Juridisch vraagje, lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Re: Juridisch vraagje, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:24

Een mail sturen met daarin je recht, heb ik ook gedaan toen er bij mij moeilijk werd gedaan en het volgens haar niet ondeugdelijk genoeg was. Ze was zo geschrokken dat ik ineenkeer wel antwoord kreeg haha.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:47

Sieeem schreef:
Dus ik heb recht op mijn geld terug? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Bedankt voor jullie hulp!

Dat ligt eraan op de verkopende partij een bedrijf was of niet. Was de mevrouw gewoon iemand (particulier) die gewoon wat jasjes verkoopt of deed zij dit vanuit een bedrijf onder een bedrijfsnaam?
Als je via internet van een bedrijf gekocht hebt geldt de wet van koop op afstand en had je destijds het recht om binnen 7 dagen na bekendmaking van het bedrijf je jasje te retourneren zonder rede van opgaaf.
Heb je het jasje van een particulier gekocht dan ben ik bang dat je naast de pot pist. Ook al heb je het via internet gekocht. De verkopende partij heeft de maten netjes vermeld, maar helaas past hij jou niet. Dan hoeft zij het jasje volgens mij niet terug te nemen.

Vraag dus om een KVK nummer van haar zodat je kunt kijken wat je rechten zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:23

Maar de verkoper heeft wel tegen ts gezegd dat ze een jasje had dat ts paste op basis van de maatgegevens die ts doorgestuurd heeft, als dan het jasje niet past omdat de maten toch niet overeenkomen dan is er of bij het meten door ts of bij het meten bij de verkoper iets fout gegaan. Ts heeft direct gemeld dat het jasje niet goed zat en de verkoper kan het gevraagde niet leveren dus heeft ts volgens mij recht op teruggave van het geld, dat is 1, 2 is om het inderdaad te krijgen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:53

bigone schreef:
Maar de verkoper heeft wel tegen ts gezegd dat ze een jasje had dat ts paste op basis van de maatgegevens die ts doorgestuurd heeft, als dan het jasje niet past omdat de maten toch niet overeenkomen dan is er of bij het meten door ts of bij het meten bij de verkoper iets fout gegaan. Ts heeft direct gemeld dat het jasje niet goed zat en de verkoper kan het gevraagde niet leveren dus heeft ts volgens mij recht op teruggave van het geld, dat is 1, 2 is om het inderdaad te krijgen.

Dat hoeft niet perse. Als de verkopende partij eerlijk is geweest over de maten en deze maten van het jasje kloppen gewoon dan heeft de verkopende partij niets fout gedaan en bestaat er dus niet iets als dat de verkopende partij niet heeft geleverd wat het heeft gezegd, want dat heeft het juist wel gedaan. Of het jasje dan ook past is een tweede ding. De verkopende partij is geen kledingmaakster en verschillende merken hebben ieder hun eigen pasvorm, ook al komen de maten overeen. Daar kan de verkopende partij niets aan doen.
Daarnaast zegt de TS dat de maten "nagenoeg overeen kwamen". Ze heeft dus een risico gelopen met de weet dat het jasje misschien niet zou passen en ik vermoed dat ze zich hier wel van bewust was. Hoe de situatie overkomt lijkt het mij niet dat de verkopende partij vanuit een bedrijf gehandeld heeft dus hoeft de verkopende partij het jasje niet terug te nemen. banketstaaf voor de TS, maar dan is het niet de fout van de verkoper dat het jasje niet past.

(Heb je het jasje bij een bedrijf gekocht dan zit de vork natuurlijk anders in de steel, maar dan nog heb je binnen de wet van koop op afstand ook bepaalde regels waarbinnen je moet voldoen om recht te hebben op het retouren en geld terugkrijgen van je aankoop)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 08-09-13 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:57

Sammie schreef:
Zoals ik t lees is t koop op afstand. Ze is dan verplicht om t geld terug te storten.

Zo is het helemaal, je kunt dus gewoon je geld terug eisen.
Bij koop op afstand, via internet of telefoon, heb je het product 14 dagen op zicht en mag je het binnen die tijd retourneren en zonder opgaaf van reden je geld terug vragen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:59

anneliesdj schreef:
Sammie schreef:
Zoals ik t lees is t koop op afstand. Ze is dan verplicht om t geld terug te storten.

Zo is het helemaal, je kunt dus gewoon je geld terug eisen.
Bij koop op afstand, via internet of telefoon, heb je het product 14 dagen op zicht en mag je het binnen die tijd retourneren en zonder opgaaf van reden je geld terug vragen.

