wat was jouw eerste computer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: wat was jouw eerste computer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:12

Hahaha, die kleuren. Ik heb geregeld de kleuren van wordperfect veranderd naar wit met wit, of roze met bruin. Was mijn moeder echt heel gelukkig mee :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:13

CrazyCat schreef:
Eliine schreef:
De eerste computer die ik me bewust herinner was er eentje met Windows 95 maar die moest je wel vanuit MSDOS opstarten. Dus, C://win oid. En als je een spelletje wilde spelen moest je ook weer terug naar DOS, en natuurlijk met floppy's. Goeie oude tijd :D Internet heeft bij ons thuis wel even geduurd. Ik denk dat we toen al Windows 98 of zelfs XP hadden.

Was dat geen Windows 3.11 die je vanuit DOS starten moest?

Nu je het zo noemt gaat er wel een belletje rinkelen ja :j maar in mijn herinnering ging je vanuit DOS naar het scherm van windows 95. Maar 3.11 klinkt me ook wel heel bekend in de oren. Misschien kregen we daarna 95 en startte die wel gewoon op.

edit: heb even wat screenshots bekeken, en het is inderdaad 3.11 die we als eerste hadden :j
Laatst bijgewerkt door Eliine op 20-09-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:15

mijn eerste computer was een laptop die ik vorig jaar heb gekregen voor school, een macbook pro!
daarvoor altijd op de pc van mn papa, spelcomputers heb ik nooit gehad, ik wou héél graag een DS, maar die kreeg ik nooit :( haha :+ oh en we hebben een wii!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:18

Ik heb nog windows 3.1 gehad, zelf geïnstalleerd op een 386-er met wel 10 floppies :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:18

Jemig dat jullie nog weten wat voor computer dat was? :oo
Dat heb ik echt niet meer onthouden!

Het enige wat ik nog weet is dat je er ook een soort van spelletjes op kon doen die echt te suf waren.
En er zaten inderdaad grote floppy's bij. De cassetebandjes heb ik nooit bewust meegekregen.

Weet wel dat het hele DOS gebeuren toch flink omslachtig was als je ziet wat we nu allemaal kunnen.

Mijn eerste keren internet was op de enige computer met internet op school.
Ik zat toen in de tweede. We gingen toen stiekem in de pauze op internet kijken.

En bij alles wat je toen nog op zocht, of het nu seks gerelateerd was of niet, je kreeg echt enkel sexsites. :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:21

Iris82 schreef:
Jemig dat jullie nog weten wat voor computer dat was? :oo

Volgens mij zit er ook een behoorlijk percentage echte ouderwetse nerds hier :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:24

Oooh dat weet ik niet meer precies, weet wel dat het een witte kast was met donkergroene aan/uit knop haha. Kan nig wel het 1 en anders van spelletjes herinneren. Ik vond vooral yogho yogho heel leuk, en freddy fish!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:38

Ach ik herinner me nog dat ik een geweldig spel "Prince of Persia" dat ik op MS-Dos had :D . Iemand anders die het herkend?

Afbeelding

Doet me trouwens denken aan leuke anekdote van mijn moeder deze week: Zij heeft enkele decennia terug een cursus computer gevolgd, nog helemaal in de tijd van die floppy's. Op haar examen waren er slechts een paar computers aanwezig die zelf een harde schijf hadden. En een van haar medecursisten zat aan zo'n computer en moest een floppy formateren. Schrijft ze dat ze de C: wilt formateren ipv de D: . Are you sure? Yes!
Ze was in elk geval niet geslaagd :') .

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:42

Spelletje ken ik niet, lijkt wel een beetje op het spelletje alladin, maar dat was geloof ik rond 1996.

mijn moeder heeft ook een ms dos computer cursus gevolgd haha

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:43

Hier ook ooit begonnen met de commodore 64 met cassetebandjes. Wel leuke spelletjes vond ik dat altijd. Alleen duurde het bij sommige spellen n half uur om te laden, zooo vervelend Als ie dan vastliep.
Daarna had ons pap n laptop van t werk. Echt zo'n enorme dikke koffer! Haha
nes heb ik ook nog ergens op zolder staan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:47

Ik ben nog erg jong geloof ik, onze eerste computer was een enorm herriemakend bakbeest met Windows 95 erop. En Pinball! :D
Dat spel mis ik soms nog steeds. :')
Hij had geen discdrive, alleen een floppydrive. De discdrive kregen we pas toen er een computer met Windows Millennium (heette dat zo?) kwam. Toen kon ik Rollercoaster Tycoon spelen!
Zo'n printer met van dat papier dat aan elkaar zat hadden wij ook, wat een ellendig ding was dat. :')
Internet kregen we in 2002 of zo, tegelijk met een fatsoenlijke computer :') Die draaide Windows XP en die heeft vrij lang gestaan, toch wel een jaar of 6.
In 2009 kreeg ik mijn eigen laptop. :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:50

O ja tuurlijk Prince of Persia. Dat was echt een mooi spel in die tijd en heb ik vele uren gespeeld. Overigens niet in kleur, want we hadden toen nog geen kleurenmonitor. Hoe vaak ik niet dood gevallen ben op die punten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:56

Jaa prince of persia was echt tof :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:14

Geen idee. Ik ben opgegroeid met computers, zelfs op mijn geboortejaartje (1984) stond er al één. Mijn ouders waren werkzaam in die business. Mijn eerste herinnering is een topografiespelletje, ik wist niet waar Geldrop lag. Ik was toen een jaar of 5.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:20

