Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:03

Wel apart dat zowel gas als elektriciteit extreem hoog is! Dan kan het haast niet aan de meters liggen (die kun je laten ijken). Misschien inderdaad even onderzoeken of er niet ergens iets weglekt - of afgetapt wordt := En het allereerste wat je moet doen is inderdaad de standen controleren, zodat ze niet geschat hebben.

420BlazeIt

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:05

Dat is echt inmens veel hoor ... ik zou echt ff kijken of er niks mee gesjoemeld wordt!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 20:11

Op de eindafrekening is niet gesjoemeld met de standen.

Van de beginstanden heb ik even nagekeken.

Afbeelding

dit klopt dus ook.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:18

Kolere! Ruim 5000 kuub gas! Ben je de Shell ofzo? :(

Hier zou ik een onderzoek op laten instellen. Je zou je meter kunnen laten ijken, maar die zijn over het algemeen in 99 van de 100 gevallen wel goed. Kost dan weer geld omdat je hem hebt na laten kijken.

Maar het kan bijna niet anders dan dat je ergens een gaslek hebt zitten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:26

Zo, ts, ook gelijk alle kassen in het westland warmgestookt? Wat een rekening. Zou toch denken een lek. maar dat is ook raar, want dan zou je verwachten dat maar 1 van de 2 heel hoog zou zijn.
Hopelijk kan je snel achterhalen wat hier gebeurt is

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:34

Hm, doet me denken aan iemand die ook een extreem hoge afrekening had en dat zou niet kunnen. Die belde er achter aan en kreeg uiteindelijk zelfs aardig wat geld terug omdat ze een foutje hadden gemaakt. Ik ga even voor je zoeken of ik het nog terug kan vinden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:39

EvaC schreef:
Wow! Wat een boel reacties al!

Ik weet heel zeker dat er geen wietplantage is mede omdat mijn huurbaas stinkend rijk is en dat geld gewoon niet nodig heeft ;) Dus daar maak ik me geen zorgen over. Of de buren misschien aftappen durf ik niet te zeggen.

Het verbruik van beide is erg hoog.
Elektriciteit is 4.208 kWh
Gas is 5.613 m3

Ik heb hem inmiddels gesproken. Hij ging onmiddellijk zijn zus bellen om te vragen naar de afrekening die zij heeft gehad. Hij belt me vanavond terug. Mocht hij dat niet doen bel ik gewoon glashard laat op de avond zelf wel even. Hij stelde voor dat ik contact opnam met Essent om te vragen naar een controle voor beide meters. Helaas kan dat nu niet meer omdat ze bereikbaar zijn tot 17.00 uur. Ik heb hem nu ook gezegd dat ik dit bedrag absoluut niet ga betalen, daar ging hij niet echt op in.

Over het maandelijks opschrijven van de meterstanden: haha ja daar ben ik nu ook achter :P Sinds ik op mezelf woon is dit de eerste keer dat ik dit soort dingen in eigen beheer heb, dus ik heb daar simpelweg nooit over nagedacht. Dat ga voortaan wel doen.

Edit: ik weet heel zeker dat de beginstand en eindstand kloppen. Bij de beginstand opnemen ben ik zelf bijgeweest. Het opgeven van de eindstanden heb ik ook zelf gedaan. Essent heeft nog contact opgenomen om te vragen of ik heel zeker wist dat dit klopte.

Als je denkt dat er stroom en/of gas wordt afgetapt is het vrij simpel te controleren: Zet alles, maar dan ook echt alles in je huis uit en kijk of je meters dan nog blijven lopen of niet.

Bij een onverwacht of onverklaarbaar hoog verbruik is het altijd zaak dat je eerst contact opneemt met je energieleverancier. Zij kunnen als het goed is een soort checklist met mogelijke oorzaken met je doornemen om te zien of er een logische verklaring is voor het verbruik.
Is die er niet, dan zou je contact op kunnen nemen met een installatiebedrijf om na te gaan of er binnen in je huis ergens verlies van gas of elektriciteit plaatsvindt, bijvoorbeeld door een defect of storing.
Tot slot is het mogelijk om je meters na te laten kijken. Daarvoor moet je dan niet bij de leverancier, maar bij de netbeheerder zijn. Maar zoals al werd gezegd: Uit ijkingen blijkt dat in de meeste gevallen de meters gewoon correct lopen. In dit geval zouden dan ook zowel de gas- als de elektriciteitsmeter defect moeten zijn en dat is echt niet aannemelijk. Meestal is de aanvraag van ijking op basis van gelijk, dus de netbeheerder laat de meter ijken door een onafhankelijk bedrijf. Blijkt dan dat de meter defect is, dan betaalt de netbeheerder de kosten. Is de meter echter in orde, dan krijg je zelf de rekening en dat kan je ook nog eens honderden euro's kosten. Dus let daar ook mee op!