Nee. Alleen als de verkopende partij een bedrijf is. Daarnaast is de termijn 7 werkdagen en geen 14. En inderdaad dan mag dat zonder reden van opgaaf, maar je moet wel eerst aangeven bij het bedrijf dat je je aankoop wil retouren. Klakkeloos terugsturen zonder het van te voren hebben aangegeven wordt niet geaccepteerd. Hoe bedrijven hiermee omgaan staat in hun algemene voorwaarden.

Kijk hier maar eens TS: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... arktplaats

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:17

Ja alleen bij een bedrijf, voor particulier liggen de regels totaal anders, zijn er vaak ook geen regels.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:27

anneliesdj schreef:
Ja alleen bij een bedrijf, voor particulier liggen de regels totaal anders, zijn er vaak ook geen regels.

Klopt

Het is alleen nog niet echt duidelijk in deze situatie of de verkopende partij nou vanuit een bedrijf heeft gehandeld of niet.
Heb je een factuur gekregen TS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:29

Om precies te zijn; 7 werkdagen, beginnend op de dag nadat je het product in huis hebt gekregen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:13

Opgaaf van reden bedoel je denk ik steeds annepaardoes, niet reden van opgaaf want dat is niks :)

TS: geef nu eens wat meer duidelijkheid? Komt het jasje nu van "een mevrouw" ofwel een particulier vandaan of heb je echt een factuurtje gekregen en het van een bedrijf gekocht?

In het laatste geval valt het gewoon onder de wet koop op afstand en moet mevrouw niet zo lastig doen en je gewoon je geld teruggeven zodat zij het jasje weer aan iemand anders kan verkopen.

Doet ze het niet dan kun je altijd nog de naam van haar bedrijf doorvertellen aan andere mensen om ze te waarschuwen want dan ben je heel terecht een ontevreden klant, het is gewoon heel erg flauw als ze je met een (nu nog steeds helemaal nieuw en ongedragen?) niet-passend jasje laat zitten, zo ga je niet met klanten om :n

Je had het gewoon direct terug mogen sturen, zeker als je dit verzoek hebt gedaan binnen 7 dagen na ontvangst van het jasje.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:00

Is dat rijjasje binnen zeven werkdagen retour gestuurd?
En inderdaad, handelde de verkoper als particulier of als bedrijf?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:04

Iets meer duidelijkheid over hoe en wat is wel makkelijk :)

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:31

Ik heb idd een factuur gekregen , ik heb meteen gemeld dat het jasje niet past alleen ze gaat er echt op tegen om mij het geld terug te retourneren.
Ze heeft een bedrijfsnaam.

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:40

Ik zie op mijn factuur dat ze ook een kvk handel nummer heeft, kan ik hier wat mee? Ik ben hier zo een leek in... Dank jullie wel!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:00

- Zij heeft gehandeld in uitoefening van haar bedrijf, jij hebt het jasje gekocht als consument. In dat geval is er sprake van consumentenkoop.
- Je hebt het jasje via internet gekocht, koop op afstand.
- Bij koop op afstand en consumentenkoop heb je het recht om het jasje binnen een week te retourneren en je geld terug te krijgen. Deze termijn wordt twee weken. Daarnaast kan de termijn nog langer zijn als dit in de algemene voorwaarden van het bedrijf staat.
- Je hebt binnen redelijke termijn gemeld dat het jasje niet past. Je had het recht om het jasje meteen terug te sturen, maar hebt dit niet gedaan.

Nu nog de volgende vragen:

- wist jij dat het jasje de maten zou hebben die het heeft. Dus jij hebt maten aan haar opgegeven en zij heeft teruggemaild dat het jasje afwijkende maten had. Maar heeft ze ook gezegd exact welke afwijking en als je nu het jasje nameet, klopt dat? En heeft zij advies gegeven dat het jasje echt zeker weten zou gaan passen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:01

Mail haar gewoon een nette mail. Niet bozig of op hoge poten, maar gewoon als mensen onder elkaar.

Geef aan dat je het heel erg zonde vindt dat dit mooie jasje niet past.
Dat je haar al een half jaar de kans geeft om het jasje om te ruilen maar dat je het wachten nu beu bent en de koop alsnog ongedaan wilt maken.

Geef aan dat het jasje nog nieuw en ongedragen is (als dit zo is!), doe er even een foto bij van het jasje zodat ze dat zelf ook kan zien.

Vertel dat ze wettelijk verplicht (wet koop op afstand) is om het jasje terug te nemen en je geld terug te geven, wat ze eigenlijk al direct had moeten doen gezien je binnen 7 werkdagen na ontvangst van het jasje aangegeven hebt dat je het terug wilde sturen.

