Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:22

met het schuttersfeest na de processie op zondag aten we eerst altijd met de hele familie bij mijn oma, na de dood van mijn oma zijn we dat in ons gezin voort gaan zetten.
Dat is dan de eerste zondag na hemelvaart en dan was het altijd papa's groentensoep met zelf opgemaakte slaatje en soepvlees zo op een bordje met heel veel mosterd op ketchup.
Helaas hebben we dit jaar voor het eerst papa's soep zelf moeten proberen te maken, maar die was lang niet zo lekker als dat hij hem altijd maakte!

En verder tomaten met aromat (bij ons knor genoemd) dan stonden alle kleinkinderen bij mijn oma in de keuken op een rijtje met Eigen gekweekte tomaten in de hand en dan de pot aromat maar doorgeven. Al word in onze familie op vele dingen aromat gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:22

Op onze verjaardag mogen wij het ook zelf weten , en verder geen rare acties met eten hier :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:27

Wij eten met kerst altijd pasteitjes met ragout, slaan nooit een jaar over.

En bij ons in de familie eten ze, als er samen wordt gegeten, vaak slaatje/huzaren/rundvlees salade gegeten als deel van een maaltijd (bleh, haha).

En met de kermis bij mijn opa en oma in het dorp werd er altijd 'bananenprut' (geprakte banaan met slagroom) en bitterkoekjespudding gemaakt, heerlijk met custard en bessenlikeur!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:41

Met kerst eten wij altijd bij oma en zij maakt altijd spruitjes, spersieboontjes en stoofperen met keuze uit draadjesvlees, beenham en speklap. Op zondag aten wij vroeger thuis altijd brood met tomatensoep en als er kippensoep was ging daar een flinke knijp ketchup doorheen. En mijn broer wilt met zijn verjaardag al jaren een kersenvlaai.

Urion

Re: Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:42

Opa's appelflappen met oud en nieuw blijven na al die jaren ook nog steeds een gemist. Die maakte hij altijd heel fludderig dan at je hem zo in 1 hap op. Er waren er altijd een stuk of 60 :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:08

Overigens bleef ik vroeger regelmatig een nachtje bij oma slapen en dan hadden we ook een vaste 'eetprik'. In de ochtend twee witte boterhammen (zonder korst) met filet americain. In de avond was het dan hutspot met stoofvlees en stoofpeertjes toe :Y)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:00

Mijn oma maakte vroeger toen ze op ons paste altijd tussen de middag warm eten voor ons klaar (handig voor paps en mams als ze ons ophaalden; hoefden ze geen eten te koken na een werkdag). Heel vaak vroegen we dan om iets wat alleen oma lekker klaar kon maken; kapucijners met uitgebakken spekjes en sla. Vaak geprobeerd na te maken, nooit gelukt zoals oma het maakte.

Verder is (helaas) zaterdag soepdag al een tijd een traditie.
Oh en als we gingen kamperen had mama altijd voor de eerste avond van die zakjes met gevriesdroogde stamppot. Hoefde dan alleen water bij ofzo iets. Dat wilden we dus de rest van het jaar ook niet eten :').

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:05

Gevriesdroogde stamppot? := Dat klinkt als iets wat je echt uit pure noodzaak eet :')

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:08

Wij maken met oud en nieuw standaard meer oliebollen en appelflappen dan het jaar ervoor. Altijd 1 of 2 meer. Meestal zijn het er in totaal 200 oid. :+

En met mijn verjaardag maakt oma altijd een 10 literpan met vegetarische snert voor me.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:19

mayonaise met curry bij de tostie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:50

Op oudjaarsdag eten we altijd oliebollen en appelflappen die mijn opa en oma maakten. Helaas zijn ze beiden dit jaar overleden dus moeten we het nu doen met gekochte.
En als we vroeger gingen logeren bij die opa en oma maakten ze altijd gruwelijk lekkere kippenpoten uit de grill :9 echt niemand kan dat zo lekker. Ook maakte mijn opa zelf chips voor 's avonds, veel lekkerder dan uit een zak.

Als vriendlief en ik gaan kamperen eten we altijd als de tent staat een bord erwtensoep :D je hebt dan wel bekijks op de camping :')

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:13

Wat een super leuk topic dit! :D

-kiezen wat je mag eten op je verjaardag
-zondag patat dag met het bord op schoot op de bank (vroeger vaste prik, nu wat minder)
-oliebollen bakken met oma tante en moeder op oudjaarsdag <3
-naar de intratuin met papa in de maanden voor kerst om de spulletjes te kijken en dan lekker warme chocomel met slagroom en appeltaart
En zo zijn er vast nog veel meer maar die vallen mij zelf niet op :+

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:18

Ik bedenk me nog iets! Woensdag is bij ons 'ijsjesdag': dan hebben we een ijsje als toetje. En op zondag schepijs. Wat veel ijs eigenlijk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:22

Vroeger was het bij m'n ouders elke woensdagavond iets "lekkers", dus zeg maar pasta of kip-kerrie ofzo, in plaats van de normale aardappels-groente-vlees van de andere dagen.

