Ben jij principieel of ?????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 23:18

Sammie schreef:
Die mensen zijn dus niet principieel. :))

Maar goed, het is maar waar je je 'druk' om kan maken. Volgens mij moeten ze dat nog altijd zelf weten wanneer ze wel of niet waar starten, toch :))

Je ergens druk over maken kun je ook omschrijven als pure nieuwsgierigheid, ik heb ook bepaalde principes. Die hebben niets met geloof te maken maar door dit voorval was ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die geld en status boven principes plaatsen.
Natuurlijk leven we in een individuele maatschappij (helaas) en is het leven en laten leven maar dat betekend toch niet dat ik deze vraag niet mag stellen?

chimello

Re: Ben jij principieel of ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:29

Ik snap dat het misschien schijnheilig overkomt als mensen iets doen waarvan ze niet willen dat anderen het te weten komen maar wat maakt het uit wat anderen doen, zolang je zelf de eer aan jezelf houdt is het toch goed? (Dat denk ik ten minste als ik iemand iets zie doen waarvan ik denk waar ben je mee bezig?).
Ik snap wel de nieuwsgierigheid van de vraag hoor, en ja ik ben wel zo principieel. Ik zou nu bv een bepaalde koop kunnen verrichten voor iets dat me zeer gelukkig maakt maar puur omdat de verkoper mij zo heeft geprobeerd voor de gek te houden doe ik het niet en zal ik ook in de toekomst hem niet benaderen.
Uit principe, al zou ik het nu nog kunnen kopen, zeg maar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:38

wendyenbram schreef:
Ik ben net zo. Ik was gerust op zondag. Maar heb geen droger, en binnen geen hangruimte. Buiten ophangen? nee dat zou schande spreken over en door familie. Maar gelukkig heb ik een grote carport, waar niemand zomaar onder kan kijken.

Ik moet hier stiekem een beetje om lachen, je was drogen alsof het een of ander misdrijf is :') , wat ontzettend burgerlijk. Als je dan iets gaat doen waar de hele buurt over kan spreken doe dan iets spannends, blaas de schuur op ofzo :Y)

Ik hou trouwens ook niet van principes die zo verschrikkelijk knullig en kleinzielig zijn. Ik zie een principe meer als iets wat een grote waarde zou moeten zijn, zoals geen misbruik maken van mensen ofzo, niet op welke dag je wat doet dat heeft toch niets met principes te maken???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:58

bigone schreef:
Je ergens druk over maken kun je ook omschrijven als pure nieuwsgierigheid, ik heb ook bepaalde principes. Die hebben niets met geloof te maken maar door dit voorval was ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die geld en status boven principes plaatsen.
Natuurlijk leven we in een individuele maatschappij (helaas) en is het leven en laten leven maar dat betekend toch niet dat ik deze vraag niet mag stellen?

Wat mij betreft mag je (bijna) alles vragen :) Het is dan weer aan een ander om daar op te reageren.

En ik denk dat er voor ieder mens wel een situatie kan komen waarin principes sneuvelen voor geld, status of overlevingsstrategie :)

Waar het paard aangebonden is, moet het vreten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:05

Het hoeven niet persee hun principes te zijn.
Het kan zeker zo zijn dat ze geen problemen thuis willen (in de familie en/of buurt).
En dat ze daarom buiten hun regio starten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:11

Het gaat hier meteen om geloof, maar bedenk eens andere situaties.
Bijvoorbeeld: Je wilt geen gemeenschap voordat je x aantal jaar samen bent met iemand, maar de partner in kwestie pusht bijvoorbeeld wat.
Principes, principes.. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:15

Dat heeft meer dan eens ook te maken met geloof hoor :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:17

Matheno schreef:
Het gaat hier meteen om geloof, maar bedenk eens andere situaties.
Bijvoorbeeld: Je wilt geen gemeenschap voordat je x aantal jaar samen bent met iemand, maar de partner in kwestie pusht bijvoorbeeld wat.
Principes, principes.. ;)

Dit specifieke onderwerp ging idd over geloof maar daarnaast zijn er meer voorbeelden te bedenken. De algemene vraag is meer of je je principes opzij zet voor geld of eer, seks kun je ook aanhalen maar dat is zoals jij beschrijft niet voor geld of eer.
Het zou wel zo zijn als je de oude rijke maar lelijke knakker verkiest boven die leuke jongen die je ook kent en je eigenlijk veel leuker vind. Als je altijd meiden hebt veroordeeld voor iets wat je dan zelf gaat doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:38

ik kan vreselijk principieel zijn :=
heel soms heb ik een "ach , 1 keertje" moment, maar meestal houd ik vast aan mijn principes :j

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:49

Ik denk dat ieder mens een 'prijs' heeft en dan van zijn principes afstapt. Zo eet ik principieel geen vlees, maar stel nu dat ik zwanger zou worden over een hele hele hele lange tijd en dan zou vlees belangrijk zijn voor de ontwikkeling, dan zou ik daar wel vanaf (proberen te) stappen. Zo zijn er tal van voorbeelden die ik kan noemen, niet doden kan je een principe noemen, maar onder extreme omstandigheden kan ik mij voorstellen dat je dat wel doet etc.

Daarnaast kunnen je visie en je principes ook gewoon veranderen, zoals bij de mensen in het voorbeeld misschien wel aan de orde is. Dat is imo ook absoluut geen schande.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:20

ik heb wel principes, maar soms maak ik een uitzondering als daar een goede reden voor is. Toch knaagt het dan wel een beetje...

Ik denk dat echt 100% principieel zijn niet realistisch is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:07

Ik geloof, maar heb er niets op tegen om op zondag op wedstrijd te gaan bijvoorbeeld. Ik vind dat je 1 dag per week rust moet houden en je tijd aan God moet besteden. Zondag is dan vooral fijn, omdat er dan kerkdiensten gehouden worden, maar was dat op zaterdag, was zaterdag mijn rustdag :P sterker nog, de sabbat van de Joden is ook op zaterdag :)