Zorgverzekering niet betalen maar wel zorg nodig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:23

Balou_k schreef:
Heb je geen geld is het lastig betalen en vind ik dat er een regeling moet komen welke haalbaar is, vind verder dat je wel medische zorg moet krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.

Die regeling is er al, en geldt eigenlijk voor iedereen afhankelijk van hun inkomen. Heet zorgtoeslag :P
Volgens de Nibud (die houdt ik nu maar even aan), kost een basisverzekering tussen de 97 en 112 euro, ofwel mensen met een minimum inkomen betalen ong. tussen de 9 en 24 euro per maand.
Daarnaast hebben de meeste gemeenten een collectieve zorgverzekering voor minima, waarbij je gem. 10% goedkoper uit bent met je zorgverzekering (of je aanvullend kunt verzekeren tegen een lagere premie)

Afhankelijk van hoe groot de achterstand is zou ik ze adviseren contact op te nemen met hun zorgverzekering voor het treffen van een betalingsregeling. Na een bepaalde tijd meldt de zorgverzekering ze namelijk aan bij het CVZ en moeten ze een boetebedrag betalen voor hetzelfde pakket (basiszorgverzekering).
Als het CVZ niet de premie kan incasseren hebben ze de mogelijkheid beslag te leggen op loon/uitkering. Ik weet niet of Dhr een uitkering ontvangt?

Kosten van de nodige zorg kunnen en zullen ze niet incasseren, wel kan de zorgverkering besluiten de aanvullende pakketten de cancellen totdat de hele schuld/achterstand voldaan is. Hij/ze kunnen niet bij het CVZ afgemeld worden zolang de schuld bij de zorgverzekering niet voldaan is.
De boete (30%) is geen aflossing op de openstaande schuld.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:30

Annemiek80 schreef:
Balou_k schreef:
Heb je geen geld is het lastig betalen en vind ik dat er een regeling moet komen welke haalbaar is, vind verder dat je wel medische zorg moet krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.

Die regeling is er al, en geldt eigenlijk voor iedereen afhankelijk van hun inkomen. Heet zorgtoeslag :P
Volgens de Nibud (die houdt ik nu maar even aan), kost een basisverzekering tussen de 97 en 112 euro, ofwel mensen met een minimum inkomen betalen ong. tussen de 9 en 24 euro per maand.
Daarnaast hebben de meeste gemeenten een collectieve zorgverzekering voor minima, waarbij je gem. 10% goedkoper uit bent met je zorgverzekering (of je aanvullend kunt verzekeren tegen een lagere premie)

Afhankelijk van hoe groot de achterstand is zou ik ze adviseren contact op te nemen met hun zorgverzekering voor het treffen van een betalingsregeling. Na een bepaalde tijd meldt de zorgverzekering ze namelijk aan bij het CVZ en moeten ze een boetebedrag betalen voor hetzelfde pakket (basiszorgverzekering).
Als het CVZ niet de premie kan incasseren hebben ze de mogelijkheid beslag te leggen op loon/uitkering. Ik weet niet of Dhr een uitkering ontvangt?

Kosten van de nodige zorg kunnen en zullen ze niet incasseren, wel kan de zorgverkering besluiten de aanvullende pakketten de cancellen totdat de hele schuld/achterstand voldaan is. Hij/ze kunnen niet bij het CVZ afgemeld worden zolang de schuld bij de zorgverzekering niet voldaan is.
De boete (30%) is geen aflossing op de openstaande schuld.

Ik bedoel een regeling als mensen niet betalen, of als zij niet kunnen betalen.. Ik kan me best voorstellen dat mensen 20/30 euro niet overhebben in de maand.. Maar dat betekent soms ook bepaalde luxe weg doen, vind dat dat dan echt wel verplicht gesteld mag worden.

Nies_

Re: Zorgverzekering niet betalen maar wel zorg nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:38

De toeslag rechtstreeks naar de zorgverzekering overmaken zou al een hoop schelen. Want wel toeslag ontvangen en niet betalen, dat vind ik nou echt schandalig. Degene die dat bedacht heeft??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:43

Bij mij word m'n zorgtoeslag naar mij over gemaakt, maar elke 1e van de maand schrijdt CZ automatisch mijn zorgverzekering geld van mijn bank af. Gelukkig maar want ik ben nogal van de vergeetachtige en zou standaard te vroeg of te laat betalen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:47

Patient zal worden aangemeld bij het CVZ. Deze zal de incasso verder regelen, maar de basiszorg blijft in principe gegarandeerd.

