Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

Liselot schreef:
Bij mij is het erg afhankelijk van de kwaliteit van het eten, de bediening en met hoeveel mensen je bent.
Als ik het eten en bediening goed vind geef ik meestal zo'n 4 a 5 euro fooi, ligt er een beetje aan hoe het bedrag uitvalt.
Met een grote groep vind ik het wel netjes als er ook wat meer fooi gegeven wordt, je kan allemaal wel een euro missen en ik weet zelf hoe lekker dat beetje fooi is aangezien ik ook in de horeca gewerkt heb

Hier hetzelfde, maar als de bediening of het eten niet goed was, geef ik niets :7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

vuurneon schreef:
Heb ik ook meegemaakt in het buitenland; verplichte fooi. Terwijl de bediening bijzonder naar was :n

Echt? Nog nooit meegemaakt. In welk land was dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:24

Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Ik drink water :P
Maar ik krijg ook geen fooi voor mijn werk. Waarom dan wel in de horeca?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:25

rond de 5% is vaak gebruikelijk bij grote bedragen, maar je mag geven wat je wilt en wat het je waard is, meestal wordt er inderdaad afgerond of een paar euro erbij. geef je 89.95 en zeg je laat de rest maar zitten, dan vind ik dat beledigend, dat is geen fooi geven, dat is te beroerd zijn om de 5 cent in je zak te steken. Maar nogmaals, dat is mijn mening, een ander kan daar anders over denken. Je krijgt idd gewoon salaris, maar dat is vaak minimumloon, de rest verdien je door je service en je klantgerichtheid. Laat ik het zo zeggen, mijn vent komt voor mijn uurloon zijn bed niet eens uit, en ik denk de meesten van jullie ook niet :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:26

Suzanne F. schreef:
vuurneon schreef:
Heb ik ook meegemaakt in het buitenland; verplichte fooi. Terwijl de bediening bijzonder naar was :n

Echt? Nog nooit meegemaakt. In welk land was dat?

VS :)
Op een bepaalde plek waren ze de 'zuinige' toeristen zat en hebben praktisch alle restaurants in dat gebied verplichte fooi (15 procent) erop...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:27

Ik geef eigenlijk altijd fooi, afronden op de 5 euro.

Ik werk ook in de horeca en ik ontvang fooi voor het vriendelijk/leuk/gepast/gezellig bediening (ligt aan de situatie).
Ik kan ook het bord op tafel flikkeren en zeggen 'Smakelijk' en je daarna de ... laten genieten (om het maar zo te zeggen haha).
Maar juist in de horeca doe je net dat beetje extra je best om aan de wensen van de klant de voldoen...

listiglistje

Maar in de VS is het volgens mij normaal, dat is het loon van de bediening volgens mij?

Suzanne F.

vuurneon schreef:
VS :)
Op een bepaalde plek waren ze de 'zuinige' toeristen zat en hebben praktisch alle restaurants in dat gebied verplichte fooi (15 procent) erop...

Nou ja, wat raar. Daar zou ik helemaal zuinig van worden, van zulk gedrag.
In Spanje is dit gelukkig niet het geval, daar kan je best goedkoop eten en doen ze ook niet moeilijk als je geen fooi geeft.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:28

Cayenne schreef:
Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Een watertje dan :+ Je snapt me wel.
Meeste bedrijven hebben wel een beloningssysteem dus wat dat betreft. In horeca is dit eigenlijk niet... Ik ben van mening dat het niet achterhaald is maar goed dat is mijn mening. Snap ook wel dat sommige mensen denken, ze krijgen gewoon betaald en het zit in de prijs.

Tis wel zo dat ik alleen fooi geef als ze vriendelijk zijn en het eten goed is, anders ook niet maar dan hebben ze het erg zelf naar gemaakt :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:28

Ik werk in de horeca en dat verschilt eigenlijk heel fel.
Meestal krijg ik rond de 1 à 2 euro, soms gewoon het overige kleingeld dat ze terug kregen en als ze in een goede beu zijn is het iets meer.4 of 5 euro..
Ooit eens 10 euro fooi gekregen en die man stond erop dat ik het in mijn eigen zak stak omdat ik zo vriendelijk was.
( fooien komen in de fooienpot en worden per maand verdeeld over de uren dat je hebt gewerkt tussen het personeel ).

