Balou_k schreef:Heb je geen geld is het lastig betalen en vind ik dat er een regeling moet komen welke haalbaar is, vind verder dat je wel medische zorg moet krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.
Die regeling is er al, en geldt eigenlijk voor iedereen afhankelijk van hun inkomen. Heet zorgtoeslag

Volgens de Nibud (die houdt ik nu maar even aan), kost een basisverzekering tussen de 97 en 112 euro, ofwel mensen met een minimum inkomen betalen ong. tussen de 9 en 24 euro per maand.
Daarnaast hebben de meeste gemeenten een collectieve zorgverzekering voor minima, waarbij je gem. 10% goedkoper uit bent met je zorgverzekering (of je aanvullend kunt verzekeren tegen een lagere premie)
Afhankelijk van hoe groot de achterstand is zou ik ze adviseren contact op te nemen met hun zorgverzekering voor het treffen van een betalingsregeling. Na een bepaalde tijd meldt de zorgverzekering ze namelijk aan bij het CVZ en moeten ze een boetebedrag betalen voor hetzelfde pakket (basiszorgverzekering).
Als het CVZ niet de premie kan incasseren hebben ze de mogelijkheid beslag te leggen op loon/uitkering. Ik weet niet of Dhr een uitkering ontvangt?
Kosten van de nodige zorg kunnen en zullen ze niet incasseren, wel kan de zorgverkering besluiten de aanvullende pakketten de cancellen totdat de hele schuld/achterstand voldaan is. Hij/ze kunnen niet bij het CVZ afgemeld worden zolang de schuld bij de zorgverzekering niet voldaan is.
De boete (30%) is geen aflossing op de openstaande schuld.