Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Studentenwoning: hoe kaart ik het schoonmaken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 23:04

_O- _O- _O-
Ook een leuke manier, maar misschien toch een beetje te sarcastisch?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:08

Ik zou zelf niet zo weg zijn van een briefje, iets zoals Yviertje zegt klinkt nog wel leuk, maar een serieus briefje komt al snel zeikerig over.
Ik zit zelf sinds kort ook op kamers, we zijn met z'n drieën, en naast mij is er nog iemand anders ook nieuw. Mijn nieuwe kamergenoot klopte laatst bij mij op de deur met de vraag of ik zin had om met hem mee te eten, en tijdens het eten hebben we het een en ander doorgesproken. Dat vond ik toch wel een prettige manier, en inmiddels is er al een 'wie-koopt-wat'-rooster en er komt waarschijnlijk een schoonmaakrooster. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:09

stel nu, dat je eens voorstelt om een drankje te doen, en een schoonmaakster voorstelt?
Schoonmaakster kost ergens een 10 euro per uur, stel dat je ze iedere week 4 uur laat komen (of twee maal 2 u als het enkel voor de keuken is) dan kost het 160 euro per maand, gedeeld door jullie aantal valt dat best wel mee ...
En dan kan iedereen koken, en hoef jij geen slaafje te worden

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:11

Gelijk in de eerste week van dat wij met zijn vieren thuis waren hebben wij even een avondje met zijn allen samengezeten om van ales te bespreken, ook het schoonmaken. Juist zodat we weten wat wel aan elkaar hebben, en om te zorgen dat er geen irritaties zijn. Dus ik zou zeggen: organiseer even een avondje. Gewoon omder het mom van even gezellig, en als er iets dwars zit het vertelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:12

Hoelang woon je er nu? Ik geloof dat ik er voor die 3 maanden niet zo'n groot probleem van zou maken, maar that's me ;)
Verder zou ik gewoon nummers verzamelen, een groepapp beginnen, een beetje grappen en grollen over de app en dan ergens tussendoor zeggen, hee jongens kunnen jullie die paasei ook een keer opruimen ;)

Een briefje vind ik heel schuw overkomen! Maak er een lolletje van met een serieuze ondertoon. Daar zou ik meer voor vallen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:32

Ik vraag me af waarom het zo voorzichtig en met zoveel omhaal moet. Jullie zijn allemaal volwassen mensen, neem dan ook je verantwoordelijkheid. Toen je klein was, vertelde je moeder dat je je rotzooi op moest ruimen. Als je straks een baas hebt, verteld je werkgever dat je je rotzooi op moet ruimen. Waarom dan nu met fluwelen handschoentjes? En als een briefje zeikerig overkomt, zegt dat meer over jou, dan over het briefje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:34

nynke55 schreef:
Ik vraag me af waarom het zo voorzichtig en met zoveel omhaal moet. Jullie zijn allemaal volwassen mensen, neem dan ook je verantwoordelijkheid. Toen je klein was, vertelde je moeder dat je je rotzooi op moest ruimen. Als je straks een baas hebt, verteld je werkgever dat je je rotzooi op moet ruimen. Waarom dan nu met fluwelen handschoentjes? En als een briefje zeikerig overkomt, zegt dat meer over jou, dan over het briefje.

Wat een onzin om dit te vergelijken met een baas of moeder. Zij is in een zelfde rang als der medebewoners, en dat is anders dan de verhouding werkgever-medewerker.

Je kan als huisgenoten ook gewoon met elkaar praten, zonder dat daar briefjes aan te pas komen.
Mij kan je niet vertellen dat je elkaar NOOIT ziet als je in hetzelfde huis woont.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:43

Helemaal geen onzin. Wat ik bedoel is dat je nu je eigen baas bent en dus zelf moet zorgen dat de rotzooi opgeruimd word. Dat geld voor de TS en voor haar medebewoners. Die laten dat schijnbaar liggen en die mogen daar gerust op aangesproken worden. En dan hoef je niet veel moeite te doen om iedereen te spreken te krijgen, als het ook simpel met een briefje kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:06

nynke55 schreef:
Helemaal geen onzin. Wat ik bedoel is dat je nu je eigen baas bent en dus zelf moet zorgen dat de rotzooi opgeruimd word. Dat geld voor de TS en voor haar medebewoners. Die laten dat schijnbaar liggen en die mogen daar gerust op aangesproken worden. En dan hoef je niet veel moeite te doen om iedereen te spreken te krijgen, als het ook simpel met een briefje kan.