Owww iets antieks met msdos en wordperfect ofzo. Met een zwart wit beeldscherm en pacman op een floppy met heel lastig te onthouden codes om op te starten. En ketting papier met gaatjes langs de zijkant geloof ik.
Merk...geen idee meer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:26

Ik wordt oud geloof ik! De eerste computer waar ik spelletjes op speelde ( was van mijn ouders) was een sinclair, best klein en plat, aangesloten op een gewone tv. Was in 87 volgensmij.
Daarna kwam de commodore 64 en vele anderen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:06

Mijn eerste keer internet was ook geen succes. Ik zocht op 'dekhengsten' en kwam erachter dat internet daar hele andere gedachten bij had dan ik... Was behoorlijk in shock... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:09

386er met 33 mhz. :P Internet? BBS! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:11

Ja, Prince of Persia! Eerst zonder kleur, later met. Stukken leuker, want dan zag je het bloed bij de spiezen en de guillotines :P En de mannetjes hadden soms een andere kleur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:19

Ik weet het merk niet meer maar het was een vierkant klein scherm, geen kleur. Inderdaad eerst een floppy erin voor DOS en daarna kon je verder. Er stond Wordperfect op. F7 was afsluiten dacht ik.

Internet heb ik kennis mee gemaakt op de middelbare school, ik dacht in de 2e. Dat zal 1993 geweest zijn. 1 jongen uit de klas had toen internet thuis, dat was echt epic.
Wij hadden pas laat internet thuis, rond 1999/2000 denk ik. Toen stuurde ik de NVDR, meneer van Gansewinkel, een mailtje en hij belde toen lachend terug. Was toen heel grappig om te mailen, dat werd nog niet veel gedaan.

Spelcomputer had ik vroeger een Nintendo NES en een Gameboy. Ik heb hem nog steeds trouwens en de meeste spellen doen het nog. Je verleert het niet. Ik speel af en toe nog Super mario bros 2 en 3. Ik ken alle trucjes ook nog. Kirby was ook heel leuk en ik zag dat het zelfs nu nog bestond op de DS!
Mijn vriendin had een SEGA met Sonic, was ook erg leuk! En je had een soort tiplijn die je kon bellen als je niet uit het spel kwam. :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:23

Jezus, als ik het hier zo zie voorbij komen is er toch wel veel veranderd in de loop der jaren.

Onze eerste pc was een atari. Daar draaide een besturingssysteem op dat vergelijkbaar is met Windows met een soortement van bureaublad en tegels die je aan kom klikken voor programma's. Moet ergens in de tweede helft van de jaren 80 zijn geweest.
Daarna hebben ook nog alle Windows varianten de revue gepasseerd. Mijn allereerste eigen computertje was een fujitsu met Windows 98.
Internet heeft eind jaren 90 z'n intrede gedaan in ons huis. Over zo'n ouderwetse modem over de telefoonlijn. Mocht je een x bedrag per maand betalen voor toegang tot een inbelnummer en dan nog je telefoonkosten erbij. Toen de 'gratis' nummers hun intrede deden mochten we ieder zelf inbellen en de rekening betalen.
En m'n eerste adsl abonnementje op m'n studentenkamer. Dat leek toen retesnel, maar als ik kijk hoe snel we nu gaan dan was dat nog niks.

Veel spelletjes gespeeld inderdaad. Lemmings, prince of Percia in zwart-wit (dat werd een stuk luguberder in kleur) en nog tig anderen die ik niet meer weet.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:31

Eerst een commodore 16 , later de C64

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:32

De eerste computer die we hadden, dat weet ik niet meer hoor :+
Maar zolang als ik herinneringen heb, hebben wij computers gehad. Ik denk dat ik een jaar of 6-7 was toen ik ze begon te gebruiken en ik kon dit spelletje uren spelen: http://img.jeuxvideopc.com/screenshot/1 ... enzy-4.jpg
Krijg nog nostalgie als ik het zie. Ik kan me wel heel goed herinneren dat we niet op het internet mochten, dat je nog moest verbinden via de telefoonlijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:00

Suzanne F. schreef:
Dat zal 1993 geweest zijn. 1 jongen uit de klas had toen internet thuis, dat was echt epic.

Haha ja ik had rond 1994 ook slechts één meisje in de klas die internet had en dat was echt van "wooohh :oo ".

Ik weet niet meer precies wanneer wij internet kregen, ik geloof eind jaren negentig. En ja dan moest je zo met een kabel van de telefoon naar de computer rollen en vijf minuten naar vreemde beltonen luisteren voordat hij iets deed :D . Het kostte ook nog eens per minuut (met piek en daluren) en als je er op zat kon je niet meer bellen of gebeld worden op de telefoon. Dus ik en mijn zus kregen dan afspraken dat we er bv een half uur ieder opmochten, en wilde ik toch langer dan moest ik eerst zielig smeken of ik alsjeblieft nog een kwartiertje meer mocht :') . Bijna onvoorstelbaar dat dat eigenlijk nog niet zo heel lang geleden was :') .

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:04

Ik weet inderdaad ook nog wel toen we internet kregen dat we thuis allemaal een x bedrag kregen om mee te internetten. Want internet was nog best duur in het begin :j Mn jongste zusje heeft dat allemaal niet meegekregen en moet er best wel om lachen als ik zeg dat we in het begin echt maar een paar uurtjes per maand op internet mochten :=