Je moet gewoon voor je zelf bepalen welk besturingssysteem je prettig vindt werken, hoe belangrijk je slik design en batterijduur vindt en of je vervolgens het dubbele bedrag voor een Mac wil neertellen.
Jans schreef:Als je zeker vier / vijf jaar met een laptop wil doen kan ik je echt geen windows aanraden. Niet als je er niet veel onderhoud in wil steken zegmaar.. elke x weken de boel opschonen etc hoeft gewoon niet met een mac.
Hoeft met Windows ook niet hoor. Schijfopruiming, defragmentatie enzo, dat is echt ouderwets. Dat deed ik bij XP al niet eens meer.
Szan schreef:Ik vraag me echt af of een Macbook toegevoegde waarde heeft ten opzichte van Windows als je geen grafische studie wilt doen.
Want vooral daarom worden Macbooks zo goed verkocht en daar schijnen ze ook ideaal voor te zijn. Maar als je niets grafisch gaat doen vraag ik me af of het het waard is om er zoveel extra geld in te stoppen. Ik zou het zelf in ieder geval noooooit doen, maar misschien wel het nadenken waard
Grafische programma's draaien ook als een zonnetje op Windows. Evenals videobewerking. (Afhankelijk van de inhoud van je lap uiteraard, maar dat geldt net zo voor Mac.) Bovendien is Apple een beetje opgehouden zich te richten op professionele markt, want aan particulieren valt meer te verdienen. Ik nam naar de grafische school destijds (jaartje of 7 geleden) altijd mijn Windows laptop mee, want ik werd lijp van die oude Mac's die daar stonden die continu vastliepen en traag waren.

Heb een Pro sinds begin v/d zomer, en ben er nog steeds dagelijks erg blij mee! Tsja, de prijs is erg duur ja, maar je hebt 'r ook echt zeker wat mee! Tsja, voordelen. Hij is snel, loopt nooit vast, je kan allerlei functies heel makkelijk aanpassen en dit is ook makkelijk te vinden, verlicht toetsenbord, (handig voor in de late uurtjes) en hij werkt heel fijn samen met mijn iPhone. (mail, contacten, foto's, internet, agenda etc etc wordt allemaal automatisch gedeeld) Ook is het scherm van verschrikkelijk fijne kwaliteit, (geen Retina-model) wat erg fijn is omdat ik veel met foto's werk en veel series kijk. Heb nergens nog problemen mee, niks meer dan hulde dus
) deze Mac heeft mij dus juist geld bespaart, ik hoef em niet meer weg te brengen, ik hoef niet elke paar jaar een nieuwe aan te schaffen.. Wat ik al die jaren al niet aan computers en schermen en hardware enz heb uitgegeven, daar had ik ook meerdere mooie Macs voor

). Maar om mij heen hoorde ik altijd dat Mac vooral voor grafisch gebruik was, vandaar dat dat mijn eerste gedachte was.