Ja prima, jij doet dat via een briefje, ik niet.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:29

misschien heel gek wat ik nu ga zeggen hoor :+
k heb door omstandigheden ook heel even op kamers gezeten, en dat was zo te lezen zelfde als hoe t bij jou er aan toe ging. k had alles om maaltijden te bereiden op mn kamer (nu kan k ongeveer alles maken met een grillijzer en een waterkoker, maar had ook een oventje op de kamer) en enige wat k nog deelde was mijn (zwaarbewaakte en verdedigde) stukje in de koelkast. de keuken was ook vaak niet om aan te raken dus was daar ook heel snel klaar mee.

Deze kamerbewoning was ook maar voor korte tijd. spul uit de koelkast halen, klaarmaken op de kamer, daarna vies bordje en bestek schoonmaken en mee terug nemen op de kamer. maakte het voor mij iig en stuk makkelijker....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:18

Wow SS zo zou ik toch niet willen leven hoor...

Zie je ze echt helemaal nooit Nem? Ook niet 's avonds/'s ochtends? Als je er eentje hebt gesproken ben je al een heel eind. Ik zou het ook niet snel via een briefje doen, daar zou ik alleen een voorstel voor een borrel doen. Vind een briefje altijd zo.... Nah dat kan best heel snel verkeerd overkomen. Jullie zijn allemaal volwassenen en als ik af ga op wat je zegt zijn het ook gewoon leuke mensen die heus je strot niet af zullen bijten als je ze vraagt om iets meer om de leefbaarheid van de keuken te denken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:35

Wat je ook kan doen, is wat swabjes nemen, hier bacterie kweek van maken, en onderzoeken hoe schadelijk deze voor de gezondheid is, en dan lekker vieze foto's met tekst verspreiden zodat je huisgenoten het langdurige effect op hun gezondheid te zien krijgen ;)

Maar even serieus. Ik heb bijna 5 jaar in een studentenwoning gewoond, en had uiteindelijk een beetje de oppermoeder status, waardoor ik alle problemen en zooi over mij heen kreeg. Ook bij ons was het moeilijk om iedereen elke dag te zien. Ik heb dus een email gestuurd naar iedereen waarin ik de problemen aankaartte op een luchtige manier en waar iedereen vrij was om op te reageren.

Geef mensen de kans te reageren en hun zegje te doen, want als ze zich beledigd of benadeeld voelen heb je een probleem.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:25

Goh, toch kan het ook echt anders. Ik woonde destijds met 5 mensen in en huis en wij hadden een schoonmaakrooster waarbij iedereen elke week 1 taak had. Dus of d douche, de keuken, de woonkamer, de w.c/ hal. Dit werkte prima. Deed je het niet kreeg je een kruisje en bij 2 kruisjes moest je een kratje bier halen. Jihad hier ivm reizen de tijd voor van vrijdag t/ m maandagavond. Verder aten wij meestal samen en kookten dus allemaal elke week 1 keer en dan haalde je ook de boodschappen die gezamenlijk waren( eten, w.c papier, schoonmaakmiddelen etc.) als ik dan een vriendin ofzo had te eten betaalde ik iets meer. Dit hielden we bij in een schrift en aan het eind vd pagina berekenden we dit. Ik kookte wel vaak( dus haalde ook vaak boodschappen) en eind vd pagina kreeg ik dus ook vrijwel altijd geld. Wat welkom was aan het eind vd maand haha. Wij waren dus wel beetje een gezinnetje en snap dat je het zo niet altijd treft.
Later nog ergens anders gewoont met 1 andere huisgenoot en dan overlegden we ook wie wanneer kookte. Ik zou het dus mondeling doen en niet op papier. Dan kan de ander ook direct reageren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:28

Berdien schreef:
Wow SS zo zou ik toch niet willen leven hoor...

Zie je ze echt helemaal nooit Nem? Ook niet 's avonds/'s ochtends? Als je er eentje hebt gesproken ben je al een heel eind. Ik zou het ook niet snel via een briefje doen, daar zou ik alleen een voorstel voor een borrel doen. Vind een briefje altijd zo.... Nah dat kan best heel snel verkeerd overkomen. Jullie zijn allemaal volwassenen en als ik af ga op wat je zegt zijn het ook gewoon leuke mensen die heus je strot niet af zullen bijten als je ze vraagt om iets meer om de leefbaarheid van de keuken te denken.

