Geld besparen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:42

testebeest schreef:
Ik zou beginnen met, Een menu samen te stellen. Kijk alles na wat de week er na in de aanbieding is kwa groente. ALs je kip koopt maak porsies 1,5 stuk kipfilet is ruim voldoende voor 2 personen. Eet niet tot je vol zit maar tot je genoeg hebt. Koop aanmenglimo ipv frisdrank, EN verwen je zelf met bv 1x inde week een fles cola. Echt 55 euro per week plus jouw geld wat je extra erbij legt is heel veel hoor. Ik kom met mijn gezin (2 volwassenen, 3 kids rond van 65-75 per week)
Diepvries groente is net zo goed als "verse"groente en het voordeel is meestal hou je niets over, maak afgepaste porties net zoals bij de kip. RIjst is goedkoop en kan je veel variatie inbrengen. Koop brood en vries het gelijk in blijft prima vers.
Hang een lijst op en schrijf op bv, wasmiddel is op. Hou je aan je boodschappen briefje en weersta de verleidingen in de supermarkt van de onzin aanbiedingen.
EN idd ga met de budget coach praten die is er niet voor niets. Als je vriend en jij het niet drastisch gaat aanpakken maak ik me zorgen hoe jullie het gaan redden op het moment dat hij klaar is met de schuldsanering.

Mijn pb staat open als je vragen/tips nodig hebt.

Dank je wel! Wow respect dat jullie dat zo laag kunnen houden! Ik moet nog een hoop leren :)
Diepvries groente eten we al, brood kan ik meestal gratis meenemen van mijn werk als er over is.
Paar weken terug konden we elke week een half brood weggooien omdat het beschimmeld was, we kopen dus wel hele broden maar gooien de helft in de vriezer.
Aanmaaklimonade hebben we ook altijd staan, helaas was de chocomelk in de aanbieding voor een euro bij de C1000 en kon ik het niet laten staan.. Verder drinken we niet veel frisdrank.
Fruit wat we over houden en wat bijna niet meer goed is, gooien we in de sapcentrifuge en hebben we een heerlijke smoothie :)

Yessy schreef:
Ik denk dat je inderdaad al een heel eind bent als je een maand lang even de moeite neemt om op te schrijven wat je waaraan hebt uitgegeven. Dan kun je er meteen bijzetten wat specifiek voor jou, voor je vriend, of voor jullie samen was. Aangezien jij bij hem woont maar geen huur en dergelijke betaalt en daarnaast per week 2x meer te besteden hebt dan hij, is het natuurlijk niet raar als jij meer betaalt, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij stopt met roken om rond te komen, en dat jij vervolgens je laatste centen aan zijn pakje peuken uitgeeft.

Ik geef hem weleens een pakje sigaretten omdat zijn weekgeld op is, maar 9 van de 10x krijg ik dat ook weer netjes terug.
Zoals nu, heb ik vanmiddag krekels gekocht voor de baardagamen, en dat geld krijg ik ook zometeen weer terug.
Soms heb ik ook wel zoiets van; nou laat maar zitten, 't is wel goed zo.
Maar zodra ik merk dat hij te afhankelijk is van mijn centen, dan krijgt ie ook niks.
Sigaretten op, en net niet genoeg geld? Jammer dan, koop je shag of stop je.
Dit is al meerdere malen voorgekomen trouwens. Maar dan heeft hij een nogal te lieve moeder die dan een pakje koopt.
Ook betaald zij wel eens een tas vol boodschappen, wat dat betreft is hij soms wel verwend hoor.
Ik kan ook altijd bij mijn ouders aankloppen voor iets, maar niet voor een volle tas boodschappen als ze weten dat er nog wel geld is. Ik heb hiervoor gekozen, om samen te wonen, dus moet ik het ook oplossen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:53

Ts ik heb een tijd met 10euro in een week met toen 2 kids moeten rondkomen, dan word je wel handig met geld := Heb dus nu heeeeel veel geld

