Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie aan duurzaam en milieu- / diervriendelijk leven?

Ik probeer zo veel mogelijk overal naartoe te fietsen
72 (10%)
Ik rij een elektrische auto
3 (0%)
Ik heb zonnepanelen en / of dergelijke
22 (3%)
Ik eet (meestal) biologisch
61 (8%)
Ik eet (meestal) voeding met weinig E-nummers / bewerkingen
54 (7%)
Ik gooi zelden eten weg
88 (12%)
Ik gebruik geen dierlijke producten (veganist)
6 (0%)
Ik eet (meestal) vegetarisch
48 (6%)
Ik hou zelf dieren voor de slacht
12 (1%)
Al mijn dieren hebben vrije uitloop en genoeg bewegingsruimte
74 (10%)
Ik heb een eigen moestuin
42 (5%)
Ik gebruik geen gif in de tuin en tegen ongedierte
56 (7%)
Ik scheid afval / probeer hoeveelheid afval te beperken
115 (16%)
Ik kijk altijd kritisch naar verdere verbeteringsmogelijkheden
58 (8%)

Totaal aantal stemmen: 711

tamary

Re: Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:45

Spaarlampen hangen hier overal (op 1 of 2 plekken na met led en afzuigkap met nog gloeilampen) Keus was niet (enkel) milieutechnisch trouwens, ik was het rap zat om max. elke 2 jaar een aantal keer op een wiebelstoel te moeten klimmen om die gloeilampen te vervangen.

Zonnepanelen wil ik wel op de wei hebben, zodat ik niet meer met accu's hoef te slepen en ik iets van een pompje kan gebruiken tegen het bevriezen van de waterbakken in de winter. Thuis kan niet en dan zijn de kosten me ook veel te hoog.

Wat de milieubelasting van vlees betreft: als je uitgaat van opgestald vee dat voornamelijk graan te eten krijgt is dat inderdaad fors hoger. Ga je uit van waar die dieren voor gemaakt zijn, nl het zichzelf voeden op stukken land die door ligging, bodemgesteldheid, etc. ongeschikt zijn om gewassen op te verbouwen dan komt het verschil tussen 1 calorie uit vlees en 1 calorie uit planten uit op minder dan 10%. Komt nog eens bij dat de gehele natuur gebaseerd is op een geïntegreerd systeem van de dood van het ene organisme is voedsel voor de andere. Niet alleen de mest van de dieren voedt de grond, maar ook het kadaver na diens dood. 100% vega voedsel verbouwen gaat niet, zeker niet op langere termijn en met vaak een biologische insteek daarboven voor geen kunstmest gebruik is het helemaal snel afgelopen.

Soja is niet alleen erg milieuvervuilend (gentech, oerwoud/regenwoud kap), maar het is geen voedsel. Soja is een mooie groenbemester, maar om te eten ongezond. Uitzondering is de gefermenteerde vorm in kleine dosis. (dus sojasaus met max. van 6-9 gram per dag en met veel vis ivm binden van mineralen zodat het lichaam ze niet kan opnemen. Vis heeft er meer dan de soja kan binden).

Biologisch eten als dat financieël kan doe ik (aanbiedingen), maar ook de reisafstand/streekproducten en de labels die ook over leefomstandigheden van de boeren gaan (fairtrade en utz bv) zijn belangrijk.

Milieu"besparingen" die helpen zijn eigenlijk : verbouw zelf (een deel van) je voedsel, geen auto en geen kinderen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:52

eenitraM schreef:
Vegatarisch is niet beter wb milieubelasting. Waar komen die sojabonen vandaan? Van ver. En dat gaat zeker verscheept worden dmv een zeilbootje met de wind in de zeilen :+

Het enige wat ik doe wat 'bewust' is, is fietsen. Maargoed, ik verslijt zon 4 fietsen per jaar, dus dat is ook al een belasting voor het milieu. :')

Kahawa schreef:
verootjoo schreef:
Omdat veel vegetariers overgaan op soja ipv vlees, wat minstens net zo slecht voor het milieu is ;)
Tenminste, dat denk ik.

Nee, dat is niet zo. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ucten.html (ook factoren als transport e.d. zijn hierin meegenomen)

Milieubelasting van dierlijke producten wordt zwaar onderschat.