Over dat je in het buitenland fooi bij de rekening krijgt gerekend vind ik meestal schandalig en dan nog zo veel ook!
Als het eten toppie is, de service super dan kan ik er wel mee leven om zoveel fooi te geven maar meestal is de service en het eten prut en dan nog krijgen ze zoveel geld.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:29

In Italie wordt het ook bij opmde rekening gezet! Meestal 1-3 euro per persoon. Denk je goedkoop een pizza te eten komt er 6 euro servicekosten bij haha. Maar dat is idd geen fooi maar een bijdrage voor het loon van de bediening. Ik geef normaal gesproken in Nederland tussen de 0-5 euro fooi afhankelijk van het totaalbedrag (67 euro wordt 70) en de kwaliteit van de bediening

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:30

listiglistje schreef:
Maar in de VS is het volgens mij normaal, dat is het loon van de bediening volgens mij?

Verplichte fooi is dus niet gebruikelijk, alleen zul je dat wel kunnen tegenkomen bij de zeer toeristische plekken. 15 procent vind ik vrij veel! Helemaal als de bediening ronduit onbeschoft is...
Fooi is gebruikelijk in de vs omdat het inderdaad een stuk loon is daar. Waar het hier alleen extra is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:30

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:38

Marije112 schreef:
Ik werk ook in de horeca en ik ontvang fooi voor het vriendelijk/leuk/gepast/gezellig bediening (ligt aan de situatie).
Ik kan ook het bord op tafel flikkeren en zeggen 'Smakelijk' en je daarna de ... laten genieten (om het maar zo te zeggen haha).
Maar juist in de horeca doe je net dat beetje extra je best om aan de wensen van de klant de voldoen...

Nou ja zeg :') Het zit toch ook een beetje in je taakomschrijving om gastvrij (en dus vriendelijk) met je GASTEN om te gaan. Mijn ex werkte ook in de horeca, die zei altijd duidelijk: "Wij hebben GASTEN, geen KLANTEN. Klanten heb je in een bordeel." En met gasten hoor je gewoon netjes om te gaan. Desondanks is er genoeg horecapersoneel wat schijnbaar baalt van zijn baantje, neemt als een stuk chagrijn je bestelling op (als ze hem al komen opnemen) en is bepaalt geen visitekaartje voor zijn zaak. Daar ga ik dan ook altijd direct weg, daar ga ik mijn zuurverdiende centjes echt niet aan uitgeven. Overigens, ik snap je sarcasme wel ;)

Over dat je mensen best wat mag geven als ze goed hun werk doen: ik wil ook best een fooi als ik een bekeuring uitschrijf hoor, dat doe ik namelijk echt heel goed :') Zullen we daar ook 10% aanhouden? _O- Dat worden flinke fooien :') Misschien ga ik dan ook wat meer schrijven :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:40

Bij mij was dat in Turkije en Spanje dat de fooi erbij gerekend was. Idd wel in de toeristische gebieden. Kijk als het allemaal top is vind ik dat geen probleem, die mensen verdienen nog minder dan in Nederland. Maar als de service slecht is dan vind ik het gewoon asociaal.

En idd, er zijn zoveel mensen die voor het minimumloon werken en die geen fooi krijgen en die het in mijn ogen net zo hard zouden verdienen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:41

Onlangs op vakantie in Tsjechië moesten we inderdaad een aantal keer op verschillende plekken van het land verplicht fooi betalen, want dat werd gewoon op het bonnetje erbij gerekend. Dat ging omgerekend echt maar om iets van 30 eurocent. Dat zal inderdaad wel een percentage van het totaalbedrag zijn, maar uit eten gaan kost daar sowieso geen drol dus vandaar dat de fooi ook niks voorstelde.

In Nederland rond ik het meestal af naar boven. Dus 66 wordt 70, maar 69 wordt ook 70 en geen 75 bijvoorbeeld. Ben daar misschien te makkelijk/simpel in.
Vindt de bediening me dan een naar mens? :oo Haha

Ik vind 11 euro overigens wel echt veel, ook al ken ik het restaurant niet!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:41

Yonker schreef:
Cayenne schreef:

Een watertje dan :+ Je snapt me wel.
Meeste bedrijven hebben wel een beloningssysteem dus wat dat betreft. In horeca is dit eigenlijk niet... Ik ben van mening dat het niet achterhaald is maar goed dat is mijn mening. Snap ook wel dat sommige mensen denken, ze krijgen gewoon betaald en het zit in de prijs.

