Afstudeerder AV Productie/Fotografie hier. Vorig jaar afgestudeerd, en nu zit ik op het HBO en doe ik de studie Communcation & Multimedia Design. Allereerst; ROC's zijn overal om te huilen, zeker met zo'n specifieke studie als fotografie. Wil je het particulier volgen, kan, echter is dit vooral technisch en ontzettend duur. Ik heb 2 jaar lang ook video erbij gehad, waar Fotografie alleen al een drama was was dat misschien nog wel net een tandje erger.
Het fotografie vak gaat verdwijnen, je kunt straks in je nabewerking foto's scherpstellen, belichting aanpassen. Het is geen 'kunst' meer om het te kunnen. Door de voortgang van technologie kan iedereen een DSLR aanschaffen en noemt iedereen zich fotograaf. Waarom 150 euro betalen als het zusje van de vriendin van de buurman haar nicht het doet voor 15 euro? Ach, dat de kwaliteit dan iets minder is, prima. Scheelt wel weer 135 euro. Dat in combinatie met de crisis, het word er niet makkelijker op. Je moet echt speciaal werk maken wil je er nog in doorbreken, een ijzersterk portfolio en een enorme wil. Ik heb mijn studie in 3 jaar afgerond, en ik moet er nu niet aan denken voorlopig weer compleet terug te gaan op Fotografie. Omdat het me 3 jaar lang zo door de strot geduwt is door ongemotiveerde docenten ben ik m'n lol erin verloren, en dat is jammer. Maar gelukkig heb ik mijn MBO 4 diploma er wel mee behaald 
Er zijn veel ROC's die een studie fotografie aanbieden, Deltion, Landstede, ROC A12, en in de randstad vast ook een deel echter ben ik hier niet echt mee bekend. Als je alleen al kijkt hiernaar, en dan ook meeneemt dat er ook een deel elk jaar afstudeert van de Fotovakschool, zul je zien hoe groot het aanbod is en hoe klein de vraag maar is, elke ook elk jaar minder word. Daarnaast word fotografie op veel grafische scholen (CIBAP, Willem de Koning) als bijvak gegeven, en heeft de HKU bijvoorbeeld op HBO niveau ook een 'Fotografie' studie. Ik ken genoeg mensen die een grafische studie doen en zodoende in de fotografie zijn terecht gekomen. Zonder echt een diploma afgesplitst op Fotografie zelf. Terwijl het overgrote deel eigenlijk helemaal geen soortgelijk diploma heeft. Bij fotografie draait het niet om een diploma, maar om je portfolio. Kan je nog zo'n mooi diploma hebben, prachtige cijfers, als je portfolio ruk is, zal niemand je aannemen.
Zeker in deze tijd (crisis, blabla) is het gewoon gevaarijk, en met de huidige voortgang in techniek is het gewoon geen reeele beroepskeuze meer. Heel jammer, maar helaas. Dus houd fotografie er lekker bij als hobby, en zoek je studie veiliger uit. Je leert op zo'n studie niet fotograferen, zo leuk is het allemaal niet en heel veel ervan opgestoken heb ik niet die 3 jaar dat ik het 'gestudeerd' heb. Enigste reden dat ik het afgerond heb is dankzij mijn geweldig toffe stage.
Ik ben afgestudeerd vorig jaar met 7 andere, waarvan er maar 3 gekozen hebben om door te studeren. Ik ben nu net 19, en gezien de dramatische banenkansen (die er gewoon weg eigenlijk niet zijn) in mijn vakgebied ben ik lekker HBO gaan doen. Heb een klein beetje profeit van m'n studie, echter studeer ik liever verder als dat ik 2 jaar zonder baan zit
Laatst bijgewerkt door Courses op 11-10-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt