is dit haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:39

Misschien ben ik de enige maar ik zeg: doen! Op jezelf wonen is heerlijk. Ik ben zelf op mijn 17e met mijn toenmalige vriend gaan samenwonen en heb er (alhoewel hij het uiteindelijk niet was voor mij) nooit spijt van gehad. Ja soms was het krap maar daar wordt je niet slechter van.

Als jij het niet wilt moet je het niet doen, maar alles betalen gaat wel loslopen hoor. Samenwonen is bovendien goedkoper dan apart wonen dus ik zou er gewoon voor gaan. Als je spijt krijgt kun je altijd weer weggaan.

Lauss_

Re: is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:46

Mijn vriend werkt parttime, hij krijgt waarschijnlijk wel binnenkort een vast uren contract, en dan dan gaat hij ongeveer 4 a 5 dagen werken, nu werkt hij ook ongeveer 5 dagen in de week maar heedt wel een 0 uren contract nog. Hij heeft wel een contract voor onbepaalde tijd. Daarnaast heeft hij nog een extra baantje voor 2 avonden in de week. Ik zit dus nog op school en werk gemiddeld 4 avonden in de week, waarschijnlijk maar dit is nog niet zeker krijg ik binnenkort een hogere functie. Mijn loon kan varieren van 150 tot 400.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:53

Waarom vinden je ouders dat je een grote fout (verkeerde opmerking als ouders zijnde trouwens) maakt, heeft dat puur met financien of met je vriend te maken. Fouten maken is niet erg als je er maar van leert, hoort bij het volwassen worden(vind ik). Qua verzekeringen, zolang je nog studeert kun je vaak via je ouders verzekerd blijven voor wa verzekering. Verder moet je een inboedelverzekering hebben, als je niet al te veel hebt dan is 25000 euro ( kost een paar euro per maand) al vaak voldoende. Gewoon alles opschrijven wat jullie hebben, lijstjes zijn vaak wel op internet te vinden.
Als het doorgaat schrijf dan zeker op wie wat inbrengt en hoe jullie het maandelijks regelen qua financien, dus wie betaalt wat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:01

Ik ben ook benieuwd waarom je ouders dit een grote fout vinden. Zijn ze tegen het samenwonen met je vriend? Zijn ze tegen je vriend zelf of heeft het financiele redenen? Dat geeft meer inzicht in deze situatie.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:08

Lauss_ schreef:
Mijn vriend werkt parttime, hij krijgt waarschijnlijk wel binnenkort een vast uren contract, en dan dan gaat hij ongeveer 4 a 5 dagen werken, nu werkt hij ook ongeveer 5 dagen in de week maar heedt wel een 0 uren contract nog. Hij heeft wel een contract voor onbepaalde tijd. Daarnaast heeft hij nog een extra baantje voor 2 avonden in de week. Ik zit dus nog op school en werk gemiddeld 4 avonden in de week, waarschijnlijk maar dit is nog niet zeker krijg ik binnenkort een hogere functie. Mijn loon kan varieren van 150 tot 400.

Ik zou dan eerst wachten totdat je wat meer zekerheid hiermee hebt.
Met een 0-urencontract heb je geen rechten als je vriend niet kan werken, aangezien hij nog wel een contract heeft.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:26

Als ik uitga van wat ik zelf aan situatie heb zou ik je aanraden om het niet te doen.

Mijn huisgenoot is 21 en verdient ongeveer 800 euro per maand. Zij betaald 408 euro aan de huur en met alle andere persoonlijke vaste lasten houdt ze nog net genoeg over om te roken. School wordt betaald door haar werkgever.

Ik krijg met studifinanciering en uitwonende beurs 560 nog wat per maand. Ik werk erbij ongeveer 200 euro per maand extra is dat. Die 200 gaat direct naar de huur. Dan betaal ik UPC, een deel van het gas en licht en water. Wekelijkse boodschappen zeker 50 euro (en dat is dan Lidl en C1000 aanbiedingen). Met mijn persoonlijke rekeningen erbij houd ik ook echt vrij weinig over. Ik maak mijn sigaretten nu al zelf maar ik kom elke maand heel krap door aangezien ik ook school moet betalen van mijn stufi.

Dus wat kosten betreft, ik betaal helemaal niet zoveel als mijn huisgenoot aan dit huis en toch is het al teveel om te behappen. Op financieel gebied zou ik er dus niet voor kiezen. De keuze is natuurlijk aan jou. Wel zou ik onthouden dat als je daadwerkelijk in de problemen komt, financieel of je relatie gaat over en je moet op je ouders kunnen leunen, zij dit dus niet voor je doen zoals ik net las. En dan heb je een nog groter probleem.

edit: Wij wonen wel in een huis van 608 euro met een aantal kamers. Huis is wat kouder dus de kosten zijn wat meer. Met een huur van zeg de helft zouden mijn huisgenoot en ik al veel ruimer kunnen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:29

Waarom krijg jij zoveel studiefinanciering?
Het moet wel lukken trouwens. Er zijn mensen die op kamers gaan die veel minder stufi hebben en ook rondkomen. Daarnaast heeft je vriend ook een inkomen neem ik aan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:29

Lauss_ schreef:

Hoe gaat je vriend een huurhuis krijgen? Hij heeft geen vast inkomen nu als ik het goed begrijp en geen enkele verhuurder zal dan een huis verhuren. Op een studentenkamer wil je niet met twee man zitten, denk ik?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:33

Ik ben met 19 ook gaan samenwonen met mijn vriend. Hij had een vaste baan, ik had een appie-baantje naast mijn voltijd studie. Beide een auto, en een appartementje van 400 euro p.m. All-in.

Ik had als inkomen zo'n 450 euro per maand.. Niet veel dus.. ik kon eigenlijk helemaal niks bijdragen. Dat heb ik ook niet gedaan. We hebben precies een jaar samengewoond en mijn vriend betaalde huur/eten en eventueel als ik een maand niet uitkwam mijn zorgtoeslag e.d. (als ik ziek was geweest en te weinig geld kreeg om auto enz mee te betalen).
Mijn vriend wilde destijds ook graag dat ik bij hem kwam wonen. Ik wilde dat ook. Hij wilde dat ook niet vanwegen het geld, maar juist omdat hij graag bij mij wilde zijn. Dit is wel terug te zien in alles wat hij voor mij betaald heeft...

Als jouw vriend het je vraagt omdat het voor hem financieel voordeliger is, zou ik me er heel goed over bedenken. Ik persoonlijk zou het niet doen, pas als ik zelf dan ook een vaste baan zou hebben. Hij wil op zichzelf gaan wonen, dan moet hij ook maar zelfstandig zijn. Hij kan niet verwachten van jouw 200/300 euro per maand dat je met je bijbaan verdient, dat je hem dan financieel kunt ondersteunen.

Daarnaast is samenwonen en school en werk best zwaar. Je hebt niet alleen dat, maar ook nog een huishouden er bij.

Maar goed.. Overweeg het je goed voordat je iets beslist ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:36

jorretje schreef:
Ik zou het niet doen, laat hem maar eerst even op zijn eigen benen staan! Al is het maar een half jaartje, even een eigen ritme vinden, leren voor zichzelf te zorgen. Dan kan je na verloop van tijd altijd nog bij hem intrekken.

Moet ik me absoluut bij aansluiten. Ik ga al 10 jaar met mijn vriend, zelf ben ik op mijn 17e zelfstandig gaan wonen doordat mijn ouders naar het buitenland verhuisden. Mijn vriend is een jaar of 3 later uit huis gegaan en bij mij ingetrokken. Hierdoor is hij wel van de ene verzorger (moeder) naar de andere (ik) gegaan. En dat merk ik, meneer heeft nooit voor zich zelf hoeven zorgen en realiseert zich dan ook niet wat er allemaal komt kijken in het draaiend houden van een huishouden. Juist die paar jaren zelfstandigheid hebben ze nodig om een beetje volwassen te worden.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:47

jorretje schreef:
Ik zou het niet doen, laat hem maar eerst even op zijn eigen benen staan! Al is het maar een half jaartje, even een eigen ritme vinden, leren voor zichzelf te zorgen. Dan kan je na verloop van tijd altijd nog bij hem intrekken.

Helemaal mee eens! _/-\o_

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 17:49

Dat met mijn ouders is nogal lastig, ik had nooit al een echt goede band met ze. Mijn vriend mogen ze totaal niet. Vraag me niet waarom, daar hebben ze geen antwoord op. Ik denk persoonlijk dat ze niet willen dat ik t doe door hem. En ik vind ik ook dat ookal maak ik een fout ik daar zelf achter moet komen. Het huishouden word geen probleem, woon nu eigenlijk al half bok hem in. En aangezien zijn vader altijd weg is doen we daar dus ook het huishoiden incl. Honden en kat verzorgen. Die gaan niet met ons mee trouwens. Heel mischien de kat als er huisdieren mogen.

Mijn totaal inkomen nu (zonder uitwonende stufi) is ongeveer 600/700 in de maand.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 17:51

En daarbij zijn we dus gewend om elkaar elke dag te zien.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:47

Rebeccaa schreef:
Waarom krijg jij zoveel studiefinanciering?
Het moet wel lukken trouwens. Er zijn mensen die op kamers gaan die veel minder stufi hebben en ook rondkomen. Daarnaast heeft je vriend ook een inkomen neem ik aan?

Ligt aan het inkomen van je ouders.
En de meeste mensen die minder stufi hebben krijgen geld van hun ouders, of hun studie/huur wordt door ouders betaald dus is uiteindelijk hetzelfde ;)

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 19:08

Er zijn hier in de buurt redelijk wat appartementen, die niet zo'n hoge inkomenseis hanteren, daarnaast wil mijn vriend zijn vader garant staan. En ik ben idd niet van plan om op een studentenkamer te zitten, dan blijf ik liever thuis wonen. Hij heeft sowieso woonruimte nodig, als er niets anders te vinden is dan een studentenkamer blijf ik sowieso nog thuis wonen.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:14

Lauss_ schreef:
Ik twijfel heel erg ondat ik niet weet of ik het wel kan betalen.

Als je wil weten of het haalbaar is zul je niet alleen je huidige inkomen, maar ook je huidige uitgaven in kaart moeten brengen. Daarnaast gaat het niet alleen om wat je nu verdient (daar heb je het in dit topic een aantal keren over), maar ook om wat je in de komende tijd verwacht te gaan verdienen. Ben je er bijvoorbeeld zeker van dat je je huidige inkomen minimaal blijft houden de komende tijd? Als dat allemaal nog onzeker is, zou ik het zeker niet doen.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:19

Ik zou als ik jou was eerst je school afmaken. Klinkt heel suf, maar dan heeft je vriend de tijd om op zichzelf te leren zijn, en jij daarna wss een salaris en alle tijd om aan je samenwonen te besteden zoals huishouden enzo. Nu eerst op je studie richten.
Ik ben op m'n 17e gaan samenwonen en m'n ouders hadden ook zon uitspraak. Uiteindelijk lieten ze me niet op straat staan toen ik met m'n tandenborstel weer voor de deur terug stond. Je leert er zeker van maar of t nou t slimste van mij geweest is om toen al perse uit huis te gaan....?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:26

Ik zou school afmaken, je kunt altijd volgend jaar bij hem intrekken als je opleiding klaar is.
Nu gaan jullie samen iets nieuws doen wat jullie beide niet gewend zijn, zo raak je ook een beetje uit balans en daar kan school wat het belangrijkste is onder lijden.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 19:42

In de komende tijd ga ik dit sowieso ook nog verdienen, waarschijnlijk meer, maar daar hou ik nog even geen rekening mee. Minder verdienen ga ik sowieso niet. Iedereen heel erg bedankt voor de tips en het meedenken. Ik ga er nog even goed over nadenken en het thuis nog eens proberen er over te hebben.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:32

Als je het huis kunt regelen en het kan betalen, oftewel samen gaan zitten en kijken wat de uitgaven zullen zijn in het scenario dat jullie samen gaan wonen. Als het dan nog steeds kan en je niet van plan bent terug te keren naar huis, ook als het uit zou gaan of je het om wat voor reden dan ook niet meer zou kunnen betalen. Dan zou ik het doen!

Ik heb het ook gedaan. Met een stuk minder inkomen, maar wel met de steun (ook financieel) van mijn ouders. Vriend en ik waren 1 maand samen en zijn toen op onszelf gaan wonen en dus meteen samen. Ik zat toen nog op de middelbare school :)

Met betrekking tot het helpen in het huishouden van je vriend, daar ben ik het niet mee eens met sommige bokkers. Mijn vriend heeft altijd voor zijn moeder en zusje gezorgd en HAAT daarom alle huishoudelijk klusjes nu. Ik zorg voor hem, maakt hem gelukkig en mij maakt het niks uit. Hij maakt mij op andere vlakken weer heel erg gelukkig. Bijvoorbeeld door mijn paard voor mij te kopen en mij te verrassen met uitjes en lieve gebaren. Samen wonen en liefde is voor elkaar zorgen. Hoe je dat doet is aan jezelf :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:28

2 soorten verzekeringen heb je nodig voor huis WA aansprakelijkheid en inboedel.
Ik ben per maand 16 euro kwijt, zit bij ditzo

Verder moeten jullie zelf weten maar ik zou niet gaan, hij heeft je nodig. En zou eerst je studie afmaken en werken aan band met je ouders.
Bovendien twijfel ik of je wel een huis krijgt 0-uren contract wil geen enkele verhuurder.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:49

Heb je al aan het uitzet gedacht, waar je het huis mee gaat vullen? Dat kost namelijk ook best wel wat geld..

Voor de rest als je het kan betalen, waarom niet? Een relatie kan ook fout lopen als je 25 bent en 5 jaar bij elkaar. Je kunt altijd nog terug naar je ouders gaan als het niet lukt. Als je bang bent om schulden te maken moet je zorgen dat alles op zijn naam staat en als het hem niet om het geld gaan dan zou dit geen probleem moeten zijn.
Ik heb zelf ook op mijn 19e een appartement gekocht. Heb in het begin dat ik er woonde hard voor moeten werken met een klote baantje, maar het was het wel waard. De vrijheid heeft mij een hele hoop rust gegeven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:15

Als ik lees dat jullie toch al elke dag bij elkaar zijn vraag ik me af: hoe realistisch is het om te verwachten dat je dan thuis blijft wonen? Hoe zou je dat gaan doen? Ik neem aan dat er hoe dan ook een tweepersoonsbed komt? En spulletjes van jou bij hem in huis. Ga je dan een paar nachten per week toch naar huis omdat je daar op papier dan nog woont? En als je praktisch gezien wel min of meer samen gaat wonen; hoe aardig is het dan om niets bij te dragen aan de kosten?