Ik doe op mijn werk niet mee met het beloningssysteem, dat behoort namelijk niet bij mijn functie en ik denk dat heel veel mensen niets extra's krijgen.

Ik geef als ik uit eten ga wel fooi. Het bedrag ligt aan waar ik gegeten heb en hoe het eten en de bediening was.
Als ik een drankje doe op het terras dan geef ik geen fooi. Ook de bezorgman/vrouw krijgt van mij geen fooi.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:43

In mijn contract staat zelfs dat ik absoluut geen geld mag aannemen! Terwijl ik ook elke dag mensen bedien met een glimlach en 'eet u smakelijk'. Dus niet overal in de horeca is het gebruikelijk. Het is maar net welke tak je zit.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:44

Wat we vaak deden als we met een groep waren was allemaal inleggen, waarbij je vaak met een enorm overschot komt te zitten, en een bepaald deel daarvan fooi. Laatst waren we bijv. met 11 man uit eten, hebben we totaal 25 pond teveel op tafel liggen dus hadden we er 10 pond uitgehaald, 15 pond fooi. Ik vind overigens niet dat een fooi verplicht is om te geven, maar doe het zelf wel als ik gewoon blij ben met bijv. de bediening en de sfeer in het restaurant.

SSmonamiSS

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:48

Ik werk zelf op een camping in Italie en ben van de strandbar nu overgeplaatst naar het restaurant! en we krijgen dus ook fooi en dat is van 0 euro tot 10 euro of hoger. maar meestal is het bedrag tussen de 2 en 7 euro. maar je moet ons is zien als iemand veel fooi geeft die gene wordt echt uitbundig bedankt! en voor ons is het ook leuk als iemand vind dat we het goed doen! daar doen we het dan toch voor!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:48

Marije112 schreef:
Ik geef eigenlijk altijd fooi, afronden op de 5 euro.

Nou, daar smaakt mijn eten niet minder om als je dat zou zeggen hoor haha :D
Maar de bediening was wel fijn en het eten is heerlijk, dus ach vooruit, misschien was het wat veel, maar heb er ook geen spijt van.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:50

maar waarom geven we eigenlijk fooi aan mensen in de bediening-horeca?
Waarom niet aan het meisje achter de kassa bij de supermarkt?
Waarom niet aan dat vriendelijke meisje bij de bakker?
En ja ga zo maar door...

Cayenne

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:51

Tja, de folder/krantenlopers vragen ook om fooi. Dat vind ik ook weer zoiets.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:51

Ik geef nooit zo heel veel fooi. Meestal rond ik het bedrag af naar heel of half. Dus als ik 31 euro moet betalen dan geef ik 35. Maar ook als ik 33,50 moet betalen doe ik dat. Ik vind veel fooi geven persoonlijk onzin. Ik heb ook een aantal jaar in de horeca gewerkt als serveerster en kreeg netjes mijn minimumloon net zoals ik zou krijgen als ik in een winkel zou werken of in de schoonmaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:51

Snadrem schreef:
Het ligt er een beetje aan, ik rond meestal af naar boven: Bijvoorbeeld alles boven 45 wordt 50, en alles boven 40 wordt 45. Maar ja, bij 49,95 geef ik echt wel wat meer fooi dan 5 cent :') En het ligt er ook aan hoe ik geholpen ben. Als ik een ontzettende hork van een ober heb, dan krijgen ze dus helemaal niks.

Haha ja das ook zo wat! Ik heb op de taxi gereden en dan waren er wel eens mensen die heel serieus bij 9,95 zeiden dat het wel 10 mocht worden. Ik moest me dan altijd inhouden om niet heel sarcastisch te gaan reageren :+

TS, 11 euro is wel heel veel! Ik had er denk ik 70 van gemaakt, ben nooit zo gul qua fooien en dat precies om de reden die jaime_andrea aangeeft :j