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:03

ik kom hier even in dit topic binnen stormen,
ik zelf wil natuurlijk ook geld besparen,
en ga daarom met jullie mee lezen,
maar ik heb een vraag,
ik kreeg vandaag de jaar afrekening van onze energie.
moeten 800 euro bij betalen |( wat ons dus erg tegen valt.
wij betalen 210 euro per maand en was dus te weinig,
wij zijn maar met zijn 2tjes waarvan mijn vriend weinig thuis is overdag dus nooit,
maar wij verbruiken dus 3000 gas per jaar.
3000 dagstroom per jaar.
2500 nacht stroom.
ik hoor toch wel om mij heen dat het gas wel erg hoog is,.
wij hebben nooit de verwarming boven aan staan en alleen in de winter maar tot 20 graden.
en vrijdag krijgen wij iemand voor onze cv ketel of hier misschien een nieuwe in moet komen of niet.

maar is het nou verstandig om te gaan overstappen na een andere energie leverancier,
wij zitten bij essent.
maar ik ben altijd zo bang dat wij straks problemen krijgen dat het toch in eens veel duurder is. of noem maar op
of is essent het zelfde als alle andere energie maatschappijen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:10

ralphtdw schreef:
maar ik heb een vraag,
wij zijn maar met zijn 2tjes waarvan mijn vriend weinig thuis is overdag dus nooit,
3000 dagstroom per jaar.
2500 nacht stroom.
wij hebben nooit de verwarming boven aan staan en alleen in de winter maar tot 20 graden.
en vrijdag krijgen wij iemand voor onze cv ketel of hier misschien een nieuwe in moet komen of niet.

maar is het nou verstandig om te gaan overstappen na een andere energie leverancier,
wij zitten bij essent.
maar ik ben altijd zo bang dat wij straks problemen krijgen dat het toch in eens veel duurder is. of noem maar op

Wat voor woning heb je, hoe zit het met isolatie, waar staat de cv overdag op. Jullie electra vind ik ook erg hoog voor twee personen.
Ik betaal ook 210 en heb een groot vrijstaand huis, midden in de polder dus de wind heeft vrij spel. Ik lucht elke dag alle kamers, hoe koud het ook is ( bespaart energie) en heb de thermostaat altijd op 19 en 15 graden staan, verbruik meestal 2500.
Wat betreft electra, weideklokken, aantal pc's, droogautomaat, twee koelers en diepvries en dan verbruiken we 4800. Sinds een aantal jaren stap ik elk jaar over, vaak kun je voordeel behalen met premies die betaalt worden aan het einde van het abonnement, zo bespaar ik dit jaar 250 euro.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:26

bigone schreef:
ralphtdw schreef:
maar ik heb een vraag,
3000 dagstroom per jaar.
2500 nacht stroom.

wij zitten bij essent.

Wat voor woning heb je, hoe zit het met isolatie, waar staat de cv overdag op. Jullie electra vind ik ook erg hoog voor twee personen.
Ik betaal ook 210 en heb een groot vrijstaand huis, midden in de polder dus de wind heeft vrij spel. Ik lucht elke dag alle kamers, hoe koud het ook is ( bespaart energie) en heb de thermostaat altijd op 19 en 15 graden staan, verbruik meestal 2500.
Wat betreft electra, weideklokken, aantal pc's, droogautomaat, twee koelers en diepvries en dan verbruiken we 4800. Sinds een aantal jaren stap ik elk jaar over, vaak kun je voordeel behalen met premies die betaalt worden aan het einde van het abonnement, zo bespaar ik dit jaar 250 euro.

wij hebben dacht ik beneden een woon oppervlak van 160 m2 maar kan het helemaal fout hebben,
en wij wonen niet in de polder maar je kunt het wel zo vergelijken heb alleen maar weiland achter mij en volgende huis staat een eind verderop.
ik heb een droger, vriezer, ook een computer, maar dat is het wel zo beetje aan luxe en ja soms een vriend die in de schuur bezig is.
maar zit geen verwarming in,
en snachts als het koud is staat de verwarming op 15 (heb nu nog niet eens mijn verwarming aan).
en als wij thuis zijn 19 graden en echt koud 20 graden.
maar boven nooit de verwarming aan.

