wie kent dit boek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heb je het boek black beauty gelezen(anna sewel)?

ja
46 (60%)
nee
30 (39%)

Totaal aantal stemmen: 76

Sammie

Re: wie kent dit boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:35

:') :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:18

Ik heb het als kind gelezen :j En het is me eigenlijk niet zo bij gebleven...
Maar nu ik het topic zo lees, zou ik het toch nog wel een keer willen lezen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:28

Heel toevallig heb ik het afgelopen week gelezen, voor een vak op school moet ik kinderliteratuur lezen.

Ik moet zeggen (en hier schaam ik me best voor) dat dit het eerste boek ik waarvan ik de film beter vind. De manier van schrijven is erg kinderlijk. Nou is het natuurlijk ook een kinderboek maar er is een verschil tussen 'voor kinderen schrijven' en 'kinderlijk schrijven'.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:39

Er is ooit eens een zwart/wit stripversie geweest over het oorspronkelijke verhaal van Black Beauty en die heb ik wel gelezen. Het verhaal gaat heel anders dan de kinderserie uit de jaren '70.
De film die een aantal jaren terug is gemaakt houdt zich wat meer aan het originele verhaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:46

Boek gelezen, meerdere malen. Eerste keer toen ik een jaar of 10 / 12 was. Toen haalde ik onderstaande er wat minder duidelijk uit maar vond ik het een mooi boek om te lezen.
Ibbel schreef:
Het is dus helemaal geen 'zoet' kinderboek, maar een sociale aanklacht, óók tegen de werkomstandigheden van de mensen, de rijders, die hun paarden wel zo moesten afbeulen om enigszins boven de armoedegrens te komen. De film en de serie doen daar totaal geen recht aan.

Later, toen ik volwassener werd heb ik het herlezen en toen haalde ik bovenstaande er wel uit. Ik heb de films etc nooit gezien volgens mij. Maar ik lees meestal liever een boek dan dat ik er de film van zie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:53

Hier ook wel de film gezien maar niet het boek gelezen, film vond ik zeker mooi :j Maar is ook al jaren geleden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:39

er zijn zelfs twee versie's van black beauty in het engels verschenen, een jeugdversie en een standaardversie, beide van anna sewell.

beide staan als e-book op project gutenberg, je kunt ze ook online lezen, maar ook online laten voorlezen.

ik heb zelf een vertaling uit 1968, daar staat in elk geval ook nergens een indruk dat het toen als kinderboek is uitgebracht op de kaft.

het verhaal heeft inderdaad weinig te maken met de tv serie black beauty, beide een zwart paard, meer eigenlijk niet.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:40

Jaa ik heb m gelezen!