En hoe vervelend het ook is, je kunt helaas niet zomaar tegen de leverancier zeggen dat je het er niet mee eens bent en dat je niet bereid bent om te betalen. Dit verbruik geven jouw meters aan, dus staan ze in hun recht op jou dit verbruik in rekening te brengen. Betaal je niet, dan loop je het risico dat je keihard wordt afgesloten.
Ook als de reden voor het hoge verbruik zich ergens in je woning bevindt, is dat niet de verantwoordelijkheid van de leverancier. Je kunt dan hooguit proberen om iets met je huisbaas te regelen.

Succes, want het is natuurlijk een hele vervelende situatie!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:46

Zoals iemand indd al zei, alles uit zetten (ook de stekker uit de ketel trekken, want die blijft zn 'reserve' anders aanvullen)

Wij bleken een klein lek te hebben, kwamen er gelukkig snel achter :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:52

truselientje schreef:
Hm, doet me denken aan iemand die ook een extreem hoge afrekening had en dat zou niet kunnen. Die belde er achter aan en kreeg uiteindelijk zelfs aardig wat geld terug omdat ze een foutje hadden gemaakt. Ik ga even voor je zoeken of ik het nog terug kan vinden.

Dat heb ik iig ook gehad. Zij hadden hele andere begin standen.. Betaalde 70 euro. Nieuw maand bedrag werd 250 ofzo. Kreeg uiteindelijk bedragen terug en nog lager maandbedrag. Scheelt maar paar euro, maar toch :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:46

:wow: :wow: zoveel hebben wij met 7 mensen in een heel jaar nog niet verbruikt....
Ik ben bang dat, dat een heel getouwtrek wordt met Essent. Grote organisaties zijn meestal vrij stug hiermee, en tja verbruikt is verbruikt....

Sterkte! :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:04

NenaC schreef:
:wow: :wow: zoveel hebben wij met 7 mensen in een heel jaar nog niet verbruikt....
Ik ben bang dat, dat een heel getouwtrek wordt met Essent. Grote organisaties zijn meestal vrij stug hiermee, en tja verbruikt is verbruikt....

Sterkte! :(:)

Als ze moeilijk doen gewoon dreigen met allerlei consumentenprogramma's maar eerst de tip om alles uit te zetten en dan kijken of de meters lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:07

Heb je een oude ketel?
Wij verstookten in ons oude huis ook heel veel dit kwam echt door de leeftijd (20+).
Nu zitten we in een vrijdtaande, slecht geisoleerde vrijstaande woning en verbuiken nu veel minder.
Dit komt doordat wij nu een zeer zuinige (nieuwere) ketel hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:11

Heb je de verhuurder al gesproken, je zou vanavond toch wat van hem horen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:15

Wij hebben dit zelfde gehad vorig jaar juni.

Wij zijn in februari 2011 in onze woning getrokken en hebben besloten half 2012 van leverancier te switchen. Wij moesten op dat moment 1300 euro ophoesten en schrokken ons ook kapot. Het is ons als volgt uitgelegd:

Je betaald maandelijks een voorschot, in de winter zul waarschijnlijk over dit voorschot heen gaan (nov. t/m maart), de overige maanden zijn de temperaturen aangenamer en stook je niet of nauwelijks dus blijf je ruim onder je voorschot. Aan het einde van het jaar wordt de balans opgemaakt en meestal ontvang je geld terug. Stap je over voor het 'warmere' seizoen krijg je dit soort taferelen omdat je eind afrekening dan puur gebaseerd is op je stookgedrag en geen compensatie kent.................ontzettend naar!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:15

bij mijn (oud ) tante gokten ze maar gewoon de gegevens. die betaalde altijd te veel, maar dat kan hier niet het geval zijn... aftapping?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:18

Nee, nog niet. Ik ga hem zelf bellen als hij voor half 11 nog niet terug heeft gebeld. Dat is lekker vervelend voor hem, maar ik wil gewoon antwoord. Ik heb niets aan een lakse huisbaas. Als hij dit kennelijk al wist had hij me dit gewoon kunnen vertellen zodat we het in de gaten konden houden.

Morgen ga ik sowieso contact opnemen met Essent. Ik snap dat ze vast niet akkoord gaan met mijn weigering van betaling, maar ik ga iig uitstel van betaling aanvragen. Ik wil het nog niet rond schreeuwen op social media omdat Essent tot nu toe niets fout heeft gedaan. Voor zover we weten dan. Alles uitzetten ga ik morgen ook doen. Dat betekend dus alle stekkers van alle apparaten die stroom verbruiken eruit trekken?

