelen over wie voorrang heeft.

Mijn ex heeft ooit een fietser aangereden, en dat meisje zat fout en is ook echt als schuldige aangekaart.
Die politieman zei duidelijk, we kunnen niet elke fietser gelijk blijven geven zij zat duidelijk fout.

Moet er wel bij vertellen dat hij een hoop getuigen had om precies te vertellen wat er was gebeurd. En dit meisje had wel meer dan alleen een schrammetje, mijn ex reed wel 20 maar het meisje lag onder zijn bumper.. Maar stak ook als een blinde kip over met haar hoofd in een capuchon, zonder links of rechts te kijken..