Yessy

Re: Geld besparen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:58

Gasverbruik heb ik geen verstand van, maar je elektraverbruik is meer dan 2x dat van ons dus dat is wel erg hoog. Heb je een oude koelkast of wasmachine, of een droger die dagelijks aan staat ofzo? Computer zou het niet moeten zijn, die stond hier ook hele dagen aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:05

Hoe staat het met de isolering van je huis, als het een koophuis is en jullie zijn redelijk jong dan zonnepanelen overwegen, met zo'n gigantisch stroomverbruik haal je dat er wel weer uit. Heb je de opladers altijd in het stopcontact? Vervang alle gloeilampen in huis door ledlampen van de action, bespaar je minimaal vijf euro per lamp per jaar en kijk eens echt goed om je heen want met de apparatuur die je nu opnoemt is het bijna onmogelijk. Ik was minimaal zes keer per week en evenzo vaak de droger aan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:09

let op de cijfertjes achter de komma in de winkel :)
is het bedrag 2,43, pinnen! Wordt namelijk afgerond op 2,45.
Is een bedrag 2,42, contant betalen. Wordt afgerond op 2,40.
Als je het zo ziet zal het niet veel schelen, maar als je alles bij elkaar op telt.. ookal is het maar 1 euro per week.
Alle kleine beetjes helpen :)

Zet een advertentie op marktplaats om op te passen :) of anders voor in de vakantie om op te passen voor dieren.
Ik pas 1 a 2 x in de week op. Dat geld hou ik apart voor stappen / etentjes / alle 'luxe' dingen
als ik niet hoef op te passen, jammer. Dan ga ik niet stappen.
Ik heb geen huis, woon nog lekker bij paps & mams, maar probeer het wel een beetje op een rijtje te houden :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:22

Wat ook helpt is een keer per week het geld te pinnen en daarna niet meer je pinpas gebruiken! Gewoon rondkomen met het contante bedrag dus.

Testebeest, 10 euro per week met 2 kinderen? Dat kan toch helemaal niet?? Ik ben benieuwd naar jouw uitgaven van die 10 euro!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 00:40

Contant pinnen en dat bedrag per week uitgeven, en niet meer. Daar ga ik meebeginnen.
Maar met hoeveel moet ik beginnen?
Als je bedenkt dat we wel gewoon elke dag vers eten en gevarieerd, groente vlees aardappelen, pasta, rijst met iets etc.
Wat is volgens jullie een mooi bedrag om mee te beginnen?
En moet ik daarvan ook voer kopen voor de dieren, of alleen de boodschappen van betalen?

10 euro per week, ik heb er respect voor!
Mag ik vragen hoe je dit elke keer gedaan hebt?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:47

Ik heb zeer weinig tips...maar om even op de blaasgruis in te haken..koop je die bij de DA?
Want op de markt/Internet of ander merk niet van de DA scheelt ook euro's.

Mijn kat heeft het namelijk ook..zakje van 1,5 bij de da was over de 20 euro.
Bij een andere winkel voor 3 kilo net 30 euro...scheelt een hoop.
kattenbak korrels gebruik ik klont vormig, we doen ongeveer 2 maanden met een zak.
Bij de boerenbond etc zijn vaak aanbiedingen hierin..

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 00:59

Barcelano schreef:
Ik heb zeer weinig tips...maar om even op de blaasgruis in te haken..koop je die bij de DA?
Want op de markt/Internet of ander merk niet van de DA scheelt ook euro's.

Mijn kat heeft het namelijk ook..zakje van 1,5 bij de da was over de 20 euro.
Bij een andere winkel voor 3 kilo net 30 euro...scheelt een hoop.
kattenbak korrels gebruik ik klont vormig, we doen ongeveer 2 maanden met een zak.
Bij de boerenbond etc zijn vaak aanbiedingen hierin..

Ja we kopen het voer via de DA. We krijgen hier wel wat korting op via mijn vriends werk. Geloof zo'n 5 euro korting per zak.

