Bokkers die geen vingerafdruk in hun paspoort willen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:52

Ik vind het ook verschrikkelijk. Ik ben echt verre van crimineel (haha) maar ik ben wel gesteld op mijn privacy. Ik wil geen DNA of vingerafdrukken in een database en ook geen chip in mijn lijf. Er kan ontzettend misbruik van worden gemaakt. Er gebeurt zoveel wat wij als normale burgers niet weten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Bokkers die geen vingerafdruk in hun paspoort willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:56

Ik ben ook pertinent tegen het afgeven van vingerafdrukken. Helaas heb ik het wel moeten doen anders zou ik mijn paspoort niet krijgen. Ik heb dik een uur staan discussiëren met de gemeenteambtenaar, maar die was niet te vermurwen want 'het is de regel'. Dat was dan ook het enige argument waar ze mee kwamen, 'het moet nu eenmaal'.

Dus met grote tegenzin mijn duim en wijsvinger afgestaan :). Mij is wel verzekerd dat de afdrukken goed beveiligd zijn. En dat mag ik hopen voor ze.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:04

Dat is het, een camera 'voelt' veiliger...

Daarbij is, zelfs in het geval van de kopschoppers, iemand onschuldig totdat in een rechtzaak iets anders is bewezen... Dat geld met de nieuwe methode van justitie ook niet echt meer...

Ik krijg steeds meer minority report en v for vendeta gevoelens van onze overheid :')

Edit: Zelfs al zijn ze goed beveiligd tegen criminelen van buitenaf, wie zegt dat onze overheid er geen misbruik van gaat maken... ' Zolang je niks te verbergen heb, ben je veilig' is een gedachte die veel uitgemoorde bevolkingsgroepen hadden, tot in concentratiekampen aan toe.

Mijn favo schrijver is Herzberg, zijn hele boek over de Jodenvervolging is met een zin uit te leggen. Hij zegt:

' De menselijke wreedheid is groter dan de menselijke fantasie.' En dat zelfde geld voor dit onderwerp, je weet niet waar een gek al deze gegevens voor kan gebruiken, maar de geschiedenis leert dat het je fantasie te buiten kan gaan....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:08

Daarnaast, camerabeelden die op straat zijn geschoten mogen ook niet zomaar gebruikt worden. Daar zitten ook haken en ogen aan.

Camera's geven mensen een gevoel van schijnveiligheid :).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:24

Ook ik moet er eind dit jaar aan gaan geloven en sta er ook niet bepaald om te springen. Dat je de VS niet binnenkomt zonder vingerafdrukken op je paspoort lijkt me vreemd. Ik ben in 2011 nog geweest en heb daar mijn vingerafdrukken laten nemen. De vriendin waarmee ik samen reisde had ze wel al in haar paspoort staan maar moest ook daar nogmaals laten nemen.

Vriendje gaat het ook lastig krijgen. Zijn vingerafdrukken zijn nog amper zichtbaar door zijn werk. Hoe gaan ze dat doen?

Maarja, Nederland is het braafste jongetje uit de klas van de VS. Dus als die waanzin ideeën daar vandaan komen doen wij gezellig mee.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:40

Gemeentes kunnen heel goed liegen. Mijn vader reist al 20/25 (meer?) jaar zeer regelmatig naar de USA en hij is nooit terug gestuurd omdat hij geen afdrukken in zijn paspoort had. :') Bij mij kwamen ze ook met dat argument aanzetten, maar wat ik ook zei, het was echt waar. Liegen of het gedrukt stond kon ze :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:59

Op de site van VS immigratiedienst staat dit: Each traveler holding a valid passport from any of the Visa Waiver Program (VWP) countries, regardless of age or passport used, must present an individual machine-readable passport (MRP) in order to enter the United States without a visa. Depending on the date the traveler's passport was issued, other passport requirements apply.

Nou weet ik niet precies wat die 'other passport requirements' zijn maar die vingerafdrukken kunnen daar dus onder vallen, bij de nieuwe paspoorten dus.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:05

Dan hoop ik dat ik hier iets de wereld uit kan helpen.

Vingerafdrukken worden afgenomen om een reisdocument extra te "beveiligen". Je zou er versteld van staan als je wist hoe vaak onze paspoorten en identiteitskaarten vervalst worden om daar allerlei dingen mee te doen die de officiële houder niet bepaald leuk vindt en waar je dus nooit meer vanaf komt. Ik heb het hier over identiteitsfraude.
Persoonsgegevens en foto's zijn tegenwoordig heel makkelijk te vervangen/vervalsen op een document. Vingerafdrukken (nog) niet.

De vingerafdrukken worden tijdens de aanvraag opgenomen. Deze worden door de fabrikant in de chip van het reisdocument geplaatst. Als mensen hun document weer afhalen, wordt de aanvraag helemaal afgesloten en is zowel de gemeente als de fabrikant niet meer in het bezit van de vingerafdrukken. Deze staan alleen nog maar in de chip van je eigen document. Tussen de aanvraag en ophalen staan de vingerafdrukken inderdaad ergens opgeslagen. Dus hoe eerder je je document komt ophalen, hoe eerder jouw afdrukken uit dat bestand verwijderd worden. Daarna ligt de verantwoording volledig bij jezelf. Komt jouw document in verkeerde handen, omdat je er slordig mee omgaat? Dan bestaat de kans op identiteitsfraude.