Precies.. hoewel ik Yf haar briefje ook erg leuk vind :D
Misschien een combi van die 2? Over de opruimkabouters (ook een goeie voor mijn vriendje trouwens :D) en daarom is onder het genot van een wijntje samen komen om wat afspraken te maken? Misschien vinden ze het juist wel heel fijn dat er eindelijk is iemand het voortouw neemt! Omdat ze allemaal denken, ik ga die bende toch niet opruimen voor de ander?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:35

Briefje:
Op .......dag ..-..-2013 om ..:.. uur even een hapje drankje, kennismaken, en schoonmaak plan doornemen
Lijkt me fijn als jullie er zijn

Komen ze niet, dan heb je pech, en zal je even moeten doorbijten die 3 mnd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:52

ik zou dan het schoonmaakplan niet vermelden op het briefje, gewoon een hapje en een drankje, heb je meer kans dat iedereen komt :D
Met hoeveel personen zijn jullie ts?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:46

Het hoeft inderdaad niet zo, ik heb in Ierland met vier andere meiden samen gewoond. Eerste week een schoonmaakrooster gemaakt en iedereen hield zich daar ook keurig aan. Deelden woonkamer, keuken, badkamer en wc. Natuurlijk maakt de een grondiger schoon dan de ander maar we zijn er prima uitgekomen :j Nou scheelt het ook wel dat we allemaal in dezelfde week aankwamen op de campus, niemand elkaar kende en je echt afhankelijk bent van je huisgenoten wil je verblijf daar een beetje tof zijn.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:56

Ik heb 'de schoonmaakavond' geïntroduceerd in mijn huis.

Elke maandagavond (dan konden de meesten) allen gezamelijk eten (1 of 2 mensen koken, dat wissel je een beetje af maar dat hoeft niet persé in een schema). Daarna gezamelijk schoonmaken.

We hebben een whiteboard opgehangen voor het schema met naam-magneetjes; je kunt je magneet zetten op 'eet mee', 'niet thuis' en 'kookt'.
Als je er niet bij kunt zijn, geen probleem. Dan krijg je een taak opgedragen, dan hangen we bijvoorbeeld een briefje 'wc's' aan je magneetje.

Dit werkte bij ons erg goed, mede doordat we elkaar wekelijks gingen zien kregen we meer contact en werd de sfeer in huis een stuk hechter en leuker. Een aanrader dan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:03

Ik ken het probleem. En dat is ook een beetje de reden dat ik mijn kamer niet heb aangehouden. Ik moest sowieso terug naar Zwolle, maar als het huis echt leuk was geweest had ik mijn kamer tijdelijk onderverhuurd.
Maar bij mij in huis was het ook altijd zo'n puinzooi. Echt de hele keuken vol met vaat, afval, etensresten. Als ik ging koken kleefde mijn pannen gewoon aan de pitten vast. En dan ook zo erg dat ik bij het lostrekken mijn aardappels door de keuken lanceerde...
Ze zeiden wel: "als iets vies is maken we het schoon". Het moge duidelijk zijn dat hun definitie van vies echt heel anders was dan de mijne. Ik heb me er toen bij neergelegd, en gewoon niet meer gekookt. Dus als ik in Utrecht was at ik een afhaal pizza, maaltijdsalde of tosti's ofzo. Beetje jammer wel..

Maar het is mij dus ook nooit gelukt om ze aan de schoonmaak te krijgen ;) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:05

Wij hadden de zaterdag als vaste dag om schoon te maken en ieder had om de beurt een zaterdag te pakken. Wij waren met zijn drieen dus is het 1 a 2 keer per maand een half dagje aan de poets, lijkt me voor elk normaal mens toch wel te overzien? Aangezien wij ook voor zich aten, waste iedereen 's avonds zijn eigen zooi af en even snel doekje over de aanrecht en het fornuis. Iedereen had zijn eigen kookset dus ik zat ook niet in de problemen met andermans troep, dat kiepte ik aan de kant en dan kookte ik zelf met mijn eigen schone pannetjes.
Kun je altijd nog besluiten dat je er op woensdag nog even snel een stofzuiger extra doorslingert als je wilt.
En sommige dingen, tja, ik stond op zaterdag ook het grote glasraam te wassen (een glazen wand zeg maar), maar die was nooit gedaan voor ik er kwam wonen en daarna vermoedelijk ook nooit meer hahaha. Daar deed ik dan niet moeilijk over, dat was mijn eigen pietluttigheid.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:10

Wees niet te bang om als een zeikerd over te komen. Iedereen weet waarschijnlijk donders goed dat het nodig is, maar jij voelt veel meer urgentie om er wat aan te doen. Je zit er immers net en nieuwe bezems vegen schoon. Ik heb zelf niet minder dan achteenhalf jaar in een kamer gezeten (jaja, ik weet het, ik was een vieze vuile langstudeerder...) en heb vaak genoeg meegemaakt dat juist 'de nieuwe' het schoonmaakrooster nieuw leven inblies. Wie al langer in het studentenleven zit, zeker in hetzelfde huis, gaat er gaandeweg steeds gemakkelijker over denken. Je huisgenoten zullen je waarschijnlijk geen zeikerd vinden, maar volop beamen dat er iets moet gebeuren.

