Het huis uit....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Het huis uit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:02

Idd dat soort dingen vind ik geweldig haha, ik liep vanmiddag in de action en zag zoveel leuke dingen haha.
Heb nog maar niks meegenomen maar in mn hoofd ben k er al helemaal mee bezig :))

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:03

hahah! Mijn halve uitzet staat ook al sinds mn 17de op zolder :+

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:04

Waar zoek je iets WinSel?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:05

Ehm in de buurt van Veendam e.o.
Ik woon nu in Meeden en werk in Veendam. Liefst zou ik dus in Veendam willen wonen maar daar om heen is ook geen probleem :)

En die uitzet blijft leuk haha :D Lekker shoppen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:25

Qua inboedel kun je in eerste instantie ook veel (bijna) gratis van bijvoorbeeld marktplaats halen. Toen ik ging samenwonen, stond de woonkamer vol met gekregen spullen. Sommige konden zo nog prima mee, andere na een laagje verf. Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn de eet- en salontafel en bijbehorende stoelen vervangen door nieuwe (of mooie marktplaats) exemplaren en de bank wordt binnenkort geleverd. De oude inboedel gaat in eerste instantie voor een klein bedrag (50 euro voor de hele set ofzo) op marktplaats en als dat niets wordt, in ruil voor een bos bloemen. Er zijn vast studenten of starters die het goed kunnen gebruiken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:38

Het is idd de bedoeling om de grotere dingen eerst via marktplaats te kopen voor niet al te veel geld.
Later kan ik altijd nog iets nieuws kopen :) En er staan echt veel dingen op marktplaats wat nog prima te gebruiken is :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:10

Het kan mij niet snel genoeg gaan haha
Ik wil al van alles kopen, maar als ik niet weet hoe groot het word helpt dat niet zoveel :P

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:54

Ik volg dit even! Ben heel erg benieuwd, want wil het zelf ook erg graag.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:11

Leuk ! Kunnen we ervaringen delen :)

Wat wil jij precies en ook alleen of samen ?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:54

Voordat ik uit huis ging ben ik ook alvast begonnen met mijn uitzet sparen, kadokaarten van bv Xenos vragen voor verjaardag en kerst, dat soort dingen. Je bent idd wel erg laat met inschrijven bij de woningbouw, maar ik stond ook pas 11 maanden ingeschreven en kreeg hem, dus het kan wel. Maar hoe langer je er ingeschreven staat hoe meer kans

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:59

WinSel schreef:
Het is idd de bedoeling om de grotere dingen eerst via marktplaats te kopen voor niet al te veel geld.
Later kan ik altijd nog iets nieuws kopen :) En er staan echt veel dingen op marktplaats wat nog prima te gebruiken is :)

Via marktplaats kun je voor weiniig je huis helemaal inrichten, handig is ook als je op de site van de gemeente waar je wilt gaan wonen eens kijkt wat de gemeentelijke belastingen zijn. Als je nog geen 23 bent kun je alleen huursubsidie krijgen als je minder dan 374,00 euro aan huur betaald.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:10

Woningbouw zou ik ook even langs gaan om je gezicht te laten zien. Ik heb gedaan alsof ik meer informatie wilde hebben over de duur van het wachten op een huurhuis en hierdoor hebben wij uiteindelijk sneller een huis gekregen omdat ze ons gezicht had gezien. Dat klinkt heel stom maar het werkt soms wel.

Voor particulier huren zou ik je alleen willen zeggen neem alsjeblieft iemand mee die verstand heeft van huizen. Mijn vader en opa zaten in de bouw, opa bouwde huizen dus ik weet er veel vanaf. Mijn huisgenoot liep door het huis met een roze wolk en ik zag overal de brokkels en gaten op plekken waar je anders dus echt niet kijkt. En vaak is het zo ''What you see is what you get''. Kies ook altijd voor een huis met ketel, zelf (laten monteren) in een leeg huis is te doen maar het is laks en veel verhuurders nemen het ervan.

Houd ook geld apart voor andere kosten denk aan je aansluitingskosten van je telefonie, internet en tv. Dat kost al snel 100 euro meer inclusief aparatuur. Goed de kachels in de gaten houden even aan de knoppen draaien (die van ons was dus vast geroest, haha..daar denk je ook niet aan en woningbouw was dit punt dus vergeten te melden bij hun reparatiemannen)

En spaar wat geld uit voor je boodschappen. De eerste keer is duur. Wij hebben het stukje voor stukje gedaan dan weer eens een vaatje peper dan weer eens wat zout of mayonaise. Al met al hebben we ons rot zitten ergeren dat we het niet allemaal in huis hadden en je hebt belachelijk veel dingetjes wel nodig (zonder kan ook maar argh ik ergerde mij kapot dat we geen ketchup in huis hadden ondanks ik geen patat at).