Elke zaterdagavond zelfgebakken patat.

En zondag werd het ineens omgedraaid, dan aten we tussen de middag warm en 's avonds brood....geen idee waarom eigenlijk :+ Zondag was ook typisch een dag voor stoofpeertjes :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:28

Broodje gebakken ei als je naar de dierentuin gaat ('broodje dierentuin'). *\o/* :D
En dit wordt ook doorgevoerd als je naar een pretpark gaat. :D

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:41

- verjaardag zelf bepalen wat je wilt eten
- kerstavond altijd standaard met de borrel rollade
- 1e kerstdag altijd gezellig met 1 kant van de familie eten, buffetje gehaald
- 2e kerstdag altijd gourmetten
- 1e paasdag fonduen
- oudjaarsdag appelflappen maken

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:42

Met Pasen matzes en op eerste kerstdag beschuit met muisjes (blauw-witte).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:43

oh leuk!

zondags aten wij altijd fruitsalade bij het avondeten, men neme een groot blik perzikken, klein blikje mandarijntjes, 1 banaan, 1 appel, snijd alles fijn, sap van beide blikken aanvullen met een scheut sinas en voila

Op zaterdagavond (onze 'makkelijk eten' dag) maakte mijn moeder vaak wentelteefjes, heerlijk van die natte kleffe boterhammen :)

Mams deed af en toe speculaasjes op brood, was altijd een verrassing als we dat vonden zodra het broodtrommeltje open ging, puur speculaasjes, dus geen boter oid, dat ze zacht werden maakte mij niet uit. (eigenlijk een goedkope variant van schuddebuikjes, maar die bestonden toen nog niet lol)

Ik hoor het zelden terugkomen bij mensen (online of in het dagelijkse leven), maar 1 van van onze standaardsoepen die altijd terugkeerden (mams maakte 1x per week een pan soep) was ossestaartsoep, echt heerlijk!

Cake bakte mijn moeder ook wekelijks (voor bezoek, maar ik lustte het niet want ze maakte altijd rozijnencake en ik lustte geen krenten/rozijnen), mijn zus en ik wilden daar altijd bij zijn, niet om te helpen maar om de aflikkers (zoals we die dingen noemden lol) en de beslagkom als het beslag in de vorm was gegaan. Niets geen cakemixen oid trouwens, gewoon op de ouderwetse manier.

Vakantie:

Op de ontbijttafel stond standaard ook een pot vezeltabletten lmao, gedurende vakanties aten we namelijk alleen maar witbrood/bolletjes ed, terwijl we normaal gewoon bruine boterhammen aten en darmissues zitten bij ons in de familie lol.

Ik zie ze nooit meer in de winkel eigenlijk, maar wij hadden altijd grote blikken campingboter mee op vakantie. Volgens mij was dat roomboter in blik? Alsof je in het buitenland geen boter kunt krijgen (sowieso sleepten we een halve winkel mee op vakantie, gelukkig hadden we een caravan om vol te stouwen)

edit: verassing veranderd in verrassing... anders waren de speculaasjes verbrand :P
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 19-09-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:47

ik heb geen zus maar anders was jij dat :D

die blikken ken ik ook, groen/wit(rood?) :j
ossestaartsoep maakte mijn tante regelmatig met kerst,
speculaas op brood :j
mixer aflikken :j
wentelteefjes :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:52

Oma maakte altijd konijn met kerst.
Of gehakt op brood als we met der op vakantie gingen.
Bahmi is ze trouwens ook erg goed in maar dat is geen traditie.

M'n andere oma staat bekend om de aardappelpannekoekjes die ze maakt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:53

Ossestaartsoep maakte mijn oma, met een scheutje Madeira erin. Dat vond ik als kind vies! :D

Speculaas ging bij ons ook op brood maar die moest je eerst heel kort in je thee dopen. Dan heb je een warme kleffe klats op je brood. Vind ik nog steeds lekker. :o

Ik kreeg ook bij een dagje uit (dierentuin, pretpak) brood met gebakken ei mee. En pindakaas met komkommer.

Oh ja, en pudding met kerst. Die vaak mislukte, dan schepte we hem uit de vorm en mocht ik de vorm uitlikken. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:56

Oja de broodjes gebakken ei xd , op schoolreis naar de huishoudbeurs avond van te voren werden ze gebakken op ene broodje met zilverfolie erom heen zout en peper en de volgende dag smullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:57

* Op wedstrijd moeten er witte bolletjes met gebakken ei mee, en krentebollen voor mijn pony :D
* Geen zondag zonder een gekookt eitje bij het ontbijt
* Tosti eet je met tomatenketchup

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:58

Wij hadden vroeger altijd een soort traditie, om als we bij m'n verzorgpaardje waren geweest daarna naar de mac te gaan :j Maarja, toen kocht ik een eigen paard, en tja. Om 7 dagen in de week naar de mac te gaan -O- Neh..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:05

1x per week mac vind ik al veel te veel :=