Bovendien kan je ook vegetarisch eten dmv enkel streekproducten..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:56

ik doe er niks aan.. :o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:04

Kahawa; heb jij een recenter document? Deze is van 5 jaar terug. En streekproducten? Ga jij dat betalen? Ben maar een arme student hoor ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:56

Afval is echt mijn ding, ik ben (volgens sommigen) zo'n hele vervelende recycler, die de verpakkingen van dingen uit elkaar haalt en het papieren gedeelte bij het papier, het plastic bij het plastic en de nietjes bij het restafval doet. Vroeger kon ik al niets zomaar op de grond gooien omdat ik ooit eens gehoord had dat eendjes daarin konden stikken, nu is dit uitgebreid naar het zwerfvuilteam. Dat houdt in dat ik 1 week in de maand iedere dag verantwoordelijk ben voor het opruimen van het zwerfafval in mijn stuk van het bos. Dan neem ik de hond mee en ga ik lekker vrijwillig in de regen 1,5 uur blikjes (en nog veel vreemdere dingen) prikken, best leuk om te doen :))

Verder dan nog de moestuin, vegetariër (met een beperkt aantal keer vleesvervanger in de week), geen gif, vrije uitloop kippen en probeer zo bewust mogelijk eten te kopen en alles te gebruiken. Daarnaast, die staat niet in de poll, probeer ik zoveel mogelijk water te besparen, snel douchen met besparende douchekop, alleen in bad als een traktatie en niet de kraan de hele tijd laten stromen bij het handenwassen/tandenpoetsen. Ook hier is er nog genoeg ruimte voor verbetering, maar alle beetjes helpen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 01:04

Rintah schreef:
papier scheid ik wel, plastic is simpelweg niet mogenlijk door de hoeveelheid ruimte in ons appartementje. restjes eten bewaren we vaak voor de dag erna, en we gooien zo min mogenlijk weg.

Je kunt beter plastic scheiden. Papier is minder schadelijk in de standaard afvalverwerking dan plastic. Dus als je dan toch moet kiezen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 01:42

Pfoe, ik eet biologisch, weinig vlees, recycle, overal spaarlampen, eet met de seizoenen mee en....

Ik slaap met het licht op de gang aan als mijn vriend er niet is. :o

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 02:04

Ik let er vooral op hoeveel water ik gebruik en doe snel het lichtweer uit als ik niet in die kamer ben, maar doe het aan voor gezelligheid. ik was niet heel veel douche niet iedere dag maar was me gewoon.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 02:04

NathalietjeB schreef:
ik doe er niks aan.. :o

waarom niet? is gewoon een vraag hoor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:54

eenitraM schreef:
Kahawa; heb jij een recenter document? Deze is van 5 jaar terug. En streekproducten? Ga jij dat betalen? Ben maar een arme student hoor ;)

Ik ook hoor ;) Het is weer zo'n een aanname dat die per se duurder zijn, iig als je ze op de plek zelf koopt (dus niet dat ze eerst naar de supermarkt gaan). Zeker groenten hoeven echt niet duurder te zijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:14

Wij hebben een moestuin en spuiten daar niet tegen onkruid. Hebben panelen op het dak dat water verwarmt, dat komt vervolegns terecht in de wasmachine/vaatwasmachine en CV ketel. Dat water wordt door de zon tot 65graden verwamd, dus (vaat)wassen kost soms alleen de daariïng van de machine en niet het waterverwarmen. Sinds 2 winters hebben we een houtkachel; hebben zoveel bomen op ons land staan dat we elke stapel hout 2 jaar kunnen laten drogen. Als die stapel op dreigt te raken, laten we een container hout komen van ventje zijn werk. Ik scheid het plastic, glas gaat in de speciale bakken, potjes spaar ik voor de jam/ augurkenproductie. Met de kranten die we krijgen, maken de kachel aan. Door de aankoop van de houtkachel bespaarden we meteen 3 volle tanks LPG. Hier geen aardgas, dus dure LPG. We hadden in een stookseizoen de kosten voor de kachel+pijp er al uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:47

Goed bezig Bokkers +:)+

Vooral Lusitana, jij bent best een bikkel erin zo te lezen :)

Ik weet eigenlijk niet of een houtkachel beter voor het milieu is dan "gewoon" warm stoken van je huis... maar als je het hout al hebt is het wel beter voor je portemonnee in ieder geval :P Wij hebben hier ook een houtkachel (Franklin-model) die er al in stond toen we het huis kochten. Rest van het huis helemaal verbouwd maar die kachel is blijven staan en we zijn nog steeds bezig met het opstoken van al het sloophout uit het huis...