Alleen, het is wel mogelijk om niet verzekerd te zijn in Nederland hoor. Als iemand simpelweg geen verzekering afsluit, dan komt het CVZ daar niet automatisch achter. Ik heb genoeg patiënten in het ziekenhuis gezien die door hun eigen schuld geen verzekering hadden, deze moesten de factuur dan zelf voldoen. Het zou misschien niet mogen kunnen, maar het gebeurt vaker dan je denkt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:49

hollywood86 schreef:
Patient zal worden aangemeld bij het CVZ. Deze zal de incasso verder regelen, maar de basiszorg blijft in principe gegarandeerd.

Alleen, het is wel mogelijk om niet verzekerd te zijn in Nederland hoor. Als iemand simpelweg geen verzekering afsluit, dan komt het CVZ daar niet automatisch achter. Ik heb genoeg patiënten in het ziekenhuis gezien die door hun eigen schuld geen verzekering hadden, deze moesten de factuur dan zelf voldoen. Het zou misschien niet mogen kunnen, maar het gebeurt vaker dan je denkt.

Of als het CVZ de persoon in kwestie niet kan vinden en dus niet kan incasseren, dan geven zij een seintje aan de zorgverzekering dat zij die persoon mogen uitschrijven. Dan ben je dus niet verzekerd en mag je zelf opdraaien voor de kosten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:02

Je hebt helemaal gelijk, die optie heb ik verzuimd om te melden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:33

Ik vind de regeling van CVZ belachelijk, het is inderdaad heel erg raar om zo'n hoog bedrag te rekenen voor wanbetalers. (Waarvan inderdaad een deel wel de zorgpremie wel wil, maar niet kàn betalen.)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:43

BarbaLala schreef:
Ik vind de regeling van CVZ belachelijk, het is inderdaad heel erg raar om zo'n hoog bedrag te rekenen voor wanbetalers. (Waarvan inderdaad een deel wel de zorgpremie wel wil, maar niet kàn betalen.)

De regeling zelf vind ik op zich niet zo storend, op die manier vis je wel de wanbetalers eruit, waarvan een deel waarschijnlijk wel zorgpremie van de belasting krijgt maar geen zorgverzekering heeft.
Wat me wel stoort is de boete, die blijft 'hangen' bij het CVZ. Een betere manier, in mijn ogen, zou zijn dat de wanbetaler dmv de boete langzaam de achterstand in zorgpremie afbetaald.

Agis heeft hiermee een proef gedaan met in eerste instantie 125 wanbetalers.
20 mensen hebben nu hun schuld afgelost.
50 mensen zitten nog in het aflossingstraject.
Overige mensen is deze regeling niet afdoende geweest/hebben afgehaakt.
Ofwel meer dan de helft van de mensen werkt hieraan mee en zijn hun schulden aan het aflossen ipv stomweg aan het CVZ te betalen.

Om de overige mensen toch te dwingen te betalen, zou het alleen een dwingend karakter moeten krijgen wat mij betreft. Ofwel dat het CVZ namens de wanbetaler de schuld dus gaat inlossen dmv de basispremie + boete.

https://www.achmea.nl/pers/paginas/achmea-pas-wanbetalingsregeling-aan.aspx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:47

Weet je. Kwam in '99 bij Achmea terecht. Behandelde toen het oude Ziekenfonds. Jullie willen het niet weten. Maar toen al mensen die de nominale premie niet betaalden of niet konden betalen.
En dat waren heeele andere bedragen, varierend van 8,50 gulden per maand tot 2005 iets van 18,50 euro per maand. Toen kwam 2006. Alle negatieve scenario's zijn tot nu toe alleen maar uitgekomen, ging er toen 80 euro per maand achteruit omdat de kortingen op mijn AV's eraf gingen (en het kabinet maar roepen niemand gaat er op achteruit). In your dreams Borst.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:39

Suuskipje schreef:
jaime_andrea schreef:
dus zoals ik het goed begrijp...basiszorg word altijd aan je verleend ...
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet mijn zorgverzekering te betalen want dan als ik bv naar de tandarts moet ik het gewoon contant kan afrekenen..