Wat doen jullie verder samen? Als jullie (wel eens) samen eten, moet je dat domweg op zo'n moment aankaarten, zo niet, dan moet je mensen er apart op aanspreken. Ruim desnoods alvast één augiasstal uit (de keuken, of de wc (Het is een studentenhuis hè - ik heb zo de neiging om 'plee' te schrijven, net zoals ik in mijn studententijd zei!)). Ik weet verder ook niet of jij in een traditioneel huis woont waarin anciënniteit nog wat betekent (d.w.z. de oudste regelt de gang van zaken); zo niet, dan moet je misschien maar gewoon een rooster ophangen, jouw taak voor die week doen en vragen of de rest de zijne doet. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:10

Je bent er toch zo weg :') dan zou ik me al niet druk maken over het feit dat ze je niet zouden mogen :')

Ik ben daar ook te makkelijk in hoor... Maarja, ik wil wel veilig en schoon kunnen eten... Daarom ben ik ook nooit in een studentenhuis gaan wonen :+ 1x bij een vriendinnetje gegeten en dezelfde avond al kei ziek':') had nog lief gezegd "weet je zeker dat je niets wilt bestellen/uit eten ik trakteer wel" :')

Ik kan er gewoon niet tegen... Dus of je eigen pannen etc. aanschaffen en die gebruiken, daarna afwassen en weer mee naar je kamer... Maarja... dan heb je nog steeds een viezie koelkast/magnetron (die kan eventueel nog wel op je kamer een voor jezelf...) en dan gewoon maar elke dag even boodschappen doen :') Niet ideaal maar wel zo veilig...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:31

Tja ik ben ook gewoon een zacht ei hoor, dat ik dat allemaal niet durf.
Ik ben zelf wel meer fan van het in het gezicht gewoon even aanspreken, maar dat vind ik echt super eng. :')
Maar aan de andere kant moet ik dat ook maar eens gewoon leren, en als ik er eentje te pakken krijg kan ik het gewoon meteen zeggen. Een briefje kan inderdaad al gauw verkeerd overkomen.

Daarnaast, tja, 3 maanden of 4 ofzo en dan ben ik weer weg, dit wisten ze als het goed is ook toen ze me accepteerden, dus als ik weer weg ben mogen ze wat mij betreft hun gang weer gaan. _O-
Maar goed juist omdat ik toch al eigenlijk niet van plan was met huisgenoten te gaan (of met mijn beste vriendin maar die ken ik al jaren) heb ik niet per se behoefte aan een hele hechte club te gaan maken in die paar maanden. Een borrel klinkt nuttig maar niet als iets waar ik zin in heb.

Ik krijg het idee dat degene die er het langste woont wel bepaalt wat er gebeurt, maar dan maar hopen dat diegene ook echt zo relaxed is als gezegd werd toen ik kwam hospiteren.

En weet je, ik stel me ook gewoon aan omdat ik sociaal echt een bange poeperd ben. _O-
Er werd aan het begin gezegd dat er best een schoonmaakrooster kon komen indien ik daar behoefte aan had.

Ik weet niet of er meer mensen zijn die moeite hebben met anderen op dit soort dingen aanspreken die misschien tips voor mij hebben? :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:33

Owwww, maar als dat al voorgesteld is, zou ik er gewoon nog eens op terug komen. Even naar degene die er het langste woont: 'Toen en toen is er gezegd dat er evt. een schoonmaakrooster kon komen, nou, dat lijkt me wel wat!'

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:35

Bij ons op de afdeling namen gewoon bepaalde mensen verantwoordelijkheid. Dus net zoals eerder geopperd: eerst samen eten, dan schoonmaken. We hadden wel een schoonmaakrooster, maar af en toe functioneerde dat bij enkele personen niet :'). Ik houd ook ervan dat het netjes is, maar enkelen dus niet ;).

En anders gewoon zeggen. Je bent geen zeikerd omdat je het smerig vindt. Beetje nette manier en dan is er veel mogelijk. Waarschijnlijk hebben ze het helemaal niet in de gaten :').