Vraag over werk contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Vraag over werk contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:47

Ik snap je wel lianne, ik voel het net zo. Echter...als je al een tijdje meedraait in het arbeidsproces dan is het soms verstandiger om het anders aan te pakken. Vraag me wel af....als het nu alsnog mis gaat lopen, stel de vriend van TS krijgt een 4de tijdelijk contract en ze krijgen ruzie oid...ik denk dat een eventuele rechter korte metten maakt met de werkgever? Douraque?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:18

Ja, de rechter zou dan van oordeel zijn dat er sprake is van overeenkomst voor onmbepaalde tijd.

Maar, een werkgever voert meestal tegelijkertijd dan de ontbinding van arbeidsovereenkomst aan als subsidiair. Dus primair: er is een bepaalde tijdscontract en subsidiair: bij onbepaald contract, dan verzoek ik ontbinding per deze datum ingegeven door een verstoorde arbeidsverhouding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:29

ja, precies, je schiet er niks mee op. Hoezo is de werknemer goed beschermd ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:18

Hij is ook goed beschermd, maar de werkgever heeft gewoon ten alle tijde het recht om de ovk te ontbinden. Let wel dat bij een ontbinding een ontbindingsvergoeding kan komen, dus de werknemer krijgt een vorm van tegemoetkoming

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:50

ach, zo'n fooi daar schiet je ook niks mee op. Feit blijft dat je gewoon zonder werk zit daarna en dat het knap lastig is om iets nieuws te vinden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:24

Tuurlijk is het beter om een vast contract te hebben en die heeft hij nu.
Ik zou er alleen niet over beginnen zolang de verstandhouding goed is, pas als je baas van je af wilt kun je aangeven dat je een vast contract hebt. Een procedure voor een rechter voeren is voor een werkgever ook niet aantrekkelijk en die 'fooi' is dan zeker wel welkom, net als de opzegtermijn die de werkgever in acht moet nemen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:28

belle_boef schreef:
Mijn vriend heeft inmiddels 3 contracten voor bepaalde tijd gehad (in een tijdsbestek van 1,5 jaar)
Zijn laatste contract was 31 augustus afgelopen. Zowel hij als zijn baas hebben het nergens over gehad.
Hij mocht de eerste werkdag daarna gewoon aan het werk.

Als ik het goed heb heeft hij nu theoretisch toch een vast contract?
Dat wordt stilzwijgend verlengd op deze manier?

Zowel in theorie als in praktijk is het stilzwijgend verlengd, omdat dit niet kon is het nu een vast contract.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:37

Maar mag ik vragen waarom je het zo graag wilt weten maar als puntje bij paaltje komt er verder niks mee gaat doen??

Iedereen geeft goede adviezen en helpen je maar verder interesseert het je geen ***.

Dus of je vriend blijft nu gewoon werken en wacht af wat er gaat gebeuren. Kan weer een contract voor bepaalde tijd onder zijn neus geschoven gekregen of misschien wordt hij morgen wel aan de kant gezet want hij heeft toch niks getekend?
Gaat hij dan wel op zijn strepen staan of hij laat zich dan weg sturen?

En geloof me..........werkgevers weten donderdsgoed hoe het zit hoor, maar ze doen net alsof ze dom zijn. Komen ze er mooi mee weg ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:46

Gezien het internet openbaar ga ik er niet verder op in en daar moeten jullie het mee doen. Ik heb het antwoord op mijn vraag uit de op.

De antwoorden interesseren mij wel degelijk. Ik maak alleen mijn eigen afweging. Ik had een vraag, daar heb ik mijn antwoord op. Daarvoor dank ik iedereen.