Ben ik dan niet goedkoper uit...?

En dan val je een keer goed van je paard waardoor je in het ziekenhuis terecht komt en moet je opeen in 1 keer 1000en euro's ophoesten ;)

Maar eigenlijk is alles van de gekken want ik heb bv ook een doorlopende reisverzekering en die dekt ook alles als ik maar niet in mijn woonplaats ben en die is maar 100 euro pj dus waarom eigenlijk geen doorlopende reisverzekering nemen ipv zorgverzekering...dus als ik van mijn paard val laat ik gewoon mijn reisverzekering zien...en kost het mij niks...

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:44

Geval van reisverzekering gaat niet op hoor, daarvoor moet je wel een reis/ accommodatie geboekt hebben over het algemeen. Dan is het gedekt vanaf het moment dat je de voordeur uitstapt.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:50

Chita schreef:
Geval van reisverzekering gaat niet op hoor, daarvoor moet je wel een reis/ accommodatie geboekt hebben over het algemeen. Dan is het gedekt vanaf het moment dat je de voordeur uitstapt.

Mij is verteld dat bij bv dagje uit en je raakt in problemen en of je raakt telefoon oid kwijt je dit gewoon kan claimen bij reisverzekering...

Maar blijkbaar lopen de meningen hierover uiteen

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:53

Ik zou het eens in de voorwaarden nakijken. Bij welke verzekeraar? En dan nog is een uitje wat anders als niet in je woonplaats zijn. Reisverzekering is ook secundair en zal altijd terugclaimen bij je zorgverzekeraars. Dat is degene die uitkeert, alles wat niet gedekt is op je zorgverzekering valt dan onder de reispolis.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:55

Nee,binnen nederland moet er een overnachting (met bewijs) bij zitten in geval van een claim op de reisverzekering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:58

Een zorgverzekering is voor iedereen betaalbaar. De maximale zorgtoeslag voor de echte minima is 88,- per maand. Een basisverzekering is soms zelf goedkoper dan dit bedrag, zie bijvoorbeeld:
http://www.zilverenkruis.nl/CONSUMENTEN ... fault.aspx

Met een hoger inkomen zal je minder zorgtoeslag krijgen maar met een hoger inkomen zou je ook de premie (deels) zelf moeten kunnen betalen.

Mensen beseffen niet hoe immens hoog de rekeningen van een ziekenhuis kunnen worden. Dat is vele malen duurder dan een premie voor een verzekering.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:26

Bij ons in Duitsland wordt de premie voor ziekteziektekostenverzekering automatisch van je brutoloon in gehouden. Ideaal vind ik dat. Je hebt er geen omkijken naar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:34

Annemiek80, voor de wanbetalers die wel willen maar niet kunnen betalen schiet die regeling van CVZ gewoon totaal niet op.
Waarom zou je mensen die niet betalen omdat ze niet KUNNEN betalen, een boete opleggen waarmee ze nog MEER moeten betalen?
Je kan er donder op zeggen dat dat de soep in loopt natuurlijk!
Als je geen 100 euro kan missen, dan al helemaal geen 130 euro. (Ik noem maar even een zijstraat.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:29

Diablo schreef:
Bij ons in Duitsland wordt de premie voor ziekteziektekostenverzekering automatisch van je brutoloon in gehouden. Ideaal vind ik dat. Je hebt er geen omkijken naar.

Was tot de jaren '80 hier ook van toepassing. Het toenmalige kabinet besloot,
om mensen meer bewust te maken van de kosten,nominale premie te gaan heffen. Particulier verzekerden (IZA) voor mensen die ambtenar waren of meer verdienden dan dan Ziekenfondsgrens, was
er al een eigen premiebetaling en restitutie van gemaakte medische kosten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:44

toch vraag ik mij hier af, hoe kan dit?
hebben zij wel uitkering, toeslagen, wat dan ook aangevraagd?
met alleen al de toeslag zouden ze het er voor het grootste gedeelte kunnen betallen...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:16

Uitkering weet ik niet maar ze hebben wel de toeslag alleen betalen ze daar andere dingen mee dan de zorgpremie (wat gewoon super suf is)

Denk dat ze steeds verder in de schulden komen als ik dit zo lees.