Ik twijfel al jaren heel erg over zonnepanelen of het de kosten waard is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:08

Kahawa schreef:
Ik ook hoor ;) Het is weer zo'n een aanname dat die per se duurder zijn, iig als je ze op de plek zelf koopt (dus niet dat ze eerst naar de supermarkt gaan). Zeker groenten hoeven echt niet duurder te zijn.

De streekgroentes die ik koop zijn aanzienlijk goedkoper dan het spul dat ik in de supermarkt kan kopen. :j

@pmarena; ik zou opschieten met beslissen, nu krijg je nog subsidie op zonnepanelen. Of is die pot ondertussen al leeg?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:19

Pot is al leeg :P

Maar eerder kon het toch niet vanwege dubbele lasten van nog te koop staand huis.
Nu hebben we ook geen liggende gelden dus is het echt de vraag of het de investering waard is of dat ze nog veel goedkoper gaan worden de komende jaren :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:23

Oh dat helpt niet mee, die lege pot. :D

Ik heb er ook over gedacht maar mijn huis blijkt niet geschikt te zijn. Kon ik eindelijk stoppen met dubben. :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:26

Vanmiddag komt Andre Kuipers langs op het werk!
We hebben Mission Zero week de hele week is er dan van alles te doen.
http://www.interfaceflor.nl/web/nl/duur ... ssion_zero

Het bedrijf is erg met duurzaamheid bezig en zonder het personeel redden ze de doelstellingen niet dus zo worden we allemaal gemotiveerd.

Het is onze missie om het eerste volledig duurzame bedrijf te worden - met nul-komma-nul negatieve invloed op het milieu. We noemen dit onze Mission Zero en we zullen deze doelstelling vóór 2020 bereiken.
We willen in evenwicht met de natuur werken zonder negatieve effecten die worden veroorzaakt door onze mensen, processen of producten. En we willen nog een stap verder gaan - om herstellend te worden, meer terug te geven dan we uit het milieu en de gemeenschap halen.

Er lopen veel goede en leuke projecten.
Bijvoorbeeld met visnetten wat echt een probleem is in alle zeeen deze worden eruit gevist door mensen in bv 3e wereld landen en Interface koopt deze netten weer op en maakt hier garen van voor de tapijt tegels. Zo hebben de mensen daar werk en de zeeen worden toch wat schoner en vissen en schildpadden hebben minder kans verstrikt te raken en wij hebben gerecycled garen in gebruik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:31

ik moet tot mijn schande toegeven dat we amper iets doen.
Al mijn dieren hebben een grote uitloop (cavia's buiten in een relatief klein buitenhok maar met ren eraan, na de verhuis komt die groter. Chinchilla's zitten nu om te koppelen in een grote caviakooi met platformpjes (1m * 50 * 50 hoog), maar die krijgen binnen een paar weekjes een grote échte chinchillakooi (moeten nog binnenkomen in de winkel) en mogen dagelijks los. Katten komen momenteel niet buiten, maar krijgen in het nieuw appartement een kattenren van 4*18)

ik sorteer afval, en probeer zoveel mogelijk het licht uit te doen, in het nieuw app hebben we spaarwaterkranen.
Hier verwarmen we met cv (huurappartement), in het nieuw hebben we zowel de cv, het warm water en de kachel op pellets staan, dus dat is héél natuurvriendelijk. Maar daar stopt het zowat wel.