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:20

Dit hebben wij ook eens gehad het eerste jaar dat we in ons nieuwe huis woonden.

Bij ons bleek de CV ketel op een of andere comfort stand te staan, zonder dat we het door hadden. Hierdoor werd continu het water warm gehouden, wat natuurlijk helemaal niet nodig is, het is veel goedkoper om even te wachten op warm water in keuken of douche, als dat het de hele dag op 60 graden word gehouden, dat kost een beetje extra water ipv heeeeeel veel extra gas. Onze gasrekening was het jaar erna ook gelijk iets van 1/3 minder verbruikt, en dat terwijl we er in het jaar met de hoge rekening niet eens woonde.
Misschien kun je dat eens nakijken?
Laatst bijgewerkt door leonie1984 op 11-09-13 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:25

niehiet! wat een bedrag nee joh dat kan nooit, dan is er of een fout gemaakt of je hebt een lek, dit is toch van het bezotte! Morgen gelijk ff bellen hoor en je verhaal doen dan komen ze maar langs voor een onderzoek!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:27

@Ts Ik heb het zelfde gehad, alleen dan met "slechts" €1600,00 nabetaling.
Na 1 jaar Essent zijn we weer over naar de volgende energieleverancier. Ik betaal liever maandelijks te veel met een teruggaaf aan het eind van het jaar dan dit. Of ze niet kunnen rekenen, of het bewust te laag inschatten weet ik niet. Jammer dat ze ook niet reageren op een exit-verklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:31

Ik had elk jaar Gesodemieter over de energierekeningen; ik ben een 1 persoonshuishouden, die het trouwens vaak snel te warm heeft dan te koud, alleen de broodnodige elec. apparatuur bezit en dus geen luxe veelvraten en overdag en nooit ben...
1x heeft Westland infra een begin stand doorgegeven aan leverancier die van de vorige bewoner was. Heeft me een jaar gekost om mijn gelijk te krijgen, toen was er helaas al lang beslag gelegd door leverancier en betaal er uiteindelijk nog steeds voor, omdat netbeheerder het verdomde om de juiste stand door te geven aan leverancier...
Om het jaar daarop een eindafrekening te krijgen die bizar hoog was. Net als bij TS en electra en gas echt extreem hoog , uit mijn hoofd gezegd weet ik nog dat ik toen bijna 4.000 kuub had verbruikt. Zijn meters komen testen, maar zeggen dat deze goed werkten en dus mag ik die rekening gewoon betalen...
Staan samen met de Telecom bedrijven stipt op no. 1 van de Maffiapraktijken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:39

bigone schreef:
Als ze moeilijk doen gewoon dreigen met allerlei consumentenprogramma's maar eerst de tip om alles uit te zetten en dan kijken of de meters lopen.

Als volgens TS de begin- en de eindstanden gewoon kloppen, dan zijn deze hoeveelheden energie dus verbruikt en is het niet meer dan logisch dat Essent dat in rekening brengt en dat het ook betaald wordt. Wat er dan ook gebeurd mag zijn waardoor dat verbruik zo hoog is, dat is dan niet de fout van Essent. Natuurlijk mag je wel wat service verwachten en vragen of ze met je meedenken wat er aan de hand kan zijn. En eventueel vragen om gespreide betaling o.i.d.
Maar je verbruik is wel je eigen verantwoordelijkheid. Essent kan er niets aan doen als je energieverslindende apparatuur in huis hebt of als je ergens een lek hebt zitten. Dat is namelijk gewoon de verantwoordelijkheid van de gebruiker en/of eigenaar van het pand.
Ik vrees dat dreigen met consumentenprogramma's dan ook weinig effect heeft. Die dreigementen krijgen ze daar waarschijnlijk dagelijks tientallen keren naar hun hoofd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:44

wat een bedrag :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:54

EvaC schreef:
Dat betekend dus alle stekkers van alle apparaten die stroom verbruiken eruit trekken?