De vingerafdrukken worden dus NIET gebruikt om iemand op te sporen.

@ Nies_ het kan heel goed zijn dat jouw vader al 20/25 jaar zonder vingerafdrukken in zijn paspoort reist. Nederlandse reisdocumenten bevatten pas sinds september 2009 vingerafdrukken. Dus waar zou de gemeente over liegen dan? Die begrijp ik niet helemaal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:15

' Voor Nu'

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... gezet.html

Daarnaast zijn er tientallen voorbeelden te noemen van gegevens die alsnog ergens bewaard werden ondanks dat het niet mocht ;) .

Ja ik ben paranoide, maar ik vind dat het mijn lijf is en dat ik zelf mag kiezen wie daar een stukje van krijgt :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:21

volgend jaar moet ik helaas ook. een mogelijke reden dat ik zou kunnen weigeren is dat ik niet veel kracht heb in mijn vingers. en je schijnt hard te moeten duwen. hopelijk een mogelijke reden tot geen afdrukken. het gaat ze niets aan. ze doen in een paspoort toch niets. geen mens controleerd het.

complete waanzin dat het verplicht is.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:59

Je hoeft helemaal niet hard te duwen hoor. Gewoon je vinger op het glaasje leggen is voldoende.

En even over "het gaat ze niets aan". Het is niet voor de gemeente dat je dit doet. Het is een extra veiligheidsmaatregel in jouw paspoort om ervoor te zorgen dat fraude hiermee minder makkelijk is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:57

Sky_As schreef:
justdiesel schreef:
Ik vind het juist goed dat ze vingerafdrukken nemen, het liefst ook nog dna van iedereen.
Als er dan eens een misdrijf gepleegd word hoeven ze maar in de computer te duiken en hoppa ze weten wie het is geweest.
Ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als je niets te verbergen hebt.....

Zo zei ik ook ooit: ik zou willen dat mensen ook gewoon een chip kregen als baby zijnde.
Stel je toch eens voor dat je ontvoert zou worden (iets teveel "taken" en "the call" gezien), of verdwaald, dan zou een chip die te traceren is toch makkelijk zijn.

Maar aan de andere kant, wat nou als je gestalkt wordt, of gezocht wordt door een criminele bende. Dan kun je je ook nooit meer verstoppen!

Grappig dat je begint over die chip. Moest meteen denken aan het boek Openbaringen uit de Bijbel. Daarin wordt dit al voorspeld.
Hier een globale samenvatting:

Citaat:
‘Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen. Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig. Met dit symbool/chip kies je via het systeem voor volledige controle (lees: slavernij) over je leven en daarmee dus aan het slavernij aan de antichrist (Gods grote tegenstander).’
De bijbel Openbaringen 13: 16-18

‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’
De bijbel: Openbaringen 14: 9b-11

Nieuws over de microchip (RFID chip): Op dit ogenblik zijn er al heel wat proefprojecten lopende, o.a. in Engeland, Amerika en Canada. In het stadje Guelph, te Ontario, Canada, is het systeem zeer uitgebreid getest. Het project heet ‘Global Cashless Society’. De technologie wordt ontwikkeld door een bedrijf met de naam Mondex en Motorola levert de minuscule microchips. Inmiddels worden in America via een eerste stap van persoonlijk opgeslagen (medische) gegevens al via reclamefilms ‘warm’ gemaakt voor een onderhuidse chip (zie deze link). In dit artikel lees je de actuele stand van voorbereidingen. God zal op aarde gruwelijke verwoestingen aanrichten (zie voor een overzicht het tekstdeel onder de rode titels in deze link) om mensen tot inkeer te brengen, om te zorgen dat ze God als laatste nog zullen aanroepen. De laatste 3,5 jaar zal het ergst zijn. Deze tijd wordt in de Bijbel omschreven als ‘de grote verdrukking’. (Mattheüs 24:21) en beslaat de laatste helft (3,5 jr) van een periode van de laatste 7 jaar van de menselijke geschiedenis. De grootste en laatste veldslag ooit zal bij Israël gevochten worden en wel in het dal van Meggido (Harmagedon). Openbaring 16:13-14,16. Direct hierna (aan het einde van de laatste 7 rampjaren, de laatste 7 jaar van de mensheid) zal Jezus vanuit de hemel terugkomen op de Olfijfberg in Jeruzalem.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:02

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:05

Hier heb ik geen problemen mee, wel dat Apple je telefoon er mee wil beveilgen. Gelukkig koop ik nooit Apple dus heb ik er geen last van.
Mijn vingerafdrukken staan wel ergens in en database maar dat komt omdat er vingerafdrukken zijn genomen van alles in de winkel waar ik toendertijd werkte, daar was een ramkraak gepleegd en alles lag overhoop, incl kassa enz, ja dan vind je mijn afdrukken wel ja :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:05

Dan weet ik niet waar ze hem bij ons voor gebruiken, maar hij komt niet meer in je ID (paspoort durf ik niet te zeggen), maar ik moest ze wel afgeven op het gemeentehuis en als ik weigerde, kreeg ik geen ID :+

(wel vind ik het grappig dat er zoveel tegenstanders zijn i.v.m. privacy, maar bijna iedereen zit op socialmedia waar werkelijk van alles op vermeldt wordt..... 8-) )