Zet er nog even alle data bij (aankoop, betaling, ontvangst, aangeven niet passen) en doe in de bijlage je factuurtje en wat foto's zodat ze ziet dat ze gewoon een prima opnieuw verkoopbaar nog nieuw jasje terugkrijgt.

Zet deze link er even bij waarin de wet uitgelegd staat, dan kan ze zelf lezen wat haar wettelijke verplichtingen zijn: http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... p-afstand/

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:31

Ik denk dat ts haar recht op teruggaaf van het aankoopbedrag inmiddels verspeeld heeft, omdat ze het jasje niet binnen de gestelde termijn heeft teruggestuurd. Ze had de wet daarin moeten volgen en het jasje op tijd moeten retourneren. Als verkoper dan niet had willen betalen, dan had ts een vordering op verkoper gehad en daarmee aan de slag gemoeten.
Ts heeft dat jasje nu nog in haar bezit! Daarom heeft verkoper feitelijk niets nagelaten. Ts kan niet eisen eerst betaling retour en dan pas jasje retour. Het werkt andersom. Verkoper heeft geen enkele verplichting gehad om terug te betalen, want het jasje was niet terug bij haar en dat is toch voorwaarde om tot terugbetaling over te moeten gaan.
We zullen ook nooit weten of verkoper tot terugbetaling zou zijn overgaan als ze daartoe wettelijk verplicht was.

Wat ik zou navragen aan een jurist is of het nu nog zinvol is om het jasje te retourneren en terugbetaling te eisen. Zo niet, dan zou ik het laten rusten, anders is dadelijk het jasje en het geld weg. En zelf het jasje te koop zetten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:35

Ik zou het raar vinden als ze haar recht verspeeld heeft.
Dat heeft namelijk TS geen schuld aan maar her bedrijf dat het jasje niet terug nam.
TS was wel op tijd met melden.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen met dat ts toch had terug moeten sturen, maar ik zou daar ook huiverig voor zijn geweest als het bedrijf aangeeft toch niets terug te betalen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:36

Bel het juridisch loket even! Gratis en goede, duidelijke informatie. Zij sturen je waarschijnlijk zelfs een voorbeeld brief die je naar de verkoopster kunt sturen om uiteindelijk je geld terug te vorderen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:48

little_king schreef:
Ik zou het raar vinden als ze haar recht verspeeld heeft.
Dat heeft namelijk TS geen schuld aan maar her bedrijf dat het jasje niet terug nam.
TS was wel op tijd met melden.
Ik begrijp wel wat je wilt zeggen met dat ts toch had terug moeten sturen, maar ik zou daar ook huiverig voor zijn geweest als het bedrijf aangeeft toch niets terug te betalen.

Melden wordt niet genoemd in de wet, je moet tijdig terugsturen.
Het is begrijpelijk dat ts huiverig was, maar nogmaals dan had ze een vordering gehad.
En wie weet had verkoper dan eieren voor haar geld gekozen en betaald.
Ts had dan in ieder geval in haar recht gestaan en nu waag ik dat, ondanks mijn begrip voor haar huiverig zijn, te betwijfelen. Schuld doet er in deze kwestie volgens mij niet doe.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:52

Maar je moet toch eerst melden dat je het terug gaat sturen?
Dat heeft ze gedaan, waarop de verkoper zich vervolgens niet meer aan de wet hield. En het daardoor voor ts ook stopte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:09

Je gaat natuurlijk niet iets terugsturen naar iemand die zegt geen geld terug te geven.

Als het verhaal van TS klopt, dan zit verkoopster gewoon fout en is TS heel erg billijk geweest door verkoopster nog de kans te geven het netjes op te lossen (omruilen) maar het lijkt verkoopster aan haar bips te oxideren dat haar klant (de TS dus) nu al een half jaar met een voor haar waardeloos jasje zit.

Het is netjes om haar nog 1 kans te geven om het op te lossen en alsnog dat jasje terug te nemen / koop ongedaan te maken (mits jasje nog in nieuwstaat is) en als ze dat niet doet dan zou ik als ik TS was de naam van het bedrijfje overal door het slijk halen (eerlijk vertellen wat er gebeurd is) want als koper mag je dat :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:12

pmarena schreef:
Opgaaf van reden bedoel je denk ik steeds annepaardoes, niet reden van opgaaf want dat is niks :)

Uuuh ja O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:15

Hihi, je bracht het wel daadkrachtig verder :P

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:18

Volgens mij heb je idd recht op geld terug. Er was ook een online paardenwinkel die me met een tegoedbon af wilde poeieren, maar met wat juridische kennis ging dat mooi niet door. Na een wetsartikel naar hun hoofd te hebben geslingerd kreeg ik netjes mijn geld terug. :Y)