Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CinTwiZo

Re: Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:57

als hij terug moet betalen van de huur en zorgtoeslag zou hij genoeg moeten verdienen om rond te kunnen komen

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:30

Goede zet TS! Dat is dan meteen een goede test om te kijken of jullie hier samen uitkomen. Als je het nu al niet over geldzaken kan hebben als je gescheiden woont, is de kans namelijk groot dat het ook niet lukt als jullie samenwonen.

Het belangrijkste hierin lijkt mij trouwens zijn eigen inzicht hierin: ziet hij in dat hij niet met geld kan omgaan en staat hij open voor hulp? Zo nee, pas dan goed op jezelf...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:50

Sterkte morgen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:54

Mijn vriend had enorme schulden toen ik hem leerde kennen, ik was niet echt op de hoogte van de volledige schuld en er was ook nog helemaal niets geregeld, hij had 0 inkomsten.
Hij gaf duidelijk aan dat geld en regelen echt niet zijn ding was en dat hij daar gewoon heel veel moeite mee heeft.
Ondanks dat we nog niet samenwoonde heb ik alles opgepakt en ben ik alles voor hem gaan regelen.
Inmiddels wonen we ruim 2 jaar samen en zit hij in de schuldsanering, dat geeft een hoop rust.
Geld is nog steeds zijn ding niet dus daar hou ik me mee bezig.

Zo hadden we tot dinsdag nog 60 euro en moesten we daarvoor dus nog onze normale boodschappen en kattenvoer hebben.
Hij gaat naar de dierenwinkel voor de brokken en komt thuis met brokken en anti vlooienspul.
Heel leuk maar nu hebben we tot dinsdag nog maar 10 euro.
Dat beseft hij zich dan helaas te laat.
Maar ja niets aan te doen en gelukkig hebben we een vrij volle vriezer en kunnen we altijd een keer bij zijn ouders eten, maar handig is het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:33

Zonnebloem, heb jij ook een samenlevingscontract opgesteld?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:34

Nee nog niet we gaan straks trouwen of geregistreerd partnerschap aan onder voorwaarden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:23

Mijn vriend is ook wel heel makkelijk met geld. Daarom hebben wij ook besloten dat ik dat gedeelte op mij neem. Maar vertel wel elke week en laat het zien wat ik er mee gedaan heb. Hij vertrouwd me volledig daarin, wat ook voor hem moeilijk is geweest want zijn ex en zijn moeder hebben heel veel geld van hem gestolen.

Ik maak een briefje, wat we hebben binnengekregen die week ( krijgen per week loon). En laat ik duidelijk zien wat daar is mee gebeurd. Bijvoorbeeld: 250 binnengekomen, rekening x betaald 180,-, 20,- benzine, 10,- ovchipkaart, 30,- voor hem, 10,- spaarrekening.

Is zijn geld op zijn manier op want hij mag gebruiken waar hij aan wil. Ja dat is dan jammer, kan ik ook niks aan doen, maar er wordt daarvoor niet aan de spaarrekening gezeten. Daar ben ik dan misschien op dat moment even bazig over maar dat is bij hem wel nodig. Anders houden we helemaal niks over.

Probeer je vriend te laten zien dat hij je er mee kan vertrouwen, en dat het echt een reden heeft waarom iets wel of niet kan. Laat het zien, schrijf het op.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:33

GirlinBoots schreef:
Hij woont in een huurhuis en ik ook (we zijn buren).
Als wij samen boodschappen doen voor een week, dan is dat 50-60 euro.
We hebben allebei een kat maar die kosten zitten daar niet bij.

Hij krijgt zorg en huurtoeslag, maar hij heeft ook een brief gekregen dat hij een deel daarvan moet terug betalen omdat hij nu weer te veel verdiend.

@Apple, ja hij is na de schuldsanering ook zo los gelaten, mede omdat hij zat was dat iemand anders zijn portemonnee beheerde, dus deels is het zijn eigen keuze geweest.

Zijn er instanties die je (kosteloos) kunnen helpen om je financiën te ordenen, zonder dat je daar echt voor in de schulden moet zitten.
Een buitenstaander kan het hem misschien duidelijker maken, dat het zo niet verder kan
.

Kijk eens op www.schuldhulpmaatje.nl of jouw gemeente ook meedoet aan het project. Of probeer anders de welzijnsorganisatie in jouw woonplaats.
En anders een budgetcoach, maar daar moet je dan wel voor betalen.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:12

Na gisteren een duidelijk gesprek heeft vriend alle rekeningen/betalingen enzo open gegooid.
We hebben samen een plan gemaakt hoe we samen ervoor kunnen zorgen dat vriend geen schulden meer opbouwt en dat hij ook niet meer rood hoeft te staan.
Ik hoop dat het nu verbeterd, vriendlief weet ook dat ik hem een laatste kans heb gegeven.

Ik wil jullie bedanken voor alle hulp/steun.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:48

Dit lijkt me ook heel lastig...
Zeker als jij wel goed met geld om kan gaan en goed kan sparen.

Fijn dat je er nu wel uit bent gekomen, hopelijk mag je hem blijven helpen en komen jullie er samen goed uit :)

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:01

Best herkenbaar.. Hier ook een vriend die dan wel een fulltime baan heeft maar gewoon geen geldbesef. Niet in de mate die jouw vriend heeft maar wel vervelend. Uit eten, vakantie, avondje uit kan allemaal niet omdat hij niet kan betalen en hij niet wil dat ik steeds voor hem betaal. Ik heb een excel bestand voor hem gemaakt om al in- en uitkomsten bij te houden dat heeft hem wel een beetje wakker geschud.

Goed dat je samen met hem gaat kijken, ik denk dat dat beter is dan zijn geld beheren omdat hij zo zelf meer inzicht krijgt. Hopelijk blijft het goed gaan :)