En mijn laatste tip.. eet zoveel mogelijk bij je ouders tijdens het klussen. Wij namen een vette hap en ik kwam 8 kilo aan. Nooit meer haha!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:48

Tanya, ik ben volgende maand jarig dus dat gaat helemaal goed komen :)
Kleine dingen zoals mokken, handdoeken e.d. ga ik ook al voor kijken, beetje rond snuffelen ed :)

De wachttijd is hier 7 maanden tot een jaar gemiddeld :)

Bigone dat is een goeie tip, ga ik zeker achteraan, dankjewel !

Urion ook jij hebt een aantal goeie tips, kan ik zeker wat mee dankje :)
En dan vooral je laatste zin haha, nee hoor ik heb zeker iets aan de tips !

Ik denk op dit moment dat ik niet particulier ga huren, maar goed wie weet veranderd dat nog

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:32

Even een lijstje voor je van hoeveel ik betaal per maand, geeft je misschien een idee van de kosten:

Huur via sociale huur: 398,11 euro (hier zitten dan kosten voor onderhoud en water al bij)
Gas + licht: 80 euro (je kan zelf bij je energiemaatschappij aangeven hoeveel je per maand wil betalen en uiteindelijk krijg je dan geld terug of betaal je bij)
Internet + tv: 38,95

Ik krijg 143 euro huursubsidie en heb studiefinanciering, en voor de rest helpt mijn vader mee (ik kan momenteel niet werken omdat ik coschappen loop en dan 50+ uur onbetaald in het ziekenhuis werk).

Waar je wel rekening mee moet houden zijn dingen zoals waterschapsbelasting en afvalheffing en dat soort dingen.. Die krijg je 1x per jaar geloof ik, maar dat kan wel ineens 300+ euro zijn.. Dus alvast beginnen met een spaarrekening is geen overbodige luxe!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:44

Nog een tip, wij hebben onlangs onze kamers geschilderd en hebben de verf bij de koren beurs weg gehaald. De verf is op kleur van de hister kaart gemengd, er zit een heel klein beetje kleurverschil in maar ik vind het mooier als de histor.

10 liter voor 35,00
Wij hebben met 20 liter de hele woonkamer en beide slaapkamers gedaan, 54 m2

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 11:17

Dankjewel voor het lijstje, hier kan ik wel wat mee :)
Spaarrekening ben ik idd mee bezig :)

dejong_wever, dankjewel, dat is een goeie tip !! :D
Tanya schreef:
Even een lijstje voor je van hoeveel ik betaal per maand, geeft je misschien een idee van de kosten:

Huur via sociale huur: 398,11 euro (hier zitten dan kosten voor onderhoud en water al bij)
Gas + licht: 80 euro (je kan zelf bij je energiemaatschappij aangeven hoeveel je per maand wil betalen en uiteindelijk krijg je dan geld terug of betaal je bij)

Ik krijg 143 euro huursubsidie en heb studiefinanciering, en voor de rest helpt mijn vader mee (ik kan momenteel niet werken omdat ik coschappen loop en dan 50+ uur onbetaald in het ziekenhuis werk).

Waar je wel rekening mee moet houden zijn dingen zoals waterschapsbelasting en afvalheffing en dat soort dingen.. Die krijg je 1x per jaar geloof ik, maar dat kan wel ineens 300+ euro zijn.. Dus alvast beginnen met een spaarrekening is geen overbodige luxe!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:40

Tanya schreef:

Ook de waterschap, riool en reinigingsrechten kun je kwijtschelding op aanvragen, zorg er dan wel voor dat je de drie maanden daarvoor niets op je spaarrekening hebt staan want dat daar willen ze allemaal kopien van zien. Heb je 500 euro spaargeld dan krijg je vaak al 100 euro minder aftrek.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:30

Oww dat wist ik helemaal niet :)
Dat is een goeie tip ! Dankje

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:05

Nou het eerste is binnen voor de uitzet haha
Heb 3 hele leuke mokken gekocht bij de Marskramer :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:46

Kringloop winkels kunnen ook nog wel eens leuke dingen hebben.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 17:29

Dankje voor de tip, daar kan ik zeker nog wel even gaan kijken !

Ik ben een lijstje aan het maken wat ik zoal aan inboedel moet kopen, maar dan vooral de kleine dingen zoals borden, kopjes ed. Jullie nog tips wat er echt op moet ?