De kattenbakkorrels halen wij bij de dierenwinkel, helaas geen boerenbond hier in de buurt. Wat is soort vergelijkbare winkel?
Eerst kochten we t in de supermarkt, maar omgerekend was dat een stuk duurder dan de dierenwinkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 04:37

Ik vind het nogal wat, huisdieren houden als je in de sanering/geld problemen zit. Als ik geldproblemen had, vlogen de dieren het eerste de deur uit, want dat zijn klaarblijkelijk kosten posten (60 euro voor een zak voer?!)

Verder zoals iedereen zegt, bijhouden wat je uitgeeft, en als de sodemieter stoppen met roken. Dat roken is al 1/3 van je budget!!
Het is wellicht even lastig, alle 'luxe' weg laten, maar leren om met geld om te gaan, lijkt me toch wel het belangrijkst in dit stadium, aangezien zoals jij als je vriend hier problemen mee hebben.
Succes!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:41

De kat heeft ie al 7 jaar. Die ga je toch niet weg doen als je schulden hebt?
En wat betreft het voer, dat MOET ze krijgen omdat ze anders weer problemen krijgt met haar blaas.
Het voer is goedkoper als een bezoek bij dierenarts ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:51

Ik weet niet wat voor blaasproblemen je kat heeft maar hier is er eentje van dierenartsvoer (hills) overgegaan op het veel goedkopere sanabelle (scheelt meer dan de helft!). Ik durfde het eerst niet aan maar alle reviews waren zo goed dat we het toch geprobeerd hebben, en hij doet het er geweldig op :)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/100612

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:02

Als het stoppen met roken niet lukt, zelf sigaretten gaan draaien met zon apparaatje.. dat heb ik toen ook gedaan scheelt de helft.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:12

Tuincentra willen ook nog wel eens goedkope dierenartikelen hebben. Boerenbond is daar een voorbeeld van, maar bij bijv. Tuinland is het ook goed te betalen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:19

ik bewaar alle bonnen en voer die digitaal in op een excelbestand. Loop nu wel even achter, maar dat werkt echt goed!

Ook hebben wij diverse potjes, 1 rekening waar alle vast lasten afgaan, dat is dus verzekeringen, telefoonabbonementen, hypotheek, gas water licht, wegenbelasting, upc etc.

dan hebben we een rekening waar boodschappengeld op gestort wordt voor de hele maand.
Benzine geld gaat hier ook op.

Wat over blijft is extra (lees, kleding, make up, formido voor klussen, uitjes, etc.)
Ik zie nu heel snel als het geld op is, en soms krijgen wij door een variabel salaris minder binnen, dat zie ik nu dus aan het begin van de maand al op de extra rekening, want die blijft dan gelijk al lager.
Loop je ook niet achter de feiten aan.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:22

In principe kan je voor 2 euro per persoon per dag rondkomen. Dus verse groente, vlees, aardappelen/rijst/pasta, je brood en beleg. Dat zou in jullie geval dus 28 euro zijn. Aangezien je 55 euro per week hebt voor boodschappen ed, zou ik er voor kiezen om 50 euro per week van de budgetbeheer rekening te halen en daarvoor te tanken en je boodschappen te doen.
Van jouw inkomen (als je officieel samenwoont, vraag eerst na of je dat niet ook naar budgetbeheer moet storten) minimaal elke maand de helft op een spaarrekening zetten. Dan moet je eerst handelingen verrichten on geld op te kunnen nemen. Dus je moet er over nadenken en dan kom je vanzelf tot de conclusie of het wel of niet nodig is. Met het overgebleven gedeelte, bekostig je de dieren en is er aan het eind van de maand iets over, dan kan je eventueel een keer je wat luxe permiteren, al zou ik zelf voor sparen kiezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:23