Dat scheeltje per stekker een tientje op jaarbasis. Ook de magnetron, koffiezetapparaat en zelfs de tv kun je hier bij rekenen. Stekkers van telefoons,ipad,ipods en dergelijke nooit laten zitten. Die trekken nl. volledig stroom en die andere stekkers alleen wisselstroom. Minder stroom dus, maar wel stroom omdat ze contact hebben.
Grote_Beer schreef:
Als volgens TS de begin- en de eindstanden gewoon kloppen, dan zijn deze hoeveelheden energie dus verbruikt en is het niet meer dan logisch dat Essent dat in rekening brengt en dat het ook betaald wordt. Wat er dan ook gebeurd mag zijn waardoor dat verbruik zo hoog is, dat is dan niet de fout van Essent. Natuurlijk mag je wel wat service verwachten en vragen of ze met je meedenken wat er aan de hand kan zijn. En eventueel vragen om gespreide betaling o.i.d.
Dat vrees ik dus ook. Gespreide betaling zal mogelijk kunnen zijn, je hebt alleen kans dat je rente moet betalen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:57

Sammie schreef:
EvaC schreef:
Dat betekend dus alle stekkers van alle apparaten die stroom verbruiken eruit trekken?

Dat scheeltje per stekker een tientje op jaarbasis. Ook de magnetron, koffiezetapparaat en zelfs de tv kun je hier bij rekenen. Stekkers van telefoons,ipad,ipods en dergelijke nooit laten zitten. Die trekken nl. volledig stroom en die andere stekkers alleen wisselstroom. Minder stroom dus, maar wel stroom omdat ze contact hebben.
Grote_Beer schreef:
Dat vrees ik dus ook. Gespreide betaling zal mogelijk kunnen zijn, je hebt alleen kans dat je rente moet betalen.

Ik bedoelde alle stekkers eruit om te testen of er dan nog steeds stroom verbruikt wordt ;)
Ik ga ook zeker geen ongegronde klachten uiten richting Essent. Dat is gewoon niet nodig.

Huurbaas beantwoorde zijn telefoon helaas weer niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:59

Wij hebben in het verleden ook heel veel gezeur gehad met Essent, wat een waardeloos bedrijf.
Wij verkochten ons oude huis en kochten een nieuw huis, en alles van Essent zou gewoon mee overgaan.
Ons oude huis is verkocht aan de gemeente (uitgekocht). In augustus zijn wij toen verhuist naar ons nieuwe huis.
Zowel van het oude huis als het nieuwe huis de meterstanden door gegeven. Zelfs van beide een foto gemaakt :)* Zou er zelf nooit opkomen maar vond het wel een slimme tip achteraf gezien.
Blijkbaar is in de tijd dat wij ons oude huis uit waren en dat ze de meters weg kwamen halen (huizen werden gesloopt) de meterstanden anders dat dat wij hadden opgegeven.
Maar goed hoe verklaar je dat Essent? Gaskraan bij de meter was dicht gedraaid, ketel etc was eruit.
Meterkast de hoofdstop uit....

Ook hier over heeft essent heel erg moeilijk gedaan, ondanks de foto's als bewijs.
De meterstanden op de eindafrekening klopte al niet met de door ons doorgegeven eindstanden....
Ook wok kregen toen een torenhoge rekening dat we moesten bij betalen. Alleen in ons geval zat er tussen de jaar afrekening en eindstand maar 4 mnd, en dat waren ook nog eens warme lente/zomer maanden....
Dus in principe hadden wij geld van hun terug moeten krijgen.
Uiteindelijk hadden we zelfs een incassobureau op de stoep staan. Ben je lekker mee!
Nu moet ik eerlijk zeggen al het lof een geduld van het incassobureau, want ook hun zagen dat Essent fout zat.
Uiteindelijk is het na heel veel gedreig en gedoe opgelost en kregen wij geld terug.

Omdat we geen enkele vertrouwen meer hadden in essent hebben we ook het contract beëindigd op ons nieuwe adres.
En ja raad het al, ook dit ging wederom fout.
We hadden daar namelijk voor stroom meter 1 en meter 2 (dag en nacht stroom).
En weer moesten we een hele hoge rekening bijbetalen. Na heel veel geheen en weer bleek dat er bij essent een fout was gemaakt bij het invoeren van de eind gegevens.
Ze hadden in het systeem bij het overnemen meter 1 en 2 omgedraaid.
Uiteindelijk heeft dit ook een heel staartje gehad, maar wederom na heel veel bellen en gezeur opgelost. En wederom kregen wij een leuk bedrag terug ipv het te moeten betalen.

Nee Essent wat dat betreft een hele slechte maatschappij!

Trouwens nog een vraag over de cv, hoor je die vaak aanslaan/draaien.
Iemand bij ons in de familie die heel veel weg was en waarvan de ketel op zolder hing, bleef er iets hangen waardoor de ketel constant bleef draaien en hierdoor een hele hoge gasrekening kreeg.

En van iemand anders hoorde ik ook dat ze een hoge gasrekening hadden vanwege dat de cv op de comfortstand stond.