Ik rij momenteel in een oude zware dieselauto. Vriendlief heeft een Mercedes sprinter, en als weekendauto een benzine nissan silvia met 280 pk, en volgende week krijg ik mijn renault trafic binnen, dus die zijn allemaal niet mileuvriendelijk :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:34

Wow wat tof Linnie! Lijkt me sowieso een leuk bedrijf om te werken als ik zo op de site kijk!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:47

Het is inderdaad een leuk bedrijf.
Thuis kan ik ook nog een hoop verbeteren hoor.
Vlees eet ik al jaren niet dagelijks meestal 2x in de week.
Heb wel veel spaarlampen en afval probeer ik wel altijd te scheiden.
Komende weken gaat de woonstichting ook bezig in het huis.
Ik krijg spouwmuur isolatie, dak isolatie en een zonne boiler.
Dubbel glas boven en nieuwe dakpannen.
Dus ik hoop volgend jaar veel energie te gaan besparen!

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:41

@irr11, hoezo is je huis niet geschikt?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:32

Ik eet plantaardig, heb overal ledlampen & heb het licht alleen aan wanneer ik ook in die ruimte ben. Ik draai 's nachts en als ik weg ben de verwarming uit en heb hem sowieso nooit overdreven hoog staan.
Verder trek ik overal altijd de stekkers van uit, voor bv de tv heb ik zo'n stekkerdoos die ik uit zet. Opladers laat ik nooit in het stopcontact zitten.
Afval scheid ik zoveel mogelijk: papier, glas & plastic.
Ik laat de kraan nooit lopen tijdens bv tandenpoetsen, gebruik op het toilet de stopknop & douche niet te lang.
Ik heb wel een benzineslurpende auto. Hoewel ik hem vrij veel laat staan zou dat beter kunnen. Overigens is het alternatief 9 vd 10 keer de scooter en niet de fiets. (ook omdat het vaak om veel km's gaat)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:44

tenerife schreef:
@irr11, hoezo is je huis niet geschikt?

Ik heb slechts zeer beperkt ruimte om zonnepanelen te plaatsen. Het stuk waar het wel kan is eigenlijk te klein en er komt niet voldoende zonlicht.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:57

Ik scheid afval, behalve de voedselresten. Ik hergebruik alle plastic tassen van winkels en probeer altijd mijn grote boodschappentas te gebruiken bij het boodschappen doen.
Ik heb niet onnodig lampen aanstaan in huis.
Ik pak eerder een dekentje erbij ipv de verwarming aan of hoger te zetten.
De hr ketel staat op eco-stand, ik ventileer altijd en lucht dagelijks.
Ik eet hooguit 2x per week vlees en 2x per week vis, beiden biologisch.
Ik probeer zoveel mogelijk groenten, fruit en kaas van lokale producenten en biologisch te kopen. Ik vermijd sojaproducten.
Ik doe boodschappen aan de hand van een weekmenu en boodschappenlijst, waardoor ik nagenoeg niets weggooi.
Op mijn werk gebruik ik een mok ipv de standaard papieren bekertjes.
Ik zet de kraan uit bij het tanden poetsen en handen wassen. Ik grbruik de stopknop bij de wc en douche kort.
Ik ben alleen vergroeid met mijn auto :') Een relatief zware, maar zuinige jonge auto. Eind dit jaar komt er een kleinere en nieuwere auto.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:49

pmarena schreef:
Goed bezig Bokkers +:)+

Vooral Lusitana, jij bent best een bikkel erin zo te lezen :)

Ik weet eigenlijk niet of een houtkachel beter voor het milieu is dan "gewoon" warm stoken van je huis... maar als je het hout al hebt is het wel beter voor je portemonnee in ieder geval :P Wij hebben hier ook een houtkachel (Franklin-model) die er al in stond toen we het huis kochten. Rest van het huis helemaal verbouwd maar die kachel is blijven staan en we zijn nog steeds bezig met het opstoken van al het sloophout uit het huis...

Ik twijfel al jaren heel erg over zonnepanelen of het de kosten waard is.

Lijkt mij wel aangezien hout geen fossiele brandstof is en in die zin dus duurzamer dan gas en olie e.d.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:04

ik eet geen vlees, mijn katten eten alleen bio of minstens scharrel
koop hoofdzakelijk bio producten (als ze er zijn)
ik haal gif voor onkruid in Belgie (dan werkt het tenminste!)
Heb een moestuin, zonder gif
overweeg zonnepanelen in mijn nieuwe huis...
Doe wel vaak millieu projecten (gas scrubbers bouwen etc.) in mijn werk :+ maar wel in de petrochemie :D :j
Mijn auto is niet echt duurzaam :')