Mijati schreef:
In principe kan je voor 2 euro per persoon per dag rondkomen. Dus verse groente, vlees, aardappelen/rijst/pasta, je brood en beleg. Dat zou in jullie geval dus 28 euro zijn. Aangezien je 55 euro per week hebt voor boodschappen ed, zou ik er voor kiezen om 50 euro per week van de budgetbeheer rekening te halen en daarvoor te tanken en je boodschappen te doen.
Van jouw inkomen (als je officieel samenwoont, vraag eerst na of je dat niet ook naar budgetbeheer moet storten) minimaal elke maand de helft op een spaarrekening zetten. Dan moet je eerst handelingen verrichten on geld op te kunnen nemen. Dus je moet er over nadenken en dan kom je vanzelf tot de conclusie of het wel of niet nodig is. Met het overgebleven gedeelte, bekostig je de dieren en is er aan het eind van de maand iets over, dan kan je eventueel een keer je wat luxe permiteren, al zou ik zelf voor sparen kiezen.

Daar ben ik toch benieuwd naar hoe je dat doet...

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:29

als je niet wilt/kunt stoppen met roken, kun je beter gaan clicken, dat doe ik ook en is zooo veel goedkoper!
ik rook voor nog geen 30 euro per maand, een pot shag van bijv. camel kost 15,50 en een doos filters kost nog geen euro. hier kan ik prima 2,5 week mee doen. het is even wat werk om zelf je sigaretten in elkaar te zetten, maar het scheelt echt heel veel geld.
een pakje sigaretten kost tegenwoordig al 7 euro, een pot shag haal je zo'n 200 sigaretten uit, dan zijn ongeveer 10 a 11 pakjes sigaretten, en kost hetzelfde als 2 pakjes sigaretten kant en klaar :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:08

Ayasha schreef:
Mijati schreef:

Daar ben ik toch benieuwd naar hoe je dat doet...

Gewoon op aanbiedingen letten, wij zijn met 4 en ik ben bij de AH elke week zo'n 60-65 euro kwijt, maar daarvan is 10% gespaard dmv zegeltjes. Ik doe geen boodschappen bij andere winkels. Koop bijna alleen AH Basic/euroshopper producten. Kaas is een luxe artikel, dus dat koop ik niet vaak. Wel eten mijn zoon en ik vegetarisch, dat kost iets meer als het vlees voor mijn man en dochter. Budget voor de avondmaaltijd is 2 euro vega, 2 euro vlees, 2 euro groente. Brood kost 75 cent per dag. Aardappels zijn duurder, ongeveer 80-100cent per dag, pasta of rijst zo'n 30cent per maatlijd.
Door op de aanbiedingen te letten en op de 35% stickers, kom ik vaak onder de prijs van het vlees en de groente, waardoor er ruimte is voor iets luxe.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:19

Ik heb begrepen dat je vriend een budget coach heeft. Waarom vraag je die niet om een plan van aanpak voor jullie twee te maken? Waarin duidelijk is wie wat betaald en wie waar verantwoordelijk voor is. Ondertussen spaart jou vriend via de coach en ben jij elke maand blut.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:29

Yessy schreef:
Ik weet niet wat voor blaasproblemen je kat heeft maar hier is er eentje van dierenartsvoer (hills) overgegaan op het veel goedkopere sanabelle (scheelt meer dan de helft!). Ik durfde het eerst niet aan maar alle reviews waren zo goed dat we het toch geprobeerd hebben, en hij doet het er geweldig op :)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/100612

Ik op Prins is gewoon in de intratuin etc te verkrijgen...scheelt al euro's
Zij hebben bijv ook vaak aanbiedingen op kat grind 2 voor......
Ik haal bijv altijd de drollen en de plas eruit en dan een heel dun nieuw laagje....zo doe je lang met de bak..

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:14

Mijati schreef:

Hij krijgt zijn geld gestort op zijn rekening, 55euro per week.
Wij wonen niet officieel samen, ik sta nog ingeschreven op mijn ouders adres in een andere stad.

Ik heb nu ongeveer 150 euro apart gezet op de spaarekening, contant geld opgenomen.
En mijn pinpas aan zijn ouders gegeven.
Mocht we écht niet uitkomen of er moet iets vervangen worden, dan mag ik m'n pinpas halen. Anders niet.
Zijn ouders zijn consequent gelukkig :)

Dank voor alle tips! :)